Friday, February 3, 2017

ဒိေ႒ဒိ႒မတၲံ



Image may contain: text
''ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ''ဟူေသာ ျမတ္ဗုဒၶ၏ၾသဝါဒမွာ အလြန္ႏွစ္သက္ဖြယ္၊ ပီတိျဖစ္ဖြယ္ ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ေလာကုတၱရာနယ္ပယ္တြင္ လိုက္နာက်င့္ႀကံ အားထုတ္ၾကသည္။ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံကုိ ပါဠိေတာ္တြင္ ျမင္ကာမတၱ၊ ၾကားကာ မတၱ၊ နံကာမတၱစသည္ျဖင့္ အာ႐ံုေျခာက္ပါးတို႔၌ မိမိ၏စိတ္ကုိ ဘရိတ္အုပ္ရမည္ဟု ဆုိလုိျခင္းျဖစ္သည္။
ယင္းကို မက်ဥ္းမက်ယ္ရွင္းမည္ဆုိလွ်င္ နားဒြါရမွ အသံတစ္ခုကို ၾကားလွ်င္ ဘာသံဟူ၍ပင္မစဥ္းစားဘဲ စိတ္ကိုထိန္းထားျခင္း အဓိပၸာယ္ျဖစ္သည္။ လူတို႔တြင္ မ်က္စိ၊ ပါးစပ္၊ နား၊ လွ်ာစသည္ျဖင့္ ဒြါရေျခာက္ေပါက္၊ အာ႐ံုေျခာက္ပါးရွိရာ မေနာ(စိတ္)ဒြါရသည္ အထိန္းခ်ဳပ္ရအခက္ဆံုး ျဖစ္သည္။
ဥပမာ လမ္းေပၚမွ ေအာ္ဟစ္သံၾကားလိုက္သည္ဆုိပါစို႔၊ ထိုအခါ ''ဘယ္သူ႔အသံပါလိမ့္၊ ဘာ့ေၾကာင့္ေအာ္ပါလိမ့္၊ ရန္ျဖစ္ၾကတာလား၊ ငါ့အိမ္သားမ်ားနဲ႔ ရန္ျဖစ္ၾကေလေရာ့လား၊ ဟိုဘက္အိမ္ကလူေတြနဲ႔ မေန႔က စကားမ်ားၾကဖူးတယ္။ သူတုိ႔ေတြ ျဖစ္ေနလားမသိဘူး။ သူတုိ႔ဟာ တကယ္ဆုိးတဲ့သူေတြပဲ။ အသံကေတာ့ မိန္းမသံပဲ၊ ရန္ေတြ႕တာနဲ႔ တူတယ္''စသည္ျဖင့္ ရွည္လ်ားစြာ စဥ္းစားေတြးေတာမိတတ္သည့္ သဘာဝရွိသည္။
ဝိပႆနာတရားဘက္တြင္ ပစၥဳပၸန္ကို တည့္တည့္႐ႈရမည္ဟု ဆုိေလ့ရွိသည္။ အသိစိတ္ျဖစ္တုိင္းျဖစ္တုိင္း သိေစၿပီး စိတ္ကုိရွည္လ်ားစြာ ကူးေက်ာ္ေျပးလႊားျခင္းမျပဳေစရန္ သတိျဖင့္ေစာင့္ထိန္းျခင္း ျပဳေလ့ရွိသည္။ တစ္နည္းဆုိေသာ္ ေရာက္လာသမွ်အာ႐ံုတုိ႔ကိုသိ၍ အတိတ္၊ အနာဂတ္ ေနာက္သို႔မလိုက္ဘဲ ပစၥဳပၸန္တည့္တည့္ေပၚတြင္ အခါခပ္သိမ္းထားရျခင္း ျဖစ္သည္။
ဤသို႔ျဖင့္ အဖန္ဖန္က်င့္ႀကံပြားမ်ားအားထုတ္ၿပီး စိတ္ကူးေလာကသို႔ မေရာက္ေစဘဲ လက္ေတြ႕ေလာကထဲတြင္သာ စိတ္ကိုထားေစျခင္းအားျဖင့္ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္တြင္ အဟုတ္ရွိ အမွန္ရွိ ပရမတၴသေဘာတရားကို ထုိးထြင္းသိျမင္ၿပီး မဂ္တရား၊ ဖိုလ္တရား ရရွိႏုိင္ေသာတန္ဖိုးမွာ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ အက်င့္ကို က်င့္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ထိုအက်င့္ေၾကာင့္ ဉာဏ္အျမင္ ေရာက္ေသာအခါ ႀကီးက်ယ္ေသာ စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို ရရွိေစႏုိင္သည္ဟု အဆုိရွိသည္။
ဤသည္မွာ ဝိပႆနာအက်င့္တရား၊ သတိပ႒ာန္အက်င့္ျမတ္ျဖစ္သည္။ ေလာကုတၱရာနယ္ပယ္၌ က်င့္ႀကံပြားမ်ားအပ္ေသာ သူေတာ္ေကာင္း တရားျဖစ္သည္။ ေလာကီနယ္ပယ္၌မူ အကုသိုလ္တရားမ်ားျဖစ္ပြားေစႏုိင္သည့္ အာ႐ံုေျခာက္ပါး၊ ဒြါရေျခာက္ေပါက္တို႔ႏွင့္ အခ်ိန္ႏွင့္အမွ်ပြတ္တုိက္ မိေနၾကသည္။ ဒြါရေျခာက္ေပါက္တုိ႔ရွိသည့္အနက္ မ်က္စိ၊ နား၊ ႏွာေခါင္း၊ လွ်ာ၊ ကိုယ္ကာယတည္းဟူေသာ ဒြါရမ်ားႏွင့္တိုက္မိျခင္းထက္ မေနာဒြါရ ႏွင့္တုိက္မိျခင္းမွာ အခ်ိန္ႏွင့္အမွ် ျဖစ္ေလ့ရွိသည္။
လူသတၱဝါတို႔သည္ အက်ဳိးမမ်ားေသာ တလဲြႀကံစည္စိတ္ကူးေနမိျခင္းေၾကာင့္ အခ်ိန္ကုိအခ်ည္းႏွီးကုန္္ဆံုးၾကရသလုိ အကုသိုလ္စိတ္မ်ား ျဖစ္ၾကရသည္။ သို႔ေသာ္ လူ၏စိတ္သည္ ပစၥဳပၸန္တည့္တည့္ေပၚတြင္မေနတတ္ဘဲ ေရွ႕အေၾကာင္း ေနာက္အေၾကာင္း စဥ္းစားတတ္သည့္သေဘာရွိသျဖင့္ ေကာင္းေသာ ေတြးေတာႀကံစည္စိတ္ကူးမႈကုိ အေျခခံသည့္ ျပဳမူေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ျပဳသင့္သည္။
ယခုအခါ လူတို႔သည္ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုေပၚေပါက္သည္ႏွင့္ ေတာင္ေတြး ေျမာက္ေတြး ေတြးၾကသည္။ ေတာင္ေျပာေျမာက္ေျပာ ေျပာၾကသည္။ အက်ဳိးမမ်ား အခ်ည္းအႏွီးျဖင့္ အခ်ိန္ကုန္ဆံုးၾကသည္။ ထုိသို႔ေျပာၾက ဆုိၾကရင္း တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ရန္တုဖက္ၿပိဳင္ျဖစ္ၾကရသည္။ ယင္းသို႔ျဖစ္ၾကရသည္မွာ ေတာ္ေသးသည္။ ေတာင္ၾကားေျမာက္ၾကား ၾကားေသာအသိျဖင့္ ေတာင္ေျပာေျမာက္ေျပာ ေျပာဆိုမိလွ်င္ အမႈေပြ၊ အမႈ႐ႈပ္ထပ္ျဖစ္တတ္သည္။
ႀကံစည္အားထုတ္မႈဟူသည္ ပုထုဇဥ္တုိ႔ျပဳလုပ္ေနက်အလုပ္ျဖစ္၍ ေကာင္းေသာႀကံစည္အားထုတ္မႈ၊ မွန္ေသာႀကံစည္အားထုတ္မႈတုိ႔သာ ျဖစ္သင့္သည္။ မေျပာဆုိသင့္ေသာေျပာဆိုမႈ၊ အခ်ိန္အခါမသင့္ဘဲ ေျပာၾကားမႈ၊ သူတစ္ပါး၊ သူတစ္ဖဲြ႕ထိခိုက္နစ္နာမႈ၊ အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေစေသာ ေျပာဆုိမႈတုိ႔ျပဳမိပါက မိမိေရာ၊ သူတစ္ပါးအတြက္ မေကာင္းသည့္ ရလဒ္ကို ျဖစ္ေစႏုိင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဒိေ႒ဒိ႒မတၱံ ျမင္ကာမတၱ၊ ၾကားကာမတၱျဖင့္ မိမိတို႔၏စိတ္ကုိ ဘရိတ္အုပ္ၾကေစခ်င္ပါသည္။ ။

No comments:

Post a Comment