မႏၲေလး ႏိုဝင္ဘာ ၂၇
အႀကိမ္(၂ဝ)ေျမာက္ အာဆီယံ ပို႔ေဆာင္ေရးဝန္ႀကီးမ်ား အစည္း အေဝးႏွင့္ ဆက္စပ္အစည္းအေဝးမ်ား
ဖြင့္ပြဲအခမ္းအနားကို ယေန႔နံနက္ ၈ နာရီ ၄၅ မိနစ္တြင္ မႏၲေလးၿမိဳ႕
ေရႊျပည္သာဟိုတယ္ သာရတနာခန္းမ ၌က်င္းပရာ ဒုတိယသမၼတ ေဒါက္တာ စိုင္းေမာက္ခမ္း
တက္ေရာက္အဖြင့္ အမွာစကားေျပာၾကားသည္။
အခမ္းအနားသို႔ ျပည္ေထာင္စု ဝန္ႀကီး ဦးဥာဏ္ထြန္းေအာင္၊ ဦးသန္း ေဌး၊ ဒုတိယဝန္ႀကီးမ်ား၊ မႏၲေလးတိုင္း ေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕ အဖြဲ႕ဝင္ဝန္ႀကီး မ်ား၊ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားမွ ပို႔ေဆာင္ ေရးဝန္ႀကီးမ်ား၊ ေဆြးေႏြးဖက္ႏိုင္ငံ မ်ားျဖစ္သည့္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတ ႏိုင္ငံ၊ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံႏွင့္ ကုိရီးယားႏိုင္ငံ တို႔မွ ပို႔ေဆာင္ေရးဝန္ႀကီးမ်ား၊ အာဆီယံ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္႐ံုးမွ ဒုတိယအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ႏွင့္ ကိုယ္ စားလွယ္မ်ား၊ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား မွ ပို႔ေဆာင္ေရးဆိုင္ရာ အဆင့္ျမင့္ အရာရွိႀကီးမ်ားႏွင့္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ား တက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။
ဖြင့္ပြဲတြင္ ဒုတိယသမၼတ ေဒါက္တာစိုင္းေမာက္ခမ္းက အမွာ စကားေျပာၾကားရာ၌၂ဝ၂ဝ ခုႏွစ္ အာဆီယံ ရည္မွန္းခ်က္ႏွင့္အညီ အာဆီယံ အသုိက္အဝန္းသည္ ႏုိင္ငံေရး၊ လုံၿခဳံေရး၊ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈ-ယဥ္ေက်းမႈစေသာ မ႑ိဳင္သုံးရပ္ေပၚ အေျခခံထားေၾကာင္း၊ မ႑ိဳင္သုံးခု ထဲမွ တစ္ခုခ်င္းသည္ ခ်ိတ္ဆက္မႈ လုိအပ္ေၾကာင္း၊ထုိ႔ေၾကာင့္ ခ်ိတ္ဆက္ မႈသည္ ၂ဝ၁၅ အလြန္ အာဆီယံ ရည္မွန္းခ်က္ အထေျမာက္ ေအာင္ ျမင္ေရးတြင္ အဓိကက်သည့္ အာဆီယံအသင္းႀကီးအတြက္ အထူး ပင္ အေရးႀကီးပါေၾကာင္း။
၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ႏုိဝင္ဘာလက ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ အာဆီယံအသုိက္ အဝန္း၏ ၂ဝ၁၅ အလြန္ ရည္မွန္း ခ်က္မွာ အာဆီယံအသင္းႀကီးသည္ လက္ရွိႏွင့္ အနာဂတ္အခြင့္အလမ္း ႏွင့္ စိန္ေခၚမႈမ်ားကုိ ထိေရာက္စြာ တုံ႔ျပန္ႏုိင္ရန္ ႏုိင္ငံေရးအရ စည္းလုံး ၿပီး စီးပြားေရးအရ ေပါင္းစည္းကာ လူမႈေရးအရ တာဝန္ယူေသာ ျပည္သူ႔ ဗဟုိျပဳ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ျဖစ္ရန္ လုိေၾကာင္း။
ယင္းကဲ့သုိ႔ ရည္မွန္းခ်က္အထ ေျမာက္ရန္ အာဆီယံအသင္းႀကီး အေနျဖင့္ ႀကီးမားေသာ အေျခခံ အေဆာက္အအုံဆုိင္ရာ ခ်ိတ္ဆက္ မႈႏွင့္ အင္စတီက်ဴးရွင္းဆုိင္ရာ ခ်ိတ္ဆက္မႈမ်ားအျပင္ ျပည္သူ အခ်င္းခ်င္း ခ်ိတ္ဆက္မႈမ်ား ျမႇင့္တင္ ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ခ်ိတ္ဆက္မႈ အေရးႀကီးေၾကာင္းကုိ အသိအမွတ္ ျပဳကာ စီမံကိန္းႀကီးတစ္ခုျဖစ္သည့္ Master Plan ကုိ ခ်မွတ္အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေနေၾကာင္း။
ေဒသတြင္း ပုိ႔ေဆာင္ေရးစနစ္၊ ပုိ႔ေဆာင္ေရးနည္းလမ္း၊ ပုိ႔ေဆာင္ ေရးဆုိင္ရာ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား ပါဝင္ေသာ ပုိ႔ေဆာင္ေရးက႑သည္ ေဒသတြင္းအျပန္အလွန္ ကုန္သြယ္ မႈႏွင့္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈ ကုိ မ်ားစြာအေထာက္အကူျပဳပါ ေၾကာင္း၊ ပု႔ိေဆာင္ေရးက႑တုိးတက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာသည္ႏွင့္အမွ်ေဒသတြင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ကြာဟခ်က္ကုိ ေလ်ာ့နည္းေစ မည့္ျပင္ အာဆီယံ ေပါင္းစည္းမႈကုိ အေထာက္အကူျပဳမွာျဖစ္ေၾကာင္း။
မိမိအေနျဖင့္ အာဆီယံ အသုိက္အဝန္းအတြက္လမ္းျပေျမပုံ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ ရရွိ ေသာ ေအာင္ျမင္မႈမ်ားကုိ ႀကိဳဆုိပါ ေၾကာင္း၊ လမ္းျပေျမပုံမွသည္ ေဖာ္ျပ ပါ အာဆီယံ၏မ႑ိဳင္သုံးရပ္အတြက္ အေသးစိတ္စီမံခ်က္ကုိ ပုံေဖာ္ေပးခဲ့ ေၾကာင္း။ ယင္းအေသးစိတ္စီမံခ်က္ မ်ားမွာ ႏုိင္ငံေရး-လုံၿခဳံေရးစီမံခ်က္၊ စီးပြားေရးစီမံခ်က္ႏွင့္ လူမႈ-ယဥ္ေက်း မႈစီမံခ်က္မ်ား ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
ထုိ႔ျပင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈနည္းပါးေသာ ေဒသမ်ားမွ လမ္းမ်ားသည္ ဆင္းရဲမႈ ေလ်ာ့ခ်ေရး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈကြာဟ ခ်က္ကုိ ေလ်ာ့နည္းေစၿပီး ေဒသခံ မ်ား၏ လူေနမႈအဆင့္အတန္းကုိ ျမင့္မားေစေၾကာင္း။
ယေန႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ျခားနားခ်က္၊ ကြာဟခ်က္မ်ားကုိ ျဖစ္ေပၚေစေၾကာင္း၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ေနာက္ က်ေသာသူမ်ားမွာ ကားလမ္း၊ ရထား လမ္း မရွိေသာေက်းရြာမ်ားမွ လူမ်ား၊ ေဝးလံေခါင္ဖ်ားၿပီး ေတာ ေတာင္ထူထပ္ေသာေဒသမွ လူမ်ား ျဖစ္ၾကေၾကာင္း၊ ယင္းေဒသခံမ်ား သည္ ဆင္းရဲတြင္းနက္သည့္အျပင္ အာဟာရခ်ဳိ႕တဲ့မႈ၊ မိခင္ႏွင့္ ကေလး ေသႏႈန္း ျမင့္မားမႈႏွင့္ ေက်ာင္းေန ႏုိင္မႈ၊ စာတတ္ေျမာက္မႈမ်ားလည္း နိမ့္က်ေနေၾကာင္း။
ထုိ႔ေၾကာင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ ေရး ေကာင္းမြန္ေနပါမွ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးႏွင့္ အျခားေသာ ဝန္ ေဆာင္မႈမ်ားပါ တုိးတက္ျမင့္မားလာ မည္ျဖစ္ေၾကာင္း။
ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ပထဝီပုိင္း အေနအထားအရ ထူးျခားေကာင္း မြန္သည့္ အခြင့္အလမ္းမ်ား ပုိင္ ဆုိင္ထားပါေၾကာင္း၊ တ႐ုတ္ႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွအျပင္ ေတာင္ အာရွႏွင့္ပါ လမ္းကြန္ရက္မ်ားႏွင့္ ပုိ႔ေဆာင္ေရးမ်ားအၾကား သဘာဝ အေလ်ာက္ ခ်ိတ္ဆက္ထားၿပီျဖစ္ရာ ယင္းအခ်က္ကပင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ မၾကာမီႏွစ္မ်ားအတြင္း ပုိ႔ေဆာင္ ေရးႏွင့္ ေထာက္ပံ့ပုိ႔ေဆာင္ေရး အတြက္ အခ်က္အခ်ာက်သည့္ ေဒသတစ္ခုျဖစ္လာလိမ့္မည္ မိမိတုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါေၾကာင္း။
မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္ ကြၽႏ္ုပ္ တို႔၏ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးကြန္ ရက္မ်ားႏွင့္ အေျခခံအေဆာက္ အအံုတို႔၏ အရည္အေသြးႏွင့္ အေရ အတြက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ အလြန္လို အပ္ပါေၾကာင္း။
ထို႔အျပင္ ရွိရင္းစြဲ သယ္ယူပို႔ ေဆာင္ေရးအေျခခံအေဆာက္အအံု မ်ားအား အဆင့္ျမႇင့္တင္ရန္ႏွင့္ ဘက္စံုသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးအတြက္ အေျခခံအေဆာက္အအံုသစ္မ်ား ေဆာက္လုပ္ရန္ ကြၽႏ္ုပ္တို႔ သႏၷိ႒ာန္ ခ်ထားေၾကာင္း။
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ထိုရည္မွန္း ခ်က္ျပည့္မီရန္အတြက္ အမ်ိဳးသား သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး မဟာစီမံကိန္း ကို ဂ်ပန္အစိုးရ၏ အကူအညီျဖင့္ ေရးဆြဲလ်က္ရွိပါေၾကာင္း။
ယင္းမဟာစီမံကိန္းတြင္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးနည္းလမ္းအားလံုး ျဖစ္ေသာ လမ္း၊ ရထားလမ္း၊ ေရ လမ္းမ်ား၊ ေလေၾကာင္းႏွင့္ ပင္လယ္ ေရေၾကာင္း သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး တို႔ ပါဝင္ေၾကာင္း။
ကြၽႏ္ုပ္တို႔သည္ အမ်ဳိးသား သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးမဟာစီမံကိန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ ေဘး အႏၲရာယ္ကင္းၿပီး ခရီးေရာက္ကာ အမ်ားျပည္သူ အကုန္အက်ခံ ႏုိင္ေသာ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရးစနစ္ ဖန္တီးျခင္းျဖင့္ ျပည္သူတုိ႔ ဘဝျမႇင့္ တင္ေပးရန္ ရည္ရြယ္ပါေၾကာင္း။
သုိ႔ရာတြင္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး အေျခခံအေဆာက္အအံု တည္ ေဆာက္ျခင္းသည္ ႀကီးမားေသာ ဘ႑ာေရးအရင္းအျမစ္မ်ား လိုအပ္ ႐ံုသာမက က်န္းမာေရး၊ ေဘးကင္း လုံၿခဳံေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ ပတ္ဝန္း က်င္ဆိုင္ရာ အေလးထားစရာမ်ား ျဖည့္ဆည္းေပးမည့္ ေခတ္မီနည္း ပညာလည္း လိုအပ္ပါေၾကာင္း။
ဤေနရာတြင္ ျပည္သူ-ပုဂၢလိက အစုစပ္လုပ္ငန္းမ်ား (PPP) သည္ အေျခခံအေဆာက္အအံုကြာဟခ်က္ ပေပ်ာက္ေစေရးအတြက္ အေရး ပါေသာ အခန္းက႑မွပါဝင္ေန ေၾကာင္း။
ကြၽႏ္ုပ္တို႔သည္ ထိုအရာကို ထည့္သြင္း စဥ္းစားရန္အတြက္ ပုဂၢလိကက႑ပါဝင္ ေဆာင္ရြက္ေရး ကို အေထာက္အပံ့ေပးလ်က္ရွိျပီး ျပည္သူ-ပုဂၢလိက အစုစပ္လုပ္ငန္း မ်ား (PPP) မူေဘာင္ခ်မွတ္ရန္ အတြက္ အာဆီယံအေျခခံမူမ်ားကို ေရးဆြဲပုံေဖာ္လ်က္ရွိေၾကာင္း။
အာဆီယံ၏ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္း အားေကာင္းလာေစေရးႏွင့္ ေဒသ တြင္း ေပါင္းစည္းဆက္သြယ္မႈ ျမႇင့္ တင္ေရးအတြက္ အာဆီယံ အေဝး ေျပးလမ္းမကြန္ရက္၊ စင္ကာပူ-ကူမင္းရထားလမ္း ခ်ိတ္ဆက္မႈ၊ အာဆီယံ၏ တစ္ခုတည္းေသာ ေလေၾကာင္းပုိ႔ေဆာင္ေရး ေစ်းကြက္ ႏွင့္ အာဆီယံ၏ တစ္ခုတည္းေသာ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းပုိ႔ေဆာင္ေရး ေစ်းကြက္ ပဏာမေျခလွမ္းမ်ား ျပီးစီးမႈအပါအဝင္ အက်ိဳးမ်ားေသာ၊ စိတ္ခ်ေသာ၊ ေရရွည္ခံေသာ ဘက္စံု သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္ တစ္ခု ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာေစရန္ အာဆီယံေခါင္းေဆာင္မ်ားက ၄င္း တို႔၏ ခိုင္မာေသာ ကတိကဝတ္မ်ား ကို ထပ္ေလာင္းအတည္ျပဳခဲ့ေၾကာင္း။
ထုိအရာႏွင့္ ပတ္သက္၍ STOM ဟုလည္း ေခၚဆိုသည့္ (၃၈) ႀကိမ္ေျမာက္ အဆင့္ျမင့္ပို႔ေဆာင္ ေရးအရာရွိႀကီးမ်ားအစည္းအေဝး ေအာင္ျမင္စြာၿပီးဆံုးေၾကာင္း ၾကားသိ ရသည့္အတြက္ ဝမ္းေျမာက္မိပါ ေၾကာင္း။
STOM ၏ အၾကံျပဳခ်က္မ်ား အေပၚ အေျခခံ၍ အာဆီယံပို႔ ေဆာင္ေရးဝန္ႀကီးမ်ားသည္ ေအာက္ ပါအေရးပါေသာ ကိစၥသံုးရပ္အေပၚ သုံးသပ္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၂ဝ၁၆ မွ ၂ဝ၂၅ ခုႏွစ္ အထိ အာဆီယံ ပို႔ ေဆာင္ေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ ခ်မွတ္ျခင္း၊ အာဆီယံ ၏ တစ္ခုတည္းေသာ ေရေၾကာင္းပုိ႔ ေဆာင္ေရးေစ်းကြက္ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေရး မူေဘာင္ခ် မွတ္ျခင္းႏွင့္ ေရနံယိုဖိတ္မႈ ပူးတြဲႀကိဳ တင္ကာကြယ္ျခင္းႏွင့္ တုံ႔ျပန္ေျဖရွင္း ေရး အာဆီယံ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း ဆုိင္ရာနားလည္မႈစာခြၽန္လႊာ ခ်မွတ္ ျခင္းႏွင့္ လက္မွတ္ေရးထိုးျခင္း။
၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ အာဆီယံဥကၠ႒ ျဖစ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံက သတ္မွတ္ ထားေသာ ေဆာင္ပုဒ္မွာ 'ေရွ႕သို႔ တူညီ တက္လွမ္းခ်ီ ၿငိမ္းခ်မ္းေဝစည္ အသိုက္အဝန္းဆီ'ဟူ၍ျဖစ္ေၾကာင္း။
အာဆီယံ၏ အဆံုးစြန္ေသာ ရည္မွန္းခ်က္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေဝစည္၍ ၾကြယ္ဝခ်မ္းသာေသာ အသိုက္အဝန္း ေပၚထြန္းေရးျဖစ္ၿပီး ဤအႀကိမ္ (၂ဝ)ေျမာက္ အာဆီယံပို႔ေဆာင္ေရး ဝန္ႀကီးမ်ား အစည္းအေဝးသည္ ႏိုင္ငံတြင္းသာမက ေဒသတြင္းကိုပါ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမည့္ အသီးအပြင့္ တစ္ခု ေဖာ္ေဆာင္ေပးမည္ဟု ေမွ်ာ္ လင့္ပါေၾကာင္းျဖင့္ ထည့္သြင္းေျပာ ၾကားခဲ့သည္။
ယင္းေနာက္ ယဥ္ေက်းမႈအႏု ပညာအဖြဲ႕မွ တပင္တိုင္အက၊ အာဆီယံအကတို႔ျဖင့္ ကျပေဖ်ာ္ ေျဖၾကၿပီး ဒုတိယသမၼတသည္ အာဆီယံပို႔ေဆာင္ေရးဝန္ႀကီးမ်ား ႏွင့္အမွတ္တရဓာတ္ပံုရိုက္ၾကသည္။
ဖြင့္ပြဲအၿပီးတြင္ ဒုတိယသမၼတ ေဒါက္တာ စိုင္းေမာက္ခမ္းသည္ ေရႊျပည္သာဟိုတယ္ရွိ သီးသန္႔ ဧည့္ ခန္းမေဆာင္၌ အာဆီယံပို႔ေဆာင္ ေရးဝန္ႀကီးမ်ားႏွင့္ေတြ႕ဆံုခဲ့သည္။
(သတင္းစဥ္)
အခမ္းအနားသို႔ ျပည္ေထာင္စု ဝန္ႀကီး ဦးဥာဏ္ထြန္းေအာင္၊ ဦးသန္း ေဌး၊ ဒုတိယဝန္ႀကီးမ်ား၊ မႏၲေလးတိုင္း ေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕ အဖြဲ႕ဝင္ဝန္ႀကီး မ်ား၊ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားမွ ပို႔ေဆာင္ ေရးဝန္ႀကီးမ်ား၊ ေဆြးေႏြးဖက္ႏိုင္ငံ မ်ားျဖစ္သည့္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတ ႏိုင္ငံ၊ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံႏွင့္ ကုိရီးယားႏိုင္ငံ တို႔မွ ပို႔ေဆာင္ေရးဝန္ႀကီးမ်ား၊ အာဆီယံ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္႐ံုးမွ ဒုတိယအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ႏွင့္ ကိုယ္ စားလွယ္မ်ား၊ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား မွ ပို႔ေဆာင္ေရးဆိုင္ရာ အဆင့္ျမင့္ အရာရွိႀကီးမ်ားႏွင့္ ကိုယ္စားလွယ္ မ်ား တက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။
ဖြင့္ပြဲတြင္ ဒုတိယသမၼတ ေဒါက္တာစိုင္းေမာက္ခမ္းက အမွာ စကားေျပာၾကားရာ၌၂ဝ၂ဝ ခုႏွစ္ အာဆီယံ ရည္မွန္းခ်က္ႏွင့္အညီ အာဆီယံ အသုိက္အဝန္းသည္ ႏုိင္ငံေရး၊ လုံၿခဳံေရး၊ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈ-ယဥ္ေက်းမႈစေသာ မ႑ိဳင္သုံးရပ္ေပၚ အေျခခံထားေၾကာင္း၊ မ႑ိဳင္သုံးခု ထဲမွ တစ္ခုခ်င္းသည္ ခ်ိတ္ဆက္မႈ လုိအပ္ေၾကာင္း၊ထုိ႔ေၾကာင့္ ခ်ိတ္ဆက္ မႈသည္ ၂ဝ၁၅ အလြန္ အာဆီယံ ရည္မွန္းခ်က္ အထေျမာက္ ေအာင္ ျမင္ေရးတြင္ အဓိကက်သည့္ အာဆီယံအသင္းႀကီးအတြက္ အထူး ပင္ အေရးႀကီးပါေၾကာင္း။
၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ႏုိဝင္ဘာလက ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ အာဆီယံအသုိက္ အဝန္း၏ ၂ဝ၁၅ အလြန္ ရည္မွန္း ခ်က္မွာ အာဆီယံအသင္းႀကီးသည္ လက္ရွိႏွင့္ အနာဂတ္အခြင့္အလမ္း ႏွင့္ စိန္ေခၚမႈမ်ားကုိ ထိေရာက္စြာ တုံ႔ျပန္ႏုိင္ရန္ ႏုိင္ငံေရးအရ စည္းလုံး ၿပီး စီးပြားေရးအရ ေပါင္းစည္းကာ လူမႈေရးအရ တာဝန္ယူေသာ ျပည္သူ႔ ဗဟုိျပဳ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ျဖစ္ရန္ လုိေၾကာင္း။
ယင္းကဲ့သုိ႔ ရည္မွန္းခ်က္အထ ေျမာက္ရန္ အာဆီယံအသင္းႀကီး အေနျဖင့္ ႀကီးမားေသာ အေျခခံ အေဆာက္အအုံဆုိင္ရာ ခ်ိတ္ဆက္ မႈႏွင့္ အင္စတီက်ဴးရွင္းဆုိင္ရာ ခ်ိတ္ဆက္မႈမ်ားအျပင္ ျပည္သူ အခ်င္းခ်င္း ခ်ိတ္ဆက္မႈမ်ား ျမႇင့္တင္ ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ခ်ိတ္ဆက္မႈ အေရးႀကီးေၾကာင္းကုိ အသိအမွတ္ ျပဳကာ စီမံကိန္းႀကီးတစ္ခုျဖစ္သည့္ Master Plan ကုိ ခ်မွတ္အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေနေၾကာင္း။
ေဒသတြင္း ပုိ႔ေဆာင္ေရးစနစ္၊ ပုိ႔ေဆာင္ေရးနည္းလမ္း၊ ပုိ႔ေဆာင္ ေရးဆုိင္ရာ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား ပါဝင္ေသာ ပုိ႔ေဆာင္ေရးက႑သည္ ေဒသတြင္းအျပန္အလွန္ ကုန္သြယ္ မႈႏွင့္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈ ကုိ မ်ားစြာအေထာက္အကူျပဳပါ ေၾကာင္း၊ ပု႔ိေဆာင္ေရးက႑တုိးတက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာသည္ႏွင့္အမွ်ေဒသတြင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ကြာဟခ်က္ကုိ ေလ်ာ့နည္းေစ မည့္ျပင္ အာဆီယံ ေပါင္းစည္းမႈကုိ အေထာက္အကူျပဳမွာျဖစ္ေၾကာင္း။
မိမိအေနျဖင့္ အာဆီယံ အသုိက္အဝန္းအတြက္လမ္းျပေျမပုံ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ ရရွိ ေသာ ေအာင္ျမင္မႈမ်ားကုိ ႀကိဳဆုိပါ ေၾကာင္း၊ လမ္းျပေျမပုံမွသည္ ေဖာ္ျပ ပါ အာဆီယံ၏မ႑ိဳင္သုံးရပ္အတြက္ အေသးစိတ္စီမံခ်က္ကုိ ပုံေဖာ္ေပးခဲ့ ေၾကာင္း။ ယင္းအေသးစိတ္စီမံခ်က္ မ်ားမွာ ႏုိင္ငံေရး-လုံၿခဳံေရးစီမံခ်က္၊ စီးပြားေရးစီမံခ်က္ႏွင့္ လူမႈ-ယဥ္ေက်း မႈစီမံခ်က္မ်ား ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
ထုိ႔ျပင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈနည္းပါးေသာ ေဒသမ်ားမွ လမ္းမ်ားသည္ ဆင္းရဲမႈ ေလ်ာ့ခ်ေရး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မႈကြာဟ ခ်က္ကုိ ေလ်ာ့နည္းေစၿပီး ေဒသခံ မ်ား၏ လူေနမႈအဆင့္အတန္းကုိ ျမင့္မားေစေၾကာင္း။
ယေန႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ျခားနားခ်က္၊ ကြာဟခ်က္မ်ားကုိ ျဖစ္ေပၚေစေၾကာင္း၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ေနာက္ က်ေသာသူမ်ားမွာ ကားလမ္း၊ ရထား လမ္း မရွိေသာေက်းရြာမ်ားမွ လူမ်ား၊ ေဝးလံေခါင္ဖ်ားၿပီး ေတာ ေတာင္ထူထပ္ေသာေဒသမွ လူမ်ား ျဖစ္ၾကေၾကာင္း၊ ယင္းေဒသခံမ်ား သည္ ဆင္းရဲတြင္းနက္သည့္အျပင္ အာဟာရခ်ဳိ႕တဲ့မႈ၊ မိခင္ႏွင့္ ကေလး ေသႏႈန္း ျမင့္မားမႈႏွင့္ ေက်ာင္းေန ႏုိင္မႈ၊ စာတတ္ေျမာက္မႈမ်ားလည္း နိမ့္က်ေနေၾကာင္း။
ထုိ႔ေၾကာင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ ေရး ေကာင္းမြန္ေနပါမွ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးႏွင့္ အျခားေသာ ဝန္ ေဆာင္မႈမ်ားပါ တုိးတက္ျမင့္မားလာ မည္ျဖစ္ေၾကာင္း။
ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ပထဝီပုိင္း အေနအထားအရ ထူးျခားေကာင္း မြန္သည့္ အခြင့္အလမ္းမ်ား ပုိင္ ဆုိင္ထားပါေၾကာင္း၊ တ႐ုတ္ႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွအျပင္ ေတာင္ အာရွႏွင့္ပါ လမ္းကြန္ရက္မ်ားႏွင့္ ပုိ႔ေဆာင္ေရးမ်ားအၾကား သဘာဝ အေလ်ာက္ ခ်ိတ္ဆက္ထားၿပီျဖစ္ရာ ယင္းအခ်က္ကပင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ မၾကာမီႏွစ္မ်ားအတြင္း ပုိ႔ေဆာင္ ေရးႏွင့္ ေထာက္ပံ့ပုိ႔ေဆာင္ေရး အတြက္ အခ်က္အခ်ာက်သည့္ ေဒသတစ္ခုျဖစ္လာလိမ့္မည္ မိမိတုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါေၾကာင္း။
မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္ ကြၽႏ္ုပ္ တို႔၏ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးကြန္ ရက္မ်ားႏွင့္ အေျခခံအေဆာက္ အအံုတို႔၏ အရည္အေသြးႏွင့္ အေရ အတြက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ အလြန္လို အပ္ပါေၾကာင္း။
ထို႔အျပင္ ရွိရင္းစြဲ သယ္ယူပို႔ ေဆာင္ေရးအေျခခံအေဆာက္အအံု မ်ားအား အဆင့္ျမႇင့္တင္ရန္ႏွင့္ ဘက္စံုသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးအတြက္ အေျခခံအေဆာက္အအံုသစ္မ်ား ေဆာက္လုပ္ရန္ ကြၽႏ္ုပ္တို႔ သႏၷိ႒ာန္ ခ်ထားေၾကာင္း။
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ထိုရည္မွန္း ခ်က္ျပည့္မီရန္အတြက္ အမ်ိဳးသား သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး မဟာစီမံကိန္း ကို ဂ်ပန္အစိုးရ၏ အကူအညီျဖင့္ ေရးဆြဲလ်က္ရွိပါေၾကာင္း။
ယင္းမဟာစီမံကိန္းတြင္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးနည္းလမ္းအားလံုး ျဖစ္ေသာ လမ္း၊ ရထားလမ္း၊ ေရ လမ္းမ်ား၊ ေလေၾကာင္းႏွင့္ ပင္လယ္ ေရေၾကာင္း သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး တို႔ ပါဝင္ေၾကာင္း။
ကြၽႏ္ုပ္တို႔သည္ အမ်ဳိးသား သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးမဟာစီမံကိန္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ ေဘး အႏၲရာယ္ကင္းၿပီး ခရီးေရာက္ကာ အမ်ားျပည္သူ အကုန္အက်ခံ ႏုိင္ေသာ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရးစနစ္ ဖန္တီးျခင္းျဖင့္ ျပည္သူတုိ႔ ဘဝျမႇင့္ တင္ေပးရန္ ရည္ရြယ္ပါေၾကာင္း။
သုိ႔ရာတြင္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး အေျခခံအေဆာက္အအံု တည္ ေဆာက္ျခင္းသည္ ႀကီးမားေသာ ဘ႑ာေရးအရင္းအျမစ္မ်ား လိုအပ္ ႐ံုသာမက က်န္းမာေရး၊ ေဘးကင္း လုံၿခဳံေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ ပတ္ဝန္း က်င္ဆိုင္ရာ အေလးထားစရာမ်ား ျဖည့္ဆည္းေပးမည့္ ေခတ္မီနည္း ပညာလည္း လိုအပ္ပါေၾကာင္း။
ဤေနရာတြင္ ျပည္သူ-ပုဂၢလိက အစုစပ္လုပ္ငန္းမ်ား (PPP) သည္ အေျခခံအေဆာက္အအံုကြာဟခ်က္ ပေပ်ာက္ေစေရးအတြက္ အေရး ပါေသာ အခန္းက႑မွပါဝင္ေန ေၾကာင္း။
ကြၽႏ္ုပ္တို႔သည္ ထိုအရာကို ထည့္သြင္း စဥ္းစားရန္အတြက္ ပုဂၢလိကက႑ပါဝင္ ေဆာင္ရြက္ေရး ကို အေထာက္အပံ့ေပးလ်က္ရွိျပီး ျပည္သူ-ပုဂၢလိက အစုစပ္လုပ္ငန္း မ်ား (PPP) မူေဘာင္ခ်မွတ္ရန္ အတြက္ အာဆီယံအေျခခံမူမ်ားကို ေရးဆြဲပုံေဖာ္လ်က္ရွိေၾကာင္း။
အာဆီယံ၏ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္း အားေကာင္းလာေစေရးႏွင့္ ေဒသ တြင္း ေပါင္းစည္းဆက္သြယ္မႈ ျမႇင့္ တင္ေရးအတြက္ အာဆီယံ အေဝး ေျပးလမ္းမကြန္ရက္၊ စင္ကာပူ-ကူမင္းရထားလမ္း ခ်ိတ္ဆက္မႈ၊ အာဆီယံ၏ တစ္ခုတည္းေသာ ေလေၾကာင္းပုိ႔ေဆာင္ေရး ေစ်းကြက္ ႏွင့္ အာဆီယံ၏ တစ္ခုတည္းေသာ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းပုိ႔ေဆာင္ေရး ေစ်းကြက္ ပဏာမေျခလွမ္းမ်ား ျပီးစီးမႈအပါအဝင္ အက်ိဳးမ်ားေသာ၊ စိတ္ခ်ေသာ၊ ေရရွည္ခံေသာ ဘက္စံု သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္ တစ္ခု ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာေစရန္ အာဆီယံေခါင္းေဆာင္မ်ားက ၄င္း တို႔၏ ခိုင္မာေသာ ကတိကဝတ္မ်ား ကို ထပ္ေလာင္းအတည္ျပဳခဲ့ေၾကာင္း။
ထုိအရာႏွင့္ ပတ္သက္၍ STOM ဟုလည္း ေခၚဆိုသည့္ (၃၈) ႀကိမ္ေျမာက္ အဆင့္ျမင့္ပို႔ေဆာင္ ေရးအရာရွိႀကီးမ်ားအစည္းအေဝး ေအာင္ျမင္စြာၿပီးဆံုးေၾကာင္း ၾကားသိ ရသည့္အတြက္ ဝမ္းေျမာက္မိပါ ေၾကာင္း။
STOM ၏ အၾကံျပဳခ်က္မ်ား အေပၚ အေျခခံ၍ အာဆီယံပို႔ ေဆာင္ေရးဝန္ႀကီးမ်ားသည္ ေအာက္ ပါအေရးပါေသာ ကိစၥသံုးရပ္အေပၚ သုံးသပ္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၂ဝ၁၆ မွ ၂ဝ၂၅ ခုႏွစ္ အထိ အာဆီယံ ပို႔ ေဆာင္ေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ ခ်မွတ္ျခင္း၊ အာဆီယံ ၏ တစ္ခုတည္းေသာ ေရေၾကာင္းပုိ႔ ေဆာင္ေရးေစ်းကြက္ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာင္ေရး မူေဘာင္ခ် မွတ္ျခင္းႏွင့္ ေရနံယိုဖိတ္မႈ ပူးတြဲႀကိဳ တင္ကာကြယ္ျခင္းႏွင့္ တုံ႔ျပန္ေျဖရွင္း ေရး အာဆီယံ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း ဆုိင္ရာနားလည္မႈစာခြၽန္လႊာ ခ်မွတ္ ျခင္းႏွင့္ လက္မွတ္ေရးထိုးျခင္း။
၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ အာဆီယံဥကၠ႒ ျဖစ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံက သတ္မွတ္ ထားေသာ ေဆာင္ပုဒ္မွာ 'ေရွ႕သို႔ တူညီ တက္လွမ္းခ်ီ ၿငိမ္းခ်မ္းေဝစည္ အသိုက္အဝန္းဆီ'ဟူ၍ျဖစ္ေၾကာင္း။
အာဆီယံ၏ အဆံုးစြန္ေသာ ရည္မွန္းခ်က္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေဝစည္၍ ၾကြယ္ဝခ်မ္းသာေသာ အသိုက္အဝန္း ေပၚထြန္းေရးျဖစ္ၿပီး ဤအႀကိမ္ (၂ဝ)ေျမာက္ အာဆီယံပို႔ေဆာင္ေရး ဝန္ႀကီးမ်ား အစည္းအေဝးသည္ ႏိုင္ငံတြင္းသာမက ေဒသတြင္းကိုပါ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမည့္ အသီးအပြင့္ တစ္ခု ေဖာ္ေဆာင္ေပးမည္ဟု ေမွ်ာ္ လင့္ပါေၾကာင္းျဖင့္ ထည့္သြင္းေျပာ ၾကားခဲ့သည္။
ယင္းေနာက္ ယဥ္ေက်းမႈအႏု ပညာအဖြဲ႕မွ တပင္တိုင္အက၊ အာဆီယံအကတို႔ျဖင့္ ကျပေဖ်ာ္ ေျဖၾကၿပီး ဒုတိယသမၼတသည္ အာဆီယံပို႔ေဆာင္ေရးဝန္ႀကီးမ်ား ႏွင့္အမွတ္တရဓာတ္ပံုရိုက္ၾကသည္။
ဖြင့္ပြဲအၿပီးတြင္ ဒုတိယသမၼတ ေဒါက္တာ စိုင္းေမာက္ခမ္းသည္ ေရႊျပည္သာဟိုတယ္ရွိ သီးသန္႔ ဧည့္ ခန္းမေဆာင္၌ အာဆီယံပို႔ေဆာင္ ေရးဝန္ႀကီးမ်ားႏွင့္ေတြ႕ဆံုခဲ့သည္။
(သတင္းစဥ္)
No comments:
Post a Comment