Wednesday, June 1, 2016

တိုင္းရင္းသားအေရးႏွင့္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားေရးရာဝန္ႀကီးဌာန

အယ္ဒီတာအာေဘာ္

အစိုးရသစ္လက္ထက္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ေသာ ဝန္ႀကီးဌာန ၂၁ ခုတြင္ တိုင္းရင္းသားေရးရာဝန္ႀကီးဌာနတစ္ခု ပါဝင္ခဲ့သည္။ ၄င္းဝန္ႀကီးဌာနကို မူလက တိုင္းရင္းသားေရးရာဝန္ႀကီးဌာနဆိုရာမွ ယခုတိုင္းရင္းသား အားလံုးကို ကိုယ္စားျပဳရာေရာက္ေစရန္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား ေရးရာဝန္ႀကီးဌာနအျဖစ္ ေျပာင္းလဲေခၚေဝၚျပင္ဆင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ယခုယူဆခ်က္မ်ားအရ ထိုတိုင္းရင္းသားမ်ားတြင္ ဗမာလူမ်ဳိးႀကီး သည္လည္း တိုင္းရင္းသားတစ္မ်ဳိးအျဖစ္ ပါဝင္ေနပါသည္။

တုိင္းရင္းသားမ်ားအေရးကို သီးျခားေဆာင္ရြက္ေပးႏုိင္မည့္ ပံုစံ တစ္ရပ္ကို ရွာေဖြခဲ့ျခင္းမွာ ေအာင္ဆန္း-အက္တလီစာခ်ဳပ္ကတည္းက ဟုဆိုရမည္ျဖစ္သည္။ ၄င္းစာခ်ဳပ္၏ နယ္ျခားေဒသမ်ားဆိုေသာ အခန္း တြင္ ''နယ္ျခားေဒသကိစၥမ်ားေပၚတြင္ ဘုရင္ခံမင္းႀကီးကို အၾကံေပး ရန္ႏွင့္ အမႈေဆာင္ေကာင္စီႏွင့္ ရင္းႏီွးစြာဆက္ဆံရန္ နယ္ျခားကိုယ္စား လွယ္ခန္႔ထားျခင္းျဖင့္ လည္းေကာင္း (သို႔မဟုတ္) နယ္ျခားကိစၥမ်ားကို အုပ္ခ်ဳပ္ေသာဝန္ႀကီးအျဖစ္ျဖင့္ နယ္ျခားေဒသကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦး ခန္႔ထားျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း'' ဆုိၿပီး ေဖာ္ျပပါဝင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ထုိ႔အတူေအာင္ဆန္း-အက္တလီစာခ်ဳပ္၏ အဆက္ျဖစ္သည့္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္တြင္လည္း ေတာင္တန္းသားမ်ား၏ ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးကို ဘုရင္ခံကေရြးခ်ယ္ၿပီး နယ္စပ္ေဒသကိစၥမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ ေဆာင္ရြက္ ရန္အတြက္ ဘုရင္ခံ၏ အတုိင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ ခန္႔ထားရန္၊ ထုိ႔ေနာက္ ''အဆုိပါအတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ကို ၄င္းလူမ်ဳိးခ်င္းမတူေသာ ဒုတိယအတုိင္ ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦးက ကူညီေစရမည္။ ေရွးဦးစြာ ဒုတိယအတုိင္ပင္ခံပုဂၢိ္ဳလ္ ႏွစ္ဦးတို႔သည္ ၄င္းတို႔အသီးသီးသက္ဆုိင္သည့္နယ္မ်ား၏ ကိစၥရပ္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရန္ျဖစ္၍ အတုိင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္မွာ အျခားနယ္စပ္ေဒသအားလံုး တို႔၏ ကိစၥရပ္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရန္လည္းျဖစ္သည္''ဟု ေဖာ္ျပထားျခင္း ျဖစ္သည္။
၁၉၅၅ ခုႏွစ္ အစိုးရဖြဲ႕စည္းပံုတြင္ ဝန္ႀကီးဌာန ၂၄ ခုရွိရာတြင္ 'အမ်ဳိးသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရးဝန္ႀကီး'ဟူ၍ တစ္ေနရာပါဝင္ခဲ့ၿပီး ဆမားဒူးဝါးဆင္ဝါးေနာင္က ဝန္ႀကီးတာဝန္ယူခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထုိဝန္ႀကီးေနရာမွာ ယခုဖြဲ႕စည္းေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားေရးရာ ဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ အလားသၭာန္တူဌာနဟု ယူဆရသည္။ ထုိ႔ေနာက္ပိုင္း ေခတ္မ်ားတြင္မူ သက္ဆုိင္ရာတိုင္း/ျပည္နယ္မ်ားတြင္ သက္ဆုိင္ရာ လူမ်ဳိးမ်ား ခန္႔ထားခဲ့ျခင္းရွိေသာ္လည္း လူမ်ဳိးမ်ားအားလံုးကိုျခံဳငံု၍ သက္ေရာက္ေစမည့္ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ဳိးမရွိခဲ့ေပ။ မဆလအစိုးရလက္ထက္ ၁၉၈ဝ ေလာက္ကKIA ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲတြင္KIA ဘက္မွ ထိုဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ အလားသၭာန္တူ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ဳိး ဖြဲ႕စည္းေပးရန္ တင္ျပခ်က္တစ္ခုပါဝင္ခဲ့သည့္မွတ္တမ္းမ်ားေတြ႕ရသည္။

ယခု တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားေရးရာဝန္ႀကီးဌာန ဖြဲ႕စည္းႏုိင္ျခင္းမွာ ေခတ္အဆက္ဆက္က လုိအပ္လာေသာ လုိအပ္ခ်က္တစ္ခုကို ျဖည့္ဆည္း ေပးႏုိင္ျခင္းဟု ယူဆႏုိင္ပါသည္။ ယခု ထုိဝန္ႀကီးဌာနကို လူအင္အား ၁၁ဝဝ ေက်ာ္၊ ဦးစီးဌာနႏွစ္ခုျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းရန္ စတင္ေဆာင္ရြက္ေနၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ ၄င္းဦးစီးဌာနႏွစ္ခုမွာ တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရး ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္သည့္ဌာနႏွင့္ တုိင္းရင္းသားမ်ား၏ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထံုးစံမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ၿပီး လြတ္လပ္စြာလုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိလာေစ ရန္ ေဆာင္ရြက္မည့္ ဌာနဟူ၍ ျဖစ္သည္။

တိုင္းရင္းသားေရးရာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ 'တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား၏အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သည့္ဥပေဒ' တစ္ရပ္ကို ၂ဝ၁၅ ေဖေဖာ္ဝါရီလက ျပ႒ာန္းခဲ့ျခင္းရွိခဲ့သည္။ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ားတြင္လည္း နယ္စပ္ေရးရာဝန္ႀကီးဌာနတစ္ခုရွိေနၿပီး သက္ဆုိင္ရာ တုိင္း/ ျပည္နယ္ မ်ားတြင္လည္း သက္ဆုိင္ရာ တိုင္းရင္းသားေရးရာဝန္ႀကီးမ်ားရွိေနပါ သည္။ ထုိရွိၿပီး ဝန္ႀကီးဌာနမ်ားႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္လုပ္ေဆာင္ရမည့္ အစီ အစဥ္မ်ားလည္း ခိုင္မာစြာရွိရန္လိုအပ္ပါသည္။ ထုိ႔ျပင္ ဝန္ႀကီးဌာန အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ား၊ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ားႏွင့္ပါ ထိေတြ႕ဆက္ဆံၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စဥ္မ်ားတြင္ ပါဝင္ကူညီႏုိင္မႈလည္း ရွိရန္ လိုပါသည္။
အားလံုး၏ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္မွာ သမၼတမိန္႔ခြန္းပါအတိုင္း ဒီမုိ ကေရစီအေျခခံေသာ ဖက္ဒရယ္ႏုိင္ငံတစ္ခု ေပၚထြန္းေရးျဖစ္သည္။ ထုိဦးတည္ခ်က္သို႔သြားရာ ျဖစ္စဥ္တစ္ေလွ်ာက္လံုးတြင္လည္း ထင္သာ ျမင္သာေသာရလဒ္မ်ားေပၚထြက္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းရမည္ျဖစ္ရာ တိုင္းရင္း သားလူမ်ဳိးမ်ားေရးရာဝန္ႀကီးဌာနသည္ အေရးႀကီးေသာေနရာမွ ပါဝင္ လာမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရပါေၾကာင္း ေရးသားရပါသည္။

No comments:

Post a Comment