Thursday, October 25, 2018

ပညာသင္ယူျခင္းႏွင့္ သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္

Image may contain: one or more people and people sitting


ပါေမာကၡ ေဒါက္တာေမာင္

သင္ယူျခင္းႏွင့္ အာ႐ုံစူးစိုက္မႈ

စာေရးသူသည္ ေဆးေက်ာင္းသားမ်ားအား ၁၉၈၂ ခုႏွစ္မွစ၍ စာသင္ေပး ေနသည္မွာ ယေန႔ထက္တိုင္ျဖစ္သည္။ ''စာသင္ေနစဥ္ အာ႐ုံစိုက္ၾကပါ''ဟူေသာစကားကို စာသင္ခန္းတြင္ ေျပာခဲ့မိေသာ အႀကိမ္ေပါင္းမွာ မေရမတြက္ႏိုင္ေတာ့ပါ။ သို႔ရာတြင္ မည္သို႔အာ႐ုံစိုက္ရမည္ဆိုသည္ကိုမူ တစ္ႀကိမ္တစ္ခါမွ် မေျပာမိခဲ့ပါ။

သင္ယူျခင္းႏွင့္ အာ႐ုံစူးစိုက္ျခင္းတို႔သည္ ၿပိဳင္တူျဖစ္ေပၚေသာ ျဖစ္စဥ္မ်ားျဖစ္သည္။ သင္ယူရန္ အာ႐ုံစူးစိုက္မႈလိုအပ္သလို အာ႐ုံစူးစိုက္မႈ မရွိလွ်င္ သင္ယူျခင္းလည္း မျဖစ္ႏိုင္ေခ်။

ပညာသင္ၾကားရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ အသိဥာဏ္၊ အမူအက်င့္ႏွင့္ ကိုယ္ရည္ကိုယ္ေသြးတို႔ ေျပာင္းလဲေစရန္ျဖစ္သည္။ ေလ့လာသင္ယူျခင္းတြင္ အေျခခံရည္မွန္းခ်က္နယ္ပယ္ သုံးရပ္ရွိသည္။ အသိပညာေျပာင္းလဲလာေစျခင္း၊ အတတ္ပညာကြၽမ္းက်င္လာေစျခင္း၊ အေတြးအေခၚႏွင့္ ခံယူခ်က္ေျပာင္းလဲလာ ေစျခင္းတို႔ျဖစ္သည္။ သတ္မွတ္ထားေသာအခ်ိန္အတြင္း သတ္မွတ္ထားေသာ ေျပာင္းလဲခ်က္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာေစရန္ သင္ၾကားေရးနည္းလမ္းမ်ားကို သင့္ေလ်ာ္သလိုအသုံးျပဳရၿပီး ရည္မွန္းခ်က္ေအာင္ျမင္ျခင္း ရွိ၊ မရွိကို ဆန္းစစ္ခ်က္အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔သုံးၿပီး ဆန္းစစ္ရသည္။

ထိုျဖစ္စဥ္သည္ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးျဖတ္သန္းရမည့္ ပညာေရးျဖစ္စဥ္ ျဖစ္သည္။ အဆင့္ျမင့္ပညာမ်ားကို သင္ယူေနေသာ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးအဖို႔ ဖိစီးမႈ အလြန္ႀကီးမားေသာျဖစ္စဥ္လည္း ျဖစ္သည္။ အာ႐ုံစူးစိုက္မႈမရွိဘဲ မည္သို႔မွ် မေက်ာ္လႊားႏိုင္ေပ။

ေက်ာင္းသားတစ္ဦး၏ဘဝသည္ အာ႐ုံစူးစိုက္မႈကို ဟန္႔တားေႏွာင့္ယွက္ ေနေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားႏွင့္ ျပည့္ႏွက္ေန၏။ စိတ္ဖိစီးမႈ၊ စိတ္အလိုမက်မႈ၊ စိုးရိမ္ေသာက၊ စိတ္ဓာတ္က်ျခင္း၊ စိတ္အားထက္သန္မႈမရွိျခင္း၊ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ သဟဇာတမျဖစ္ျခင္း၊ က်႐ႈံးျခင္းကို ခံႏိုင္ရည္မရွိျခင္း၊ တည္ၿငိမ္ေသာ စိတ္ဓာတ္မရွိျခင္းႏွင့္ စြဲလမ္းျခင္းဆိုင္ရာအေၾကာင္းကိစၥ တို႔သည္ အဓိကအေၾကာင္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ထိုအေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ အာ႐ုံစူးစိုက္မႈကို တားဆီးေနၾကေသာ စိတ္၏အညစ္အေၾကးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ မည္သို႔ ေက်ာ္လႊားျဖတ္သန္းမည္နည္း။

စိတ္၏အညစ္အေၾကးမ်ားကို ဖယ္ရွားသုတ္သင္ႏိုင္သည့္ တစ္ခုတည္း ေသာနည္းလမ္းမွာ သတိပ႒ာန္မွတစ္ပါး အျခားမရွိေပ။

အေနာက္တိုင္းမွ သတိျပဳမိလာေသာ သတိပ႒ာန္

ကမၻာ့အေရွ႕ျခမ္းရွိ ဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံမ်ားသည္ သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္၏ တန္ဖိုးႏွင့္ အက်ဳိးေက်းဇူးကို အစဥ္အလာအရ တန္ဖိုးထားၾကသည္။

သို႔ရာတြင္ အေနာက္တိုင္းႏိုင္ငံမ်ားသည္ မၾကာေသးေသာအခ်ိန္ လြန္ခဲ့ေသာ ၃၅ ႏွစ္ခန္႔မွစ၍ ထိုတန္ဖိုးကို စတင္သတိျပဳမိလာၾကသည္။

အေမရိကန္ႏိုင္ငံ မက္ဆာခ်ဴးဆက္တကၠသိုလ္၏ ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ ဂြၽန္ကာဘတ္သည္ ၁၉၇၉ ခုႏွစ္တြင္ သတိပ႒ာန္နည္းျဖင့္ စိတ္ဖိစီးမႈကို ေျဖေလွ်ာ့ႏိုင္ေၾကာင္း ေဖာ္ထုတ္တင္ျပခဲ့သည္။ ထိုနည္းကို Mindfulness- Based Stress Reduction (MBSR) ဟုအမည္ေပးၿပီး ေပၚလာသမွ် အာ႐ုံတို႔ကို အဆိုး၊ အေကာင္း မေဝဖန္ဘဲ သိေနေအာင္ အားထုတ္ေစျခင္း ျဖစ္သည္။ ခႏၶာကိုယ္ကို ႐ႈမွတ္ျခင္းႏွင့္ ေယာဂက်င့္စဥ္တို႔ ေပါင္းစပ္ထားသည္။ ဆယ္ႏွစ္မွ်ၾကာေသာအခါ ထိုနည္း၏ ထိေရာက္မႈကို ေတြ႕ရွိလာၾကၿပီး ယင္းတကၠသိုလ္၌ သတိပ႒ာန္ ဌာနတစ္ခု ထူေထာင္လိုက္ၾကသည္။

ကေနဒါႏိုင္ငံ တိုရြန္တိုတကၠသိုလ္မွ စိတ္ပညာပါေမာကၡ ေဒါက္တာ ဆီးဂဲလ္ႏွင့္အဖြဲ႕သည္ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္တြင္ စိတ္က်ေရာဂါသည္မ်ားအား သတိပ႒ာန္ကို အေျခခံေသာနည္းျဖင့္ ေအာင္ျမင္စြာ ကုသေပးခဲ့ၿပီး ထိုနည္းကိုMindfulness- Based Cognitive Therapy (MBCT) ဟုေခၚဆိုလိုက္သည္။ ထိုကုထုံးကို ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္တြင္ အဂၤလန္ႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသားက်န္းမာေရးႏွင့္ ကုသေရးဌာနက ေထာက္ခံအတည္ျပဳေပးခဲ့သည္။

သတိပ႒ာန္နည္းကို ၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္ေနာက္ပိုင္းမွစ၍ သင္ၾကားေရးတြင္ စတင္အသုံးျပဳလာၾကသည္။

နယူးေယာက္ၿမိဳ႕ေျမာက္ဘက္ မိုင္ ၅ဝ အကြာ ဟဒ္ဆန္ျမစ္ကမ္းေဘးရွိ ''ဂယ္ရီဆင္ရိပ္သာ''(https://www.garrisoninstitute.org) သည္ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္မွစ၍ သင္ၾကားေရးဆရာ ဆရာမမ်ားအား သတိပ႒ာန္အားထုတ္နည္းကို သင္တန္းေပးလ်က္ရွိသည္။

အေမရိကန္တစ္ဝန္းရွိ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားသည္ သတိပ႒ာန္သင္တန္း နည္းျပတစ္ဦးျဖစ္ေသာ ဆူဆန္ကိုင္ဇာ (www.susankaisergreenland.com) ၏နည္းကို သင္ခန္းစာအျဖစ္ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားကို ပို႔ခ်လ်က္ ရွိသည္။ ကယ္လီဖိုးနီးယားျပည္နယ္ အုက္လန္းမူလတန္းေက်ာင္းတြင္ သတိပ႒ာန္သင္တန္းကို ရက္သတၱပတ္ ငါးပတ္ ပို႔ခ်ေပးၿပီး တစ္ပတ္လွ်င္ ႏွစ္ႀကိမ္ နည္းျပဆရာ ဆရာမမ်ားက ဝင္ေလ၊ ထြက္ေလ ႐ႈမွတ္နည္းကို အနီးကပ္ျပသေပးသည္။

အဂၤလန္ႏိုင္ငံတြင္ ''ေက်ာင္းတြင္း သတိပ႒ာန္''ဟု အမည္ေပးထားသည့္MiSP ေဖာင္ေဒးရွင္း (့http://mindfulnessinschools.org) သည္ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္မွစ၍ ပညာေရးဝန္ထမ္းမ်ားကို ရက္သတၱ ရွစ္ပတ္ၾကာ သတိပ႒ာန္သင္တန္း ပို႔ခ်ေပးၿပီး သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းမ်ားကိုလည္း ပညာဒါနအျဖစ္ ျဖန္႔ေဝေပးလ်က္ ရွိသည္။

အကယ္ဒမီဆုႏွင့္ ေရႊကမၻာလုံးဆုရ အေမရိကန္႐ုပ္ရွင္မင္းသမီး ဂိုလ္ဒီဟြန္းသည္ ''ဟြန္း ေဖာင္ေဒးရွင္း'' ကိုထူေထာင္ၿပီး ''စိတ္ျမႇင့္တင္ေရး သင္႐ိုးမ်ား'' ျဖင့္ မူလတန္းမွ အထက္တန္းေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူမ်ားအား သတိပ႒ာန္သင္တန္းမ်ား ပို႔ခ်ေပးသည္ (www.thehawnfoundation.org/mindup)။

သုေတသနအေထာက္အထားမ်ားႏွင့္ သတိပ႒ာန္

အရာရာကို လက္ေတြ႕အေထာက္အထားမ်ားေပၚတြင္အေျခခံ၍ ယုံၾကည္ေလ့ရွိေသာ အေနာက္ႏိုင္ငံသားမ်ားအဖို႔ သတိပ႒ာန္၏ အက်ဳိး ေက်းဇူးကိုေဖာ္ျပေနေသာ အေထာက္အထားမ်ားသည္ တစ္စထက္တစ္စ ပိုမိုမ်ားျပားလာခဲ့သည္။

သတိပ႒ာန္ကို သုေတသီတို႔ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုရန္ ႀကိဳးစားေနၾကဆဲ ျဖစ္သည္။

အခိုက္အတန္႔အားျဖင့္ သတ္မွတ္ထားေသာ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မွာ ''ကိုယ္ႏွင့္စိတ္တို႔တြင္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ခံစားခ်က္ႏွင့္ အာ႐ုံမ်ားကို ေပၚသည့္အခိုက္တြင္ အေကာင္း၊ အဆိုး မေဝဖန္ဘဲ သိရွိေနရန္အားထုတ္ျခင္း'' ဟုျဖစ္သည္။ ယင္းခံစားခ်က္မ်ားႏွင့္ အာ႐ုံမ်ား၏ ေခတၱျဖစ္ေသာ သေဘာ၊ အေကာင္အထည္မရွိေသာသေဘာ၊ ပုဂၢလာဓိ႒ာန္သေဘာတို႔ကို ႐ႈမွတ္ေစျခင္း ျဖစ္သည္။ ဘာသာေရးဆိုင္ရာရည္မွန္းခ်က္ႏွင့္ ဦးတည္ခ်က္မ်ား မပါရွိေခ်။

ကေနဒါႏိုင္ငံ တိုရန္တိုတကၠသိုလ္ စိတ္ပညာဌာနမွ ''ေနာ္မန္ဖတ္ဘ္''ႏွင့္အဖြဲ႕သည္ ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ သတိပ႒ာန္႐ႈမွတ္သူမ်ားႏွင့္ မ႐ႈမွတ္ သူမ်ားအား ေၾကကြဲဝမ္းနည္းဖြယ္ေကာင္းေသာ ႐ုပ္ရွင္ကားကို ၾကည့္႐ႈေစၿပီး ဦးေႏွာက္၏အလုပ္လုပ္ပုံကိုMRI ျဖင့္ တိုင္းတာခဲ့သည္။ သတိပ႒ာန္ မ႐ႈမွတ္ သူမ်ားသည္ သတိပ႒ာန္႐ႈမွတ္သူမ်ားထက္ စိတ္လႈပ္ရွားမႈ ပိုမိုမ်ားျပားေၾကာင္း ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကသည္။ ထိုေတြ႕ရွိခ်က္မွ သတိပ႒ာန္႐ႈမွတ္ျခင္းသည္ စိတ္လႈပ္ရွားမႈ ကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ေၾကာင္း ေကာက္ခ်က္ခ်ခဲ့ၾကသည္။

ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံ မဲလ္ဘုန္းတကၠသိုလ္မွ ''ရစ္ခ်က္ခ်ိန္ဘာ''ႏွင့္အဖြဲ႕ သည္ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္တြင္ သတိပ႒ာန္အေတြ႕အႀကံဳမရွိေသးေသာ လူပုဂၢိဳလ္ ၂ဝ တို႔ကို ဆယ္ရက္ၾကာ ေန႔ေရာ ညပါ သတိပ႒ာန္ ႐ႈမွတ္ေစၿပီးေနာက္ လတ္တေလာအသုံးျပဳေသာ ေရတိုမွတ္ဥာဏ္ ပိုမိုထက္ျမက္လာေၾကာင္း တင္ျပခဲ့သည္။

အေမရိကန္ႏိုင္ငံ အရီဇိုးနားျပည္နယ္တကၠသိုလ္မွ ေဒါက္တာမာရီယာ နပိုလီသည္ အသက္ငါးႏွစ္မွ ရွစ္ႏွစ္အတြင္းရွိ သူငယ္တန္းေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ ၂၂၈ ဦးတို႔ကို တစ္ႀကိမ္လွ်င္ ၄၅ မိနစ္ၾကာ တစ္လလွ်င္ ႏွစ္ႀကိမ္ ေျခာက္လၾကာေအာင္ ႐ႈမွတ္ၿပီးေသာအခါ အာ႐ုံစူးစိုက္ႏိုင္စြမ္း အားေကာင္း လာေၾကာင္းကို ၂ဝဝ၅ ႏွစ္တြင္ ေတြ႕ရွိခဲ့သည္။

ဘီဘီစီ၏ စာသင္ေက်ာင္းမ်ားဆိုင္ရာသတင္းက႑၌ ၂ဝဝ၆ ခုႏွစ္ မတ္လ ၁ဝ ရက္ေန႔တြင္ အဂၤလန္ႏိုင္ငံ လန္ဒန္ၿမိဳ႕အေရွ႕ပိုင္းရွိ ''ေကာ့ေနာ့''အမ်ဳိးသမီးေက်ာင္း၌ ေက်ာင္းသူ ၂၂ ဦးတို႔သည္ ရက္သတၱ ႏွစ္ပတ္ သတိပ႒ာန္႐ႈမွတ္မႈအၿပီးတြင္ အာ႐ုံစူးစိုက္မႈ ႏွစ္ဆေက်ာ္ ေကာင္းမြန္လာ ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့သည္။

စာေရးသူသည္ ဗုဒၶဘာသာမဟုတ္ေသာ ေဆးေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ ၂၆ ဦးတို႔အား ရက္သတၱ ႏွစ္ပတ္ၾကာ သတိပ႒ာန္႐ႈမွတ္ေစၿပီးေနာက္ လတ္တေလာ ေရတိုမွတ္ဥာဏ္ ပိုမိုေကာင္းမြန္လာေၾကာင္း ေတြ႕ရွိခဲ့သည္။ ထိုေတြ႕ရွိခ်က္ကို ၂ဝ၁၈ ခုႏွစ္ ၆၄ ႀကိမ္ေျမာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံဆရာဝန္အသင္း ညီလာခံတြင္ ဖတ္ၾကားတင္ျပခဲ့သည္။

ေဖာ္ျပခဲ့သည္မ်ားသည္ ဆယ္စုႏွစ္ ေလးခုအတြင္း ေတြ႕ရွိခဲ့သမွ်ေသာ သတိပ႒ာန္၏ ပညာသင္ယူျခင္းဆိုင္ရာ သုေတသနအေထာက္အထားမ်ား အနက္မွအခ်ဳိ႕ ျဖစ္ၾကသည္။

စင္စစ္ အေနာက္ႏိုင္ငံမွ သုေတသီမ်ားသည္ သတိပ႒ာန္ဟူေသာ ေရႊေတာင္ႀကီး၏ မ်က္ႏွာျပင္ကို ဆူးတစ္ေခ်ာင္းျဖင့္ ျခစ္မိ႐ုံမွ်ေသာ ပမာဏကို ေတြ႕ရွိၾကျခင္းျဖစ္သည္။

သတိပ႒ာန္ႏွင့္ တို႔ျမန္မာ

သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္သည္ စာေရးသူတို႔ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ား အေလးအျမတ္ ထားေသာ ျမင့္ျမတ္ေသာ၊ တန္ဖိုးရွိေသာက်င့္စဥ္ျဖစ္သည္။

မဟာစည္ဆရာေတာ္ႀကီးက ''ဝိပႆနာ႐ႈနည္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္''က်မ္း တြင္ သတိပ႒ာန္၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကို ''ရာဂ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ အစရွိကုန္ေသာ ကိေလသာအညစ္အေၾကးဟူသမွ်မွလည္း သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္၏။ စိုးရိမ္ ပူေဆြးမႈဟူေသာ ေသာက၊ ငိုေၾကြးျမည္တမ္းမႈ ဟူေသာ ပရိေဒဝတို႔ကိုလည္း လြန္ေျမာက္၏။ ကိုယ္ထဲ၌ မခံသာျခင္း၊ ဆင္းရဲျခင္း ဟူေသာ ဒုကၡ၊ စိတ္ထဲ၌ မခံသာျခင္းဟူေသာ ေဒါမနႆ တို႔လည္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းကင္းေပ်ာက္ကုန္၏'' ဟု ေဖာ္ျပေတာ္မူ၏။

ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ တင္ျပလိုသည္မွာ စာေရးသူတို႔ ျမန္မာလူမ်ဳိးတို႔သည္ ကုသိုလ္ကံေထာက္မသျဖင့္ သတိပ႒ာန္တည္းဟူေသာ ရတနာကို လက္ဝယ္ ပိုင္ပိုင္ ရရွိထားၾကၿပီးျဖစ္သည္။ လက္ဝယ္၌ ေရာက္ရွိၿပီးေသာ ထိုရတနာကို ပညာေရးအပါအဝင္ အျခားေသာ လူမႈေရးရာတို႔၌ အက်ဳိးရွိစြာ အသုံးျပဳ ႏိုင္ၾကေစရန္ တင္ျပလိုရင္းျဖစ္ပါသည္။ ။

No comments:

Post a Comment