ျမန္မာ့အလင္းအယ္ဒီတာအာေဘာ္
ေနျပည္ေတာ္တြင္ ၾသဂုတ္ ၁၁ ရက္မွ ၁၃ ရက္အထိ က်င္းပခဲ့ေသာ ျမန္မာ့ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းမႈဆိုင္ရာဖိုရမ္တြင္ စီးပြားေရးအသြင္ ကူးေျပာင္းမႈႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ေဆြးေႏြးဝိုင္းတစ္ခုလည္း ပါဝင္ခဲ့ပါသည္။ ထိုစကားဝိုင္းသံုးသပ္ခ်က္ကို ေယဘုယ်ေဖာ္ျပရလွ်င္ စီးပြားေရးေႏွးေကြးမႈ တစ္စံုတစ္ရာရွိေသာ္လည္း ေရွ႕တြင္ေကာင္းမြန္သည့္ အလားအလာမ်ားစြာ ရွိသည္ဟု သံုးသပ္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာ့စီးပြားေရးကို ယခင္အစိုးရလက္ထက္ ကိန္းဂဏန္းမ်ားႏွင့္ ႏိႈႈင္းယွဥ္ေဖာ္ျပ၍ သံုးသပ္မႈမ်ားလည္းရွိခဲ့သည္။ ၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ခုႏွစ္က ႏိုင္ငံျခားတိုက္႐ိုက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ (FDI)သည္ ၉ ဒသမ ၄ ဘီလီယံေဒၚလာ ရွိခဲ့ၿပီး ၂ဝ၁၆-၂ဝ၁၇ ခုႏွစ္တြင္ FDI ၆ ဒသမ ၆ ဘီလီယံအထိ က်ဆင္းခဲ့ သည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ အစိုးရသစ္၏ ပထမတစ္ႏွစ္တာသည္ အစိုးရေျပာင္း၊ မူဝါဒေျပာင္းႏွင့္ တာဝန္ခံမႈေျပာင္းလဲေသာႏွစ္ျဖစ္၍ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာရေသာ ႏွစ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
သုိ႔ေသာ္ ပထမႏွစ္ခ်င္းယွဥ္လွ်င္ပင္ ၂ဝ၁၁-၂ဝ၁၂ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၤFDI၄ ဒသမ ၆ ဘီလီယံေဒၚလာသာ ဝင္ေရာက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ယခုအစိုးရ၏ ပထမႏွစ္ျဖစ္ေသာ ၂ဝ၁၆-၂ဝ၁၇ တြင္ ၆ ဒသမ ၆ ဘီလီယံ ေဒၚလာ ဝင္ေရာက္ခဲ့သည္ကို ေတ႕ြႏိုင္ပါသည္။ ယခုေနာက္ဆံုးသိရွိရေသာ ကိန္းဂဏန္းမ်ားအရ ၂ဝ၁၆ ခုႏွစ္မွ ၂ဝ၁၇-၂ဝ၁၈ (၈) လပိုင္းအထိ တစ္ႏွစ္ခဲြကာလအတြင္းFDIဝင္ေရာက္မႈမွာ ၁၅ ဒသမ ၂ဝ၇ ဘီလီယံ ရွိသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏံွမႈမ်ားကိုၾကည့္လွ်င္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသည္ ၁၉ ဘီလီယံေက်ာ္ျဖင့္ အမ်ားဆံုးေနရာတြင္ ရွိေနေသာ္လည္း ထိုအထဲမွ အမ်ားစုသည္ အေစာပိုင္းကာလျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားျဖစ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ တ႐ုတ္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏံွမႈ ေလ်ာ့နည္းသြားခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ တ႐ုတ္ျပည္၏ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမွာ စြမ္းအင္က႑တြင္ အမ်ားဆံုးျဖစ္ခဲ့ရာ အလုပ္အကိုင္ ဖန္တီးမႈ အမ်ားအျပားမရရွိခဲ့ေပ။ ယခုေနာက္ပိုင္းတြင္ တစ္ဟုန္ထိုး တိုးတက္လာသည္မွာ စင္ကာပူရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျဖစ္သည္။ ယခု ၂ဝ၁၇-၂ဝ၁၈ ဘ႑ာႏွစ္ ပထမေလးလအထိ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈအပါအဝင္ စုစုေပါင္း ေဒၚလာ ၁၆ ဘီလီယံအထိရွိလာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို႔အတူ ဗီယက္နမ္ ႏိုင္ငံ၏ ရင္းႏွွီးျမႇဳပ္ႏံွမႈသည္ ၂ဝ၁ဝ မတိုင္မီအထိ ေဒၚလာ ၂၃ သန္းသာ ရွိရာမွ ယခု ေဒၚလာ ႏွစ္ဘီလီယံေက်ာ္ျဖင့္ တတိယေနရာတြင္ ရွိေနပါသည္။
ထို႔အျပင္ ယခုရင္းႏွွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားမွာ စက္မႈကုန္ထုတ္လုပ္ငန္း၊ ဆက္သြယ္ေရးႏွင့္ အျခားဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပိုမိုမ်ားျပားစြာဝင္ေရာက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ သီလဝါစက္မႈဇုန္၏ ေအာင္ျမင္မႈက ျမန္မာ့ စီးပြားေရးအတြက္ အေထာက္အကူမ်ားစြာ ရရွိေစခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ ယခင္က ျပည္တြင္းစီးပြားေရးကိုၾကည့္လွ်င္ တိုင္းျပည္၏သယံဇာတအရင္း အျမစ္မ်ားကို ထုတ္ယူေရာင္းခ်ေရးက႑ကိုသာ အမ်ားဆံုးလုပ္ကိုင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားသည္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ကင္းမဲ့ျခင္းႏွင့္ လူအခ်ဳိ႕၏ လက္ဝယ္သာရွိျခင္းတို႔ေၾကာင့္ အခြန္တိမ္းေရွာင္မႈမ်ားျပားခဲ့ၿပီး လူထုတစ္ရပ္လံုးသို႔ ဝင္ေငြျဖန္႔ခဲြေရာက္ရွိမႈ နည္းပါးခဲ့သည္။ ထိုသို႔ ေသာ စီးပြားေရးမ်ား အရွိန္သတ္သြားျခင္းသည္ 'ေျပာင္းလဲခ်ိန္တန္ၿပီ'ဆိုသည့္အတိုင္း စနစ္ေျပာင္း၊ မူဝါဒေျပာင္းလဲမႈမ်ားတြင္ မျဖစ္မေန ေတြ႕ႀကံဳ ရတတ္ေသာ ေဆးခါးႀကီးတစ္ခြက္ပင္ျဖစ္သည္။
ၾသဂုတ္ ၂၄ ရက္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ႏိုဗိုတယ္ဟိုတယ္မွာ က်င္းပခဲ့ေသာ ေဆြးေႏြးပြဲတစ္ခုတြင္ စီးပြားေရးပညာရွင္ ပါေမာကၡ ေရွာင္တန္နဲလ္က ေျပာၾကားရာတြင္ ယခင္အစိုးရ၏ ေနာက္ဆံုးသံုးႏွစ္သက္တမ္းတြင္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ဆက္တိုက္ျမင့္တက္ခ့ဲရာ ၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ လိုေငြ ၁၃ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းမွ ၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ တြင္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ၃၁ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ျမင့္တက္လာသည္။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈမွာလည္း ၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၅ ဒသမ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္းသာရွိရာမွ ၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၁၁ ဒသမ ၄ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိရွိလာခဲ့သည္။ ထိုအေျခအေနကိုNLD အစိုးရဆက္ခံခဲ့ရျခင္းျဖစ္ရာ မထိန္းႏိုင္ဘဲ ဆက္လက္ႀကီးထြားလာမည္ဆိုလွ်င္ အစိုးရတစ္ရပ္လံုး ေဒဝါလီခံရမည့္ အေရးႏွင့္ပင္ ႀကံဳေတြ႕ႏိုင္သည္ဟု ေျပာခဲ့ပါသည္။
ယခု ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ၂ဝ၁၇ ႏွစ္ဆန္းတြင္ ၆ ဒသမ ၉၇ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္အထိ က်ဆင္းခဲ့ၿပီး ေနာက္ဆံုးဇူလိုင္လကုန္ စာရင္းမ်ား အရ ၄ ဒသမ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္းသာရွိေတာ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ လတ္တေလာ ကမၻာ့ဘဏ္၏ ထုတ္ျပန္ခ်က္တစ္ခုအရ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဆင္းရဲမဲြေတမႈႏႈန္း မွာ ၃၁ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ရွိရာမွ ယခု ၁၉ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ က်ဆင္းလာသည္ဟု ဆုိပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အစိုးရအသံုးစရိတ္မ်ား အႀကီးအက်ယ္ေလွ်ာ့ခ် ခဲ့ျခင္း၊ သယံဇာတစီးပြားေရးမွ ပံုမွန္စီးပြားေရးသို႔ တျဖည္းျဖည္းကူးေျပာင္း ျခင္း၊ စီးပြားေရးကို မွန္ကန္ေသာ ေပၚလစီမ်ားအတိုင္း တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ေျပာင္းလဲလာေစျခင္းတို႔ေၾကာင့္ အနာဂတ္အတြက္ ေကာင္းမြန္ေသာ အလားအလာမ်ား ေတြ႕ျမင္ရၿပီျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာ့စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈသည္လည္း ၂ဝ၁၆-၂ဝ၁၇ ခုႏွစ္က ၆ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ က်ဆင္းခဲ့ရာမွ လတ္တေလာIMF ၏ ခန္႔မွန္းမႈအရ ဆိုလွ်င္ ၂ဝ၁၇-၂ဝ၁၈ အတြင္း ၇ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ေရာက္ရွိလာမည္ ဟု သိရပါေၾကာင္း တင္ျပရပါသည္။ ။
ျမန္မာ့စီးပြားေရးကို ယခင္အစိုးရလက္ထက္ ကိန္းဂဏန္းမ်ားႏွင့္ ႏိႈႈင္းယွဥ္ေဖာ္ျပ၍ သံုးသပ္မႈမ်ားလည္းရွိခဲ့သည္။ ၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ခုႏွစ္က ႏိုင္ငံျခားတိုက္႐ိုက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ (FDI)သည္ ၉ ဒသမ ၄ ဘီလီယံေဒၚလာ ရွိခဲ့ၿပီး ၂ဝ၁၆-၂ဝ၁၇ ခုႏွစ္တြင္ FDI ၆ ဒသမ ၆ ဘီလီယံအထိ က်ဆင္းခဲ့ သည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ အစိုးရသစ္၏ ပထမတစ္ႏွစ္တာသည္ အစိုးရေျပာင္း၊ မူဝါဒေျပာင္းႏွင့္ တာဝန္ခံမႈေျပာင္းလဲေသာႏွစ္ျဖစ္၍ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာရေသာ ႏွစ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။
သုိ႔ေသာ္ ပထမႏွစ္ခ်င္းယွဥ္လွ်င္ပင္ ၂ဝ၁၁-၂ဝ၁၂ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၤFDI၄ ဒသမ ၆ ဘီလီယံေဒၚလာသာ ဝင္ေရာက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ယခုအစိုးရ၏ ပထမႏွစ္ျဖစ္ေသာ ၂ဝ၁၆-၂ဝ၁၇ တြင္ ၆ ဒသမ ၆ ဘီလီယံ ေဒၚလာ ဝင္ေရာက္ခဲ့သည္ကို ေတ႕ြႏိုင္ပါသည္။ ယခုေနာက္ဆံုးသိရွိရေသာ ကိန္းဂဏန္းမ်ားအရ ၂ဝ၁၆ ခုႏွစ္မွ ၂ဝ၁၇-၂ဝ၁၈ (၈) လပိုင္းအထိ တစ္ႏွစ္ခဲြကာလအတြင္းFDIဝင္ေရာက္မႈမွာ ၁၅ ဒသမ ၂ဝ၇ ဘီလီယံ ရွိသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏံွမႈမ်ားကိုၾကည့္လွ်င္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသည္ ၁၉ ဘီလီယံေက်ာ္ျဖင့္ အမ်ားဆံုးေနရာတြင္ ရွိေနေသာ္လည္း ထိုအထဲမွ အမ်ားစုသည္ အေစာပိုင္းကာလျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားျဖစ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ တ႐ုတ္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏံွမႈ ေလ်ာ့နည္းသြားခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ တ႐ုတ္ျပည္၏ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမွာ စြမ္းအင္က႑တြင္ အမ်ားဆံုးျဖစ္ခဲ့ရာ အလုပ္အကိုင္ ဖန္တီးမႈ အမ်ားအျပားမရရွိခဲ့ေပ။ ယခုေနာက္ပိုင္းတြင္ တစ္ဟုန္ထိုး တိုးတက္လာသည္မွာ စင္ကာပူရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျဖစ္သည္။ ယခု ၂ဝ၁၇-၂ဝ၁၈ ဘ႑ာႏွစ္ ပထမေလးလအထိ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈအပါအဝင္ စုစုေပါင္း ေဒၚလာ ၁၆ ဘီလီယံအထိရွိလာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို႔အတူ ဗီယက္နမ္ ႏိုင္ငံ၏ ရင္းႏွွီးျမႇဳပ္ႏံွမႈသည္ ၂ဝ၁ဝ မတိုင္မီအထိ ေဒၚလာ ၂၃ သန္းသာ ရွိရာမွ ယခု ေဒၚလာ ႏွစ္ဘီလီယံေက်ာ္ျဖင့္ တတိယေနရာတြင္ ရွိေနပါသည္။
ထို႔အျပင္ ယခုရင္းႏွွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားမွာ စက္မႈကုန္ထုတ္လုပ္ငန္း၊ ဆက္သြယ္ေရးႏွင့္ အျခားဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပိုမိုမ်ားျပားစြာဝင္ေရာက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ သီလဝါစက္မႈဇုန္၏ ေအာင္ျမင္မႈက ျမန္မာ့ စီးပြားေရးအတြက္ အေထာက္အကူမ်ားစြာ ရရွိေစခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ ယခင္က ျပည္တြင္းစီးပြားေရးကိုၾကည့္လွ်င္ တိုင္းျပည္၏သယံဇာတအရင္း အျမစ္မ်ားကို ထုတ္ယူေရာင္းခ်ေရးက႑ကိုသာ အမ်ားဆံုးလုပ္ကိုင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားသည္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ကင္းမဲ့ျခင္းႏွင့္ လူအခ်ဳိ႕၏ လက္ဝယ္သာရွိျခင္းတို႔ေၾကာင့္ အခြန္တိမ္းေရွာင္မႈမ်ားျပားခဲ့ၿပီး လူထုတစ္ရပ္လံုးသို႔ ဝင္ေငြျဖန္႔ခဲြေရာက္ရွိမႈ နည္းပါးခဲ့သည္။ ထိုသို႔ ေသာ စီးပြားေရးမ်ား အရွိန္သတ္သြားျခင္းသည္ 'ေျပာင္းလဲခ်ိန္တန္ၿပီ'ဆိုသည့္အတိုင္း စနစ္ေျပာင္း၊ မူဝါဒေျပာင္းလဲမႈမ်ားတြင္ မျဖစ္မေန ေတြ႕ႀကံဳ ရတတ္ေသာ ေဆးခါးႀကီးတစ္ခြက္ပင္ျဖစ္သည္။
ၾသဂုတ္ ၂၄ ရက္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ႏိုဗိုတယ္ဟိုတယ္မွာ က်င္းပခဲ့ေသာ ေဆြးေႏြးပြဲတစ္ခုတြင္ စီးပြားေရးပညာရွင္ ပါေမာကၡ ေရွာင္တန္နဲလ္က ေျပာၾကားရာတြင္ ယခင္အစိုးရ၏ ေနာက္ဆံုးသံုးႏွစ္သက္တမ္းတြင္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ဆက္တိုက္ျမင့္တက္ခ့ဲရာ ၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ လိုေငြ ၁၃ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းမွ ၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ တြင္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ၃၁ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ျမင့္တက္လာသည္။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈမွာလည္း ၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၅ ဒသမ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္းသာရွိရာမွ ၂ဝ၁၅-၂ဝ၁၆ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၁၁ ဒသမ ၄ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိရွိလာခဲ့သည္။ ထိုအေျခအေနကိုNLD အစိုးရဆက္ခံခဲ့ရျခင္းျဖစ္ရာ မထိန္းႏိုင္ဘဲ ဆက္လက္ႀကီးထြားလာမည္ဆိုလွ်င္ အစိုးရတစ္ရပ္လံုး ေဒဝါလီခံရမည့္ အေရးႏွင့္ပင္ ႀကံဳေတြ႕ႏိုင္သည္ဟု ေျပာခဲ့ပါသည္။
ယခု ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမွာ ၂ဝ၁၇ ႏွစ္ဆန္းတြင္ ၆ ဒသမ ၉၇ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္အထိ က်ဆင္းခဲ့ၿပီး ေနာက္ဆံုးဇူလိုင္လကုန္ စာရင္းမ်ား အရ ၄ ဒသမ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္းသာရွိေတာ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ လတ္တေလာ ကမၻာ့ဘဏ္၏ ထုတ္ျပန္ခ်က္တစ္ခုအရ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဆင္းရဲမဲြေတမႈႏႈန္း မွာ ၃၁ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ရွိရာမွ ယခု ၁၉ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ က်ဆင္းလာသည္ဟု ဆုိပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အစိုးရအသံုးစရိတ္မ်ား အႀကီးအက်ယ္ေလွ်ာ့ခ် ခဲ့ျခင္း၊ သယံဇာတစီးပြားေရးမွ ပံုမွန္စီးပြားေရးသို႔ တျဖည္းျဖည္းကူးေျပာင္း ျခင္း၊ စီးပြားေရးကို မွန္ကန္ေသာ ေပၚလစီမ်ားအတိုင္း တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ေျပာင္းလဲလာေစျခင္းတို႔ေၾကာင့္ အနာဂတ္အတြက္ ေကာင္းမြန္ေသာ အလားအလာမ်ား ေတြ႕ျမင္ရၿပီျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာ့စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈသည္လည္း ၂ဝ၁၆-၂ဝ၁၇ ခုႏွစ္က ၆ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ က်ဆင္းခဲ့ရာမွ လတ္တေလာIMF ၏ ခန္႔မွန္းမႈအရ ဆိုလွ်င္ ၂ဝ၁၇-၂ဝ၁၈ အတြင္း ၇ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ေရာက္ရွိလာမည္ ဟု သိရပါေၾကာင္း တင္ျပရပါသည္။ ။
No comments:
Post a Comment