Friday, March 3, 2017

ေၾကးမုံ ဖတ္ၾကည့္



Image may contain: sky
ေက်ာ္ေစာမင္း
ျမန္မာစာေပျပန္႔ပြားေရး၊ တုိးတက္ထြန္းကားေရးႏွင့္ စာဖတ္ပရိသတ္မ်ား စာအုပ္စာေပအေပၚတြင္ ပုိမိုစိတ္ဝင္စားမႈ ရွိေစေရးအတြက္ ''ေၾကးမံုဖတ္ၾကည့္''က႑သစ္ကို ဖြင့္လွစ္လုိက္ပါသည္။ ေၾကးမံုဖတ္ၾကည့္က႑သည္ စာအုပ္ ထုတ္ေဝမႈသတင္းမ်ားကိုလည္း ပံုမွန္ေဖာ္ျပေပးျခင္းျဖင့္ စာသမားမ်ား၏ခ်င္ျခင္းကို တစ္ဖက္တစ္လမ္းမွ ကူညီေပးလိုပါသည္။ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝမႈသတင္း၊ ေၾကးမံုဖတ္ၾကည့္က႑ဟု ထင္ရွားစြာလိပ္မူ၍ အမွတ္(၇၇)၊ (၅၂)လမ္းႏွင့္ မဟာဗႏၶဳလလမ္းေထာင့္ ပုဇြန္ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ေၾကးမံုသတင္းစာတုိက္သို႔ ေပးပို႔ႏုိင္ၾကပါသည္။
၁။ ဗုဒၶဂယာ
အိႏၵိယႏုိင္ငံ ဘီဟာျပည္နယ္ ဂယာၿမိဳ႕ရွိ ဗုဒၶဂယာသည္ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားအတြက္ အလြန္အေရးႀကီးၿပီး အလြန္လည္းတန္ဖုိးႀကီးေသာ ဌာနတစ္ခုျဖစ္သည္။ ျမန္မာအမ်ားစုက ဗုဒၶဂါယာဟု ေခၚၾကေသာ္လည္း သူတို႔က Budh Gaya ဗုဂယာဟုပဲ အသံထြက္သည္။ ထုိစာလုံးတြင္ သီးျခားအဓိပၸာယ္ရွိသည္။ မေျပာသင့္ဟု ယူဆ၍ မေျပာေတာ့ပါ။ ယခုေဖာ္ျပမည့္ စာအုပ္ႏွစ္အုပ္အနက္ တစ္အုပ္တြင္ ေျခရာေကာက္ႏုိင္ၾကပါသည္။
တစ္ခ်ိန္က ဘာသာျခားမ်ား သိမ္းပိုက္ဖ်က္ဆီးျခင္း ခံခဲ့ရသည္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားအတြက္ အေရးႀကီးလွေသာ္လည္း အျခားဘာသာဝင္မ်ားအတြက္မူ အုတ္ပုံမွ်သာ ျဖစ္ေသာ ထုိအေဆာက္အအုံတို႔ကို ရွာေဖြထုတ္ေဖာ္ၿပီး ေနရာမွန္သို႔ ျပန္ေရာက္ရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့သူႏွစ္ဦးရွိသည္။ တစ္ဦးမွာ ကိုလိုနီေခတ္ ေက်ာက္စာဝန္ (ေရွးေဟာင္း သုေတသနၫႊန္ၾကားေရးဝန္) ကန္နင္ဟမ္ ျဖစ္၏။ သူက ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘာသာေရးမ်က္စိျဖင့္ မၾကည့္။ ေရွးေဟာင္းသုေတသနပညာရွင္မ်က္စိျဖင့္သာ ၾကည့္သည္။ ၿဗိတိသွ်အစုိးရသည္ ကိုလိုနီဝါဒီနယ္ခ်ဲ႕မ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကိစၥရပ္မ်ားတြင္ အလြန္ ေစ့ေစ့စပ္စပ္ရွိသည္။ ကြၽန္းပင္မ်ားကို မ်က္စိက်သည့္တုိင္ ကြၽန္းေတာမေပ်ာက္ေရးကို စီမံသည္။ ထို႔အတြက္ သစ္ေတာပညာရွင္မ်ားကိုသာ သစ္ေတာမင္းႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ တာဝန္ေပးသည္။ သစ္ေတာမခ်စ္တတ္သူ၊ သစ္ေတာအေၾကာင္း နားမလည္သူကို သစ္ေတာဝန္ထမ္းအျဖစ္ပင္ ခြင့္မျပဳ။ ႐ုံးစာေရးေလာက္ပဲ ခန္႔မည္။
ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာန၏ အႀကီးအကဲမွာလည္း ေရွးေခတ္အေမြကို ရွာေဖြတတ္သူ၊ ေရွးေခတ္အေမြကို ခ်စ္တတ္သူ Archeologist သာ ျဖစ္ရမည္။ ေစတီႏွင့္ပုထုိး ဘာကြာျခားမွန္းမသိဘဲ ဝန္ႀကီးတက္ျဖစ္ေနတတ္ေသာ တုိင္းျပည္မ်ားႏွင့္ကြာသည္။ ပုဂံကို ေျမတူးစက္ျဖင့္ တူးခ်င္သူ၊ ဘုရားၾကား ဟိုတယ္ေဆာက္ခ်င္သူေတြေၾကာင့္ ပုဂံသည္ ယူနက္စကိုအသိအမွတ္ျပဳ ေရွးေဟာင္းအေမြ အႏွစ္စာရင္းမွ ေမွးမွိန္သြားခဲ့သည္မွာ စိတ္ပ်က္ဖို႔ေကာင္းလွသည္။ အာရွတစ္ခြင္တြင္ ဗုဒၶဘာသာ ဗိသုကာလက္ရာ၌ ပုဂံကိုမီႏိုင္သည့္ေနရာမရွိ။ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ အျဖစ္ပဲၾကည့္ၾကည့္၊ ဗုဒၶဘာသာ ဗိသုကာလက္ရာအျဖစ္ပဲ ၾကည့္ၾကည့္ ပုဂံ၏တန္ဖိုးသည္ အန္ေကာဝပ္တို႔ ေဗာေရာဗုဓတို႔ထက္ အမ်ားႀကီးျမင့္သည္။
ေရွးေဟာင္းလက္ရာကို ကမၻာ့အေမြအႏွစ္အျဖစ္ ျမင္တတ္ေသာပညာရွင္ ကန္နင္ဟမ္၏လက္တြင္ အိႏၵိယျပည္၏ ဗုဒၶေခတ္လက္ရာမ်ားသာမက ဟိႏၵဴယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္မ်ားပါ တန္ဖိုးျမင့္လာပါေတာ့သည္။ လြန္ခဲ့ ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅ဝဝ ေက်ာ္မွ ယဥ္ေက်းမႈလက္ရာမ်ားႏွင့္ ဘာသာေရးအထိမ္းအမွတ္မ်ားကို ဗုဒၶဘာသာပိုင္နက္ အျဖစ္ ျပန္လည္ေတြ႕ျမင္ရသည္မွာ ထိုပညာရွင္၏ ေက်းဇူးျဖစ္သည္။ သူ၏ ပညာခ်စ္စိတ္ကို မွတ္တမ္းတင္ရပါမည္။
ေနာက္တစ္ဦးကေတာ့ ဘာသာေရးအေျခခံသည့္ ၾကည္ညိဳစိတ္ျဖင့္လႈပ္ရွားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ သူလည္း အိႏၵိယ ျပည္သား မဟုတ္။ သီဟိုဠ္မွ ဗုဒၶဘာသာဝင္တစ္ဦးျဖစ္သည္။ ဓမၼပါလလို႔အမည္ရေပမယ့္ Baikku ဘိကၡဳေခၚတဲ့ ရဟန္း မဟုတ္ပါ။ အနာဂါရိက Anagarika ေခၚလူသူေတာ္ပါ။ သူက မိဂဒါဝုန္တစ္ဝုိက္ကို အထူးျပဳမြမ္းမံသည္။ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ဆိုင္ေသာ ေနရာေဒသမ်ား၊ အေဆာက္အအံုမ်ားတြင္ တျခားဘာသာဝင္မ်ားအပိုင္စီးျခင္းမ်ဳိးေတြမွာ ဝတၱက ေျမသန္႔သန္႔ ျပန္ျဖစ္ရန္ (လြတ္လပ္ေရးအၿပီးမွာ)အိႏိၵယလႊတ္ေတာ္အထိတက္ၿပီး အေရးဆိုခဲ့သူျဖစ္သည္။ သူ႔ေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔သည္ မဇၩိမေဒသမွ ဗုဒၶဘာသာ နယ္ေျမမ်ား ယေန႔ေတြ႕ရသည့္အေျခအေနသို႔ ေရာက္လာပါသည္။
ဗုဒၶဂယာႏွင့္ပတ္သက္၍ ခရီးသြားမွတ္တမ္း ေရးၾကတာရွိခဲ့သည္။ စာေရးသူ(မ်ား)ကိုယ္တိုင္ ပါဝင္သ႐ုပ္ ေဆာင္ထားေသာ ဓာတ္ပံုမ်ားကိုလည္း ေဝေဝဆာဆာ ထည့္တတ္သည္။ တခ်ဳိ႕စာအုပ္ေတြမွာ ခရီးစဥ္မွတ္တမ္း ေလာက္မွ်သာ ျဖစ္သည္။ ခရီးသြား၊ ခရီးပို႔ကုမၸဏီေတြကလည္း လမ္းၫႊန္စာအုပ္မ်ား ျပဳစုေဝငွတတ္ၾကသည္။
ဗုဒၶဂယာႏွင့္ မဇၩိမေဒသတစ္ခြင္ ဘုရားဖူးခရီးသည္ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားအတြက္ အေရးႀကီးေသာခရီးျဖစ္၏။ တစ္ခ်ိန္တုန္းကေတာ့ ျမန္မာဘုရားဖူးရွားပါးလွ၍ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားကအစ စည္စည္ပင္ပင္မရွိခဲ့ပါ။ ထုိစဥ္က ႏုိင္ငံကူးလက္မွတ္ရရန္ ခက္လွ၏။ ႏုိင္ငံျခားေငြ ကိုင္ေဆာင္ခြင့္မရွိေသာေခတ္ျဖစ္ၿပီး ဘုရားဖူးခရီးဆုိလွ်င္ ႏိုင္ငံေတာ္ဘက္မွ ေဒၚလာ သို႔မဟုတ္ ႐ူပီးထုတ္ေပးရမွာ ေၾကာင့္လည္းျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဂယာဘုရားဖူးခရီးခြင့္ျပဳသည္ဆုိၿပီး ၁၉၈၅ ေလာက္တြင္ တစ္ႀကိမ္လုပ္ခဲ့ဖူးသည္။ တစ္ဖြဲ႕ မွာ ၂၂ ေယာက္ႏႈန္းျဖင့္ ခြင့္ျပဳသည္။ ႏွစ္ဖြဲ႕ပဲ သြားခြင့္ရၿပီး ရပ္သြားပါ၏။
ယခုကား အမ်ားႀကီးလြယ္ကူသြားပါၿပီ။ ဗုဒၶဂယာတို႔၊ သာဝတၴိတို႔၊ ဗာရာဏသီတို႔မွာသာမက နီေပါနယ္စပ္ရွိ ေနာင္တန္ဝတို႔၊ ေျမာက္ပိုင္းမွ သကၤႆနဂိုရ္တို႔မွာပင္ ႀကီးမားေသာဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြ ရွိလာပါၿပီ။ ျမန္မာ ဘုရားဖူးမ်ားအတြက္ အလြန္အဆင္ေျပလာပါၿပီ။
ဤကဲ့သို႔ ဘုရားဖူးခရီးထြက္ခြင့္ရလာေသာအခါ တခ်ဳိ႕က မွတ္တမ္းမ်ားျပန္ဖတ္ၿပီး ျပင္ဆင္သင့္တာ ျပင္ဆင္ၾကသည္။ တခ်ဳိ႕က စာအုပ္ပါအတုိင္း စုံစုံေစ့ေစ့ ေလ့လာႏုိင္ရန္ စာအုပ္ယူသြားၾကသည္။
ထုိကိစၥအတြက္ စာအုပ္ ႏွစ္အုပ္ကို ၫႊန္းလိုပါသည္။
၂။ မႏွင္းေဖြး၏ မဇၩိမပုံရိပ္လႊာ
မသြားခင္ျပင္ဆင္ရမႈမ်ားမွအစ ခရီးတစ္ေလွ်ာက္ ႀကံဳေတြ႕ရသမွ်အထိ ခေရေစ့တြင္းက် ေရးထားသည္။ ရသစာေပေရးေနသူျဖစ္၍ ခရီးသြားမွတ္တမ္းမွာပင္ ရသေျမာက္ေအာင္ ေရးႏုိင္ျခင္းကို ေတြ႕ရပါသည္။ ရသအေပၚဆုံးမွာ ယမုန္နာလမ္းမႀကီး Jumna Highway ေပၚတြင္ ကားေမွာက္ခန္းျဖစ္မည္ထင္သည္။ (ထြန္းေဖာင္ေဒးရွင္း၊ စာေပေကာ္မတီ၊ ဒုတိယအႀကိမ္၊ ၂ဝ၁၅ ဒီဇင္ဘာ)
၃။ ဘဒၵႏၲဝါယာမိႏၵာဘိဝံသ၏ ဗုဒၶဂယာဘုရားဖူးမ်ားသို႔
ဆရာေတာ္သည္ သာမန္က်မ္းျပဳဆရာမဟုတ္။ တိပိဋကဓရ၊ ဓမၼဘ႑ာဂါရိက ျဖစ္သည္။ ဘုရားဖူးခရီးကို ေရးရာတြင္ အစုံအလင္ျဖစ္သြားေစရန္ သုံးေခါက္ေပါင္း တစ္အုပ္ေရးျခင္းျဖစ္၏။ ဗုဒၶဝင္လာျဖစ္ရပ္မ်ား၊ သမုိင္း မွတ္တမ္းမ်ား၊ ေျမပုံမ်ား၏ အေထာက္အပံ့ကို စနစ္တက် ယူကာ လက္စြဲက်မ္းႀကီးတစ္ေစာင္ျဖစ္ေအာင္ အားထုတ္ထားသည္။ နီေပါၿမိဳ႕ေတာ္ ခတၱမႏၲဴသို႔ပင္ေရာက္ေသာ ခရီး၌ အစာမတည့္၍ ဝမ္းဗိုက္ဒုကၡေရာက္ၿပီး အထူးအစီ အစဥ္ျဖင့္ ျပန္ၾကြလာရပံုကို ဖတ္ရသည့္အခါ မႏွင္းေဖြး ကားေမွာက္သည္ကို သတိရမိေသးသည္။
ဤစာအုပ္၏ ထူးျခားခ်က္မွာ က်မ္းစံုညႇိ၍ မူကြဲမ်ား ေဖာ္ျပျခင္း၊ သက္ဆုိင္သမွ် အတိတ္ဇာတ္လမ္းမ်ားကို ထည့္သြင္းေပးျခင္းႏွင့္ ေဝါဟာရရွင္းလင္းခ်က္မ်ားပါ ေပးျခင္းျဖစ္သည္။ ေက်ာဖံုးအတြင္းပါ ေျမပံုကလည္း အလြန္ေကာင္းလွသည္။ ဒီရာပရာေဒ့ရွ္ျပည္နယ္ ဘုိပါးလ္ ၿမိဳ႕အနီးရွိ ဆန္ခ်ီေစတီကိုလည္းၾကြေရာက္သည္။ အေနာက္ ဘဂၤလားျပည္နယ္သို႔ကူးၿပီး ကိုးလ္ကကၱားသို႔လည္း ေရာက္သည္။ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ ဗဟုသုတအျပင္ ေဒသႏၲရ ဗဟုသုတအတြက္ပါ ျမတ္ႏိုးထုိက္ေသာ က်မ္းတစ္ေစာင္ဟု ေျပာလုိပါသည္။ ပညာရွင္ဆန္ေသာ ခ်ဥ္းကပ္မႈမ်ားမွာ အတုယူဖြယ္ေကာင္းလွပါ၏။
(တိပိဋက မဟာဂႏၴဝင္ေက်ာင္းတုိက္ ဒဂံုၿမိဳ႕သစ္အေရွ႕၊ ဒုတိယအႀကိမ္၊ ၂ဝ၁၁ ေအာက္တိုဘာ)

No comments:

Post a Comment