Saturday, March 2, 2019

ျမန္မာႏိုင္ငံအေျခအေန ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ကုလသမဂၢလံုၿခံဳေရးေကာင္စီက တံခါးဖြင့္ရွင္းလင္းပြဲက်င္းပ
Image may contain: 2 people, people sitting
ေနျပည္ေတာ္ မတ္ ၁
ကုလသမဂၢလံုၿခံဳေရးေကာင္စီအဖြဲ႕ဝင္ (၉)ႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ ဘယ္လ္ဂ်ီယံ၊ ဒိုမီနီကန္ ရီပတ္ဘလစ္၊ ျပင္သစ္၊ ဂ်ာမနီ၊ ကူဝိတ္၊ ပီ႐ူး၊ ပိုလန္၊ ၿဗိတိန္ႏွင့္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံတို႔၏ ေတာင္းဆိုခ်က္အရ ၂၀၁၉ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလ အတြက္ ကုလသမဂၢလံုၿခံဳေရးေကာင္စီ အလွည့္က်ဥကၠ႒ အီေကြတိုရီယယ္ဂီနီႏိုင္ငံ က ျမန္မာႏိုင္ငံအေျခအေန ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ တံခါးဖြင့္ရွင္းလင္းပြဲတစ္ရပ္ကို ကုလသမဂၢ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္၏ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ အထူးကိုယ္စားလွယ္ မစၥခရစၥတင္း ရွာရတ္နာဘာဂင္နာ တက္ေရာက္၍ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂၈ ရက္တြင္ နယူးေယာက္ၿမိဳ႕ရွိ ကုလသမဂၢလံုၿခံဳေရးေကာင္စီခန္းမ၌ က်င္းပ ခဲ့သည္။ ယင္းအစည္းအေဝးတြင္ ျမန္မာ အၿမဲတမ္းကိုယ္စားလွယ္ သံအမတ္ႀကီး ဦးေဟာက္ဒိုဆြမ္းက မိန္႔ခြန္းပါဝင္ေျပာၾကား ခဲ့သည္။
ကူညီေထာက္ပံ့မႈမ်ားေပးအပ္ခဲ့
ျမန္မာအၿမဲတမ္း ကိုယ္စားလွယ္ သံအမတ္ႀကီး ဦးေဟာက္ဒိုဆြမ္းက မိမိတို႔ အေနျဖင့္ ကုလသမဂၢႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ လိုသည့္ စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ အေရးကိစၥကို ေျဖရွင္းလိုသည့္ဆႏၵကို ေဖာ္ျပ သည့္အေနျဖင့္ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္၏ ျမန္မာ ႏိုင္ငံဆိုင္ရာ အထူးကိုယ္စားလွယ္ ခန္႔အပ္ သည့္ကိစၥကို သေဘာတူညီခဲ့ၿပီး ၄င္း၏တာဝန္မ်ား ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ရန္အတြက္လည္း လိုအပ္သည့္ ကူညီေထာက္ပံ့မႈမ်ား ေပးအပ္ခဲ့ ေၾကာင္း၊ ၄င္းအေနျဖင့္ ဓမၼဓိ႒ာန္က်ၿပီး ဘက္လိုက္မႈကင္းစြာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရာ တြင္ မဆုတ္မနစ္ ႀကိဳးပမ္းမႈႏွင့္ အေလးထား ေဆာင္ရြက္မႈတို႔အတြက္ ေက်းဇူးတင္ရွိေၾကာင္း၊ အထူးကိုယ္စားလွယ္အေနျဖင့္ စတင္တာဝန္ ယူၿပီးခ်ိန္မွစ၍ ၿပီးခဲ့သည့္ (၉)လအတြင္း ျမန္မာ ႏိုင္ငံသို႔ တရားဝင္ခရီးစဥ္ (၅)ခုသြားေရာက္ခဲ့ ေၾကာင္း၊ ေနျပည္ေတာ္ရွိ ၄င္း၏႐ံုးသည္ အျပည့္အဝ လည္ပတ္ေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေရးကိစၥမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္အေရးကိစၥကို ေျဖရွင္းရာတြင္ မိမိတို႔အေနျဖင့္ ၄င္းႏွင့္နီးကပ္စြာ ဆက္လက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း။
ကိုယ္ပိုင္ဆႏၵျဖင့္ တည္ေထာင္ခဲ့
အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္အစိုးရ သည္ ႏိုင္ငံေတာ္တာဝန္မ်ားကို စတင္ ထမ္းေဆာင္ခ်ိန္မွစ၍ ရခိုင္ျပည္နယ္၏ ေရရွည္တည္တံ့သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ တည္ၿငိမ္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္ခဲ့ေၾကာင္း၊ အာဆာ အဖြဲ႕၏ အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္မႈမ်ားေၾကာင့္ လူသားခ်င္းစာနာမႈပဋိပကၡမ်ား မျဖစ္ေပၚမီ ကပင္ ျမန္မာအစိုးရအေနျဖင့္ ေဒါက္တာ ကိုဖီအာနန္ ဦးေဆာင္သည့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ ဆိုင္ရာ အႀကံေပးေကာ္မရွင္ကို ကိုယ္ပိုင္ ဆႏၵျဖင့္ တည္ေထာင္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ေကာ္မရွင္ ၏ အႀကံျပဳခ်က္အမ်ားစုကိုလည္း မိမိတို႔ အေနျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္လ်က္ ရွိေၾကာင္း၊ ယင္းသို႔ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရာတြင္ ႏိုင္ငံသားကိစၥ၊ လြတ္လပ္စြာ သြားလာခြင့္၊ အိုင္ဒီပီစခန္းမ်ား ပိတ္သိမ္းေရး၊ ပညာေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးစသည့္ ဦးစားေပး နယ္ပယ္ (၅)ရပ္ကို သတ္မွတ္ေဆာင္ရြက္ လ်က္ရွိေၾကာင္း၊ က်န္ရွိသည့္ အိုင္ဒီပီစခန္း မ်ား ပိတ္သိမ္းေရးအတြက္ မဟာဗ်ဴဟာ တစ္ရပ္ကို အၿပီးသတ္ေရးဆြဲလ်က္ရွိေၾကာင္း။
ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ အဆိုျပဳမႈလုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ႏိုင္ငံသားစိစစ္ေရးကတ္ ေလွ်ာက္ထားျခင္းသည္ မျဖစ္ မေန ေဆာင္ရြက္ရမည့္အဆင့္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယင္းသည္ ရခိုင္ျပည္နယ္၌ ေနထိုင္ေၾကာင္း အေထာက္အထားျဖစ္ၿပီး လြတ္လပ္စြာသြားလာခြင့္ရရွိေရးအတြက္လည္း အဆင္ ေျပႏိုင္ေစမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံသားစိစစ္ေရးကတ္ ေလွ်ာက္ထားမႈမွာ ကိုယ္ပိုင္ဆႏၵအေလ်ာက္သာ ေဆာင္ရြက္ရန္ျဖစ္ေၾကာင္း။
လက္ရွိလံုၿခံဳေရးအေျခအေနအရ ရခိုင္ျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္းရွိ အခ်ိဳ႕ေဒသမ်ားသို႔ သြားလာခြင့္ ကန္႔သတ္ ထားေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္လည္း လူသားခ်င္းစာနာမႈ အေထာက္အပံ့မ်ားကို အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ၾကက္ေျခနီ အဖြဲ႕ႏွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ရွိ အာဏာပိုင္မ်ားမွတစ္ဆင့္ ေပးအပ္ႏိုင္ေၾကာင္း။
အေကာင္းဆံုးနည္းလမ္းျဖစ္
ျမန္မာအစိုးရသည္ ရခိုင္ျပည္နယ္ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းေရးႏွင့္ လူသားခ်င္းစာနာမႈ အေထာက္အပံ့မ်ား ေပးအပ္ႏိုင္ေရးတို႔အတြက္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည့္ အျပင္ ရခိုင္ျပည္နယ္ရွိ ျပည္သူမ်ား၏ လူမႈ-စီးပြားဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးအတြက္ စီမံကိန္းမ်ားကို ခ်မွတ္အေကာင္ အထည္ေဖာ္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈသည္ လူမႈအသိုက္အဝန္းမ်ားအၾကားရွိ ပဋိပကၡမ်ားကို အဆံုးသတ္ေစႏိုင္မည့္ အေကာင္းဆံုးနည္းလမ္းျဖစ္ ေၾကာင္း၊ ထို႔အတြက္ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းႏွင့္ ဝင္ေငြဖန္တီးေပးႏိုင္ရန္ႏွင့္ ေရရွည္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ရရွိႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္၍ ရခိုင္ျပည္နယ္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျပပြဲကို မၾကာမီက က်င္းပခဲ့ေၾကာင္း။
ျမန္မာအစိုးရ၏ လက္ရွိအေရးအႀကီးဆံုးလုပ္ငန္းမွာ ေနရပ္စြန္႔ခြာသူမ်ား ျပန္လည္လက္ခံေရးလုပ္ငန္းစဥ္ကို အေဆာလ်င္ဆံုး စတင္ရန္ႏွင့္ လူသားခ်င္းစာနာ ေထာက္ထားမႈအေျခအေနကို ေျဖရွင္းရန္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ စိစစ္ၿပီးျဖစ္သည့္ ေနရပ္စြန္႔ခြာသူမ်ား ဆႏၵအေလ်ာက္ ေဘးကင္းၿပီး သိကၡာရွိစြာ ျပန္လည္လာေရာက္ႏိုင္ရန္ အတြက္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏွင့္ ခ်ဳပ္ဆိုထားသည့္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား၊ အစီအစဥ္မ်ားႏွင့္အညီ မိမိတို႔ဘက္မွ ျပန္လည္လက္ခံရန္ အဆင္သင့္ျဖစ္ေနၿပီျဖစ္ ေၾကာင္း၊ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားအတိုင္း ႏွစ္ဖက္စလံုးမွ တိက်စြာ လိုက္နာေဆာင္ရြက္မည္ဆိုပါက ေနရပ္သို႔ ျပန္လည္လာေရာက္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္ကို ေအာင္ျမင္စြာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ဟု ယံုၾကည္ေၾကာင္း။
တိုးခ်ဲ႕ေဆာင္ရြက္သြားရန္ရွိ
တစ္ဖက္တြင္လည္း ေနရပ္သို႔ ျပန္ဝင္လာမည့္သူမ်ား အတြက္ သင့္ေလ်ာ္သည့္အေျခအေနမ်ား ဖန္တီးေပး ႏိုင္ရန္ မိမိတို႔အေနျဖင့္ ကုလသမဂၢဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအစီအစဥ္၊ ကုလသမဂၢဒုကၡသည္မ်ားဆိုင္ရာ မဟာမင္းႀကီး႐ံုးတို႔ႏွင့္ လက္မွတ္ေရးထိုးထားသည့္ နားလည္မႈစာခြ်န္လႊာႏွင့္ အညီ အဆိုပါအဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ွ်ကငခု ႈာစေခအ ဏမသျနခအ် (၃၅)ခုကို လံုၿခံဳေရးအေျခအေနေပၚ မူတည္၍ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္ရန္ သေဘာတူညီခဲ့ေၾကာင္း၊ ေနာက္ထပ္လုပ္ငန္း စီမံကိန္း (၃၆)ခုကို ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းရွိ အျခား ရြာမ်ားတြင္ တိုးခ်ဲ႕ေဆာင္ရြက္သြားရန္ရွိေၾကာင္း။
ထို႔ျပင္ ျပန္လည္လက္ခံေရးလုပ္ငန္းစဥ္ကို ျမန္ဆန္ ေခ်ာေမြ႕ေစရန္အတြက္ အာဆီယံႏွင့္လည္း ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ရခိုင္ျပည္နယ္၌ ျပန္လည္ လက္ခံေရးလုပ္ငန္းစဥ္ကို အေထာက္အကူျဖစ္ေစမည့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည့္ နယ္ပယ္မ်ားကို သတ္မွတ္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေရးအတြက္ ကြင္းဆင္းဆန္းစစ္ေလ့လာ မည့္အဖြဲ႕မ်ား ေစလႊတ္ႏိုင္ရန္ အာဆီယံလူသားခ်င္းစာနာမႈ အကူအညီေပးေရးစင္တာ(AHA Centre)ကို ဖိတ္ၾကား ခဲ့ေၾကာင္း၊ ကြင္းဆင္းဆန္းစစ္ေလ့လာမႈအဖြဲ႕၏ တာဝန္ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားကို ၿပီးခဲ့သည့္ ဒီဇင္ဘာလအတြင္း ျမန္မာ ႏိုင္ငံသို႔ လာေရာက္ခဲ့သည့္ အာဆီယံအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္၏ ခရီးစဥ္အတြင္း သေဘာတူညီခဲ့ေၾကာင္း၊ အာဆီယံ အေရးေပၚတံု႔ျပန္မႈႏွင့္ ကြင္းဆင္းဆန္းစစ္ေလ့လာမႈ အဖြဲ႕(ERAT)ကို ရခိုင္ျပည္နယ္သို႔ အေဆာလ်င္ဆံုး ေစလႊတ္ရန္ရွိေၾကာင္း၊ ျပန္လည္လက္ခံေရးလုပ္ငန္းစဥ္ တြင္ အာဆီယံကြင္းဆင္းဆန္းစစ္ေလ့လာမႈအဖြဲ႕ ပါဝင္ လာျခင္းျဖင့္ ေနရပ္သို႔ျပန္လည္ဝင္ေရာက္မည့္သူမ်ား၏ ယံုၾကည္စိတ္ခ်မႈကို ပိုမိုရရွိေစႏိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း။
ႏုနယ္ေသးသည့္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ စိန္ေခၚမႈေျမာက္ျမားစြာကို ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းရန္ ႀကိဳးပမ္းရာ၌ ကုလသမဂၢႏွင့္ အျပဳသေဘာေဆာင္စြာ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေသာ္လည္း ကုလသမဂၢစနစ္အတြင္းရွိ အခ်ိဳ႕အုပ္စုမ်ား၊ ႏိုင္ငံမ်ားအေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ မလိုမုန္းထားသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ခြဲျခားဆက္ဆံၿပီး နည္းလမ္းမွန္ကန္မႈမရွိေသာ ႏိုင္ငံေရးဖိအားေပးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္အတြက္ ကုလသမဂၢစနစ္ကို ဆက္လက္အသံုး ခ်လ်က္ရွိေၾကာင္း။
ထပ္ေလာင္းအတည္ျပဳ
ထင္ရွားသည့္ ဥပမာတစ္ရပ္မွာ လြတ္လပ္ေသာ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရးယၱရားတစ္ရပ္ကို လူ႔အခြင့္အေရး ေကာင္စီက တည္ေထာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယင္းလုပ္ ရပ္သည္ ကုလသမဂၢအဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအေပၚ ယခင္ က မရွိခဲ့ဖူးသည့္ ခြဲျခားဆက္ဆံေသာ ေစာင့္ၾကည့္ ေလ့လာမႈလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ေနာက္ထပ္ေျခလွမ္းတစ္ရပ္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ လြတ္လပ္ေသာ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရးယၱရား တည္ေထာင္မႈကို မိမိတို႔အေနျဖင့္ ျပင္းထန္စြာ ကန္႔ကြက္ခဲ့ ေၾကာင္း၊ အေၾကာင္းျပခ်က္မွာ ရွင္းလင္းေၾကာင္း၊ ယင္း ယၱရားသည္ လူ႔အခြင့္အေရးေကာင္စီ၏ အခြင့္အာဏာ ကို ေက်ာ္လြန္တည္ေထာင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ေရြးခ်ယ္ ေဆာင္ရြက္မႈ၊ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာင္စီ၏ အခြင့္အာဏာကို လိုသလိုအသံုးခ်မႈသာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထို႔ျပင္ ယင္း၏တာဝန္ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား သည္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ျပည္တြင္းတရားစီရင္ပိုင္ခြင့္ကို ထိပါးရာေရာက္ေၾကာင္း၊ ကိုယ္ပိုင္ႏိုင္ငံေရး အာဂ်င္ဒါအတြက္ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာင္စီကို အသံုးခ်အျမတ္ထုတ္လိုသူတို႔၏ ႏိုင္ငံေရး ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုသာ ေဆာင္ၾကဥ္းေပးႏိုင္လိမ့္မည္ျဖစ္ ေၾကာင္း၊ သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံ၏ သေဘာတူညီခ်က္မရွိဘဲ ယင္းသို႔ ထိပါးေဆာင္ရြက္မႈမ်ားသည္ လူမႈအသိုက္အဝန္း မ်ားကို ပိုမိုကင္းကြာေစလိမ့္မည္ျဖစ္ၿပီး တင္းမာမႈမ်ား ျမင့္တက္ေစလိမ့္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း။
ဤအစည္းအေဝးခန္းမအတြင္းရွိ လံုၿခံဳေရးေကာင္စီ အဖြဲ႕ဝင္ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕အေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ အခ်က္ အလက္ရွာေဖြေရးအဖြဲ႕၏ အစီရင္ခံစာကို ရည္òန္း ေျပာၾကားရာ၌ တာဝန္ခံမႈကိစၥႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္၍ ေျပာၾကား ခဲ့ၾကေၾကာင္း၊ ယင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ရွာေဖြေရးအဖြဲ႕ တည္ေထာင္စဥ္ကပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ျပင္းထန္စြာကန္႔ကြက္ေၾကာင္းကို ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ဤခန္းမအတြင္း၌ပင္ မိမိေျပာၾကားခဲ့မႈကို ထပ္ေလာင္းအတည္ျပဳလိုေၾကာင္း၊ ဇာတ္ေၾကာင္းမ်ားကို အေျခခံသည့္ ယင္း၏အစီရင္ခံစာ ကိုလည္း ကန္႔ကြက္ေၾကာင္း။
ႏိုင္ငံေရးအရ လံႈ႔ေဆာ္မႈမ်ားျဖစ္
အခ်က္အလက္ရွာေဖြေရးအဖြဲ႕၏ အစီရင္ခံစာသည္ လံုးဝဘက္လိုက္ၿပီး တစ္ဖက္သတ္က်ေၾကာင္း၊ ယင္း၏ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈမ်ားသည္ ျမန္မာလံုၿခံဳေရးတပ္ဖြဲ႕မ်ား ကိုသာ ပစ္မွတ္ထားၿပီး အာဆာအဖြဲ႕၏ က်ဴးလြန္မႈမ်ားကိုမူ ခ်န္လွပ္ထားေၾကာင္း၊ အင္တာဗ်ဴးမ်ား၊ အစိုးရမဟုတ္ သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႕မ်ားထံမွ အခ်က္အလက္မ်ားကို အေျခခံ၍ အစီရင္ခံစာကို ျပဳစု ထားေၾကာင္း၊ ၿခံဳငံုေျပာရပါက အစီရင္ခံစာသည္ ေနရပ္ စြန္႔ခြာ မြတ္စလင္မ်ား၏ ေျပာၾကားခ်က္မ်ားကိုသာ အျပည့္အဝ ေဖာ္ျပထားၿပီး ကြဲလြဲသည့္ မည္သည့္ သက္ေသ အေထာက္အထားမ်ားကိုမဆို ပယ္ခ်ထားေၾကာင္း၊ အခ်က္အလက္ရွာေဖြေရးအဖြဲ႕ အေနျဖင့္ အာဆာအဖြဲ႕၏ လူအစုလိုက္၊ အျပံဳလိုက္ သတ္ျဖတ္မႈမ်ားကို မသိက်ိဳးကြ်န္ ျပဳၿပီး ယင္း၏ဆိုးရြားသည့္လုပ္ရပ္မ်ားကို ထည့္သြင္း စဥ္းစားျခင္းမရွိခဲ့ေၾကာင္း၊ အေရးအႀကီးဆံုးအခ်က္မွာ အစီရင္ခံစာ၏ သံုးသပ္ခ်က္မ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ပံုရိပ္ကို အဆံုးစြန္အထိ ထိခိုက္ ေစရန္ ရည္ရြယ္သည့္ ႏိုင္ငံေရးအရ လံႈ႔ေဆာ္မႈမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း။
အာဆာအဖြဲ႕သည္ သက္ဝင္လႈပ္ရွားေနဆဲျဖစ္ ေၾကာင္း၊ အာဆာေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္သူ Nurul
Alamာ သည္ ေကာ့ဇ္ဘဇားရွိ Muchuni စခန္း၌ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ Rapid Action Battalion (RAB)
ႏွင့္ လက္နက္ကိုင္တိုက္ခိုက္မႈတြင္ ေသဆံုးခဲ့ေၾကာင္းကို သတင္းမီဒီယာမ်ားက ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၂၅ ရက္တြင္ ေဖာ္ျပ ခဲ့ၾကေၾကာင္း၊ ေကာ့ဇ္ဘဇားရွိ Ukhia စခန္း (၃၀)ႏွင့္ ႊနုညေ္ နယ္စပ္တို႔တြင္ အာဆာအဖြဲ႕ဝင္မ်ားက အဓမၼ ေခၚေဆာင္မႈမ်ား၊ သတ္ျဖတ္မႈမ်ား၊ ေပ်ာက္ဆံုးမႈမ်ားႏွင့္ မုဒိမ္းမႈမ်ား က်ဴးလြန္ခဲ့ေၾကာင္းကို ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ေဒသခံ မီဒီယာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပခဲ့ၾကေၾကာင္း၊ ထို႔ျပင္ ရခိုင္ ျပည္နယ္သို႔ ျပန္လည္ဝင္ေရာက္လိုသူမ်ားကိုလည္း အာဆာအဖြဲ႕က ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနေၾကာင္း။
မည္သည့္လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈကိုမဆို အကာ အကြယ္ေပးမည္မဟုတ္ေၾကာင္းႏွင့္ စြပ္စြဲခ်က္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ခိုင္လံုသည့္ အေထာက္အထား တင္ျပႏိုင္ပါက က်ဴးလြန္သူမ်ားကို တရားဥပေဒအရ အေရးယူမည္ျဖစ္ ေၾကာင္းကို ျမန္မာအစိုးရက ထပ္တလဲလဲ ေျပာၾကား ထားၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း။
တိက်မွန္ကန္စြာ ေဆာင္ရြက္
သို႔အတြက္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ဩဂုတ္လတြင္ အာဆာ အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္မႈမ်ားျဖစ္ပြားၿပီး ေနာက္ပိုင္း လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ေၾကာင္း စြပ္စြဲခ်က္မ်ားအားလံုး ကို စံုစမ္းစစ္ေဆးႏိုင္ရန္အတြက္ လြတ္လပ္ေသာ စံုစမ္း စစ္ေဆးေရးေကာ္မရွင္တစ္ရပ္ကို ျမန္မာအစိုးရက ဖြဲ႕စည္း ခဲ့ေၾကာင္း၊ ေကာ္မရွင္သည္ တာဝန္ခံမႈႏွင့္ ျပန္လည္ သင့္ျမတ္မႈရွိေစေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္သြားရန္ျဖစ္ ေၾကာင္း၊ ေကာ္မရွင္အေနျဖင့္ ယင္း၏ တာဝန္မ်ားကို လြတ္လပ္၍ ဘက္လိုက္မႈကင္းကာ တိက်မွန္ကန္စြာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း။
လြတ္လပ္ေသာ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရးေကာ္မရွင္အေန ျဖင့္ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ေၾကာင္း စြပ္စြဲခ်က္မ်ားကို ခိုင္မာသည့္ သက္ေသအေထာက္အထားမ်ားေပၚတြင္ အေျခခံ၍ စံုစမ္းစစ္ေဆးမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သို႔အတြက္ အခ်က္အလက္မ်ားကို စုေဆာင္းကာ ေကာ္မတီခြဲတစ္ရပ္ တည္ေထာင္၍ သက္ေသအေထာက္အထားမ်ားကို သံုးသပ္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သတင္းအခ်က္အလက္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရး ဥပေဒ၊ မႈခင္းေဆးပညာႏွင့္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈမ်ား စသည္တို႔ႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပင္ပ ကြ်မ္းက်င္သူမ်ားထံမွ အကူအညီမ်ား ေတာင္းခံလ်က္ရွိ ေၾကာင္း၊ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕ဝင္တစ္ဦးစီက အေထာက္အကူျပဳ ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ကြ်မ္းက်င္သူမ်ား ခန္႔အပ္သြားမည္ျဖစ္ ေၾကာင္း။
လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ေၾကာင္း စြပ္စြဲခ်က္မ်ားကို တိုင္ၾကားၾကရန္ ေကာ္မရွင္က ျပည္သူလူထုသို႔ အတိ အလင္း ဖိတ္ေခၚခဲ့ၿပီး စြပ္စြဲခ်က္မ်ားတင္သြင္းရန္ ေန႔ရက္ကိုလည္း ၂၀၁၉ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီ ၃၁ ရက္မွ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂၈ ရက္သို႔ ေရႊ႕ဆိုင္းခဲ့ေၾကာင္း။
ေကာ္မရွင္အေနျဖင့္ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ ေၾကာင္း စြပ္စြဲခ်က္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ တိုင္ၾကားစာ (၄၀)ေက်ာ္ ရရွိထားၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ေကာ္မရွင္က ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံ ေကာ့ဇ္ဘဇားရွိ ဒုကၡသည္စခန္းမ်ားသို႔ သြားေရာက္ခြင့္ကိုလည္း ေတာင္းခံထားေၾကာင္း၊ က်ဴးလြန္ ခံရေၾကာင္း စြပ္စြဲထားသူမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုႏိုင္ရန္အတြက္ ေကာ္မရွင္၏ခရီးစဥ္ကို ခြင့္ျပဳေပးရန္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အစိုးရ ကို တိုက္တြန္းလိုေၾကာင္း၊ ေကာ္မရွင္၏ လုပ္ငန္းသည္ သက္ေသအေထာက္အထားကို အေျခခံေၾကာင္း၊ သို႔အတြက္ ႏိုင္ငံတကာအသိုက္အဝန္းအေနျဖင့္ ေကာ္မရွင္၏လုပ္ငန္းကို ေထာက္ခံသင့္ေၾကာင္း၊ ေကာ္မရွင္ အေနျဖင့္ ၾကားျဖတ္အစီရင္ခံစာကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ ႐ံုးသို႔ မတ္လတြင္ တင္သြင္းရန္ရွိၿပီး အၿပီးသတ္အစီရင္ ခံစာကို ယခုႏွစ္ကုန္တြင္ တင္သြင္းမည္ျဖစ္ေၾကာင္း။
ဆႏၵရွိသကဲ့သို႔ ေျဖရွင္းႏိုင္စြမ္းလည္းရွိ
တာဝန္ခံမႈကိစၥကို ျမန္မာအစိုးရအေနျဖင့္ ေျဖရွင္းရန္ ဆႏၵရွိသကဲ့သို႔ ေျဖရွင္းႏိုင္စြမ္းလည္းရွိေၾကာင္း၊ သို႔အတြက္ ဤတာဝန္ခံမႈကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ တရားဥပေဒစနစ္သို႔ တင္သြင္းရန္ကို ႀကိဳးပမ္းမႈမွန္သမွ် မိမိတို႔ ျပင္းထန္စြာကန္႔ကြက္ေၾကာင္း။
ျမန္မာအစိုးရအေနျဖင့္ ကုလသမဂၢႏွင့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္သြားရန္ ခိုင္မာသည့္ ကတိကဝတ္ျဖင့္ ပဋိပကၡ ႏွင့္ ဆက္ႏႊယ္ေသာ လိင္အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားကို တားဆီး ေျဖရွင္းႏိုင္ရန္အတြက္ ပဋိပကၡမ်ားအတြင္း လိင္အၾကမ္းဖက္ မႈဆိုင္ရာ ကုလသမဂၢအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္၏ အထူး ကိုယ္စားလွယ္ႏွင့္ ပူးတြဲသေဘာတူညီခ်က္တစ္ရပ္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ အထူးကိုယ္စားလွယ္ ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံခရီးစဥ္ကိုလည္း မၾကာေသးမီက စီစဥ္ေပးခဲ့ ေၾကာင္း။
မိမိတို႔အေနျဖင့္ ကေလးသူငယ္မ်ားႏွင့္ လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡဆိုင္ရာ ကုလသမဂၢအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္၏ အထူး ကိုယ္စားလွယ္၏႐ံုးႏွင့္လည္း နီးကပ္စြာ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ႀကီးေလးေသာ ျပစ္မႈႀကီး(၆)မ်ိဳးကို ကာကြယ္တားဆီးရန္အတြက္ သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ားမွ တာဝန္ရွိသူမ်ား ပါဝင္သည့္ ေကာ္မတီ တစ္ရပ္ကို တည္ေထာင္ခဲ့ၿပီး ယင္းျပစ္မႈမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ သည့္ သင္တန္းတစ္ခုကို ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလအတြင္း က က်င္းပေပးခဲ့ေၾကာင္း။
ရခိုင္ျပည္နယ္အေရးကိစၥသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ မီဒီယာမ်ားက မွားယြင္းစြာ အႀကီးအက်ယ္ ဖန္တီးပံုေဖာ္ ထားသကဲ့သို႔ ဘာသာေရးဖိႏွိပ္မႈမဟုတ္ေၾကာင္း၊ ျမန္မာ ႏိုင္ငံသည္ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာစံုတို႔ ဖြဲ႕စည္းပါဝင္သည့္ ႏိုင္ငံ ျဖစ္ၿပီး မြတ္စလင္မ်ားအပါအဝင္ မတူညီသည့္ ဘာသာ ဝင္မ်ားသည္ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ သဟဇာတ ရွိစြာျဖင့္ ေနထိုင္ခဲ့ၾကေၾကာင္း။
ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရးျပႆနာျဖစ္
ရခိုင္ျပည္နယ္အေရးကိစၥသည္ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္မႈ ကာလကတည္းက စတင္၍ ၾကာရွည္စြာ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ သည့္ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ တရားမဝင္ အေျခခ်မႈ၊ ဆင္းရဲမႈ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရးေလ်ာ့နည္းမႈတို႔ ပါဝင္သည့္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရးျပႆနာျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရခိုင္ေျမာက္ပိုင္းအေရးကိစၥသည္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရးကို ၿခိမ္းေျခာက္မႈမရွိေၾကာင္း။
မၾကာမီက ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္း၌ ျဖစ္ပြားခဲ့ သည့္ တိုက္ခိုက္မႈသည္ ေအေအအဖြဲ႕က ရဲကင္းစခန္း(၃)ခုကို တိုက္ခိုက္ခဲ့မႈမ်ားမွ စတင္ခဲ့ၿပီး အေျခအေနကို ပိုမို ႐ႈပ္ေထြးေစခဲ့ေၾကာင္း၊ ယင္းအျဖစ္အပ်က္မ်ားသည္ လက္ရွိၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ေအာက္တြင္ တစ္ႏိုင္ငံလံုး အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ ရရွိေရးအတြက္ အေရးတႀကီး လိုအပ္မႈကို ျပသလ်က္ရွိေၾကာင္း။
လူသားခ်င္းစာနာမႈျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းရန္ အေရးတႀကီးလိုအပ္မႈကို မိမိတို႔အေနျဖင့္ သိရွိပါေၾကာင္း၊ သို႔ရာတြင္ ေျမျပင္လက္ေတြ႕အေျခအေနႏွင့္ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ မ်ားကို နားလည္ေပးေစလိုပါေၾကာင္း၊ ေနရပ္စြန္႔ခြာသူ မ်ားကို ျပန္လည္လက္ခံေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေရး တည္ေဆာက္မႈႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာအျပင္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ႀကီးမားသည့္ အတားအဆီးမ်ား ရွိေန ေၾကာင္း၊ အခ်ိန္ႏွင့္ စိတ္ရွည္သည္းခံမႈသာမက ရခိုင္ ျပည္နယ္ရွိ လူမႈအသိုက္အဝန္းမ်ားအၾကား ယံုၾကည္စိတ္ ခ်မႈ တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရးအတြက္ ရဲရဲဝံ့ဝံ့ေဆာင္ရြက္ ရန္လည္း လိုအပ္ပါေၾကာင္း၊ ရခိုင္ျပည္နယ္အေရးကိစၥကို အျခားသူမ်ားထက္ မိမိတို႔အေနျဖင့္ ျမန္ဆန္စြာ ေျဖရွင္း လိုေၾကာင္း။
ဆက္လက္ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သြားမည္
ရခိုင္ျပည္နယ္အေျခအေနကို ေျဖရွင္းရန္အတြက္ ျမန္မာအစိုးရႏွင့္ ျပည္သူမ်ားတြင္ အဓိက တာဝန္ရွိေသာ္ လည္း ႏိုင္ငံတကာအသိုက္အဝန္း၏ မွ်တ၍ အျပဳသေဘာ ေဆာင္ေသာ ပူးေပါင္းပါဝင္မႈႏွင့္ အားေပးကူညီမႈသည္ လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ား ေအာင္ျမင္ရန္အတြက္ အေရးႀကီးပါေၾကာင္း။
ရခိုင္ျပည္နယ္၏ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္ရန္ အတြက္ ယခုကဲ့သို႔ အေရးႀကီးသည့္အခ်ိန္တြင္ မိမိတို႔အား နည္းလမ္းမ်ိဳးစံုျဖင့္ ကူညီအားေပးလ်က္ရွိသည့္ မိတ္ေဆြ မ်ားအားလံုးကို ေက်းဇူးတင္ရွိပါေၾကာင္း။
ရခိုင္ျပည္သူမ်ား၏ ဆင္းရဲဒုကၡမ်ားကို အဆံုးသတ္ ရန္ႏွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ကို အသိုက္အဝန္းမ်ား အားလံုး အတြက္ ေအးခ်မ္းၿပီး သဟဇာတရွိကာ သာယာဝေျပာ သည့္ ျပည္နယ္တစ္ခု ျဖစ္လာေစႏိုင္ရန္အတြက္ ကုလ သမဂၢ၊ မိတ္ေဆြမ်ားအားလံုးႏွင့္အတူ စစ္မွန္စြာ ဆက္လက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့ သည္ဟု ႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ သတင္းရရွိသည္။
သတင္းစဥ္

No comments:

Post a Comment