Thursday, February 28, 2019

ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး ဦးေက်ာ္တင္ ကုလသမဂၢလူ႕အခြင့္အေရးေကာင္စီတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူ႕အခြင့္အေရးကာကြယ္ျမႇင့္တင္ေရး ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္ခ်က္မ်ားအား ရွင္းလင္းေျပာၾကား





Image may contain: 2 people, living room and indoor
ဂ်ီနီဗာ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂၇



 ဆြစ္ဇာလန္ႏိုင္ငံ ဂ်ီနီဗာၿမိဳ႕တြင္ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂၅ ရက္မွ ၂၇ ရက္ အထိ က်င္းပသည့္ လူ႕အခြင့္အေရးေကာင္စီ၏ အႀကိမ္ (၄၀)ေျမာက္ ပုံမွန္အစည္းအေဝးအဆင့္ျမင့္က႑သို႔ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ေရးဝန္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး ဦးေက်ာ္တင္ တက္ေရာက္ခဲ့ၿပီး ေဖေဖာ္ဝါရီ ၂၆ ရက္က မိန္႔ခြန္းတစ္ရပ္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးက မိန္႔ခြန္းေျပာၾကားရာတြင္ လူ႕အခြင့္အေရးေကာင္စီမွ လိုက္နာသင့္သည့္ မူဝါဒမ်ား၏ အေရးပါမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ လည္းေကာင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ အမ်ိဳးသားျပန္လည္ရင္ၾကားေစ့ေရး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ လူ႕အခြင့္အေရးကာကြယ္ျမႇင့္တင္ေရး၊ ရခိုင္ျပည္နယ္အေရးကိစၥ ေျဖရွင္းေဆာင္႐ြက္ေနမႈႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရးျမႇင့္တင္ေရး အတြက္ ကုလသမဂၢႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ေနမႈအေျခအေန မ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍
ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရ၏ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားဆိုင္ရာ ျဖစ္ ေပၚတိုးတက္မႈမ်ားႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕ရေသာ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ရွင္းလင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။
အစည္းအေဝးတြင္ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးက လူ႕အခြင့္ အေရး ကာကြယ္ျမႇင့္တင္ရာတြင္ ထိပ္တိုက္ေတြ႕ျခင္းႏွင့္ ျပစ္တင္ ႐ႈတ္ခ်ျခင္းတို႔အစား ေဆြးေႏြးမႈ၊ အျပဳသေဘာေဆာင္သည့္ ထိေတြ႕ဆက္ဆံမႈႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားမွတစ္ဆင့္ ေအာင္ျမင္စြာေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ေၾကာင္း၊ ေကာင္စီမွ လြတ္လပ္စြာ ေဆာင္႐ြက္ရန္ ခန္႔အပ္တာဝန္ေပးထားသည့္ပုဂၢိဳလ္၊ ယၱရား မ်ားအေနျဖင့္ လြတ္လပ္မႈ၊ ဘက္မလိုက္မႈ၊ ဂုဏ္သိကၡာေစာင့္ထိန္း မႈတို႔ကို တိက်စြာလိုက္နာရန္ႏွင့္ မည္သူမဆို မိမိတို႔၏ ေျပာဆို ေရးသား အစီရင္ခံခ်က္မ်ားအတြက္ တာဝန္ယူမႈရွိရန္ လိုအပ္ ေၾကာင္း၊ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ယင္းျပည္သူမ်ား၏ လူ႕အခြင့္အေရးေဖာ္ေဆာင္ေရးအတြက္ ပဏာမတာဝန္ရွိသည္ဟူေသာအခ်က္ကို အသိအမွတ္ျပဳၾက ရန္ႏွင့္ ယင္းႏိုင္ငံ၏ သမိုင္းေၾကာင္းႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈေနာက္ခံ အေျခအေနမ်ား၊ လူသားစြမ္းေဆာင္ရည္ လိုအပ္ခ်က္မ်ား သာမက၊ ယင္းႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံခ်င္း၌ ႀကဳံေတြ႕ေနရေသာ အျခား စိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ ႐ႈပ္ေထြးမႈမ်ားကိုလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးက ေထာက္ျပရွင္းလင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ျပည္သူမ်ား လြတ္လပ္မႈႏွင့္ဒီမိုကေရစီအခြင့္အေရးမ်ား ရရွိခံစား
ထို႔ျပင္ ဒီမိုကေရစီနည္းလမ္းျဖင့္ ေ႐ြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ထား သည့္ အရပ္သားအစိုးရ စတင္အုပ္ခ်ဳပ္ခ်ိန္မွစ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္း ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ လြတ္လပ္မႈႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ အခြင့္အေရးမ်ားကို ပိုမိုရရွိ ခံစားၾကလ်က္ရွိေၾကာင္း၊ က်န္းမာ ေရး၊ ပညာေရးႏွင့္ လူမႈ-စီးပြား က႑မ်ားတြင္ ျမင္သာသည့္ တိုးတက္မႈမ်ားရွိေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စဥ္ဆက္မျပတ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးစီမံကိန္း (MSDP) အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊ မၾကာေသးမီက အာဏာရပါတီ အေနျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ (၂၀၀၈ ခုႏွစ္)တြင္ ပါရွိသည့္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ကိုက္ညီမႈမရွိေသာ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားကို ျပင္ဆင္ ႏိုင္ရန္အတြက္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ပူးေပါင္းေကာ္မတီ တစ္ရပ္ကို ဖြဲ႕စည္း၍ စတင္ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း။
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အမ်ိဳးသားျပန္လည္ရင္ၾကားေစ့ႏိုင္ေရး အတြက္ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံ-(၂၁)ရာစုပင္လုံကို (၃)ႀကိမ္ ေအာင္ျမင္စြာ က်င္းပႏိုင္ခဲ့ၿပီး ဒီမိုကရက္တစ္ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု တည္ေထာင္ေရးအတြက္ အေျခခံမူဝါဒ (၅၁) ရပ္ကို ခ်မွတ္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းႏွင့္ ညီလာခံ၏ ေရွ႕လုပ္ငန္းစဥ္တို႔ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍လည္းေကာင္း၊ တစ္ႏိုင္ငံလုံး အတိုင္းအတာျဖင့္ ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈရပ္စဲေရးဆိုင္ရာ သေဘာတူစာခ်ဳပ္ (NCA) သို႔ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ (၁၀) ဖြဲ႕ လက္မွတ္ေရးထိုး ခဲ့ျခင္းႏွင့္ အားလုံးပါဝင္လက္မွတ္ေရးထိုးေရးအတြက္ အစိုးရမွ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္ေနမႈတို႔ကို လည္းေကာင္း၊ တပ္မေတာ္ အေနျဖင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္တို႔တြင္ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၁ ရက္မွစ၍ ေလးလၾကာ စစ္ဆင္ေရးနယ္ေျမအလိုက္ စစ္ေရးဆိုင္ရာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို ရပ္ဆိုင္းေပးထားမႈႏွင့္ ရခိုင္ ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းတြင္ မၾကာေသးမီက "ေအေအ" ေသာင္းက်န္းသူတို႔က စတင္တိုက္ခိုက္ရာမွ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡ ျဖစ္ပြားေနမႈေၾကာင့္ အေျခအေနကို ပိုမို႐ႈပ္ေထြးလာရမႈအား လည္းေကာင္း အသိေပးေျပာၾကားခဲ့ၿပီးေနာက္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ ေအာင္ျမင္ေစေရး အေရးတႀကီးလိုအပ္မႈကို အေလးေပးေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးက "လက္နက္ ကိုင္ပဋိပကၡမ်ား ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေစျခင္းျဖင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈမ်ားကို လမ္းခင္းေပးႏိုင္သလို ပဋိပကၡႏွင့္ ဆက္စပ္သည့္ လူ႕အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကိုလည္း အဆုံးသတ္ေပးႏိုင္မည္ ျဖစ္ ေၾကာင္း" ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ဆက္လက္၍ ရခိုင္ျပည္နယ္အေရးကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ သိမ္ေမြ႕ေသာ ဒီမိုကေရစီကူးေျပာင္းေရး ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္ရာ၌ စိန္ေခၚမႈမ်ားစြာႏွင့္ ႀကဳံေတြ႕ေနရဆဲ ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံတကာ၏ ဆက္လက္ကူညီပံ့ပိုးမႈကို လိုအပ္ေနခ်ိန္တြင္ ကၻာက ရခိုင္ျပည္နယ္အေရးကိစၥကို အဆိုးျမင္႐ႈေထာင့္မွသာ အျမင္က်ဥ္းေျမာင္းစြာ အာ႐ုံစိုက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ဦးတည္ဆန္႔က်င္ တိုက္ခိုက္ေနၾကသည့္ သတင္းမီဒီယာမ်ားက က်ယ္ျပန္႔ေသာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားျဖင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္း အေရးကိစၥအား ဘာသာေရးဖိႏွိပ္မႈျပႆနာအျဖစ္ မမွန္မကန္ ပုံေဖာ္ေနၾကေၾကာင္း၊ ယင္းမွာ ဘာသာေရးဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈ မဟုတ္သကဲ့သို႔ ကိုးကြယ္ယုံၾကည္မႈ ကြဲျပားသူမ်ားအၾကား ပဋိပကၡလည္းမဟုတ္ပါေၾကာင္း၊ အမွန္မွာ ကိုလိုနီေခတ္ကတည္း ကစတင္ခဲ့သည့္ တရားမဝင္နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ ေ႐ႊ႕ေျပာင္း သြားလာမႈ၊ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ ေလ်ာ့နည္းၿပီး အမ်ိဳးသားလုံၿခဳံေရးကိစၥတို႔ ပါဝင္ပတ္သက္ေနသည့္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရးျပႆနာမၽွသာျဖစ္ေၾကာင္း၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္း ျဖစ္စဥ္မ်ား ရွိေနလင့္ကစား ႏိုင္ငံအႏွံ႔အျပားတြင္ မြတ္စလင္ အမ်ားစုအပါအဝင္ ယုံၾကည္မႈကြဲျပားျခားနားသူမ်ား သဟဇာတ ျဖစ္စြာ ေနထိုင္လ်က္ရွိေၾကာင္း။
၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာႏွင့္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ဩဂုတ္လ မ်ားတြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ရဲကင္းစခန္းမ်ားသို႔ အာဆာအၾကမ္းဖက္ မ်ားက ႀကိဳတင္အကြက္ခ် တိုက္ခိုက္မႈမွစတင္သည့္ အၾကမ္းဖက္ မႈမ်ားေၾကာင့္ ထိခိုက္ခံစားခဲ့ရသည့္ အသိုက္အဝန္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ မိမိတို႔လည္း ထပ္တူစိုးရိမ္ပူပန္ပါေၾကာင္းႏွင့္ အာဆာ၏အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားအား ေၾကာက္႐ြံ႕ျခင္းေၾကာင့္ လူအေျမာက္အျမား ေနရပ္စြန္႔ခြာမႈမ်ား ျဖစ္ပြားေစခဲ့ေၾကာင္း ေထာက္ျပခဲ့ၿပီး ဥပေဒႏွင့္မညီၫြတ္ေသာ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ား အား မည္သည့္ဘက္မွ က်ဴးလြန္သည္ျဖစ္ေစ ျပစ္တင္႐ႈတ္ခ် ၾကရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သတိေပးေျပာၾကားခဲ့သည္။
ထို႔ျပင္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈ၊ လြတ္လပ္စြာသြားလာခြင့္ကိစၥ၊ IDP စခန္းမ်ား ပိတ္သိမ္းေရး၊ ပညာေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးတို႔ အား ဦးစားေပးက႑ (၅)ရပ္အျဖစ္ ေ႐ြးခ်ယ္၍ လုပ္ငန္း အစီအစဥ္ခ်မွတ္ရန္ ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ ဆိုင္ရာ အႀကံေပးေကာ္မရွင္(ကိုဖီအာနန္ေကာ္မရွင္)၏ အႀကံျပဳခ်က္အမ်ားစုကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္႐ြက္ လ်က္ရွိေၾကာင္းႏွင့္၊ အစိုးရအေနျဖင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ရွိ ျပည္သူ မ်ားအတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ တည္ၿငိမ္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ေရးအတြက္ ေရရွည္တည္တံ့သည့္ ေျဖရွင္းမႈကို ရွာေဖြသြားရန္ အျပည့္အဝ ကတိကဝတ္ျပဳထားေၾကာင္း။
လူသားခ်င္းစာနာမႈအက်ပ္က်ပ္အတည္းမ်ားကို ေျဖရွင္းေရး
၂၀၁၇ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလက ျမန္မာႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္တို႔ အၾကား သေဘာတူညီခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ ဆႏၵအေလ်ာက္၊ ေဘးကင္းလုံၿခဳံစြာႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာရွိစြာ ျပန္လည္လာေရာက္မည့္ စိစစ္အတည္ျပဳၿပီးသူမ်ားအား လက္ခံရန္ အဆင္သင့္ရွိမႈကို ထပ္ေလာင္းအတည္ျပဳလ်က္ လက္ရွိတြင္ အေရးအႀကီးဆုံး တာဝန္တစ္ရပ္မွာ အျခားကိစၥရပ္မ်ားအေပၚ အာ႐ုံထားျခင္း ထက္ လူသားခ်င္းစာနာမႈအက်ပ္က်ပ္အတည္းမ်ားကို ေျဖရွင္းေရး အတြက္ ျပန္လည္လက္ခံေရးလုပ္ငန္းစဥ္ကို အျမန္ဆုံးစတင္ရန္ ျဖစ္ေၾကာင္း။
ျပန္လည္ဝင္ေရာက္မည့္သူမ်ားအတြက္ သင့္ေလ်ာ္ ေကာင္းမြန္သည့္ ပတ္ဝန္းက်င္ ဖန္တီးေပးႏိုင္ေရးအတြက္ ျမန္မာအစိုးရအေနျဖင့္ ကုလသမဂၢဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအစီအစဥ္(UNDP) ႏွင့္ ကုလသမဂၢဒုကၡသည္မ်ားဆိုင္ရာ မဟာမင္းႀကီး႐ုံး (UNHCR) တို႔ႏွင့္လည္းေကာင္း၊ အာဆီယံမိတ္ေဆြႏိုင္ငံမ်ား ႏွင့္ ေဒသတြင္း မိတ္ဖက္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း ပူးေပါင္း ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊ UEHRDမွတစ္ဆင့္ အစိုးရ၊ ပုဂၢလိကႏွင့္ ျပည္သူမ်ားထံမွ ထည့္ဝင္ပံ့ပိုးေငြမ်ားကိုလည္း စုစည္းသုံးစြဲေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း ရွင္းလင္းေျပာၾကားခဲ့ ပါသည္။ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမ်ား၊ ဝင္ေငြႏွင့္ ေရရွည္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈတို႔အတြက္ ]]ရခိုင္ျပည္နယ္ ဆိုင္ရာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျပပြဲ}}ကို မၾကာမီကက်င္းပခဲ့ေၾကာင္းႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအတြက္ ေဆာင္႐ြက္ေပးျခင္းသည္သာ အသိုက္အဝန္းမ်ားအၾကား ပဋိပကၡမ်ားကို အဆုံးသတ္ေရး အတြက္ အေကာင္းဆုံးနည္းလမ္းျဖစ္ေၾကာင္း။
အျခားတစ္ဖက္တြင္မူ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ FFM ေခၚ လူ႕အခြင့္အေရးေကာင္စီ၏ အခ်က္အလက္ရွာေဖြေရးအဖြဲ႕အား စတင္တည္ေထာင္စဥ္ကပင္ ျပတ္သားစြာ ကန္႔ကြက္ခဲ့ေၾကာင္း၊ တစ္ဖက္သတ္ေျပာၾကားခ်က္မ်ားအေပၚ အေျခခံသည့္ ယင္း၏ အစီရင္ခံစာတြင္လည္း အာဆာအၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕၏ က်ဴးလြန္ ခဲ့သည့္ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားအေပၚ စုံစမ္းစစ္ေဆးမႈမပါရွိျခင္း၊ မြတ္စလင္ေနရပ္စြန္႔ခြာသူမ်ား၏ ေျပာၾကားခ်က္မ်ားမွ ရရွိသည့္ ျဖစ္စဥ္မ်ားကိုသာ အျပည့္အဝလက္ခံထားျခင္း၊ ယင္းႏွင့္ ဆန္႔က်င္သည့္ သက္ေသအခ်က္အလက္မ်ားကို ျငင္းပယ္ထား ျခင္း၊ အာဆာအၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕မွ က်ဴးလြန္သည့္ အစုအၿပဳံလိုက္ သတ္ျဖတ္မႈမ်ားကိုေဖာ္ျပသည့္ အစီရင္ခံစာမ်ားအား လ်စ္လ်ဴ႐ႈ ထားၿပီး အာဆာ၏ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္မႈမ်ားကို ထည့္သြင္း မေဖာ္ျပထားျခင္း၊ အစီရင္ခံစာ၏ ေနာက္ဆုံးသုံးသပ္ခ်က္မွာ လည္း သက္ေသအေထာက္အထားလုံေလာက္စြာ ေဖာ္ျပမႈ မရွိဘဲ ႏိုင္ငံေရးရည္႐ြယ္ခ်က္ျဖင့္ ေကာက္ခ်က္ခ်မႈမ်ားသာ ျဖစ္ျခင္း စသည့္ အေၾကာင္းရင္းမ်ားေၾကာင့္ ယင္းအစီရင္ခံစာ ကိုလည္း ကန္႔ကြက္ခဲ့ေၾကာင္း ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးက ထပ္ေလာင္းအတည္ျပဳ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
တာဝန္ခံမႈကိစၥရပ္အားကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းႏိုင္စြမ္းလည္းရွိ
ဆက္လက္၍ လြတ္လပ္ေသာ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရး ေကာ္မရွင္ (ICOE) ႏွင့္ ယင္း၏ အခ်က္အလက္စုေဆာင္း ေရးႏွင့္ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕ (ECVT) တို႔၏ လုပ္ငန္း ေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားကိုလည္း ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးက မၽွေဝ အသိေပးေျပာၾကားခဲ့သည္။ အစိုးရအေနျဖင့္ တာဝန္ခံမႈကိစၥရပ္ အား ေျဖရွင္းလိုသည့္ စိတ္ဆႏၵသာမက၊ ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္း ႏိုင္စြမ္းလည္းရွိေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ အဆိုပါ အေရးကိစၥရပ္အား ႏိုင္ငံတကာတရားစီရင္ေရးစနစ္သို႔ ေရာက္ရွိေစမည့္ မည္သည့္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္မႈမ်ိဳးကိုမဆို အခိုင္အမာပယ္ခ်ေၾကာင္း။
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း လူ႕အခြင့္အေရးကာကြယ္ျမႇင့္တင္ေရး ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အစိုးရအေနျဖင့္ အထူးသျဖင့္ ကေလးသူငယ္မ်ား၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ား၊ မသန္စြမ္းသူမ်ားႏွင့္ အျခားေသာ အားနည္းသူ မ်ား၏ အခြင့္အေရး ျမႇင့္တင္ကာကြယ္ေရးအတြက္ သိသာ ထင္ရွားေသာ ေျခလွမ္းမ်ား ေဆာင္႐ြက္ႏိုင္ခဲ့ေၾကာင္း၊ ျမန္မာ ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏ အခြင့္အေရးဆိုင္ရာစာခ်ဳပ္ (CRC)၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား နည္းမ်ိဳးစုံျဖင့္ ခြဲျခားမႈပေပ်ာက္ ေရးဆိုင္ရာစာခ်ဳပ္(CEDAW) ၊ မသန္စြမ္းသူမ်ား၏ အခြင့္ အေရးဆိုင္ရာစာခ်ဳပ္ (CRPD)ႏွင့္ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအခြင့္အေရးမ်ားဆိုင္ရာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာစာခ်ဳပ္ (ICESCR)စေသာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ႕အခြင့္အေရး ပင္မစာခ်ဳပ္ႀကီး(၄) ခုကို အတည္ျပဳပါဝင္ခဲ့ၿပီး၊ CRC ၏ ေနာက္ဆက္တြဲစာခ်ဳပ္ျဖစ္ေသာ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡမ်ား အတြင္း ကေလးသူငယ္မ်ားပါဝင္မႈတြင္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏ အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ေနာက္ဆက္တြဲအေျချပစာခ်ဳပ္-OPAC ကို လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခုႏွစ္အတြင္းOPAC ကိုအတည္ျပဳပါဝင္ရန္ႏွင့္ အရပ္ဘက္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအခြင့္အေရး မ်ားဆိုင္ရာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာစာခ်ဳပ္-ICCPR ကို လက္မွတ္ ေရးထိုးရန္ ဦးတည္ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ျမန္မာ ႏိုင္ငံသည္ လူ႕အခြင့္အေရးေကာင္စီ၏ UPRယႏၱရားအား အခိုင္အမာေထာက္ခံေသာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္သည့္အတြက္ ၂၀၂၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ UPRသို႔ အစီရင္ခံစာတင္သြင္းရန္ ရွိေၾကာင္း၊ အစိုးရအေနျဖင့္ ကေလးသူငယ္အခြင့္အေရး ဥပေဒ အသစ္ မူၾကမ္း၊ အမုန္းစကားႏွင့္ အမ်ိဳးသမီးအၾကမ္းဖက္မႈ တိုက္ဖ်က္ေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒမူၾကမ္းမ်ားအား ျပ႒ာန္းႏိုင္ေရး အတြက္လည္း ေဆာင္႐ြက္လ်က္ရွိေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ကုလသမဂၢအတြင္းေရးမႉးခ်ဳပ္၏ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဆိုင္ရာအထူးကိုယ္စားလွယ္၊ ပဋိပကၡအတြင္း အမ်ိဳးသမီးမ်ား အား အၾကမ္းဖက္မႈဆိုင္ရာ အထူးကိုယ္စားလွယ္ႏွင့္ ကေလး သူငယ္ႏွင့္ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡဆိုင္ရာ အထူးကိုယ္စားလွယ္ တို႔၏ ခရီးစဥ္မ်ားလာေရာက္ခဲ့ေၾကာင္း ထည့္သြင္းေျပာၾကား ခဲ့သည္။
ဆက္လက္၍ ျမန္မာအစိုးရအေနျဖင့္ ၿပီးခဲ့သည့္ ဇန္နဝါရီလ အတြင္း ကေလးသူငယ္မ်ားႏွင့္ လက္နက္ကိုင္ပဋိပကၡမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဆိုး႐ြားေသာက်ဴးလြန္မႈ (၆)မ်ိဳးကို ကာကြယ္ရန္ အမ်ိဳးသားေကာ္မတီတစ္ရပ္ကို ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယင္းအျပင္ ၿပီးခဲ့သည့္ ဒီဇင္ဘာလက ပဋိပကၡအတြင္း အမ်ိဳးသမီးမ်ားအား အၾကမ္းဖက္မႈဆိုင္ရာ အထူးကိုယ္စား လွယ္ႏွင့္ လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့သည့္ ပူးတြဲေၾကညာခ်က္ (Joint Communique)အား အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးအတြက္ အမ်ိဳးသားေကာ္မတီတစ္ရပ္ကို ဖြဲ႕စည္း၍ လုပ္ငန္းစီမံခ်က္ တစ္ရပ္ ေရးဆြဲသြားရန္ရွိေၾကာင္း၊ ႏွစ္ႏိုင္ငံအစီအစဥ္အရလည္း အီးယူ၊ ဂ်ပန္ႏွင့္ အေမရိကန္တို႔ႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရးေဆြးေႏြးပြဲ မ်ား က်င္းပလ်က္ရွိေၾကာင္း။
မၽွတမႈကင္းမဲ့စြာျဖင့္ ကုလသမဂၢ၏ အထူးစိစစ္မႈကိုခံေနရ
ယင္းသို႔ အျပဳသေဘာေဆာင္ေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈမ်ား ရွိေနေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ မၽွတမႈကင္းမဲ့စြာျဖင့္ ပစ္မွတ္ထားခံေနရၿပီး လိုအပ္သည္ထက္ပို၍ ကုလသမဂၢ၏ ယႏၱရားမ်ားစြာ၏ အထူးစိစစ္မႈကိုခံေနရေၾကာင္း ေထာက္ျပ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ထို႔ျပင္ လြတ္လပ္ေသာစုံစမ္းစစ္ေဆးေရးယႏၱရား (I I M) ဖြဲ႕စည္းေရးႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ကုလသမဂၢဆုံးျဖတ္ခ်က္အဆို မ်ားအား ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ပယ္ခ်ခဲ့သည့္ အေၾကာင္းရင္းမ်ားကို ရွင္းျပရာ၌ ယင္းသည္ ေကာင္စီ၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာကို ေက်ာ္လြန္ေနၿပီး ယင္း၏ လုပ္ငန္းတာဝန္သတ္မွတ္ခ်က္မ်ား သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို လြန္က်ဴးစြာ ထိပါး စြက္ဖက္သည့္ သေဘာျဖစ္ေနပါေၾကာင္း၊ ယင္းသည္ လူ႕အခြင့္ အေရးေကာင္စီကို ႏိုင္ငံေရးအာဂ်င္ဒါအတြက္ အသုံးခ်လိုသည့္ အခ်ိဳ႕သူမ်ား၏ ႏိုင္ငံေရးေမၽွာ္လင့္ခ်က္ကိုသာ ျဖည့္ဆည္းေပး ေစမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ကုလသမဂၢ၏ ပုံမွန္ဘတ္ဂ်က္ျပင္ပမွ ရန္ပုံေငြမ်ား ျဖည့္စြက္အသုံးျပဳခြင့္ေပးသည့္ အစီအစဥ္သည္ ယင္းအဖြဲ႕၏ လြတ္လပ္မႈႏွင့္ ဘက္မလိုက္မႈတို႔ကို ျပင္းထန္စြာ သက္ေရာက္ေစႏိုင္ပါေၾကာင္း၊ အေမရိကန္ေဒၚလာ (၂၆) သန္း ေက်ာ္ ဘတ္ဂ်က္သုံးစြဲခြင့္ျပဳထားၿပီး လက္ေထာက္အတြင္းေရး မႉးခ်ဳပ္အဆင့္ ဦးေဆာင္သည့္ ဝန္ထမ္း (၆၂) ဦး ခန္႔အပ္ကာ ယင္းယႏၱရားျဖင့္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံကို ေစာင့္ၾကည့္ျခင္းသည္ ကုလသမဂၢ၏ ရွားပါးရင္းျမစ္မ်ားကို ျဖဳန္းတီးျခင္းသာျဖစ္ ေၾကာင္း ရွင္းလင္းေျပာၾကားခဲ့သည္။
နိဂုံးခ်ဳပ္အေနျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးက ျမန္မာအစိုးရ သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးတို႔ ပိုမို အဆင့္ျမႇင့္တင္ေရးအတြက္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္႐ြက္ေနေၾကာင္း၊ စိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ ကန္႔သတ္မႈမ်ားရွိေနေသာ္လည္း ႏိုင္ငံ၏အနာဂတ္အတြက္ မ်က္ျခည္မျပတ္ေစဘဲ အားလုံးအတြက္ အေျခခံလူ႕အခြင့္အေရး ကာကြယ္ျမႇင့္တင္ေရး ပဏာမတာဝန္ မ်ားကို အတတ္ႏိုင္ဆုံး ေဖာ္ေဆာင္သြားရန္ ခိုင္မာစြာဆုံးျဖတ္ ထားပါေၾကာင္း၊ အစိုးရအေနျဖင့္ ယင္းစိန္ေခၚမႈမ်ားကို ေျဖရွင္း ရာ၌ ႏိုင္ငံတကာအသိုက္အဝန္း၏ ခ်ဥ္းကပ္မႈသည္ မၽွမၽွတတ ျဖစ္ေစလိုေၾကာင္းျဖင့္ အေလးေပးေျပာၾကားခဲ့ၿပီး ေကာင္စီ အေနျဖင့္ အေရးႀကီးသည့္ အကဲျဖတ္သုံးသပ္ခ်က္ သို႔မဟုတ္ မူဝါဒေရးရာ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ား မေဆာင္႐ြက္မီ ျပည့္စုံ၍ ဓမၼဓိ႒ာန္ က်သည့္ အခ်က္အလက္မ်ားအေပၚ ေသခ်ာစြာဆန္းစစ္ ေလ့လာရန္ တိုက္တြန္းခဲ့သည္။
ထို႔ျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအား နည္းမ်ိဳးစုံျဖင့္ ေထာက္ပံ့ကူညီေန သည့္အတြက္ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ မိတ္ဖက္ႏိုင္ငံမ်ားအား ေက်းဇူး တင္ရွိေၾကာင္းႏွင့္ မိမိရင္ဆိုင္ေနရသည့္ သိမ္ေမြ႕႐ႈပ္ေထြးသည့္ အေရးကိစၥအား ေျဖရွင္းေရးအတြက္ ၎တို႔၏ အျပဳသေဘာ ေဆာင္သည့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မႈမ်ားအား ႀကိဳဆိုေၾကာင္း တို႔ကိုလည္း ျဖည့္စြက္ေျပာၾကားခဲ့သည္။ သတင္းစဥ္

No comments:

Post a Comment