Friday, September 2, 2016

စစ္ပြဲမ်ား၊ ပဋိပကၡမ်ားကို ရပ္တန္႔႐ံုသာမဟုတ္ဘဲ ေရရွည္ခုိင္မာသည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းလံုၿခံဳမႈမ်ဳိး တည္ေဆာက္ရမည္ ဦးေက်ာ္တင္႕ေဆြ (ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး) မည္သည့္တုိင္းရင္းသားကမွ အျခားတုိင္းရင္းသားတစ္ခု၏ ကံၾကမၼာကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္ ဆံုးျဖတ္ျခင္းမ်ဳိး မျဖစ္ေစရ ေဒါက္တာတင္မ်ဳိးဝင္း(ဥကၠ႒၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေကာ္မရွင္)




ေနျပည္ေတာ္ စက္တင္ဘာ ၁
ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံ-(၂၁)ရာစု ပင္လုံ ဒုတိယေန႔အစည္းအေဝးကို ယေန႔ နံနက္ ၉ နာရီတြင္ ေနျပည္ေတာ္ရွိ ျမန္မာအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာကြန္ဗင္းရွင္း ဗဟိုဌာန-၂ (MICC-2) ၌ ဆက္လက္က်င္းပသည္။
သဘာပတိအဖြဲ႕ဝင္မ်ား
ယေန႔ အစည္းအေဝးတြင္ သဘာပတိအဖြဲ႕ဝင္မ်ားအျဖစ္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္း ကုိယ္စားလွယ္ ပဒိုေစာကြယ္ထူးဝင္း၊ အစိုးရကိုယ္စားလွယ္ ဦးသိန္းေဆြ၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးခြန္ေမာင္ေသာင္း၊ တပ္မေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္စိုးႏိုင္ဦးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီကိုယ္စားလွယ္ ဦးÓဏ္ဝင္းတို႔က ေဆာင္ရြက္ၾကသည္။
သဘာပတိ ပဒိုေစာကြယ္ထူးဝင္းက အဖြင့္အမွာ စကားေျပာၾကားရာတြင္ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရး ညီလာခံ-(၂၁)ရာစုပင္လုံ တက္ေရာက္ၾကသည့္ အဖြဲ႕အစည္းအသီးသီးမွ အနာဂတ္ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း ေနထိုင္ၾကသည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားအားလုံး စည္းလုံးညီၫြတ္ေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ ေရးႏွင့္ အနာဂတ္ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားကို မိမိတို႔အဖြဲ႕အစည္းအသီးသီး၏ အျမင္သေဘာထားမ်ားကို တင္ျပၾကမွာျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယင္းကဲ့သို႔ တင္ျပၾကရာတြင္ မိမိတို႔၏ မတူညီေသာရင္ဆိုင္ျဖတ္သန္းလာရသည့္ အေတြ႕အႀကံဳ၊ အနာဂတ္တြင္ ျဖစ္ေစခ်င္သည့္ ဆႏၵမ်ားသည္ တစ္ထပ္တည္း တူညီႏိုင္မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ မတူညီသည့္ သေဘာထားအျမင္မ်ားကိုအေျခခံ၍ စည္းလုံးညီၫြတ္မႈၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အနာဂတ္ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ကို မည္ကဲ့သို႔ တည္ေဆာက္မည္ကို ခ်မွတ္ၾကရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း စသည္ျဖင့္ ေျပာၾကားသည္။
ဒုတိယေန႔ နံနက္ပိုင္းအစည္းအေဝးတြင္ အဖြဲ႕အစည္းအသီးသီး၏ သေဘာထားအျမင္မ်ားကို ဆက္လက္တင္ျပၾကသည္။
ႏိုင္ငံတကာ လုံၿခံဳေရးမူဝါဒမ်ား
ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံ -(၂၁) ရာစုပင္လုံ က်င္းပေရး ဗဟိုေကာ္မတီ ဒုတိယဥကၠ႒(၁) ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး ဦးေက်ာ္တင့္ေဆြက ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံတကာ လုံၿခံဳေရးမူဝါဒမ်ား အေျပာင္းအလဲကာလအတြင္းသာမက အေျပာင္းအလဲလြန္ကာလမ်ားတြင္လည္း တူညီသည့္အေျခခံမ်ားရွိရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ နယ္စပ္လုံၿခံဳေရးအတြက္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္မႈမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အေရးႀကီးပါေၾကာင္း၊ ကမၻာႀကီး၏ လုံၿခံဳေရးအတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ျမႇင့္တင္သြားရမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ကုလသမဂၢ၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ပါဝင္ကူညီႏိုင္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္သြားရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ အေျပာင္းအလဲလြန္ကာလတစ္ခုတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လုံၿခံဳေရးကို မည္သို႔ပုံေဖာ္သင့္သည္ကို ဆက္လက္တင္ျပသြားမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အမ်ဳိးသားလုံၿခံဳေရးမူဝါဒသည္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို အေျခခံၿပီး တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို မ႑ိဳင္ထားရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီစနစ္အေျခခံသည့္ အမ်ဳိးသားလုံၿခံဳေရးမူဝါဒျဖစ္ရန္ ဒီမိုကေရစီနည္း အရ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္လိုက္သည့္ အစိုးရတစ္ရပ္၏ လုံၿခံဳေရးဆိုင္ရာ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားကို အေျခခံဥပေဒတြင္ ျပ႒ာန္းထားရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လုံၿခံဳေရးအေကာင္အထည္ေဖာ္မႈမ်ားတြင္ အရပ္သားမ်ားပါဝင္မႈ အခန္းက႑ကို ျမႇင့္တင္ႏိုင္ရန္ စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္ စဥ္းစားရမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
လက္နက္ျဖဳတ္သိမ္းေရး
ဘက္စုံလုံၿခံဳေရးယႏၲရားတစ္ခု ခိုင္ခံ့ေအာင္ တည္ေဆာက္ႏိုင္ရန္ အရပ္ဘက္၊ စစ္ဘက္ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈအားေကာင္းရန္ လုပ္ေဆာင္သြားရမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္တြင္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္သည္မွာ လက္နက္ျဖဳတ္သိမ္းေရး၊ တပ္စုဖြဲ႕ ဖ်က္သိမ္းေရးႏွင့္ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းေရးဆိုသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ လက္နက္ကိုင္ရသည့္အေျခအေနမွ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမႈ ရလဒ္အျဖစ္ ႏိုင္ငံေရးသေဘာတူညီခ်က္မ်ား ရရွိပါက လက္နက္မ်ားစုဖြဲ႕မႈမ်ားကို စနစ္တက် ထိန္းခ်ဳပ္ဖယ္ရွားသြားရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း၊ လက္နက္ကိုင္ခဲ့သူမ်ားကိုလည္း တိုင္းျပည္၏အက်ဳိး၊ လူထု၏ အက်ဳိးအတြက္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ရန္ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းေရးလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ရန္ လိုလိမ့္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ စဥ္ဆက္မျပတ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးသည္ ခြဲျခားမရေအာင္ ဆက္ႏႊယ္ေနပါေၾကာင္း၊ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡမ်ားသည္ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈအသိုက္အဝန္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ အဓိကအဟန္႔အတားျဖစ္ပါေၾကာင္း။
အက်ဳိးအျမတ္မ်ားကို ခြဲေဝသုံးစြဲ
မိမိတို႔အေနျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိုတည္ေဆာက္ရာတြင္ စစ္ပြဲမ်ား၊ ပဋိပကၡမ်ားကို ရပ္တန္႔႐ုံသာျဖစ္သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ တကယ္တမ္းေရရွည္ ခိုင္မာသည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းလုံၿခံဳမႈမ်ဳိးကို တည္ေဆာက္ရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ေရသယံဇာတအျပင္ ေျမသယံဇာတ၊ တြင္းထြက္သယံဇာတမ်ားကို မွ်တစြာ ခြဲေဝသုံးစြဲရန္ႏွင့္ ၎တို႔မွရရွိသည့္ အက်ဳိးအျမတ္မ်ားကို ခြဲေဝသုံးစြဲရန္ဆိုသည့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈအပိုင္းကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ လိုပါေၾကာင္း၊ ယခင္ပဋိပကၡ မ်ားျဖစ္ေပၚခဲ့သည့္ နယ္ေျမမ်ားကို ႏိုင္ငံျခားတိုက္႐ိုက္ရင္းႏွီးမႈမ်ား ေရာက္ရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းျဖင့္ ေဒသဆိုင္ရာ အစိုးရမ်ားအတြက္သာမက ေဒသခံမ်ားအတြက္ပါ အက်ဳိးအျမတ္ရရွိေစမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ျပႆနာတစ္ခု နည္းလမ္းရွာေဖြမႈအတြက္ အသြင္ေျပာင္းယူရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
ေၾကာက္ရြံ႕မႈကို အေျခမခံ
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို မိမိတို႔ျပည္သူမ်ား လိုလားေစာင့္ေမွ်ာ္ေနၾကသည္မွာ ၾကာလွၿပီျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ မိမိတို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ကို ရွာေဖြရာတြင္ ျဖစ္သင့္သည္မ်ားကိုအေျခခံၿပီး ျဖစ္ႏိုင္သည္မ်ားကို လုပ္ေဆာင္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ေၾကာက္ရြံ႕မႈကို အေျခမခံဘဲ အျပန္အလွန္ယုံၾကည္မႈကို အေျခခံမည္၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမည္ဆိုသည့္ ပင္လုံစိတ္ဓာတ္ကို အေျခခံၿပီး ေဆာင္ရြက္ပါက ျပည္သူ႔လိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္မည္ျဖစ္သည့္အတြက္ အဆိုပါလမ္းကို ေလွ်ာက္လွမ္းၾကပါစို႔ဟု တိုက္တြန္းပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
အနာဂတ္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု
ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ုံး (KNU) မွ ေစာတာဒိုမူးက အနာဂတ္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာသည္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူ လူထုတစ္ရပ္လုံးထံမွ ဆင္းသက္ရမည္၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးတိုင္းသည္ လူမ်ဳိးေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအရ တန္းတူျခင္းရွိသည္သာမက ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထုံးတမ္း၊ ႐ိုးရာအစဥ္အလာအရ ရွိသင့္သည့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္ေရးကို ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒတြင္ ျပ႒ာန္းထားရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ စသည့္ က႑အသီးသီးတြင္ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ Self – Determination) အျပည့္အဝ ရွိရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
ၾကြင္းက်န္အာဏာ
ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီးမ်ားရွိ သက္ဆိုင္ရာ လႊတ္ေတာ္၊ အစိုးရႏွင့္ တရား႐ုံးခ်ဳပ္တို႔ကို လြတ္လပ္စြာထူေထာင္ခြင့္ရွိၿပီး ျပည္ေထာင္စုဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ မဆန္႔က်င္ဘဲ ျပည္နယ္မ်ားမွ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို လြတ္လပ္စြာေရးသား ျပ႒ာန္းခြင့္ရွိရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ကို ျပည္ေထာင္စုႏွင့္အတူ စုေပါင္းအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္တို႔ကို ေပါင္းစပ္ထားျခင္းျဖင့္ အာဏာ ခြဲေဝက်င့္သုံးျခင္းစနစ္ျဖစ္၍ ၾကြင္းက်န္အာဏာမ်ားကို ျပည္ေထာင္စု အာဏာသက္ဆင္းသည့္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ အပ္ႏွင္းထားရွိပါေၾကာင္း။
ပူးတြဲအာဏာ
သဘာဝသယံဇာတႏွင့္ အခြန္ဘ႑ာဆိုင္ရာကိစၥရပ္မ်ား၌ မွ်တေသာ ခြဲေဝမႈစနစ္ထူေထာင္ၿပီး Horizontal Equalization ႏွင့္ Vertical Equalization စနစ္ကိုက်င့္သုံးၿပီး ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကြာဟမႈ နည္းပါးေရးကို ေဆာင္ရြက္ သြားရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ လူမႈစီးပြားဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ လြတ္လပ္ေသာ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား ေပၚေပါက္လာေစရန္အတြက္ ေငြေၾကးေထာက္ပံ့ျခင္း အစီအစဥ္ေဖာ္ထုတ္ျခင္း အပါအဝင္ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား အားေကာင္းေစျခင္းႏွင့္ ထိေရာက္စြာ အေထာက္အကူျပဳပိုင္ခြင့္ ရရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ကုန္သြယ္ေရး၊ အထူးစီးပြားေရးဇုန္၊ အထူးစက္မႈဇုန္၊ မဟာဓာတ္အားလိုင္းႏွင့္ အေဝးေျပးလမ္းမႀကီး စသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရႏွင့္ ပူးတြဲအာဏာမ်ား ရွိရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
ေျမာက္အိုင္ယာလန္ႏွင့္ ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံ
အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီမွ ဦးဝင္းထိန္က ကမၻာ့သမိုင္းကို ျပန္ၾကည့္မည္ဆိုပါက ေျမာက္အိုင္ယာလန္တြင္ ျဖစ္ခဲ့ေသာ ဘာသာေရးအေျခခံ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡ၊ ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံတြင္ ျဖစ္ခဲ့ေသာ အသားအေရာင္ ခြဲျခားေရး အေျခခံသည့္ ပဋိပကၡအျပင္ ယေန႔အထိျဖစ္ပြားေနေသာ ဆီးရီးယား လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡမ်ားကို ေတြ႕ရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ယခုအခါ ေျမာက္အိုင္ယာလန္ႏွင့္ ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံ ပဋိပကၡမ်ားသည္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အေျဖရွာႏိုင္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည့္အတြက္ အဆိုပါႏိုင္ငံမ်ားသည္ တည္ၿငိမ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးလမ္းစဥ္မ်ားအတိုင္း ေလွ်ာက္လွမ္းေနၾကၿပီျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ¤င္းတို႔၏ ပဋိပကၡမ်ားကို ေျဖရွင္းပုံ၊ ေျဖရွင္းနည္းမ်ား ေလ့လာဆန္းစစ္ၾကည့္သည့္အခါ စိတ္ရွည္၊ သည္းခံလ်က္ လေပါင္း၊ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္းေျဖရွင္း ခဲ့သည့္ အခ်က္မ်ားကို သတိျပဳမိပါေၾကာင္း။
ပဋိပကၡမ်ား ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေစမည့္အေျဖ
ထိုျဖစ္ရပ္မ်ားကို ေထာက္႐ႈျခင္းအားျဖင့္ မိမိတို႔တြင္ျဖစ္ေနေသာ ျပည္တြင္းလက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡမ်ား ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေစမည့္အေျဖကို စိတ္ရွည္သည္းခံ စြာျဖင့္ လေပါင္းမ်ားစြာ၊ ေဆြးေႏြးညႇိႏိႈင္းအေျဖရွာၾကရမည္ကို မိမိတို႔ သေဘာေပါက္ရန္ လိုပါေၾကာင္း၊ အထူးသျဖင့္ မေျပလည္ေသာ အခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္းမႈမ်ားသည္ လေပါင္းမ်ားစြာအတြင္း အေျဖရွာႏိုင္လ်က္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာအထိ မၾကာရွည္ရန္ ဆႏၵျပဳအပ္ပါေၾကာင္း၊ ယခုညီလာခံႀကီး တြင္ တက္ေရာက္ေနၾကသည့္ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡတြင္ပါဝင္ေသာ တိုင္းရင္း သားမ်ားအျပင္ ညီလာခံတက္ေရာက္လာၾကသည့္ တပ္မေတာ္သားမ်ား၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ အစိုးရအဖြဲ႕ဝင္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီအသီးသီး ကလည္း မိမိတို႔တစ္ေတြ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမရမခ်င္း တစိုက္မတ္မတ္ ပါဝင္ ေဆာင္ရြက္မည္ဆိုသည့္ ယုံၾကည္သည့္စိတ္ဓာတ္ကို ေမြးျမဴေဆာင္ရြက္ၾကရန္ အထူးတိုက္တြန္းအပ္ပါေၾကာင္း။
ခလုတ္တံသင္းအခ်ဳိ႕လည္း ေပၚေပါက္ေန
ေလာကဓမၼတာအရ အက်ဳိးျဖစ္ေအာင္ လုပ္သည့္ကိစၥမွန္သမွ် အက်ဳိးပ်က္ရာပ်က္ေၾကာင္း ေရွး႐ႈႀကိဳးပမ္းသည့္ျဖစ္ရပ္မ်ား ရွိခဲ့ပါေၾကာင္း၊ အဆိုပါ သာဓကအတိုင္း ယခုညီလာခံကေရွး႐ႈသည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရရွိရန္ဆိုသည့္ အက်ဳိးကို အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေစမည့္ ခလုတ္တံသင္းအခ်ဳိ႕လည္း ေပၚေပါက္ေနသည္ကို သတိျပဳမိပါေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ ယခုညီလာခံတြင္ ပါဝင္သည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ စိတ္ဓာတ္၊ သတၱိႏွင့္ ဇြဲတို႔ေၾကာင့္ ခလုတ္တံသင္းမွန္သမွ်ကို ေအာင္ျမင္စြာ ေက်ာ္လႊားႏိုင္မည္ဟု ယုံၾကည္ပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
ႏိုင္ငံေရးအဆင့္ဆင့္ အေျခခံမူမ်ား
ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးၿပံဳးခ်ဳိ (ခ) ဦးေဌးဝင္းေအာင္က ျပည္သူလူထု လူမႈဘဝလုံၿခံဳေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္မႈအေနျဖင့္ ျပည္သူလူထုပူးေပါင္းပါဝင္မႈ၊ လုံၿခံဳေသာ အကာအကြယ္ရွိေသာ အာမခံခ်က္ရွိေသာ လူသားခ်င္းစာနာမႈ၊ ႏိုင္ငံေရးအဆင့္ဆင့္ အေျခခံမူမ်ား၊ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း မွီတင္းေနထိုင္ၾကေသာ ျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လုံး၏ အသက္၊ အိုးအိမ္၊ စည္းစိမ္ လုံၿခံဳေရးႏွင့္ ျပည္သူလူထုဘဝ ျမႇင့္တင္ေရးကို ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္သြားရန္၊ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးမႈ မူေဘာင္ရည္ရြယ္ခ်က္ပါ လြတ္လပ္ျခင္း၊ တန္းတူညီမွ်ျခင္းႏွင့္ တရားမွ်တျခင္းတို႔ကို အေျခခံသည့္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္ ထူေထာင္ရန္တို႔ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
စိတ္ဒဏ္ရာထိခ္ိုက္မႈအား ကုစား
အပစ္အခတ္ရပ္ၿပီးပါက မူလေနရာတြင္ လုံၿခံဳစိတ္ခ်စြာ ေနထိုင္၊ လုပ္ကိုင္ စားေသာက္ေရးအတြက္ စိတ္ဒဏ္ရာထိခိုက္မႈအား ကုစားျခင္း၊ သဘာဝေဘးကဲ့သို႔ အခ်က္အလက္ေကာက္ယူၿပီး ျပန္လည္ထူေထာင္သကဲ့သို႔ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡေၾကာင့္ ထိခိုက္ဆုံး႐ႈံးမႈ အခ်က္အလက္ေကာက္ျပန္လည္ထူေထာင္ျခင္း၊ အေထာက္အပံ့ပစၥည္း စီမံခန္႔ခြဲေရးစနစ္က်မႈ၊ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးႏွင့္ လူမႈဖြံ႕ၿဖိဳးေရး (ကူညီကယ္ဆယ္ေရးသြားေရာက္ႏိုင္မႈ လြယ္ကူလုံၿခံဳေရး)ႏွစ္ဖက္ ညႇိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္ေရးမူခ်ထားရန္လိုပါေၾကာင္း၊ ေဒသခံမ်ား ျပန္လည္အေျခခ် ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျပန္လည္ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ကာ မူလအေျခအေနနီးပါးေရာက္ရွိရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း၊ အေလးထားေဆာင္ရြက္သင့္သည္မ်ားမွာ အတင္းအက်ပ္ တပ္သားစုေဆာင္းျခင္း၊ ယာယီခိုလႈံစရာ ေနရာထားရွိျခင္း၊ လူသားခ်င္း စာနာေထာက္ထားမႈ အေလးထားရန္ႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒပါ ႏိုင္ငံသား မ်ားအတြက္ အာမခံခ်က္ကို အေလးထားရန္လိုပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
ေျမယာႏွင့္ သဘာဝသယံဇာတ ဆိုင္ရာ
ကရင္အမ်ိဳးသားအစည္းအ႐ုံး၊ ကရင္အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရးတပ္မေတာ္ (ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေကာင္စီ ) (KNU /KNLA – PC) မွ ေစာေက်ာ္ၫြန္႔က ေျမယာႏွင့္ သဘာဝသယံဇာတဆိုင္ရာအားလုံးသည္ အစိုးရကသာ တိုက္႐ိုက္ စီမံခန္႔ခြဲပိုင္ခြင့္ရွိေအာင္ အခြင့္အာဏာေပးအပ္ထားေသာေၾကာင့္ ဤအခ်က္သည္ ဒီမိုကေရစီဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု စုဖြဲ႕မႈအတြက္ စိန္ေခၚမႈတစ္ခု ျဖစ္ေနပါေၾကာင္း၊ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုတစ္ရပ္လုံးႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႕ဝင္မ်ားျဖစ္ေသာ ျပည္နယ္မ်ား၏ ပါဝင္ဆုံးျဖတ္ခြင့္မ်ားကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈ ထားသည္ကို ေတြ႕ရွိရပါေၾကာင္း။
ေရရွည္တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး
တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုမွ ေျမယာပိုင္ဆိုင္ခြင့္၊ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရရွိျခင္းကို ဥပေဒျဖင့္ အကာအကြယ္ျပဳျခင္း၊ မိ႐ိုးဖလာဓေလ့ထုံးတမ္းအရ ေျမယာလုပ္ပိုင္ ခြင့္၊ က်င့္သုံးခြင့္ႏွင့္ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္မ်ားကို ဥပေဒအရ အသိအမွတ္ျပဳ ကာကြယ္ ျမႇင့္တင္ျခင္း၊ တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္ေဒသမ်ားအတြင္းရွိ ေရ၊ ေျမ၊ သစ္ေတာ၊ သားငါးႏွင့္ ဆက္စပ္သဘာဝသယံဇာတမ်ားႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ားကို ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ျခင္း၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးစီမံကိန္းႏွင့္ သဘာဝသယံဇာတမ်ားကို ထုတ္ယူသုံးစြဲရာတြင္ တရားမွ်တမႈရွိျခင္းႏွင့္ ေဒသခံျပည္သူလူထုမွ ပါဝင္ဆုံးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ရွိၿပီး အနာဂတ္အတြက္ ေရရွည္တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကို ေရွး႐ႈရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း၊ ဌာေနတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ႐ိုးရာဓေလ့အစဥ္အလာအရ က်င့္သုံးလာေသာ သဘာဝသယံဇာတ စီမံခန္႔ခြဲမႈစနစ္မ်ားကို အသိအမွတ္ ျပဳအာမခံသည့္ ဥပေဒတစ္ရပ္ ျပ႒ာန္းရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ျပည္နယ္မ်ားအတြက္ ေျမယာ၊ သဘာဝသယံဇာတႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ထုတ္ယူသုံးစြဲခြင့္၊ တိုက္႐ိုက္အက်ဳိးအျမတ္ ခြဲေဝခံစားခြင့္၊ ထိန္းခ်ဳပ္ခြင့္၊ စီမံခန္႔ခြဲပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ဆုံးျဖတ္ပိုင္ခြင့္အာဏာ စသည့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မွ ဥပေဒျပဳ ေရးဆြဲျပ႒ာန္း ရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
သက္ႀကီးရြယ္အိုေစာင့္ေရွာက္ေရး
ျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီမွ ဦးျမင့္စိုးက ပထဝီအေနအထားအရ အေျခခံထားၿပီး ဖက္ဒရယ္စနစ္ကို တည္ေဆာက္သြားသင့္ပါေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံသားတိုင္းသည္ တရားဥပေဒ၏ ေရွ႕ေမွာက္တြင္ တန္းတူ အခြင့္အေရးရရွိေရး၊ ဥပေဒ၏ အကာအကြယ္ရရွိေရး ေဆာင္ရြက္သြားမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ဖက္ဒရယ္စနစ္ကို အေျခခံသည့္ ျပည္ေထာင္စုကို တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္ႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္းႏွင့္ေဒသမ်ား ပိုမိုတိုးတက္ေရးအတြက္ တိုင္းရင္းသားအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္အျဖစ္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သြားရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ အမ်ဳိးသမီးမ်ား၊ ကေလးသူငယ္မ်ားကို ဥပေဒအရ အျပည့္အဝ ကာကြယ္ေရး၊ က်ား၊ မတန္းတူ အခြင့္အေရးရရွိေရး၊ ေတာင္သူလယ္သမား၊ အလုပ္သမား၊ သက္ႀကီးရြယ္အိုေစာင့္ေရွာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ဥပေဒႏွင့္အညီ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးၿပီး ရသင့္ရထိုက္ေသာ အခြင့္အေရးမ်ားရရွိေရးတို႔ကို ဦးစား ေပးေဆာင္ရြက္သင့္ပါေၾကာင္း။
ဖက္ဒရယ္စနစ္ကိုအေျခခံေသာ ျပည္ေထာင္စုႀကီးကို ေဖာ္ေဆာင္ရာတြင္ လူမ်ဳိးစြဲ၊ ဝါဒစြဲ က်ဥ္းေျမာင္းေသာ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ လူမ်ဳိးႀကီးဝါဒတို႔ကို ေရွာင္ရွားရန္လိုပါေၾကာင္း၊ ျပည္ေထာင္စုၿပိဳကြဲေရးကို ဦးတည္ေစႏိုင္ေသာ Confederation ပုံစံမ်ဳိးမျဖစ္ရန္လိုပါေၾကာင္း၊ သမိုင္းေၾကာင္းအရ ဒီမိုကေရစီ ဆိတ္သုဥ္းခဲ့ရသည့္ (၈)ျပည္နယ္မူ၊ ျပည္ေထာင္စုၿပိဳကြဲေရးကို ဦးတည္ေစႏိုင္သည့္ အမ်ဳိးသားျပည္နယ္၊ အမ်ဳိးသားမ်ားျပည္နယ္ဆိုသည့္ အယူအဆမ်ဳိးမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ အႏၲရာယ္ႀကီးမားလွသည့္အတြက္ ေရွာင္ရွားသင့္ပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
ဖက္ဒရယ္ ဝိေသသလကၡဏာရပ္မ်ား ပါရွိၿပီးျဖစ္
တပ္မေတာ္မွ ဗိုလ္မွဴးႀကီးတင့္ႏိုင္ေအးက ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒ(၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္)တြင္ ပါဝင္သည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပုံကို ေလ့လာဆန္းစစ္ရာတြင္ ပါေမာကၡ Ronald Watts ၏ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံမ်ား၏ အဓိကက်ေသာ လကၡဏာမ်ားျဖစ္သည့္ ''ေရးဆြဲျပ႒ာန္းထားသည့္ ႏိုင္ငံ၏ အျမင့္ဆုံးအေျခခံ ဥပေဒရွိျခင္း၊ ဥပေဒျပဳေရးႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာႏွစ္ရပ္အား ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒတြင္ ပိုင္းျခားသတ္မွတ္ေပးထားျခင္း၊ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒတြင္ ျပည္နယ္မ်ားအတြက္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား အက်ဳံးဝင္သည့္ အေျခခံဥပေဒမ်ဳိး ရွိျခင္း''စသည့္အခ်က္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီသျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ(၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္)သည္ ဖက္ဒရယ္ ဝိေသသလကၡဏာရပ္မ်ား ပါရွိၿပီးျဖစ္သည္ဟု သုံးသပ္ေတြ႕ရွိရပါေၾကာင္း။
ညီမွ်စြာ ကိုယ္စားျပဳခြင့္ေပးထား
တိုင္းရင္းသားအားလုံး တန္းတူညီမွ်မႈ၊ တရားမွ်တမႈရွိေသာ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု(ဖက္ဒရယ္)စနစ္ကို တည္ေဆာက္ေရးဆိုသည့္အခ်က္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဖက္ဒရယ္စနစ္မ်ားတြင္ ေတြ႕ရေလ့ရွိေသာ ဝိေသသလကၡဏာ တစ္ခုမွာ ျပည္နယ္မ်ားကို ကိုယ္စားျပဳသည့္ လြတ္ေတာ္တစ္ရပ္(ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္)ကို ပါလီမန္လႊတ္ေတာ္(ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္)တြင္ ထည့္သြင္းထားျခင္းပင္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ အခ်ိဳ႕ေသာႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ျပည္နယ္မ်ားကို ညီမွ်စြာ ကိုယ္စားျပဳခြင့္ေပးထားၿပီး လူဦးေရကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားျခင္းမရွိပါေၾကာင္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း ႏိုင္ငံေတာ္ကို ဖြဲ႕စည္းထားေသာ ျပည္နယ္မ်ားႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီးမ်ားအၾကား အရြယ္အစားပမာဏ ကြာဟမႈမွာ ၂၅ ဆပင္ရွိေစကာမူ၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္တြင္ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားအားလုံး ကိုယ္စားလွယ္ ၁၂ ဦးစီျဖင့္ တန္းတူကိုယ္စားျပဳခြင့္ရသည္ကို ေတြ႕ရပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
ႏိုင္ငံေရးအရ အေျဖရွာမႈ လိုအပ္ေန
ဒီမိုကေရစီအက်ဳိးျပဳ ကရင္တပ္မေတာ္ (DKBA) မွ ေစာစိန္ဝင္းက IDPs ႏွင့္ Refugees မ်ား ေနရပ္ျပန္လည္အေျခခ်မႈတြင္ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈမရွိေစဘဲ ႏိုင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံၫႊန္းမ်ားႏွင့္အညီ လူ႔အခြင့္အေရးကို ေလးစား လိုက္နာေသာ ေရရွည္တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေရးကို ဦးတည္၍ အစီအစဥ္ခ်မွတ္လုပ္ ေဆာင္ရန္လိုၿပီး ကိုယ္တိုင္ေရြးခ်ယ္ဆုံးျဖတ္မႈအတြက္ အာမခံခ်က္၊ ဘဝ ျပန္လည္ထူေထာင္ႏိုင္ေရး အာမခံခ်က္အျပည့္အဝႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာရွိေစေရးတို႔အတြက္ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ထိုသို႔ျပဳလုပ္ရာတြင္ သက္ဆိုင္ရာ ဒုကၡသည္မ်ား ယုံၾကည္အားထားေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၊ မူရင္းဌာေနလူထု၏ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအၾကား အဆင့္တိုင္းတြင္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္အတူတကြခ်မွတ္ၿပီး ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ၊ တာဝန္ယူမႈႏွင့္ တာဝန္ခံမႈမ်ားရွိရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ထို႔အျပင္ ျပန္လည္ေနရာခ် ထားျခင္းခံရသူမ်ားအတြက္ စိတ္ပိုင္းႏွင့္ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာကူညီေထာက္ပံ့မႈ၊ ေရွရွည္အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းလုပ္ငန္းေဖာ္ထုတ္မႈအျပင္ ႏိုင္ငံသားစိစစ္ေရး ကတ္ရရွိေရးအတြက္ အာမခံခ်က္ရရွိေစရမည္ျဖစ္ၿပီး လက္ခံမည့္ မူရင္းဌာန ျပည္သူလူထုအတြက္ ထိခိုက္နစ္နာမႈမရွိေစရန္လည္း လုပ္ေဆာင္ရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
အေျခခံအခ်က္အလက္မ်ား
အထက္ေဖာ္ျပပါ တင္ျပမႈမ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ထူေထာင္မႈဆိုင္ရာအတြက္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ ထည့္သြင္းေဆြးေႏြးသြားမည့္ အေျခခံအခ်က္အလက္မ်ားျဖစ္ၿပီး ဤအေျခခံမ်ားအရ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ေရးဆြဲျပ႒ာန္းႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ကြၽႏ္ုပ္တို႔၏ ''ျမန္မာ ႏိုင္ငံသစ္''တြင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားအားလုံး ေအးအတူပူအမွ် အတူတကြ ယွဥ္တြဲေနထိုင္ႏိုင္ၾကမည္ျဖစ္ၿပီး စစ္မွန္ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ျဖစ္ထြန္းေစမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီ
ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီမွ ေဒါက္တာေအးေမာင္က လက္ရွိႏိုင္ငံေရးအေျခ အေနသည္ စစ္မွန္ေသာ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ေပၚေပါက္ေစေရးအတြက္ ရခိုင္အမ်ဳိးသားပါတီအပါအဝင္ တိုင္းရင္းသားႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအားလုံးက ဝိုင္းဝန္းႀကိဳးပမ္းရန္ ဆႏၵတညီတၫြတ္တည္း ရွိေနၾကေသာ အခ်ိန္ကာလျဖစ္ပါေၾကာင္း။
အခ်ဳိးက်ေစလႊတ္
ျပည္နယ္မ်ားအလိုက္ ျပည္နယ္အမ်ဳိးသားတပ္မေတာ္မ်ားအား ျပည္နယ္မ်ားက ဖြဲ႕စည္းခြင့္ရွိရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ျပည္နယ္မ်ားအလိုက္ ဖြဲ႕စည္းေသာ ျပည္နယ္အမ်ဳိးသားတပ္မေတာ္သည္ သက္ဆိုင္ရာျပည္နယ္၏စီမံကြပ္ကြဲမႈ ေအာက္တြင္ရွိရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္သည္ ျပည္နယ္အမ်ဳိးသားတပ္မေတာ္မ်ားအား အေျခခံ၍ဖြဲ႕စည္းရမည္ျဖစ္ၿပီး ျပည္နယ္အမ်ဳိးသားတပ္မေတာ္မ်ားကို အခ်ဳိးက်ေစလႊတ္ေသာတပ္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
အခြန္အေကာက္
ျပည္နယ္မ်ားအတြင္းရွိ ျပည္တြင္းျပည္ပ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား၊ စီမံကိန္းမ်ားကို ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားက တိုက္႐ိုက္စီမံခန္႔ခြဲပိုင္ခြင့္ရွိရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ျပည္နယ္မ်ားအတြင္းရွိ ျပည္တြင္းျပည္ပ ရင္ႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား၊ စီမံကိန္းမ်ားမွ ရရွိလာေသာအက်ဳိးအျမတ္၊ အခြန္အေကာက္မ်ားအေပၚတြင္ ျပည္နယ္မ်ားက အျပည့္အဝ စီမံခန္႔ခြဲပိုင္ခြင့္ႏွင့္ ရယူခံစားပိုင္ခြင့္ရွိရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ျပည္တြင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာမွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာမည့္ စီမံကိန္းမ်ားတြင္ ေဒသခံလူမ်ဳိးလုပ္ငန္းရွင္မ်ား ပါဝင္ရင္းႏွီးလုပ္ပိုင္ခြင့္ရရွိ ေစရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ လယ္ယာေျမ၊ သစ္ေတာ၊ ေရခ်ိဳကမ္းနီးကမ္းေဝး ေရလုပ္ငန္းမ်ားစသည့္ သဘာဝအရင္းအျမစ္ ထုတ္ယူသုံးစြဲသည့္က႑မ်ားသည္ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ အေရးပါျခင္းေၾကာင့္ ျပည္နယ္အစိုးရက စီမံခန္႔ခြဲ ပိုင္ခြင့္အျပည့္အဝရရွိေစမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ အခြန္အခေကာက္ယူျခင္းအား ပင္မအားျဖင့္ စီမံခန္႔ခြဲသူမ်ားမွာ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားျဖစ္ၿပီး ျပည္နယ္ဘ႑ာေငြသို႔ ထိုအခြန္အခမ်ား စီးဝင္ေစရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ(ဗဟိုအစိုးရ)သို႔ ခြဲျခားသတ္မွတ္ေပးေသာ အခြန္အခ်ိဳ႕မွလြဲ၍ က်န္ေသာ အခြန္ေကာက္ခံပိုင္ခြင့္အားလုံးသည္ ျပည္နယ္အစိုးရ၏ ေကာက္ခံရယူပိုင္ခြင့္ ျဖစ္ေစရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
အသင့္ေလ်ာ္ဆုံး ဖက္ဒရယ္စနစ္ကို တည္ေဆာက္ရန္
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေကာ္မရွင္ဥကၠ႒ ေဒါက္တာတင္မ်ဳိးဝင္းက ကမၻာေပၚရွိ ႏိုင္ငံေပါင္း(၂ဝဝ)ေက်ာ္အနက္ (၂၈)ႏိုင္ငံသည္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ကိုက်င့္သုံးေနေသာ ႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ၾကပါေၾကာင္း၊ ကမၻာ့လူဦးေရႏွင့္ဆိုလွ်င္ လူဦးေရ၏ (၄ဝ) ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔သည္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ေအာက္တြင္ ရွင္သန္ရပ္တည္ေနထိုင္ ေနသူမ်ားျဖစ္ၾကပါေၾကာင္း၊ ယင္းႏိုင္ငံမ်ားသည္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ႏွင့္ လည္ပတ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေနသည္ဆိုေသာ္လည္း တစ္ႏိုင္ငံႏွင့္ တစ္ႏိုင္ငံမတူညီၾကသည့္ ဖက္ဒရယ္စနစ္မ်ားႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေနၾကေသာ ႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ၾကပါေၾကာင္း၊ ဖက္ဒရယ္စနစ္တစ္ခုကို လက္ခံက်င့္သုံးမည္ဆိုလွ်င္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ကို က်င့္သုံးလိုသည့္ တိုင္းျပည္အတြင္းရွိ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ ကြဲျပားျခားနားေသာ လူမႈေရး၊ ဘာသာေရး၊ ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ စီးပြားေရး၊ သမိုင္းေၾကာင္းမ်ားႏွင့္ ပထဝီအေနအထားစသည့္ အခ်က္မ်ားစြာကို အေျခခံၿပီး ထိုတိုင္းျပည္အတြက္ အသင့္ေလ်ာ္ဆုံး ဖက္ဒရယ္စနစ္ကို တည္ေဆာက္ရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း။
အႏွစ္သာရ
အနာဂတ္ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုကိုစဥ္းစားၾကသည့္အခါ ဗမာႏွင့္ တိုင္းရင္းသားဆိုသည့္ အသြင္ကြဲျပားမႈသက္သက္မဟုတ္ဘဲ တိုင္းရင္းသား အားလုံးအၾကား ပူးတြဲအေကာင္အထည္ေဖာ္မႈဆိုသည့္ အႏွစ္သာရကိုစဥ္းစား ၾကရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ အနာဂတ္ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု၏ စုဖြဲ႕မႈကို စဥ္းစားရာတြင္ လူမ်ဳိးစုကို အေျခခံသည့္ ျပည္နယ္မ်ားထက္ အႏွစ္သာရအရ လူမ်ဳိးစုအားလုံးကို ကိုယ္စားျပဳႏိုင္သည့္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္၏ စုဖြဲ႕မႈကို အေျခခံၿပီး စဥ္းစားရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း။
ကိုယ္ပိုင္အခြင့္အေရး
လူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ ကိုယ္ပိုင္အခြင့္အေရးရွိသကဲ့သို႔ တိုင္းရင္းသားအစု အဖြဲ႕တစ္ခုစီ၏ လူမ်ဳိးစုအခြင့္အေရး (Group Rights) ဆိုသည့္ ဖက္ဒရယ္ သေဘာတရားထဲတြင္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားၾကရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ အထူးသျဖင့္ တိုင္းရင္းသားအစုအဖြဲ႕၏ အေျခခံလကၡဏာ (Identity) ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး မူဝါဒခ်မွတ္သည့္အခါ သက္ဆိုင္ရာလူမ်ဳိးစုမ်ား၏ အမ်ားသေဘာဆႏၵကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားရမည့္ ဖက္ဒရယ္မ်ဳိးကို ဆိုလိုပါေၾကာင္း၊ မည္သည့္ တိုင္းရင္းသားကမွ အျခားတိုင္းရင္းသားတစ္ခု၏ ကံၾကမၼာကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္ ဆုံးျဖတ္သြားျခင္းမ်ဳိးမျဖစ္ေစရသည့္ စနစ္မ်ဳိးကို ဦးတည္တည္ေဆာက္သြားရမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
အထက္လႊတ္ေတာ္ ဆီးနိတ္
ခ်င္းအမ်ဳိးသားတပ္ဦး(CNF)မွ ေဒါက္တာဆလိုင္းလ်န္မႈန္းဆာေခါင္းက ယခုလက္ရွိအေျခအေနတြင္ အသင့္ေလ်ာ္ဆုံးဟု ယူဆရသည္မွာ ယာယီဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒတစ္ရပ္ကိုသာ ျပ႒ာန္း၍ ထိုယာယီဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ ဖက္ဒရယ္ေကာင္စီတစ္ခုကို ဖြဲ႕စည္းသင့္ပါေၾကာင္း၊ ထိုဖက္ဒရယ္ ေကာင္စီက ျပည္ေထာင္စုအတိုင္းအတာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ကိစၥရပ္မ်ားကို ကိုင္တြယ္၍ ေနာင္ေသာအခါ ထိုဖက္ဒရယ္ေကာင္စီကို ျပည္ေထာင္စုဥပေဒအဖြဲ႕ သို႔မဟုတ္ အထက္လႊတ္ေတာ္ဆီးနိတ္အျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းသင့္ပါေၾကာင္း။
စုေပါင္းအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း
မိမိတို႔ခ်င္းလူမ်ဳိးမ်ားလိုလားသည့္ ျပည္ေထာင္စုစနစ္သည္ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ေသာ Pu Kio Mang ေျပာၾကားခဲ့သည့္အတိုင္း မိမိတို႔ရဲ႕ ခ်င္းျပည္ကို မိမိတို႔ခ်င္းလူမ်ဳိးမ်ားက လြတ္လပ္စြာ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ပိုင္ခြင့္ရွိၿပီး ျပည္ေထာင္စုႀကီးတစ္ခုလုံးကို ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕ဝင္ ျပည္နယ္မ်ားႏွင့္ အတူတကြ ပူးေပါင္းအုပ္ခ်ဳပ္စီမံေသာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းႏွင့္ စုေပါင္းအုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း တို႔ကို ေပါင္းစပ္သည့္စနစ္ပင္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ထို႔ျပင္ တစ္ႏိုင္ငံလုံးပစ္ခတ္ တိုက္ခိုက္မႈရပ္စဲေရးသေဘာတူစာခ်ဳပ္ (NCA) တြင္ အတိအလင္း ေဖာ္ျပထားသည့္အတိုင္း ဒီမိုကေရစီေရး၊ အမ်ဳိးသားတန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို အျပည့္အဝအာမခံေပးႏိုင္သည့္ စစ္မွန္ေသာ ဖက္ဒရယ္ စနစ္သာျဖစ္ေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
ဗိုလ္က်စိုးမိုးသည့္ အမူအက်င့္မ်ားကို ႐ုပ္သိမ္း
ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ စိုင္းထြန္းေအးက မတူကြဲျပားမႈကို အသိအမွတ္ျပဳေသာ အစဥ္အလာထူေထာင္ၿပီး အားႀကီးသူက အားနည္းသူအေပၚ ဗိုလ္က်စိုးမိုးသည့္ အမူအက်င့္မ်ားကို ႐ုပ္သိမ္းမွသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဒီမိုကေရစီေရးႏွင့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုတည္ေဆာက္ေရး အေျခခံေကာင္းမ်ားေပၚထြန္းလာမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ တိုင္းရင္းသား အေရးႏွင့္ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡျပႆနာ အျမစ္တြယ္ေနရျခင္းသည္ ပင္လုံကတိကဝတ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ပ်က္ကြက္ျခင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာကို ႏိုင္ငံေရးနည္းလမ္းအရ ေျဖရွင္းခြင့္မရသည့္ အက်ိဳးဆက္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
ကြယ္ေပ်ာက္သြားမည့္အေရးကို သတိခ်ပ္ရန္လို
မိမိတို႔ကိုယ္စီ၏ အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြားအေပၚ၌သာ အေလးေပးသည့္ မူဝါဒႏွင့္ အားေကာင္းသန္မာေသာ ျပည္ေထာင္စုကို တည္ေဆာက္၍ မရႏိုင္သကဲ့သို႔ စီးပြားေရး၊ စစ္ေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံအၾကား၊ လူဦးေရ ေပါက္ကြဲမႈျဖစ္ပြားေနသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားအလယ္တြင္ မိမိတို႔ ကိုယ္စီ ဆုပ္ကိုင္ထားသည့္ Identity မ်ားသည္လည္း ရာစုႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္း ကြယ္ေပ်ာက္သြားမည့္အေရးကို သတိခ်ပ္ရန္လိုပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
မၿငိမ္းခ်မ္းျခင္းေၾကာင့္ ဆိုးေမြ
အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ ေဒၚဝင့္ဝါထြန္းက မိမိတို႔ရွားေတာ ၿမိဳ႕နယ္သည္ ရာစုႏွစ္ဝက္ေက်ာ္ ျဖစ္ပြားလာခဲ့သည့္ မၿငိမ္းခ်မ္းျခင္း၏ အက်ဳိးကို ယေန႔တိုင္ ခံစားေနရဆဲျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ဆိုေသာ္လည္း ကယားျပည္နယ္အတြင္းတြင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအနည္းဆုံးျဖစ္ေနပါေၾကာင္း၊ ထို႔အတူ ယမ္းေငြ႕မ်ား၊ ေပါက္ကြဲသံမ်ားမရွိေတာ့ေသာ္လည္း မိမိတို႔၏ ေန႔စဥ္လူမႈဘဝ စားဝတ္ေနေရးအတြက္ လုံၿခံဳမႈမရွိဘဲ ေျမျမႇဳပ္မိုင္းမ်ား၏ဒဏ္ကို ခံစားေနရပါေၾကာင္း၊ မိမိတို႔ တိုင္းရင္းသားညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမမ်ားသည္ မိမိတို႔ ေနရာဌာနမ်ားကို မည္သို႔ပင္ မက္ေမာခင္တြယ္ေနပါမူ မၿငိမ္းခ်မ္းျခင္း၏ ဆိုးေမြေၾကာင့္ စစ္ေဘး ေရွာင္သူမ်ားအေနျဖင့္ ဒုကၡသည္စခန္းမ်ားတြင္ ခိုလႈံေနရပါေၾကာင္း။
ခြဲထြက္ခြင့္ မဟုတ္
ႏိုင္ငံေရးနည္းကို ႏိုင္ငံေရးနည္းျဖင့္ေျဖရွင္းရန္ဆိုသည့္မူကိုလည္း ခ်ထားၿပီးဟု ယုံၾကည္သကဲ့သို႔ ယမန္ေန႔က ဦးအင္ဘန္လ ေျပာၾကားခဲ့သည့္ ခြဲထြက္ေရးမပါေသာ ဖက္ဒရယ္စနစ္ကို အေျခခံမည္ဆိုသည့္အခ်က္သည္ ကာလအတန္ၾကာ လြဲမွားစြာသတ္မွတ္ေနသည့္ ခြဲထြက္ခြင့္မဟုတ္ဘူးဆိုသည္ကို သတိခ်ပ္ၿပီး မိမိတို႔ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ားမွတစ္ဆင့္ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုကေရစီ ျပည္ေထာင္စုႀကီးကို တည္ေထာင္ႏိုင္မည္ဟုယုံၾကည္ပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
ေသနတ္သံတစ္ခ်က္မွ် မထြက္ခဲ့
ရွမ္းျပည္နယ္အေရွ႕ပိုင္း အထူးေဒသ(၄) မိုင္းလား(PSC / NDAA) မွ ဦးၾကည္ျမင့္က ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးယူၿပီး ၂၇ ႏွစ္အတြင္း မိမိတို႔အေနျဖင့္ ေသနတ္သံတစ္ခ်က္မွ် မထြက္ခဲ့ပါေၾကာင္း၊ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကို ေကာင္းမြန္စြာ ျပဳလုပ္ႏိုင္ခဲ့ပါေၾကာင္း၊ အျခားတုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္မ်ားအေနျဖင့္ လည္း အျမန္ဆုံးအပစ္အခတ္ရပ္စဲၿပီး မိမိေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၾကရန္ ေမွ်ာ္လင့္ပါေၾကာင္း။
နမ့္ပန္း၊ မိုင္းလားႏွင့္ ဆီလူး
မိမိတို႔ေဒသ ပကတိအေျခအေနအရ ေအာက္ပါအတုိင္းတင္ျပေတာင္းဆို လိုပါေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရသစ္၏ ဦးေဆာင္မႈေအာက္တြင္ ပင္လုံစိတ္ဓာတ္ႏွင့္ က္ိုက္ညီမႈအျပည့္ရွိသည့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ ဖြဲ႕စည္းေပး ေစလိုပါေၾကာင္း၊ မိမိတို႔ေတာင္းဆိုသည့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသတြင္ လက္ရွိ ရွမ္းျပည္နယ္အေရွ႕ပိုင္း အထူးေဒသ(၄) အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္ေျမျဖစ္သည့္ နမ့္ပန္း၊ မိုင္းလားႏွင့္ ဆီလူး စသည့္ ေဒသ(၃)ခုပါဝင္ၿပီး နယ္နိမိတ္မွာ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္က သတ္မွတ္ထားသည့္အတိုင္း သတ္မွတ္ေပးေစလိုပါေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ၏ တိုက္႐ိုက္ဦးေဆာင္မႈေအာက္တြင္ တရားဥပေဒႏွင့္အညီ မိမိေဒသ မိမိအုပ္ခ်ဳပ္၍ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ လုံၿခံဳေရး၊ တရားစီရင္ေရး၊ စီးပြားေရး ကိစၥရပ္မ်ား အားလုံးကို ပင္လုံစိတ္ဓာတ္ႏွင့္အညီ အျပည့္အဝစီမံအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ေပးေစလိုပါေၾကာင္း။
တာဝန္ယူ အုပ္ခ်ဳပ္
ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသတြင္ ဒီမိုကေရစီနည္းလမ္းျဖင့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရထံ တင္ျပအစီရင္ခံသြားမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားႏွင့္ ေပါင္းစပ္၍ မိမိေဒသ လက္ေတြ႕အေျခအေနႏွင့္ ကိုက္ညီသည့္ ဥပေဒမ်ားကို ေရးဆြဲၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရထံ တင္ျပ၍ က်င့္သုံးသြားမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ နယ္စပ္ေဒသ၏ ထူးျခားသည့္ အေျခအေနေပၚမူတည္၍ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ထိေရာက္စြာ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္အတြက္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသသည္ သီးျခားလြတ္လပ္ သည့္ တရားစီရင္ပိုင္ခြင့္ရရွိလိုပါေၾကာင္း၊ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ လူမႈစီးပြားဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးစီမံခ်က္ႏွင့္ စီးပြားေရးေပၚလစီအရ မိမိေဒသအတြင္းရွိ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို တာဝန္ယူအုပ္ခ်ဳပ္ၿပီး ေဒသခံတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး၊ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး စသည့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ႀကိဳးစားေဆာင္ရြက္သြားမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသအေပၚ စီမံကိန္းဘတ္ဂ်က္ေငြမ်ား ကူညီပံ့ပိုးေပးေစလိုပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
တအာင္း(ပေလာင္)အမ်ဳိးသားပါတီမွ မိုင္းဝင္းထူးက ယခု ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံ -(၂၁)ရာစုပင္လုံသည္ ႏိုင္ငံေရးအရ အားလုံးအတြက္ အေရးႀကီးသည့္ ေဆြးေႏြးပြဲျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ အျခားအေရးႀကီးသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားကို ေဆြးေႏြးလိုေသာ္လည္း အေျခအေနႏွင့္ အခ်ိန္အခါအရ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ကာကြယ္ေရးက႑တြင္သာ အဓိကထားေဆြးေႏြးခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ တအာင္းပါတီအေနျဖင့္ ဆႏၵျပဳလိုသည္မွာ အခ်င္းခ်င္း တုတ္တုတ္ခ်င္း၊ ဓားဓားခ်င္း ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းသည့္၊ အျမစ္ျဖတ္ေခ်မႈန္း တိုက္ခိုက္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားကို မသုံးေတာ့ဘဲ ႏွစ္ဖက္စလုံးအႏိုင္ရရွိမည့္ win- win မူဝါဒကို အသုံးျပဳသြားမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ေဆြးေႏြးသည္။
(သတင္းစဥ္)


No comments:

Post a Comment