Thursday, October 25, 2018

ဂ႐ုျပဳထိန္းသိမ္းရမည့္ျမန္မာ့႐ိုးရာဘာသာေရးထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ား

Image may contain: 4 people, people smiling, indoor
သန္းၿဖိဳးႏိုင္ (ကညင္က်ဳိး)
သီတင္းကြၽတ္လ ဆိုသည္မွာ
ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ သီတင္းကြၽတ္လကို ပုဂံေခတ္
ေက်ာက္စာမ်ားတြင္ 'သႏၲဴလ (အသံထြက္-သန္တူလ)'
ဟုေရးသားခဲ့သည္။ 'သန္' ဆိုသည္မွာ 'ေကာက္ပင္'
ဟု အဓိပၸာယ္ရၿပီး 'တူ' ဆိုသည္မွာ 'ေထာင္မတ္သည္၊
ေပါက္ပြားသည္' ဟု အဓိပၸာယ္ရသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ
ေကာက္ပင္မ်ား ေထာင္မတ္ေပါက္ပြားေသာကာလဟု
အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုေၾကာင္း စာေပမ်ားတြင္ေလ့လာမိရ၏္။
အင္းဝေခတ္စာေပမ်ားတြင္မူ 'သီတင္းကြၽတ္' ဟု
စတင္သံုးစြဲခဲ့ၾကၿပီး 'သီတင္း' ဆိုသည္မွာ 'ေနထိုင္ျခင္း' ဟု အဓိပၸာယ္ရကာ ဝါတြင္းသံုးလကာလပတ္လံုး သီတင္း
သံုးေနထိုင္ျခင္းမွ ကြၽတ္လြတ္ေသာ အခ်ိန္အခါျဖစ္
ေၾကာင္း ဖြင့္ဆိုထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ရာသီပန္းမွာ
ၾကာျဖဴပန္း (Nymphaea Lotus) ျဖစ္သည္။ သီတင္း
ကြၽတ္လျပည့္ (အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔) ေရာက္သည့္
အခါ လသည္ ေနႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ရာ ကမၻာတစ္
ဖက္ျခမ္းသို႔ ေရာက္ရွိေနသျဖင့္ ေနအလင္းေရာင္
ေၾကာင့္ ထိုေန႔ညတြင္ လသည္ အျပည့္အဝ လင္းလက္
ေတာက္ပလ်က္ရွိသည္။ အေမရိကန္ ႐ိုးရာအေနျဖင့္
မူ ထိုညတြင္ ထိန္ထိန္သာေနေသာလမင္းႀကီးကို မုဆိုး
လမင္းFull Hunter's Moon ဟု ေခၚဆိုသမုတ္ၾကျပီး
အျခားတြင္လည္းFull Traveller Moon(ခရီးသြားလ)၊ ႏွင့္ Blood Moon (ေသြးေရာင္လႊမ္းေသာလ) မ်ားဟု
လည္း ေခၚဆိုၾကေၾကာင္း ဖတ္ရသည္။
မီးထြန္းပြဲေတာ္ေပၚေပါက္လာပံု
ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားသည္ ဘုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိေတာ္မူခဲ့ၿပီးေနာက္ ပၪၥဝဂီၢငါးဦးတို႔ရွိရာ ဥ႐ုေဝလ ေတာအုပ္သို႔ၾကြခ်ီေတာ္မူၿပီးေနာက္ တရားဦး ဓမၼစၾကာကို ခုနစ္ရက္တုိင္တုိင္ ေဟာၾကားေတာ္မူ
ခဲ့သည္။ ထုိ႔ေနာက္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁ဝ၉ ခုႏွစ္ ဝါဆုိ
လျပည့္ ညေနပိုင္းတြင္ တာဝတႎသာနတ္ျပည္သို႔ မယ္ေတာ္မိနတ္သားအား တရားေဟာရန္ ၾကြခ်ီေတာ္ မူခဲ့ေလသည္။ တရားေဟာရျခင္းမွာ မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့ဖူးသူ သႏၲဳသိတနတ္သားကို ေမြးေက်းဇူးဆပ္ရန္ျဖစ္သည္။
တာဝတႎသာနတ္ျပည္၌ မယ္ေတာ္မိနတ္သား အပါ
အဝင္ နတ္၊ ျဗဟၼာအေပါင္းတုိ႔ကို တစ္ေန႔ႏွင့္တစ္ရက္ (လူ႔သက္တမ္း၌ ဝါတြင္းသံုးလပတ္လံုး) အဘိဓမၼာတရား
ေတာ္ကို ေန႔ညမစဲ တရားေဟာေတာ္မူရာ သီတင္းကြ်တ္ လျပည့္ေန႔၌ တရားစခန္းသိမ္းေလသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ နတ္ျပည္မွ လူ႔ျပည္ျဖစ္ေသာ သကၤႆနဂိုရ္ၿမိဳ႕သုိ႔ ျပန္လည္ဆင္းသက္ ၾ<ြကခ်ီေတာ္မူရာ လူ႔ျပည္မွ မင္းႏွင့္တကြ ပရိသတ္အေပါင္းတု႔ိက ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကို ဆီမီးနံ႔သာမ်ားျဖင့္ ထြန္းညိႇပူေဇာ္ ႀကိဳဆိုခဲ့ၾကသည့္ အစဥ္
အလာရွိခဲ့သည္။ ထိုေန႔ကို 'အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔'
ဟု သတ္မွတ္ေခၚဆိုၾကၿပီး ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ျမတ္စြာဘုရား
ရွင္ကို ရည္စူး၍ က်င္းပလာခဲ့သည္မွာ ယေန႔တုိင္ပင္ ျဖစ္ေလသည္။
သို႔အတြက္ ကြၽန္ုပ္တို႔ကိုယ္စီအေနျဖင့္လည္း မိမိတို႔
ေနထိုင္ရာ အိမ္၊ ဌာနအသီးသီးတြင္ သီတင္းကြၽတ္
လျပည့္ေန႔ညေရာက္တိုင္း ထိန္ထိန္သာေနသည့္
လမင္းၾကီးႏွင့္အတူ နတ္ျပည္မွဆင္းသက္လာသည့္
ျမတ္စြာဘုရားကို ရည္မွန္းကာ ဆီမီးမ်ားထြန္းညႇိပူေဇာ္
ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ျပင္ ဘုရားေစတီမ်ားတြင္လည္း ဆီမီး
တစ္ေထာင္ပူေဇာ္ျခင္းမ်ားကို ျမန္မာ့႐ိုးရာဂီတျဖစ္
သည့္ အိုးစည္၊ ဗံုေမာင္းမ်ားတီးမႈတ္လ်က္ ကခုန္ျမဴးထူး
၍ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ျပဳလုပ္ပူေဇာ္ဆင္ယင္က်င္းပလာ
ခဲ့သည္မွာ ဘာသာေရးအစဥ္အလာတစ္ခုအျဖစ္ ရွိေန
ခဲ့ျပီးျဖစ္ပါသည္။
သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔တြင္
ပဝါရဏာပြဲေတာ္ ေပၚေပါက္လာပံု
သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔တြင္ သာသနာ့ဝန္ထမ္း ရဟန္းေတာ္မ်ားက ပဝါရဏာပြဲေတာ္ က်င္းပေလ့ရွိသည္။ သိကၡာေတာ္၊ ဝါေတာ္အႀကီးဆံုးျဖစ္ေသာ မေထရ္ႀကီးက လက္ဝဲဘက္ပခံုးေပၚတြင္ ေကသီသကၤန္းကိုတင္လ်က္ ေဆာင့္ေၾကာင့္ထုိင္ၿပီးလွ်င္ ''ငါ့ရွင္တို႔ တပည့္ေတာ္သည္ သံဃာကို ပင့္ဖိတ္ပါ၏။ တပည့္ေတာ္၏အျဖစ္ကို ျမင္လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ၾကားလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သံသယရွိလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း တပည့္ေတာ္အား သနားသျဖင့္ ေျပာ၍ဆို၍
သတိေပးပါ၊ အျပစ္ကိုရွာ၍ ကုစားပါမည္'' ဟု သံုးႀကိမ္
တုိင္တုိင္ သံဃာမ်ားကို ဖိတ္ၾကားတုိက္တြန္း၍ က်န္
သံဃာေတာ္တုိ႔က သာဓုသံုးႀကိမ္ ေခၚၾကရသည္။
ပဝါရဏာပြဲေတာ္နည္းတူ
မိဘ၊ ဘိုးဘြား၊ သက္ၾကီးဝါၾကီး၊
ဆရာမ်ားအား ကန္ေတာ့ၾကသည့္
အေလ့အထ စတင္ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာ
ထုိပဝါရဏာနည္းတူ ကြၽႏ္ုပ္တုိ႔ သာမန္ပုထုဇဥ္
လူသားမ်ားမွာလည္း မိမိတို႔ထက္ႀကီးျမင့္ေသာ သက္ႀကီး
ရြယ္အိုမ်ား၊ မိဘဘိုးဘြားမ်ားကို အျပစ္မွ ခြင့္လႊတ္ေစ
ေၾကာင္း ဝန္ခ်၍ ကန္ေတာ့ၾကသည္မွာ ျမန္မာ့ယဥ္
ေက်းမႈအစဥ္အလာ သီတင္းကြၽတ္ပြဲေတာ္၏အႏွစ္
သာရပင္ျဖစ္ေလသည္။ ထို႔အတြက္ပင္ ကြၽႏ္ုပ္တို႕ငယ္စဥ္
ကတည္းကပင္ သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔ေရာက္တိုင္း
မိဘမ်ားက ဖေယာင္းတိုင္၊ အေမႊးတိုင္မ်ား၊ အျခားကန္
ေတာ့ပစၥည္း စားဖြယ္ေသာက္ရာ၊ ေဒသထြက္သီးႏွံေလး မ်ားျဖင့္ မိမိတို႔၏ ဘိုးဘြားမ်ား၊ ဦးေလးအေဒၚဘႀကီး
တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကိုလည္းေကာင္း ႏွစ္စဥ္ကန္ေတာ့ခဲ့ၾကသည့္ အေလ့အထရွိခဲ့သည္။
မိမိတို႔ႏွင့္ ထိေတြ႕ဆက္ဆံခဲ့ၾကရသည့္ တစ္ႏွစ္
အတြင္း သက္ႀကီးဝါႀကီး၊ ဆရာသခင္၊ မိဘတို႔အေပၚ
ကာယကံ၊ ဝစီကံ၊ မေနာကံ တစ္ပါးပါးျဖင့္ ျပစ္မွားခဲ့ၾက
သည္ရွိေသာ္ အျပစ္မယူေျပေပ်ာက္ရန္ လက္ဆယ္ဖ်ာ
ထိပ္မွာမိုးျပီး ရွိခိုးကန္ေတာ့ၾကသည့္အခါ ကန္ေတာ့ခံ
ပုဂၢိဳလ္တို႔ကလည္း ၾကည္ႏူးဝမ္းျဖာလ်က္ ျပန္လည္
ဆုေတာင္း ေမတၱာပို႔သေပးၾကသည့္ဓေလ့မွာ အလြန္
ေကာင္းမြန္သင့္ေတာ္သည့္ ျမန္မာ့ထံုးတမ္းစဥ္လာ
တစ္ခုျဖစ္ခဲ့သည္။ ထိုနည္းတူစြာပင္ ထိုေကာင္းသည့္
အမႈ၊ အေလ့အက်င့္အား အစဥ္အဆက္လက္ဆင့္ကမ္း
ခဲ့ၾကသည္မွာ ယေန႔အထိျဖစ္သည္။
နိဗၺာန္ေစ်းမ်ားေပၚေပါက္လာ
စတုဒိသာမ်ားေကြၽးေမြးၾက
သီတင္းကြၽတ္လျပည့္ေန႔တြင္ျပဳလုပ္ၾကသည့္ အျခား
ေသာပြဲေတာ္တစ္ခုမွာ နိဗၺာန္ေစ်းဟုေခၚသည့္ ေငြေၾကး
ျပည့္စံုသူ သို႔မဟုတ္ လွဴခ်င္တန္းခ်င္သူမ်ားက မိမိတို႔
စိတ္ေစတနာအေလ်ာက္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ အခမဲ့
ေကြၽးေမြးေဝငွၾကသည့္ အစဥ္အလာတစ္ခုလည္း ျဖစ္ထြန္း
ခဲ့သည္။ ထိုအစဥ္အလာမွာ ယေန႔တိုင္ စြဲၿမဲလ်က္
တတ္ႏုိင္သူတို႔ကလည္း နိဗၺာန္ေစ်းမ်ားဖြင့္လွစ္ကာ
လာလာသမွ်ေသာလူတုိ႔ကို အယုတ္၊ အလတ္၊ အျမတ္
မေရြး စတုဒိသာေကြၽးေမြးပြဲမ်ား ျပဳလုပ္ေကြၽးေမြး လွဴဒါန္း
ၾကေလသည္။ ထိုအျပဳအမူ အစဥ္အလာဓေလ့သည္
ျမန္မာ့႐ိုးရာထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ားထဲမွ အမ်ားႏွစ္သက္ ေပ်ာ္ေမြ႕ၾကသည့္ ကိစၥတစ္ခုလည္းျဖစ္ခဲ့သည္။
အျခားပြဲလမ္းသဘင္မ်ားလည္း
ဆင္ယင္က်င္းပ
သီတင္းကြၽတ္လျပည့္သည္ ျမန္မာတို႔အတြက္
ဘာသာေရးအႏွစ္သာရျပည့္ထြန္းေနသည့္ လျဖစ္
သည့္အျပင္ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအတြက္လည္း ဝါလကင္းလြတ္သည့္ လျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဝါပန္စရာ
မလိုဘဲ ခရီးသြားလာခြင့္ ရၾကေလသည္။ စုိစြတ္ေသာ
ရာသီမွ လြတ္ကင္းေသာေၾကာင့္ ကုန္သည္၊ လယ္လုပ္
ျပည္သူျပည္သားမ်ားအဖုိ႔မွာလည္း ေရာင္းဝယ္ေဖာက္
ကား သြားေရးလာေရးအဆင္ေျပေသာလလည္းျဖစ္
သည့္အတြက္ ေငြမ်ားရႊင္ၾကသျဖင့္ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပြဲမ်ား၊ ဇာတ္ပြဲ၊ ႐ုပ္ေသးပြဲမ်ား၊ အလွဴအတန္းမ်ား၊ စတုဒိသာ
ေကြၽးေမြးပြဲမ်ားျဖင့္ စိတ္ေအးခ်မ္းသာစြာ က်င္းပလာႏုိင္
ခဲ့ၾကသည္။
ျမန္မာ့႐ိုးရာထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ားကို ထိန္းသိမ္းၾကေစခ်င္
အထက္ပါျမန္မာ့႐ိုးရာ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ျပဳမႈ အစဥ္
အလာေကာင္းမ်ားကို ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းၾကေစခ်င္
ပါသည္။ မိဘမ်ားအေနျဖင့္လည္း မိမိတို႔၏ သားငယ္
သမီးငယ္မ်ားမွတစ္ဆင့္ ေနာင္လာေနာက္သားအဆက္
ဆက္တို႔အတြက္ ေကာင္းေမြတစ္ခုအျဖစ္ လက္ဆင့္ကမ္း
ေပးကာ ေရွ႕မွ ဦးေဆာင္ျပဳလုပ္၊ သင္ျပၾကရမည္ျဖစ္ပါ သည္။

No comments:

Post a Comment