Wednesday, November 7, 2018

စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား လြယ္ကူမႈအၫႊန္းကိန္းနဲ့ ပတ္သက္ၿပီး အမ်ားျပည္သူ သိရွိေအာင္ ပိုၿပီးလုပ္လာပါၿပီ

Image may contain: 5 people, people sitting
စီးပြားေရးႏွင္႕ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန ဒုတိယဝန္ႀကီး ဦးေအာင္ထူး
ရွင္းလင္းလြယ္ကူ တိုင္းျပည္ထူေခါင္းစဥ္ျဖင္႕ စကားဝိုင္း က်င္းပ
''ရွင္းလင္းလြယ္ကူ တိုင္းျပည္ထူ'' ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ စကားဝိုင္းေဆြးေႏြးပြဲကို ျမန္မာ့အသံႏွင့္ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားမွ ႐ိုက္ကူးထုတ္လႊင့္ခဲ့ရာ အဆိုပါစကားဝိုင္းေဆြးေႏြးပြဲတြင္ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန ဒုတိယဝန္ႀကီး ဦးေအာင္ထူး၊ ရန္ကုန္လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားေပးေရးေကာ္ပိုေရးရွင္း(YESC) အေထြေထြမန္ေနဂ်ာ ဦးတင္ေအာင္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ အတြင္းေရးမွဴး ေဒၚလႈိင္ေမာ္ဦးႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံကုန္သည္မ်ားႏွင့္ စက္မႈလက္မႈလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအသင္းခ်ဳပ္ အလုပ္အမႈေဆာင္ ဦးေဇယ်သူရမြန္တို႔က ပါဝင္ေဆြးေႏြးၾကသည္။
(ယမန္ေန႔မွအဆက္)
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ ဟုတ္ကဲ့ပါ။ ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ ဒုတိယဝန္ႀကီးအေနနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ မွာ ဒီအၫႊန္းကိန္းေတြတက္ေအာင္ ဘာေတြ လုပ္ေဆာင္ ေနသလဲဆိုတာကိုလည္း ေျပာျပေပးပါဦး။
ဒုတိယဝန္ႀကီး။ ။ ဒီအၫႊန္းကိန္းေတြ တိုးတက္ေအာင္ နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အမွန္အတိုင္း ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေရွ႕ပိုင္းမွာ ထဲထဲဝင္ဝင္ သိပ္ၿပီးေတာ့ မသိတဲ့သေဘာရွိပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ထဲထဲဝင္ဝင္ပိုၿပီးေတာ့မွ လုပ္လာတဲ့သေဘာရွိတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ပထမ သူတို႔အၫႊန္းကိန္းတြက္တဲ့အခါမွာ ဘာလုပ္သလဲဆိုရင္ အစိုးရဌာနေတြကိုလည္း ေမးခြန္းေတြ တစ္ႏွစ္တစ္ခါေမးတယ္။ အဲဒီေမးခြန္းေတြက ေဖေဖာ္ဝါရီ လေလာက္ကစၿပီးေတာ့ ေမလေလာက္အတြင္းမွာ ေျဖရ တယ္။ ၿပီးရင္ ေမလဆိုရင္ စာရင္းပိတ္ၿပီးေတာ့ တြက္ခ်က္မႈေတြ လုပ္တယ္။ အဲဒီလိုလုပ္တဲ့အခါမွာ အစိုးရ ဌာနေတြကိုလည္း ေမးတယ္။ ပုဂၢလိက က႑ေတြကိုလည္း ေမးတယ္။ ေမးတဲ့အခါ ပုဂၢလိက က႑ေတြနဲ႔ တြဲဖက္ၿပီး ေတာ့ လုပ္ေနတဲ့law firmေတြ၊ accounting firm ေတြကိုလည္း သူတို႔က ေမးၿပီးေတာ့ လုပ္ပါတယ္။
အဲဒီလိုေမးၿပီး လုပ္တဲ့အခါမွာ တခ်ဳိ႕လူေတြက ဒီေမးခြန္းေတြကို အလြယ္တကူ ေျပာလိုက္တယ္။ ဥပမာ ေမးခြန္းထဲမွာ ဒီကိစၥက ဟုတ္သလား၊ မဟုတ္ဘူးလား ေမးတယ္ဆိုရင္ သူက ဟုတ္တယ္လို႔ ေျဖလိုက္ရင္ ေနာက္ဆုံးတြဲေမးခြန္းေတြက ထပ္ၿပီးေတာ့ ရွိလာတယ္။ ရွိလာတဲ့အခါက်ေတာ့ လူေတြက အလြယ္တကူပဲ မသိပါဘူး၊ မဟုတ္ပါဘူးဆိုၿပီး ေျဖလိုက္ရင္ အေျဖက အလြယ္ေလးပဲ။ ဒါေပမယ့္ ေနာက္ကြယ္မွာ အမွန္က မရတဲ့သေဘာ ရွိတယ္။
ေနာက္တစ္ခါက်ေတာ့ ကုမၸဏီကလုပ္တဲ့ လူေတြဟာ လိုင္စင္ေတြ၊ ပါမစ္ေတြ ရေအာင္လုပ္တဲ့ေနရာမွာ ကိုယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔ လုပ္ၾကတယ္။ လုပ္တဲ့အခါမွာ ကိုယ္စားလွယ္ေတြက သြားၿပီးေတာ့ လုပ္တယ္။ လုပ္တဲ့ အခါမွာ သူတို႔ဟာ အမွန္ကုန္က်တဲ့ဟာေတြကို သူတို႔က မွတ္တမ္းမတင္ထားဘူး။ ဥပမာဆိုရင္ သြင္းကုန္လိုင္စင္ တစ္ခုရဖို႔ဆိုရင္ ကုမၸဏီက ဘယ္လိုသတ္မွတ္ထားသလဲ ဆိုေတာ့ ဒါဟာ ေဒၚလာ ၂ဝဝ က်တယ္လို႔ သတ္မွတ္ထား တယ္။ သူ႔ရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္ကို ေဒၚလာ ၂ဝဝ ေပးလိုက္ တယ္။ ဒီေဒၚလာ ၂ဝဝ ကို ကိုယ္စားလွယ္က ဘယ္မွာ သုံးလိုက္သလဲေတာ့ မသိဘူး။ တကယ္တမ္း တြက္ၾကည့္ ေတာ့ တစ္ေနရာစီ တစ္ေနရာစီမွာ ေပးလိုက္တာဟာ ေဒၚလာ ၂ဝဝ မရွိဘူး။ ေဒၚလာ ၁ဝဝ လည္း ျဖစ္ရင္ ျဖစ္လိမ့္မယ္။ ၅ဝ လည္း ျဖစ္ရင္ျဖစ္လိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ ကုမၸဏီရဲ႕ပိုင္ရွင္က သူ ေဒၚလာ ၂ဝဝ ေပးလိုက္ရတဲ့အတြက္ ကုန္က်စရိတ္မွာ ေဒၚလာ ၂ဝဝ လို႔ေျပာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေဒၚလာ ၂ဝဝ မက်ဘူး။ အဲဒါေတြကို မွန္မွန္ကန္ကန္ မွတ္တမ္းမလုပ္တဲ့အခါမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ကုန္က်စရိတ္ တိုင္းမွာ ပိုၿပီးေတာ့ ကုန္က်တာေတြရွိတယ္။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ၾကာျမင့္တဲ့အခ်ိန္။ ၾကာျမင့္တဲ့ အခ်ိန္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ရက္နဲ႔ပဲ တြက္ေနတယ္။ ရက္နဲ႔တြက္ေတာ့ ဒီေန႔ ေလွ်ာက္လႊာကို တင္တယ္။ မနက္ျဖန္မနက္မွာ ျပန္ရမယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ ဘက္က တြက္တာကေတာ့ ၂၄ နာရီအတြင္းမွာ ၿပီးတယ္လို႔ တြက္တယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ဘက္မွာ တြက္တဲ့အခါက်ေတာ့ တင္တဲ့ရက္က တစ္ရက္၊ ရတဲ့ရက္က တစ္ရက္ဆိုေတာ့ ႏွစ္ရက္ျဖစ္သြားတယ္။ အဲဒီအခါမွာ ၾကာတဲ့အခ်ိန္ေတြက ပိုၿပီးေတာ့ ၾကာသြားတာေတြရွိတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက procedureေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ တခ်ဳိ႕ procedureေတြက ပယ္ဖ်က္ထားတာေတြရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ အရင္ တုန္းက စာရင္းေတြအတိုင္းပဲ သြားၿပီးေတာ့ ဝင္ေနတာ ေတြရွိတယ္။
အဲဒီေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ေတြ ပုဂၢလိက၊ UMFCCI နဲ႔ေပါင္းၿပီးေတာ့ ေမးခြန္းေတြကို ဘယ္လိုေျဖၾကမလဲ၊ ေမးခြန္းေတြကို ေသခ်ာျပန္ေလ့လာတယ္။ ေလ့လာၿပီး ေတာ့ ပုဂၢလိက က႑အေနနဲ႔လည္း ဒီေမးခြန္းေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေျဖႏိုင္ေအာင္လို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔လုပ္တယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ အစိုးရက႑အတြင္းမွာလည္း ေမးခြန္း ေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာေျဖႏိုင္ေအာင္ လုပ္တယ္။
ဒီလိုလုပ္တဲ့အခါမွာ တခ်ဳိ႕အခ်က္အလက္ေတြဟာ ဦးေဇယ်သူရမြန္ ေျပာသလိုပဲ count မလုပ္ထားတဲ့ အခ်က္ေတြ ပါလာတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒုတိယသမၼတရဲ႕ လမ္းၫႊန္ခ်က္နဲ႔ အရင္တုန္းက အေထာက္အကူျပဳအဖြဲ႕ ၁ဝ ဖြဲ႕ရွိတယ္။ အခု ဒုတိယသမၼတက တကယ္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မယ့္ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္၊ ဦးေဆာင္ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးေတြကို အတြင္းေရးမွဴး အဆင့္ေလာက္နဲ႔ ျပန္ၿပီးဖြဲ႕စည္းပါတယ္။ ၁ဝ ဖြဲ႕မွာ အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ေတြကို ပိုၿပီးေတာ့ ထဲထဲဝင္ဝင္ ေဆာင္ရြက္လာပါတယ္။ အဲဒီလို ေဆာင္ရြက္လာတဲ့အျပင္ ကမၻာ့ဘဏ္က ကြၽမ္းက်င္သူ ႏွစ္ေယာက္ကို ပံ့ပိုးထားတယ္။ ႏိုင္ငံျခားသားတစ္ေယာက္နဲ႔ ျပည္တြင္းတစ္ေယာက္ပါ။
အဲဒီလိုပံ့ပိုးထားတဲ့အခါ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား လြယ္ကူမႈအၫႊန္းကိန္းတိုးတက္ဖို႔ အစည္းအေဝးေတြ ႏွစ္ပတ္တစ္ႀကိမ္ က်င္းပတယ္။ အဲဒီလို အစည္းအေဝး က်င္းပၿပီးေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဘာေတြ ဆက္လုပ္ဖို႔လိုသလဲ ဆိုတာ ေဆြးေႏြးၿပီး ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္တယ္။ ေတြ႕ရွိ ခ်က္က ဘာလဲဆိုေတာ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား လြယ္ကူမႈ အၫႊန္းကိန္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အသိပညာေပးမႈက နည္းပါး တာကို ေတြ႕ရတယ္။ ပုဂၢလိကက႑၊ အမ်ားျပည္သူနဲ႔ အစိုးရမွာေရာ နည္းတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျပန္ၾကားေရး အစီအစဥ္တစ္ခုခ်မွတ္လိုတယ္ဆိုၿပီး ခ်မွတ္ခဲ့ပါတယ္။ ခ်မွတ္ၿပီး အမ်ားျပည္သူ သိရွိေအာင္ ပိုၿပီးလုပ္လာပါၿပီ။ အခုစကားဝိုင္းဟာလည္း အမ်ားျပည္သူသိေအာင္ လုပ္တဲ့ လုပ္ငန္းတစ္ခုပါ။
အမ်ားျပည္သူထင္သာျမင္သာသိေအာင္လို႔ Ease of Doing Business Website ကို ေရးဆြဲေနပါၿပီ။ ဒီဟာကို မၾကာခင္ ထုတ္လႊင့္ႏိုင္မယ္။ ေနာက္တစ္ခုက procedure ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ၁ဝ ဖြဲ႕ဟာ SOP လို႔ေခၚတဲ့ standard operating procedure ပါ။ ဥပမာဆိုရင္ ေဆာက္လုပ္ေရးဆိုင္ရာ ခြင့္ျပဳခ်က္တစ္ခုကို ေလွ်ာက္မယ္ဆိုရင္ ဘယ္လိုအဆင့္ေတြကို လုပ္ေဆာင္ရ မယ္ဆိုသလဲဆိုတဲ့ အဆင့္ေတြကို ေဖာ္ထုတ္ပါတယ္။ အဲဒီက႑ႀကီး ၁ဝ ခုလုံးကို ေဖာ္ထုတ္ပါတယ္။
ေဖာ္ထုတ္ၿပီးေတာ့ ဝက္ဘ္ဆိုက္မေပၚခင္မွာ စီးပြား ေရးနဲ႔ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝက္ဘ္ဆိုက္မွာ procedure ေတြကို တင္ထားပါတယ္။ အမ်ားျပည္သူေတြအေနနဲ႔ ဝင္ေရာက္ေလ့လာၿပီး ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိႏိုင္ေအာင္ပါ။SOPမွာလည္း ႐ႈပ္ေထြးမႈရွိပါတယ္။ ဒါေတြကို ရွင္းလင္း လြယ္ကူေအာင္ဆိုၿပီး လုပ္ေနပါတယ္။ ရွင္းလင္းလြယ္ကူ ေအာင္လုပ္ၿပီး procedure ကို Ease of Doing Business Website မွာ၊ သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာန ဝက္ဘ္ဆိုက္မွာ ေဖာ္ျပမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုေဖာ္ျပတဲ့ အခါ အမ်ားျပည္သူအေနနဲ႔ သူတို႔ဘာလုပ္ရမယ္ဆိုတာကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္းသိရွိသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ ေဒၚလႈိင္ေမာ္ဦး အေနနဲ႔ dealing with construction permit ရရွိဖို႔အတြက္ ေကာ္မတီက ေဆာင္ရြက္ေနမႈ အေျခအေနကိုလည္း ရွင္းျပေပးပါ။
ေဒၚလႈိင္ေမာ္ဦး။ ။ ခုနက ဒုတိယဝန္ႀကီးနဲ႔ ဦးေဇယ် သူရမြန္ ေျပာျပေဆြးေႏြးခဲ့တာလည္း ရွိပါတယ္။ လွ်ပ္စစ္ indicator ကလည္း ေျပာတာရွိပါတယ္။dealing with construction permit မွာလည္း အမွတ္ ေပးတာ ေလးခုရွိပါတယ္။ စလုပ္တဲ့ construction permit တင္တဲ့အခ်ိန္ကစၿပီး အေဆာက္အအုံ ေဆာက္ၿပီး တဲ့အခ်ိန္အထိ procedure ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆိုတာကို တိုင္းတာရွိပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ အခ်ိန္၊ ကုန္က်စရိတ္ တိုင္းတာလည္း ရွိပါတယ္။ ဒါေတြ လြယ္ကူ႐ုံနဲ႔တင္မရပါဘူး။ ဘယ္ေလာက္အထိ reliable ျဖစ္တယ္ဆိုတာကိုလည္း အရည္အေသြးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ quality control index ကို တိုင္းပါတယ္။ ပညာရွင္ေတြ ဘယ္ေလာက္ပါသလဲ။
dealing with construction permit indicatorမွာအဆင့္ ၆၆ ကေန အဆင့္ ၇၃ ေလာက္အထိ ျပန္ဆင္းတာရွိပါတယ္။ အဲဒါက ဟိုဘက္က ေမးခြန္းေတြကို ဒီဘက္က တိတိက်က် နားမလည္လို႔ျဖစ္တာပါ။ နားမလည္ဘဲ ျပန္ေျဖတာေတြ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔dealing with construction permit indicator နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေနတာေတြ ဘာေတြရွိတယ္ဆိုတာ ကို ကမၻာ့ဘဏ္က မွန္မွန္ကန္ကန္သိေအာင္ ျပန္ၿပီး ဆန္းစစ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့တာရွိပါတယ္။
ကြၽန္မတို႔ရဲ႕ Procedure ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ခက္ခဲ ေနတဲ့ Procedure ေတြ ျပန္ျပင္တာလည္း ရွိပါတယ္။ အဲဒါအျပင္ ကမၻာ့ဘဏ္IFC ဘက္က propose လုပ္တာ ေတြကို ျပန္ျပင္တာလည္း ရွိပါတယ္။ ကြၽန္မတို႔အေနနဲ႔ ဘယ္ေလာက္ပဲေကာင္းေအာင္ လုပ္ေပမယ့္ အျပင္က မသိဘူး။ မသိေတာ့ gap ျဖစ္တယ္။ အဲဒီ gap နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆက္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္း communication ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲဆိုတာကိုလည္း ႀကိဳးစားၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။ ေဆာင္ရြက္တဲ့အခါ စီးပြားေရးနဲ႔ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနရဲ႕ ဝက္ဘ္ဆိုက္မွာ တင္သလိုပဲ ကြၽန္မတို႔ ဝက္ဘ္ဆိုက္မွာလည္း အရင္တုန္းက ေလွ်ာက္လႊာနဲ႔ တခ်ဳိ႕အခ်က္အလက္ေလာက္သာ တင္ထား ရာကေန အခုေတာ့SOP Data ေတြပါ တင္ေပးပါတယ္။ ဒါ့ျပင္ EC meeting ေတြ ဘယ္အခ်ိန္ေတြ လုပ္တယ္ ဆိုတာပါ တင္ေပးပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ IFC ရဲ႕ recommendation ေတြကိုလည္း တင္ေပးပါတယ္။ သုံးလပတ္တစ္ခါ ဘယ္အမ်ဳိးအစားမွာ ေလွ်ာက္လႊာ ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္၊ ဒါကို ဘယ္ေလာက္အထိ လုပ္ျဖစ္ တယ္၊ ဘယ္ေလာက္အထိ permit ေပးတယ္ဆိုတာကို လည္း တင္ေပးပါတယ္။ အဲဒီအျပင္ ပညာရွင္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေဆာင္ရြက္တာေတြကိုလည္း တင္ေပး ပါတယ္။
ရွင္မင္း
ဓာတ္ပုံ-ေအးသန္း

No comments:

Post a Comment