Thursday, August 30, 2018

အဓိကကေတာ႕ ကေလးအလုပ္သမားေတြအတြက္ အႏၱရာယ္ရွိတဲ႕လုပ္ငန္းေတြက ဘာေတြလဲဆိုတာကို အရင္ဆံုးသတ္မွတ္ဖို့ လိုအပ္ပါတယ္

Image may contain: 1 person, standing
အၿမဲတမ္းအတြင္းဝန္ ဦးမ်ဳိးေအာင္
(အလုပ္အကိုင္အခြင္႕အလမ္းႏွင္႕ ကုန္ထုတ္စြမ္းအားဖြံ့ၿဖိဳးေရးဆိုင္ရာ စီးပြားေရးစကားဝိုင္း)
ႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးသည္ အလြန္အေရးႀကီးသည္။ ႏိုင္ငံအတြင္း က႑စံုတြင္ လုပ္ကိုင္ေနၾကသည့္ လုပ္သားအရင္းအျမစ္မ်ား အားေကာင္းၿပီး အရည္အေသြးျပည့္ဝသည့္ လုပ္သားမ်ားေပၚထြက္မွသာ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္မည္ျဖစ္ရာ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းႏွင့္ ကုန္ထုတ္စြမ္းအား ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆိုင္ရာ စီးပြားေရးစကားဝိုင္းကို ၾသဂုတ္ ၂၁ ရက္က ေနျပည္ေတာ္ရွိ ျမန္မာ့အသံႏွင့္ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားတြင္ ဆက္လက္က်င္းပခဲ့သည္။
စကားဝိုင္းတြင္ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ရခိုင္တိုင္းရင္း သားလူမ်ဳိးေရးရာဝန္ႀကီး ဦးေဇာ္ေအးေမာင္၊ အလုပ္သမား၊ လူဝင္မႈႀကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ ျပည္သူ႔အင္အားဝန္ႀကီးဌာန အလုပ္သမားေရးရာဆိုင္ရာ အၿမဲတမ္းအတြင္းဝန္ ဦးမ်ဳိးေအာင္၊ အလုပ္သမားၫႊန္ၾကားေရးဦးစီးဌာန ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးဝင္းရွိန္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံကုန္သည္မ်ားႏွင့္ စက္မႈလက္မႈလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအသင္းခ်ဳပ္မွ ဦးထြန္းထြန္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံျပည္ပအလုပ္အကိုင္ေအဂ်င္စီမ်ားအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ဥကၠ႒ ဦးပီတာၫြန္႔ေမာင္တို႔က ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ အခုအခါမွာေတာ့ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းေတြန႔ဲ ပတ္သက္ရင္ ကေလးအလုပ္သမားေတြရဲ႕ အခန္းက႑ဟာလည္း ထည့္သြင္းေဆြးေႏြးသင့္တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ဒီက႑နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လိုေတြ ေဆာင္ရြက္ေနတယ္ဆိုတာကို အၿမဲတမ္းအတြင္းဝန္က စတင္ၿပီး ေဆြးေႏြးေပးပါဦး။
အၿမဲတမ္းအတြင္းဝန္ ဦးမ်ဳိးေအာင္။ ။ ကေလး အလုပ္သမားက႑နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ စိန္ေခၚမႈလို႔လည္း ေျပာလို႔ရပါတယ္။ အခြင့္အေရးတစ္ခုလို႔လည္း ေျပာရင္ ရတဲ့အေျခအေနကို ေရာက္ရွိေနပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာ မွာလည္း ကေလးအလုပ္သမားေတြရွိပါတယ္။ ကမၻာႀကီးက ရာသီဥတုေတြ ေဖာက္ျပန္ေနတာမ်ားတဲ့အခါ စိုက္ပ်ဳိး ေရးေတြမွာ အခက္အခဲေတြ အမ်ားႀကီးျဖစ္လာပါတယ္။ တစ္ဖက္မွာလည္း ပဋိပကၡေတြ မ်ားလာတဲ့အခါ လူေတြ ဟာ ပိုၿပီးေကာင္းတဲ့ေနရာေတြကို ေရႊ႕ေျပာင္းသြားလာ အလုပ္လုပ္ကိုင္ၾကပါတယ္။ လူမႈအက်ပ္အတည္းေတြကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ၾကဖို႔အတြက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ေနရာေတြကို ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာသြားၾကတဲ့အခါ ကေလးေတြဟာ လည္း မိဘေတြနဲ႔အတူတကြ ပါဝင္လာပါတယ္။
ကေလးအလုပ္သမား
ဒီလိုကေလးေတြဟာ ပညာသင္ၾကားဖို႔ ခက္ခဲလာၾက ပါတယ္။ အက်ပ္အတည္းေတြကို မိဘေတြနဲ႔အတူ ကူညီ ေျဖရွင္းၾကပါတယ္။ ဒီလိုကိစၥရပ္ေတြဟာ ေဒသတြင္းႏိုင္ငံ ေတြမွာလည္း ႀကံဳေတြ႕ေနၾကပါတယ္။ ကေလးအလုပ္ သမားေတြအေၾကာင္းဆိုရင္ အဲဒီ အဖြင့္အဓိပၸာယ္ကို ျပည့္စံုေအာင္သိထားဖုိ႔လည္း လိုအပ္ပါတယ္။ အလုပ္ လုပ္တဲ့ ကေလးရွိပါတယ္။ ကေလးအလုပ္သမားရွိပါတယ္။ အလုပ္လုပ္တဲ့ကေလးဆိုတာ အလုပ္လုပ္ခြင့္ေပးထားတဲ့ ကေလး ျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အသက္ ၁၄ ႏွစ္ကေန ၁၈ ႏွစ္ ကာလမွာ အဲဒီအရြယ္ကို အလုပ္လုပ္ခြင့္ကို ကန္႔သတ္ခ်က္ ေတြနဲ႔ ခြင့္ျပဳထားတာပါ။ ဥပမာေျပာရရင္ တစ္ရက္ကို ေလးနာရီပဲ အလုပ္လုပ္ရမယ္။ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးလုပ္ငန္းခြင္ ေတြမွာ လုပ္ကိုင္ၾကရမယ္။ ဆရာဝန္ရဲ႕ ေထာက္ခံခ်က္နဲ႔ အလုပ္လုပ္ႏိုင္ၾကမယ္။ ၾကမ္းတမ္းတာေတြကို မလုပ္ကိုင္ ၾကရဘူးလို႔ ဥပေဒမွာလည္း ကန္႔သတ္ထားပါတယ္။
ဒါေတြဟာ အလုပ္လုပ္ခြင့္ရေနတဲ့ ကေလးေတြျဖစ္ပါ တယ္။ ကေလးအလုပ္သမားဆိုတာေတာ့ အသက္ ၁၄ ႏွစ္ေအာက္ျဖစ္မယ္။ အလုပ္လုပ္ခြင့္ရေနေပမယ့္ အႏၲရာယ္ရွိတယ္လို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့လုပ္ငန္းခြင္မွာ မလုပ္ကိုင္တဲ့ကေလး ျဖစ္ရမယ္။ ဒါကို ကြဲျပားစြာသိဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ အေျခအေန အေၾကာင္းေၾကာင္း အရ ကေလးအလုပ္သမားေတြ ရွိေနပါေသးတယ္။ ဒီလိုကေလးအလုပ္သမားေတြကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ႏိုင္ေစဖို႔အတြက္ အဆိုးရြားဆံုးပံုစံနဲ႔ ကေလးေတြကို ခိုင္းေစျခင္းကေန လြတ္ေျမာက္ဖို႔ Convention 182 ဆိုတာရွိပါတယ္။ အဲဒီမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံလည္း ပူးေပါင္းပါဝင္ၿပီး ကေလးလုပ္သားေတြကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ ေဆာင္ရြက္တာရွိပါတယ္။ ထို႔အတူ လက္ရွိအစိုးရလက္ထက္မွာ ကေလးအလုပ္သမားေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔အတြက္ ဒုတိယ သမၼတ (၁) ဦးေဆာင္ၿပီး အမ်ဳိးသားေကာ္မတီကိုလည္း ဖြဲ႕စည္းေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါတယ္။
ကေလးအလုပ္သမားေတြ ပေပ်ာက္ဖို႔
ဒီလိုေဆာင္ရြက္တဲ့အခါ အဓိကကေတာ့ ကေလး အလုပ္သမားေတြအတြက္ အႏၲရာယ္ရွိတဲ့ လုပ္ငန္းေတြက ဘာေတြလဲဆိုတာကို အရင္ဆံုးသတ္မွတ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဥပမာ၊ စိုက္ပ်ဳိးေရးက႑မွာဆိုရင္ ဘယ္အလုပ္ေတြက အႏၲရာယ္ရွိသလဲ၊ ေဆာက္လုပ္ေရးက႑မွာဆိုရင္ ဘယ္လိုအလုပ္ေတြက အႏၲရာယ္ရွိသလဲဆိုတာမ်ဳိးေတြကို ေဆာင္ရြက္ေနတာရွိပါတယ္။ အခ်ဳပ္ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ကေလးအလုပ္သမားေတြ ပေပ်ာက္ဖို႔အတြက္ဆိုတာ အစိုးရတင္မဟုတ္ပါဘူး၊ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ အလုပ္ရွင္ ေတြအားလံုးဝိုင္းၿပီး ေပၚေပါက္ျဖစ္ထြန္းလာတဲ့ ကေလး အလုပ္သမားေတြကို ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ဘဝေတြ ဖန္တီး ေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ စက္႐ံု၊ အလုပ္႐ံုေတြမွာ ကုန္ထုတ္ စြမ္းအားေတြတိုးတက္ၿပီး ေအးခ်မ္း သာယာဖို႔အတြက္ အခုလက္ရွိအစိုးရလက္ထက္မွာ ေဆာင္ရြက္ေနတာေတြ ရွိပါတယ္။ ဒါေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လိုအရာေတြကို ပိုၿပီးတိုးတက္ေစဖို႔အတြက္ လုပ္ေဆာင္ၾကဖို႔ လိုအပ္တယ္ဆိုတာကို ေဆြးေႏြးေပး ေစခ်င္ပါတယ္။
ဝန္ႀကီး ဦးေဇာ္ေအးေမာင္။ ။ အဓိကကေတာ့ ႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံ Productivityတိုးတက္ဖို႔အတြက္ အလုပ္သမားေတြက အေရးႀကီးပါ တယ္။ အလုပ္သမားေတြဟာ Joyfull ျဖစ္ေနရပါမယ္။ ေပ်ာ္မွလည္း အလုပ္မ်ားမ်ားလုပ္ႏိုင္မွာပါ။ ေပ်ာ္ေအာင္ လည္း အလုပ္ရွင္ေတြက ထားေပးၾကဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အလုပ္ရွင္ေတြကလည္း သူတို႔ထုတ္ကုန္ေတြ ေအာင္ျမင္ဖို႔ အတြက္ Logistic Costေတြက်ဆင္းဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ထုတ္လုပ္စရိတ္၊ သယ္ယူစရိတ္၊ စြမ္းအင္စရိတ္ စတာ ေတြလည္း က်ဆင္းဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ လုပ္ငန္းရွင္ တစ္ေယာက္အတြက္ အေျခခံအေဆာက္အအုံေစ်းႏႈန္းေတြ က်ဆင္းဖို႔လည္း လိုအပ္ပါတယ္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာMICကေန ခြင့္ျပဳေပးေနတာ ေတြရွိပါတယ္။
အလုပ္ရွင္ေတြကိုMIC ခြင့္ျပဳခ်က္နဲ႔ လာေရာက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံၿပီဆိုရင္ သူတို႔သြင္းလာတဲ့ စက္႐ံုရဲ႕ Infrastructuresေတြ ဥပမာေျပာရရင္ မီးစက္တို႔၊ အပ္ခ်ဳပ္စက္တို႔ စတာေတြကိုDuty Freeတင္သြင္းခြင့္ ရပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ စက္႐ံုမွာ အသံုးျပဳမယ့္ လိုအပ္တဲ့ ကုန္ကားေတြ၊ ေျမတူးကားေတြ စတဲ့ လိုအပ္တဲ့Toolsေတြနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ဖို႔အတြက္ လိုအပ္တဲ့ ယာဥ္ေတြကိုလည္း Duty Free ေပးထားပါတယ္။ ဒါတင္မကေသးပါဘူး၊ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးရဲ႕ ျပင္ပမွာဆိုရင္ အခြန္ကင္းလြတ္ ခြင့္ကို ငါးႏွစ္အထိ ေပးထားၿပီး ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး လိႈင္သာယာ၊ ေရႊျပည္သာနဲ႔ မဂၤလာဒံုစက္မႈဇုန္ေတြမွာဆိုရင္ သံုးႏွစ္အထိ Income Tax ကို အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ ေပးထားပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ကေန ကူညီေပး ေနတဲ့အပိုင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ကြၽမ္းက်င္ေအာင္ ေလ့က်င့္ၾကဖို႔
အဲဒီေတာ့ အလုပ္သမားေတြကို ကြၽန္ေတာ္ေျပာခ်င္ တာကProduct တက္ဖို႔အတြက္ အလုပ္သမားေတြရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ကလည္း သိပ္အေရးႀကီးပါတယ္။ အလုပ္ သမားေတြက အလုပ္ခ်ိန္ ရွစ္နာရီအတြင္းမွာ မ်ားမ်ား ထုတ္ႏိုင္ရမယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက အလုပ္ သမားေတြက စြမ္းေဆာင္ရည္ျမင့္တယ္လို႔ ေျပာၾကတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံက အလုပ္သမားေတြက ညံ့လို႔မဟုတ္ ပါဘူး။ လိုအပ္တဲ့ နည္းပညာေတြ၊ သင္တန္းေတြ ေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အခုဆိုရင္ သင္တန္းေတြကလည္း ရွိသင့္သေလာက္ေတာ့ ရွိေနပါၿပီ။ အလုပ္ရွင္ေတြကလည္း သင္တန္းေတြကို တက္ေရာက္ႏိုင္ဖို႔ ကူညီေပးသင့္သလို အလုပ္သမားေတြဘက္ကလည္း စိတ္ပါလက္ပါနဲ႔ သင္ယူ ၾကဖို႔၊ ကြၽမ္းက်င္ေအာင္ ေလ့က်င့္ၾကဖို႔ လိုပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ အလုပ္ရွင္နဲ႔ အလုပ္သမားဆက္ဆံေရး ကလည္း ေကာင္းမြန္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ဆက္ဆံေရးေကာင္းမြန္ဖို႔ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ဥပေဒေတြ၊ အလုပ္ရွင္၊ အလုပ္သမားခ်ဳပ္ဆိုရတဲ့ EC စာခ်ဳပ္ေတြကို ႏိုင္ငံေတာ္က ခ်မွတ္ေပးထားတဲ့အခ်က္ေတြန႔ဲ ကိုက္ညီ ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အလုပ္သမားေတြကို ေပးသင့္ေပးထိုက္တဲ့ အခြင့္အေရးေတြ ေပးမယ္။ ခြင့္ေတြ၊ ခံစားခြင့္ေတြေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ လူမႈဖူလံုေရးဥပေဒသစ္ကိုလည္း ျပ႒ာန္းၿပီးသြားၿပီး ဥပေဒ အရ အာမခံ ေျခာက္မ်ဳိးမွာ သံုးမ်ဳိးကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ အာမခံထည့္ဝင္တ့ဲအခါ အလုပ္ရွင္ေတြက လည္း အခ်ဳိးက်ထည့္ဝင္ၾကရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ ကေန ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး တာေမြနဲ႔ ထန္းတပင္ၿမိဳ႕နယ္ တို႔မွာ အလုပ္သမားေဆး႐ံုေတြ ဖြင့္လွစ္ထားၿပီး က်န္းမာ ေရးေစာင့္ေရွာက္မႈေတြလည္း ေပးထားပါေသးတယ္။
အာမခံေတြရရွိေအာင္
ဒါ့အျပင္ လိႈင္သာယာနဲ႔ ေရႊျပည္သာၿမိဳ႕နယ္ေတြမွာ ပုဂၢလိကနဲ႔ပူးေပါင္းၿပီး လုပ္ငန္းခြင္ကအလုပ္သမားေတြ က်န္းမာေရးမေကာင္းရင္ ေဆးကုသေပးေနသလို လုပ္ငန္း ခြင္ထိခိုက္ဒဏ္ရာရတာ၊ ေသဆံုးတာေတြအတြက္ လူမႈ ဖူလံုေရးေလ်ာ္ေၾကးေငြေတြကိုလည္း ေပးအပ္ေနပါတယ္။ အလုပ္သမားေတြအတြက္ အာမခံေတြရရွိေအာင္ ၿမိဳ႕နယ္ တိုင္းမွာ ဖြင့္လွစ္ေဆာင္ရြက္ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ကုန္ထုတ္စြမ္းအား တိုးတက္ေစဖို႔အတြက္ကေတာ့ အဓိကေျပာရရင္ ျပည္သူလို႔ေခၚတဲ့ အလုပ္ရွင္၊ အလုပ္ သမား၊ အစိုးရလို႔ေခၚတဲ့ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕၊ တိုင္းေဒသႀကီးနဲ႔ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႕၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ ခြင့္ရေဒသ၊ ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီစတာေတြ၊ CSOလို႔ ေခၚၾကတဲ့ အရပ္ဘက္လူမႈအဖြဲ႕အစည္းေတြ၊NGO ေတြ၊ အလုပ္သမား၊ လယ္သမားသမဂၢေတြအားလံုးက ေတာင္းဆိုသင့္တာေတြကိုလည္း ေတာင္းဆို၊ ေျဖရွင္းသင့္ တာေတြကိုလည္း ေျဖရွင္း စသျဖင့္ သံုးဦးသံုးဖလွယ္ အေပးအယူမွ်တစြာနဲ႔ ေဆာင္ရြက္သြားၾကရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါမွလည္း ကုန္ထုတ္စြမ္းအားတိုးတက္လာမွာ ျဖစ္ပါ တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ အားလံုး စုေပါင္းေဆာင္ရြက္မယ္ ဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံဟာ ေရခံေျမခံေကာင္းရွိတယ္။ ကုန္ၾကမ္းလည္း ေပါမ်ားတယ္။GSP ေတြ ရထားတာလည္း ရွိတယ္။ အာဆီယံအသိုက္အဝန္းထဲလည္း ပါဝင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ လုပ္သားေတြရဲ႕ Capacityတိုးလာတာနဲ႔အမွ် ကုန္ထုတ္စြမ္းအားေတြ တိုးလာမယ္ဆိုတာ ေသခ်ာ ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အလုပ္လုပ္ဖို႔ပဲ လိုအပ္ပါတယ္။
အစီအစဥ္မွဴး။ ။ ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ ကုန္ထုတ္စြမ္းအား တိုးတက္ေစဖို႔အတြက္ အဓိကအဟန္႔ အတားျဖစ္ေနတာေတြေရာ ရွိပါေသးသလားဆိုတာ ေဆြးေႏြးေပးပါဦး။
ဦးထြန္းထြန္း။ ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ကုန္ထုတ္စြမ္းအား ဘာေၾကာင့္ တိုးခ်င္ၾကတာလဲဆိုရင္ အဓိကကေတာ့ ႏိုင္ငံပိုင္ျဖစ္ျဖစ္၊ ပုဂၢလိကပိုင္ျဖစ္ျဖစ္၊ တစ္ဦးခ်င္းျဖစ္ျဖစ္၊ အမ်ားပိုင္ျဖစ္ျဖစ္ လုပ္ငန္းတိုင္းဟာ အက်ဳိးအျမတ္ရွိမွ ရွင္သန္ႀကီးထြားႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါမွသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူေတြဟာလည္း ရသင့္ရထိုက္တဲ့ အက်ဳိးအျမတ္ရမယ္။ ရမွသာ ဆက္ၿပီးေတာ့ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္သူကမွေတာ့ ကုသိုလ္ျဖစ္ လာလုပ္ ၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔အတြက္ ေသခ်ာေပါက္ အလုပ္ျဖစ္ဖို႔ တြက္ခ်က္ၾကရမွာျဖစ္ပါတယ္။ တြက္ခ်က္တဲ့အခါမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ယွဥ္ၿပိဳင္တယ္ဆိုရင္ ဘာေတြၿပိဳင္ရမလဲဆိုတာ ရွိပါတယ္။
ယွဥ္ၿပိဳင္တယ္ဆိုတာ ေစ်းကြက္ထဲမွာ ကုန္စည္ခ်င္း တူရင္ ေစ်းေလွ်ာ့ႏိုင္ဖို႔နဲ႔ ေစ်းႏႈန္းခ်င္းတူရင္ အရည္အေသြး ပိုေကာင္းဖို႔ ၿပိဳင္ၾကရတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုၿပိဳင္ဖို႔ အတြက္ ေစ်းကြက္မွာ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ေစ်းႏႈန္းေတြက ရွိထားၿပီးသားပါ။ ဝန္ေဆာင္မႈျဖစ္ေစ၊ ကုန္ပစၥည္းျဖစ္ေစ ဒီလိုပဲျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ လုပ္ငန္းရွင္ေတြဘက္က သူ႔ရဲ႕ operation cost ေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ပစ္ရတယ္။ အဲဒီ ထဲမွာ Infrastructures costs ေတြ အမ်ားႀကီးပါပါတယ္။ အဲဒါက လုပ္ငန္းရွင္ေတြ တစ္ေယာက္တည္း လုပ္လို႔မရပါ ဘူး။
ပူးေပါင္းအေျဖထုတ္
အဲဒါက ေဒသထဲကျဖစ္ျဖစ္၊ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္က ျဖစ္ျဖစ္ စသျဖင့္ ပ့ံပိုးကူညီေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဝန္ႀကီးဌာနအခ်င္းခ်င္းလည္း ပူးေပါင္းအေျဖထုတ္ၾကဖို႔ လည္း လိုအပ္ပါတယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ အခ်ဳိ႕ကိစၥေတြမွာ ဥပေဒတစ္ခု ထုတ္လိုက္တယ္။ ပလက္ေဖာင္းေပၚမွာ မီးစက္ေတြရွိေနရင္ ဒဏ္ေၾကး၊ ဒုတိယအႀကိမ္ဆိုရင္ ဒဏ္ေၾကးက ပိုမ်ားလာ ပါမယ္။ အဲဒီေတာ့ စက္႐ံုေတြ၊ အလုပ္႐ံုေတြ၊ ေစ်းဝယ္ စင္တာေတြမွာ ဒီလိုမီးစက္တစ္လံုးကို ေငြက်ပ္ သိန္း ၅ဝဝ ေလာက္ ရင္းထားရတာ။ သူ႔အတြက္ ကုန္က်စရိတ္က အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက သဘာဝပတ္ဝန္း က်င္ကိုလည္း ထိခိုက္ေစပါတယ္။ လုပ္ငန္းရွင္က မီးစက္ ေတြကို ဘာေၾကာင့္ထားရသလဲ။ မီးကို မယံုၾကည္ရလို႔သာ သူတို႔က ထားေနရတာပါ။
ဒါေၾကာင့္ မီးစက္ေတြကို ေနရာလပ္မရွိလို႔ လမ္းေပၚ ထားရတယ္။ အဲဒီအတြက္ ဒဏ္ေၾကးသတ္မွတ္တယ္ဆိုရင္ မီးကို မွန္ေအာင္ေပးဖို႔ လိုလာပါၿပီ။ ေနာက္တစ္ခုက ေမာ္ေတာ္ကားေတြ တင္သြင္းခြင့္ျပဳလိုက္တယ္။ ႀကိဳက္သေလာက္ ဝယ္ႏိုင္ၿပီ၊ ေမာင္းလို႔ရၿပီ။ သို႔ေသာ္ ရပ္စရာ ကားပါကင္ မရွိဘူး။ ရန္ကုန္မွာက ရပ္စရာ ေနရာ ေတာ္ေတာ္နည္းလာၿပီ။ သတ္မွတ္ထားတဲ့ေနရာမွာ ရပ္ခြင့္မရလို႔ က်န္တဲ့ေနရာမွာရပ္တဲ့အခါ ကားနဲ႔လာဆြဲ သြားတယ္။
ဥပမာေျပာရရင္ အမိႈက္ပစ္မခ်ေစခ်င္ရင္ အမိႈက္ပံုး ေတြ ထားေပးရမယ္။ အမိႈက္ပံုးေတြရွိရဲ႕သားနဲ႔မွ အမိႈက္ကို စည္းကမ္းမဲ့ပစ္မွသာ အေရးယူလို႔ရမွာပါ။ ဒီမွာျဖစ္ေနတာ က Infrastructures Cost ေတြမွာ လုပ္ငန္းရွင္က အေတာ္မ်ားမ်ား ဘာမွမတတ္ႏိုင္တဲ့အေျခအေန ျဖစ္ေန ပါတယ္။ ဒါေတြကို ဝန္ႀကီးဌာနေတြက ေပါင္းစပ္ၿပီး လုပ္ေဆာင္ေပးဖို႔ လိုအပ္တယ္။ ဒါကေတာ့ ေျမျပင္မွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လက္ေတြ႕ႀကံဳေနရတဲ့အထဲက ဥပမာ ေျပာတာပါ။
ေနာက္တစ္ခုက National Skills သင္တန္းေတြ၊ အသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္ေတြ ထုတ္ေပးတ့ဲကိစၥကို ေျပာခ်င္ ပါတယ္။ ဒီလိုအသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္နဲ႔အတူ လစာ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြကို ဘယ္ေလာက္လို႔ေပးရမယ္ဆိုၿပီး တြဲဖက္ထားပါ။ ဒီလို သတ္မွတ္ထားျခင္းအားျဖင့္ အလုပ္ ရွင္ဘက္က အလုပ္သမားရဲ႕ ကြၽမ္းက်င္မႈစစ္စစ္တြဲလ်က္ ပါလာဖို႔ စစ္ေဆးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါကို အလုပ္ စတင္ဝင္ေရာက္ဖို႔ စစ္ေဆးတဲ့အခါမွာ စစ္ပါမယ္။ အဲဒီမွာ အဆင္ေျပတယ္။
ဒါေပမယ့္ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ဒီလုပ္သား ဟာ အသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္နဲ႔ မေလ်ာ္ညီဘူး။ သူ႔ရဲ႕ ကြၽမ္းက်င္မႈ၊ လုပ္ကိုင္ႏိုင္မႈက က်သြားမယ္ဆိုရင္ သူဟာ အလုပ္တည္ၿမဲဖို႔ အေၾကာင္းမရွိဘူးဆိုတာ လုပ္သားေတြ ေကာင္းေကာင္းသေဘာေပါက္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဥပမာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အလုပ္ေလွ်ာက္တဲ့အခါ တကၠသိုလ္ဝင္တန္း ေအာင္လက္မွတ္ တင္ျပၾကတယ္။ ဘြဲ႕လက္မွတ္ေတြ တင္ျပၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ အင္တာဗ်ဴးေတြ လူေတြ႕ ေျဖရတယ္။
အရည္အေသြးေတြ တက္လာႏိုင္
လုပ္ငန္းခြင္ထဲေရာက္ေတာ့လည္း စဥ္ဆက္မျပတ္ ေစာင့္ၾကည့္စစ္ေဆးတာေတြရွိတယ္။ ဒီလိုလုပ္တဲ့စနစ္ဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ အရင္က စိမ္းေနေပမယ့္ အခု အခ်ိန္မွာေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလးလုပ္လာၾကတယ္။ ဒီလို လုပ္ေပးျခင္းအားျဖင့္ Capacity ကို ေစာင့္ၾကည့္လို႔ရတယ္။ လုပ္သားေတြကလည္း ဒီလို Evaluationမၾကာခဏ လုပ္ၾကရေတာ့ ကြၽဲကူးေရပါဆိုသလို အရည္အေသြးေတြ တက္လာႏိုင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ လုပ္သားေတြကလည္း အသိအမွတ္ျပဳ ကြၽမ္းက်င္လက္မွတ္ရရင္ ခိုင္မာၿပီလို႔ ေတြးထားလို႔ မရပါဘူး။ ကိုယ့္အရည္အေသြးကို အၿမဲတမ္းျမႇင့္တင္ ေနဖို႔လည္း လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါမွသာ ျမင့္မားတဲ့ခံစားခြင့္ ေတြရလာႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)
ခင္ရတနာ၊ ဓာတ္ပုံ-ေမဦးမုိး

No comments:

Post a Comment