Saturday, February 2, 2019

ေရွ႕ေနႏွင့္ ကဗ်ာ

Image may contain: plant
ဦးဟန္ၫြန္႔(ဥပေဒ)
နိဒါန္း
''ဆရာ''
''ဗ်ာ''
''ဘာစာအုပ္ဖတ္ေနတာလဲ''
''ကဗ်ာစာအုပ္ပါ''
''အလိုေလး...အံ့ၾသပါ့''
''ဘာျဖစ္လို႔လဲ''
''ဆရာက ကဗ်ာဝါသနာပါလို႔လား''
''ေၾသာ္...၊ ေအးဗ်ာ''
ကဗ်ာ
ကဗ်ာ၏အဓိပၸာယ္
ကဗ်ာ...၊ gabja/n/poem;verse
-ကဗ်ာဆရာ/n/poet
-ကဗ်ာဆန္/ adj/poetic
(ျမန္မာ-အဂၤလိပ္အဘိဓာန္- စာ-၄)
ကဗ်ာဆရာ
ကြၽန္ေတာ္ ကဗ်ာဆရာမဟုတ္ပါ။ အဂတိတိုက္ဖ်က္
သူ ေရွ႕ေနတစ္ဦးပါ။
ကဗ်ာလည္း မေရးတတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ျငား ကဗ်ာမ်ား
ကိုမူ ႏွစ္သက္ပါ၏။ အသဲစြဲပါ၏။ ရင္ထဲခိုက္ပါ၏။ နွစ္သက္သမွ်ကဗ်ာေတြကို အလြတ္က်က္တတ္ပါ၏။ တမင္တကာ အလြတ္က်က္ေနျခင္းေတာ့မဟုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ သူ႔အလိုလို အလြတ္ရလာပါ၏။ မၾကာခဏရြတ္ဆိုေနမိပါ၏။ ကြၽန္ေတာ္ႀကိဳက္သမွ် နွစ္သက္သမွ်
ကို ဘယ္သူကမွ မတိုက္တြန္းဘဲ အလြတ္က်က္၊ အလြတ္
ရေနတာပါပဲ။ ကဗ်ာဆရာဆိုလွ်င္ ကြၽန္ေတာ္ေငးၾကည့္
ေနမိပါ၏။ ေလးစားေနမိပါ၏။ သေဘာက်ၿပီး သူ႔လို
(ကဗ်ာဆရာလို) ျဖစ္ခ်င္ေနမိပါ၏။ သို႔ေသာ္ ကဗ်ာ
ဆရာျဖစ္ဖို႔မလြယ္။ အားက်ေန႐ုံနွင့္မျဖစ္။ သူ႔ကုသိုလ္
နွင့္သူ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
သူငယ္ခ်င္း ပ်ဥ္းမနားေမာင္နီသင္း
သူငယ္ခ်င္း ပ်ဥ္းမနားေမာင္နီသင္းမွာ ထင္ရွားေသာ
ကဗ်ာဆရာပါ။ အမ်ဳိးသားစာေပဆုရသူလည္းျဖစ္ပါ၏။
ပညာေရးသုေတသီ ေက်ာင္းဆရာလည္း ျဖစ္ပါ၏။
ကြၽန္ေတာ္ႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား
(၁၉၆၇ မွ ၁၉၇၂) ျဖစ္ပါ၏။ ကြၽန္ေတာ္က ဥပေဒအဓိက
ေက်ာင္းသား၊ ပ်ဥ္းမနား ေမာင္နီသင္းက ပညာေရး
တကၠသိုလ္ (B.Ed) ေက်ာင္းသား။
ကြၽန္ေတာ္က ဗိုလ္တေထာင္သတင္းစာမွာ ပင္တိုင္
ေဆာင္းပါးရွင္၊ သူက စာနယ္ဇင္းအစုံမွာ ကဗ်ာေရး။
အသုံးလုံး လုပ္အားေပးစခန္းေတြမွာ (စာသင္ေပးေသာ
တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားအဖြဲ႕ေတြမွာ) သူနွင့္ ကြၽန္ေတာ္
လက္တြဲၿပီး ေက်းရြာအေရာက္ ခရီးေပါက္ခဲ့သူေတြပါ။ တစ္ေခတ္တစ္ခါက တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားထု၏ သမိုင္းဝင္ ျပည္သူ႔အက်ဳိးျပဳအလုပ္ေတြ ေမာင္နီသင္းႏွင့္ လက္တြဲလုပ္ခဲ့ရတာ ယေန႔တိုင္ဂုဏ္ယူဆဲပါ။ ကဗ်ာအေၾကာင္းေျပာလွ်င္ ေမာင္နီသင္း၏အေၾကာင္းကို ထိပ္ဆုံးကထားရမည္ပါ။
လြမ္းတတ္သူ
ကဗ်ာဆရာ ပ်ဥ္းမနားေမာင္နီသင္းက လြမ္းတတ္
သူ။ လြမ္းတတ္သူမို႔ ကဗ်ာဆရာျဖစ္တာလားမသိ။ သူ႔အရည္အခ်င္းေတြက အားက်စရာအတိ။
ကြၽန္ေတာ္က မလြမ္းတတ္။ ဒိုးဒိုးေဒါက္ေဒါက္၊ ေျပာစရာရွိတာ တုတ္ထိုးအိုးေပါက္။ ေျပာစရာရွိလွ်င္ စာႏွင့္ေပႏွင့္ ရွင္းရွင္းဘြင္းဘြင္းေရးခ်င္သူ။ ကဗ်ာမဆန္၊
ေဆာင္းပါးဟန္ႏွင့္ တည့္တည့္ေတြးၿပီး ေရးခ်လိုက္တာ
ပါပဲ။ ဒုန္းခနဲ၊ ဒိုင္းခနဲ။ သူႏွင့္ကြၽန္ေတာ္ မတူပါ။
ေမာင္နီသင္းက သူ႔အေတြးေတြ ကြၽန္ေတာ့္ကို ေပးသည္။ ေျပာသည္။ အသံတိုးလိုက္၊ က်ယ္လိုက္။
ကြ်န္ေတာ္က အသံက်ယ္သည္။ ေဟာင္ဖြာဖြာ။ အသံ
တိုးၿပီး ခံစားေနေသာ၊ ကဗ်ာစပ္ေနေသာ ေမာင္နီသင္း
သည္ တစ္ခါတစ္ရံ မ်က္ရည္စို႔ေနသည္။ ငိုေနတာ
ေတာ့ မဟုတ္။ အလြမ္းကဗ်ာစပ္ေနတာပဲ။ ကြၽန္ေတာ့္
ကို သူ႔ကဗ်ာေပးဖတ္ေသာအခါ (စိတ္ခိုင္ေသာ)
ကြ်န္ေတာ္သည္ပင္ မ်က္ရည္စို႔ရၿပီ။ တတ္လည္း
တတ္နိုင္ပါေပေသာ ကဗ်ာေမွာ္ဆရာ။
မိတ္ေဆြတို႔ သုတ္စို႔ ျမမ်က္ရည္
- ယာတစ္႐ိုး၌ ေငြခ်ဳိးကကူ၊ ပန္းကေလးတို႔ ပ်ံ႕ေမႊး
ၾကဴၾကဴ၊
- ျမျမက္ခင္းႏွင့္ ႏွင္းစက္ျဖဴျဖဴ၊ မိတ္ေဆြတို႔သြားစို႔ ခရီးတူ။
- အိပ္မက္သာမွ် ဘဝတိုတို၊ မည္သူ႔ဆီက
ဘာမွ်မလို၊ ခ်စ္ျခင္းကိုျဖင့္ ေပးခြင့္ကိုဆို၊
မိတ္ေဆြတို႔ ဆိုစို႔ေတးခ်ဳိခ်ဳိ။
- ဆိုၾကသည့္ေတး ေအးျမၾကည္လင္၊ ၾကင္နာ
ၾကတုန္း ၿပံဳးၿပံဳးရႊင္ရႊင္၊
- ေရွ႕ေတာင္႐ိုးက မိုးသက္ကယ္ဆင္၊ မိတ္ေဆြတို႔
ခြဲဖို႔အခ်ိန္ပင္။
- ေတြ႕ၾကဆုံၾက ေလာကဧည့္သည္၊ လွ်ပ္တစ္ျပက္
မွ် ႀကံဳရေပသည္၊
- မုန္းလ်က္မခြဲ ခ်စ္လ်က္ခြဲသည္၊ မိတ္ေဆြတို႔ သုတ္စို႔ ျမမ်က္ရည္ ...။
ဤကဗ်ာသည္ ကြၽန္ေတာ့္ရင္ထဲစြဲေသာကဗ်ာ၊ မေမ့ရက္ႏိုင္ေသာကဗ်ာ၊ ေမာင္နီသင္း မၾကာခဏ
ေဝငွေသာကဗ်ာ၊ ဘဝ၏အဆီအနွစ္ စုစည္းေပါင္းစပ္
ထားေသာ ကဗ်ာျဖစ္ပါေပသည္။
၂၆-၁-၂ဝ၁၉ ေန႔ထုတ္ စံေတာ္ခ်ိန္သတင္းစာတြင္
ေဆာင္းပါးရွင္ ျမဝင္း(ဒႆန)က မုန္းလ်က္မခြဲ
ခ်စ္လ်က္ခြဲသည္ ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေဆာင္းပါးေရးထား၍ ၾကည္ႏူးခံစားစြာ ဖတ္႐ႈရသည္။ ဆရာမႀကီး ေဒၚခင္ေစာ
တင့္က သူေသေသာအခါ ေရာက္လာၾကသူမ်ားအား ထိုကဗ်ာေလးကို ကမ္းျဖစ္ေအာင္ကမ္းပါဟု ဦးၾကည္
ဝင္း(ေလာကအမွန္)အား မွာၾကားပုံ၊ ဦးဝင္းေဖ (ဆရာ
ႀကီးျမဇင္) ကလည္း FRIENDS ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ဘာသာ
ျပန္ခဲ့ပုံမ်ား ဖတ္႐ႈရပါသည္။ အေဟာင္းေတြအသစ္ျဖစ္
၍ ခ်စ္သူငယ္ခ်င္းကဗ်ာဆရာေမာင္နီသင္းကို လြမ္းမိ
ပါသည္။ သူကြယ္လြန္ေသာေန႔ ၂.၆.၂ဝ၁၇ က ေၾကးမုံ
သတင္းစာမွာ (မစပ္တတ္၊ စပ္တတ္နွင့္) ကြၽန္ေတာ္
ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ေရးၿပီး သူ႔ကိုအမွ်ေဝ ေမတၱာပို႔ခဲ့ပုံမ်ား
ကိုပါ ျပန္လည္သတိရမိပါသည္။
တပည့္ႏွင့္ဆရာ ေရနွင့္ၾကာ
တပည့္ႏွင့္ဆရာ ေရႏွင့္ၾကာတို႔သည္ အစဥ္ဖူးပြင့္
လ်က္ရွိေလ၏။ တင့္တယ္လ်က္ရွိေလ၏။ ခန္႔ညားလ်က္
ရွိေလ၏။ ေအးခ်မ္းလ်က္ရွိေလ၏။
မိုးႀကီးၿခိမ္းသို႔၊ ငါဟိန္းေသာခါ
ႀကိမ္းေသာအခါလည္း
မ်က္ႏွာေလးတို႔ မႈိင္းမႈိင္းညိဳ႕ ၍၊
ယို႔ရွာသည္တကား တပည့္မ်ား၊
ေလေျပေသြးသို႔၊ ငါေအးေသာအခါ
ျမေသာခါလည္း၊မ်က္နွာေလးတို႔
ၾကြားၾကြားစို႔ယို႔ရွာသည္စကား... တပည့္မ်ား
ဟု တပည့္ႏွင့္ ဆရာအေၾကာင္း သူစပ္ဆိုခဲ့ပါေသးသည္။
မဂၤလာညိဳျမ ေဒၚညိဳျမ
ေမြးကင္းစကေလးငယ္အား စြန္႔ပစ္ထားမႈကို ဟင္းရြက္
သည္ေဒၚညိဳျမက ေစတနာဗလပြျဖင့္ ေမြးျမဴခဲ့ပုံအေၾကာင္း
စပ္ဆိုေသာ ကဗ်ာကေလးကို ဖတ္ၾကည့္ပါဦး။
(၁)
တို႔ရပ္ကြက္၌၊ ဟင္းရြက္ေရာင္းရ ေဒၚညိဳျမမွာ
ရရစားစား ဆင္းရဲသားပင္၊
သားသမီးမွာကား ေျခာက္ေယာက္
အရြယ္ေရာက္သူမွာကား တစ္ဝက္၊
တစ္ဝက္မွာကား အရြယ္မေရာက္။
တစ္ေန႔နံနက္ ေစ်းသို႔ထြက္ေသာ္၊
မိုးစက္ေသးေသး စိမ့္စိမ့္ေအး၍
လမ္းေဘးမီးတိုင္ မွိန္ပ်ပ်။
ေစ်းမတိုင္မီ မီးတိုင္ေအာက္မွာ အံ့စရာပင္၊
ဟုတ္ပါရဲ႕လား။ မိုးစက္ၾကား၌
လက္ကားေျခကား နီတာရဲ၊
ေလးငါးရက္သား အို... အူဝဲ။
(၂)
ထိုလမ္းေဘး၌၊ ေစ်းေတာင္းကိုခ်၊ ကေလး မလိုက္
ကေလးကိုခ်၊ ေစ်းေတာင္း မလိုက္ ၊
ခ်တုံခ်ီတုံ ခ်ိန္လို႔ဆ ဘာလုပ္မလဲ ေဒၚညိဳျမ။
ေလျပင္းလည္းလာ မ်ားမၾကာမီ၊ မိုးရြာေတာ့မည္
လွ်ပ္ေရာင္ျပ ဘာလုပ္မလဲ ေဒၚညိဳျမ။
မိုးစက္ဖြားဖြား ေလျပင္းၾကား၌၊
လက္ကား ေျခကား၊ ကေလးအားလွ်င္၊
ရင္ၾကားေပြ႕ဖက္၊ ေစ်းေတာင္းရြက္၍၊
ေစ်းဘက္ေက်ာခိုင္း အိမ္ျပန္ရ၊
ေသခ်ာရဲ့လား ေဒၚညိဳျမ။
အိမ္ျပန္ေရာက္ေသာ္
ေျခာက္ေယာက္သမီးသား လင္ေယာက္်ား၊
သူ႔အား ဝိုင္းအုံ ေမးျမန္းၾက
ဘာျဖစ္မလဲ ေဒၚညိဳျမ။
လက္ကားေျခကား ရင္ခြင္ၾကား၌
သနားသဖြယ္ ကေလးငယ္ကို၊
အံ့ဖြယ္ၾကည့္ကာ ဝမ္းသာစြာျဖင့္
ဟင္...ဟာ ဆိုကာ လုခ်ီပါေသာ္၊
ရြာပါေတာ့၏ မိုးအုန္းအုန္း၊
တစ္ေလာကလုံး ထစ္ကာခ်ဳန္း။
(၃)
ေနေရာင္ဖ်ပ္ဖ်ပ္၊ မိုးရြာရပ္၍
တစ္ရပ္လုံးလာ၊ ၾကည့္ၾကပါေသာ္
ေပါင္ဒါေဖြးေဖြး၊ ထုံေမႊးေမႊးျဖင့္
ကေလးငယ္မွာ ခ်စ္စရာ။
တစ္ရပ္လုံးမွာ၊ ၾကည္ႏူးစြာျဖင့္
သာဓုေခၚၾက၊ ဝမ္းသာၾက
မဂၤလာညိဳျမ ေဒၚညိဳျမ။
မိုးတစ္ေပါက္ႏွင့္ ပိေတာက္ပြင့္
''ကြၽန္ေတာ္တို႔လုပ္သမွ် အလကားပါပဲဆရာ၊ အားငယ္စရာပါ။ မိုးတစ္ေပါက္ေလာက္ပါပဲ'' ဟူ၍
ကြၽန္ေတာ္ေျပာမိပါသည္။ ဆရာက ''အားမငယ္နဲ႔
ေမာင္နီသင္း။ မိုးတစ္ေပါက္ဆိုတာကလည္း တန္ဖိုးရွိပါ
တယ္။ ေအး...မိုးတစ္ေပါက္နဲ႔ ပိေတာက္ပြင့္ၾကတယ္
ဆိုတာ မေမ့နဲ႔ေနာ္။ မိုးတစ္ေပါက္လည္း ပိေတာက္ပြင့္ရ
တယ္ေနာ္''ဟု အားရပါးရေျပာပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္...
မိုးတစ္ေပါက္နွင့္ပိေတာက္ပြင့္၏။
ပြင့္သည့္အခါ ၾကည့္စမ္းပါ
ရြာလုံးထိန္၍ ရပ္လုံးသင္း၊
အားမငယ္ႏွင့္ စိတ္ကိုတင္း။
မိုးတစ္ေပါက္နွင့္ ပိေတာက္ပြင့္သည္
ေတြးမိသည္ႏွင့္ မ်က္ရည္က်မိ ကြၽန္ုပ္ၿပံဳးမိ
ဆရာ့ေျခရင္း ကန္ေတာ့၏
မိုးတစ္ေပါက္ေလာက္ရြာပါဘိ။ ။
(ေကာင္းသန္႔စာေပကထုတ္ေဝေသာ မိုးတစ္ေပါက္ႏွင့္
ပိေတာက္ပြင့္စာအုပ္ ၂ဝဝ၁၊ စာ-၁၁၃)
အျခားအျခားေသာ ကဗ်ာဆရာႀကီးမ်ား
အျခားအျခားေသာ ကဗ်ာဆရာႀကီးမ်ားကိုလည္း ကြ်န္ေတာ္ ဂါရဝျပဳေလးစားပါ၏။ အမ်ဳိးသားစာဆို ဆရာႀကီး မင္းသုဝဏ္၊ ဆရာႀကီး ေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာႀကီး မင္းယုေဝ၊ ဆရာမႀကီး ေငြတာရီ၊ ဆရာမႀကီး ႏုယဥ္၊
ဆရာႀကီး တင္မိုး ၊ ဆရာႀကီး ေမာင္စြမ္းရည္ အစရွိ
သည့္ ကဗ်ာဆရာႀကီးမ်ား၏ ကဗ်ာစြမ္းရည္၊ ကဗ်ာ့
ဂုဏ္ရည္မ်ားအား ထာဝရေလးစား၊ အားက်ဂုဏ္ယူ
လ်က္ စြဲမက္မိပါသည္။ ကဗ်ာဆရာမ်ား၏ တိုင္းက်ဳိး
ျပည္ျပဳ လူမႈအျဖာျဖာ ကဗ်ာစြမ္းရည္မ်ားကိုပါ ထင္ရွား
စြဲမက္ အေလးအနက္ျပဳအပ္ပါသည္။ သီးျခား
ေဆာင္းပါး ေရးသားပါဦးမည္။
ပန္းတစ္ျခင္းႏွင့္ အမႈိက္ျခင္း
လူတစ္ဦးသည္ စိတ္ေကာက္ျခင္း၊ စိတ္ကုန္ျခင္း၊
စိတ္ႀကီးျခင္း၊ စိတ္ကြက္ျခင္း၊ စိတ္ငယ္ျခင္း၊ စိတ္ဆိုး
ျခင္း၊ စိတ္ေစာျခင္း၊ စိတ္ဆတ္ျခင္း ၊ စိတ္ညစ္ျခင္း၊
စိတ္တိုျခင္း၊ စိတ္ႏုျခင္း၊ စိတ္ပူျခင္း၊ စိတ္ေမာျခင္း
ရွိတတ္ၾကပါ၏။
အျခားသူတစ္ဦးတြင္ သူတစ္ပါးအား ခြင့္လႊတ္ျခင္း၊
ကိုယ္ခ်င္းစာျခင္း၊ ကူညီျခင္း၊ ႏူးညံ့ျခင္း ရွိတတ္ပါ၏။
တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး မတူညီပုံကို သင္ခန္းစာယူသင့္ပါ
သည္။ သို႔ျဖစ္၍ -
''တစ္ေယာက္ေသာစိတ္သည္ လြန္သန္႔ရွင္း၊
သူ႔ဘဝသည္ ပန္းတစ္ျခင္း
သာဓုပါဗ်ာ သူငယ္ခ်င္း
တစ္ေယာက္ေသာစိတ္သည္ အလြန္က်ဥ္း၊
သူ႔ဘဝသည္ အမႈိက္ျခင္း
ျဖစ္မွ ျဖစ္ရပေလ သူငယ္ခ်င္း''
ဟု ကဗ်ာဆရာ ပ်ဥ္းမနားေမာင္နီသင္းက ပန္းတစ္ျခင္း
ႏွင့္ အမႈိက္ျခင္း ကဗ်ာကို စပ္ဆိုခဲ့ပါသည္။ ပန္းတစ္ျခင္း
၏ ေမြးႀကိဳင္မႈႏွင့္ အမႈိက္ျခင္း၏ ညစ္ပတ္မႈ၊ နံေစာ္မႈ
တို႔ကို ႏႈိင္းယွဥ္စပ္ဆိုျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။ စိတ္အလွ
အေၾကာင္းကို ဖြဲ႕ဆိုထား၍ အလြန္အဓိပၸာယ္ရွိပါသည္။ ဤကဗ်ာကို ကြၽန္ေတာ္အႀကိဳက္ဆုံးပါပဲ။
နိဂုံး
(၁) ပန္းတစ္ျခင္းသည္ ေမႊးႀကိဳင္ပ်ံ႕သင္း၏။
(၂) အမႈိက္ျခင္းသည္ ညစ္ပတ္နံေစာ္ပါ၏။
(၃) ပန္းတစ္ျခင္းႏွင့္ အမႈိက္ျခင္း ဘယ္သင္းကို ေရြးခ်ယ္ပါ့...။

No comments:

Post a Comment