Monday, April 30, 2018

စီမံကိန္းႏွင့္ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာန၏ ဒုတိယ (၁)ႏွစ္တာ

Image may contain: 1 person, sitting
ေတြ႔ဆံုေမးျမန္း - ခင္ရတနာ
စီမံကိန္းႏွင့္ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနသည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အေရးႀကီးသည့္ ဝန္ႀကီးဌာနတစ္ခုျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံအက်ဳိးကိုလည္း ေရွး႐ႈေဆာင္ရြက္ေနသည့္ ဝန္ႀကီးဌာနျဖစ္သည္။ အစိုးရ၏သက္တမ္းသည္ ဒုတိယတစ္ႏွစ္တာတိုင္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ လာမည့္ကာလအတြင္း ျပည္သူမ်ား၏ ပညာေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးက႑မ်ားအတြက္ ႏိုင္ငံ့ဘ႑ာမ်ား ပိုမိုသုံးစြဲေပးေတာ့မည္ဟုလည္း သိရွိရသည္။ သို႔အတြက္ စီမံကိန္းႏွင့္ ဘ႑ာ ေရးဝန္ႀကီးဌာန၏ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားႏွင့္ အစိုးရႏွစ္ႏွစ္တာကာလအတြင္း ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို သိရွိႏိုင္ရန္အတြက္ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးႏွင့္ ဒုတိယဝန္ႀကီးမ်ားကို ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းျဖစ္ခဲ့ပါသည္။
ဦးေက်ာ္ဝင္း
ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး
ေမး။ ။ ပထမဦးစြာ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ စတင္ တာဝန္ယူစဥ္ကာလ ႏိုင္ငံရဲ႕ဘ႑ာေရးအေျခ အေနနဲ႔ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ လည္ပတ္မႈ အေၾကာင္းကိုလည္း သိပါရေစ။
ေျဖ။ ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ စတင္တာဝန္ယူစဥ္ ကာလ ႏိုင္ငံရဲ႕ဘ႑ာေငြအရ၊ အသုံးပိုင္းမွာ လိုေငြျပေနတဲ့ ဘ႑ာေငြအေျခအေနေတြ ရွိသလို အျခားႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ေပါင္းစပ္ၿပီး ကုန္သြယ္မႈတိုးတက္မႈအပိုင္းမွာလည္း လိုေငြ ျပေနတဲ့ ကုန္သြယ္မႈကို ျမင္ေတြ႕ရပါတယ္။ သေဘာကေတာ့ ပို႔ကုန္နဲ႔ သြင္းကုန္ အခ်ဳိး အစား မမွ်တခဲ့ပါဘူး။ ႏိုင္ငံျခားေငြလဲလွယ္ ႏႈန္းေတြ မတည္မၿငိမ္နဲ႔ ျမင့္မားေနၿပီး ႏိုင္ငံပိုင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြထဲက အေရးပါတဲ့ လုပ္ငန္းအခ်ဳိ႕မွာ ေလး၊ ငါးႏွစ္တန္သည္အထိ အ႐ႈံးေပၚေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဘတ္ဂ်က္မွာDeficit (လိုေငြဘတ္ဂ်က္)ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါတင္မကေသးပါဘူး။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မတိုင္မီက ေခ်းယူထားတဲ့ ေခ်းေငြ၊ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း တပ္မေတာ္အစိုးရ လက္ထက္ ေခ်းေငြေတြ၊ လက္ရွိကာလ ေခ်းယူ တဲ့ ေခ်းေငြေတြ ရွိပါတယ္။ ကာလက်ေရာက္ လို႔ အတိုးအရင္း ျပန္ဆပ္ရမယ့္ေခ်းေငြေတြကို ေပးဆပ္စရာအမ်ားႀကီးနဲ႔ အခ်ိန္မွန္ ေပးဆပ္ ႏိုင္ဖို႔က ဦးစားေပး ေျဖရွင္းရမယ့္ လုပ္ငန္း ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ေတြ႕ရပါတယ္။
ေမး။ ။ အစိုးရသက္တမ္း ႏွစ္ႏွစ္တာကာလ မွာ ေငြေၾကးတည္ၿငိမ္ေစေရးနဲ႔ ေခ်းေငြကိစၥရပ္ ေတြအေပၚ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တာေတြလည္း သိပါရေစ။
ေျဖ။ ။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံဟာ ေခ်းေငြရယူၿပီး အခ်ိန္မွန္မွန္ျပန္ဆပ္မွသာ ပုံရိပ္ေကာင္းတဲ့ ႏိုင္ငံ ျဖစ္လာမွာမို႔ ေခ်းေငြေတြကို သတ္မွတ္ ကာလအတြင္းမွာ အျပည့္အဝျပန္လည္ ေပးဆပ္ႏိုင္ဖို႔ကိုလည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔တာဝန္ယူ စကတည္းက စတင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံျခားေငြ လဲလွယ္ႏႈန္းကိုလည္း ဝန္ႀကီး ဌာနနဲ႔အတူ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္၊ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဝန္ႀကီး ဌာနတို႔နဲ႔ ေပါင္းစပ္ၿပီး တည္ၿငိမ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့အတြက္ ယခုအခါမွာ ကာလ အေတာ္ၾကာ တည္ၿငိမ္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္တြင္းဘဏ္ေတြကိုလည္း ျဖတ္သန္းတဲ့ ကာလတစ္ေလွ်ာက္ သူတို႔ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပုံေတြ ကို နည္းလမ္းတက် ဥပေဒနဲ႔အညီ ေဆာင္ရြက္ ႏိုင္စြမ္းရွိဖို႔ ဗဟိုဘဏ္နဲ႔ ေပါင္းစပ္ညႇိႏႈိင္းၿပီး လိုအပ္တဲ့ စီမံခန္႔ခြဲမႈေတြနဲ႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ေရးေတြကိုလည္း ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ပါတယ္။
ေမး။ ။ ႏိုင္ငံ့စီးပြား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔အတြက္ ျပည္တြင္း အေသးစားနဲ႔ အလတ္စားလုပ္ငန္း (SMEs) ေတြရဲ႕ အေရးပါပုံကိုလည္း ရွင္းျပ ေပးပါရွင့္။
ေျဖ။ ။ ႏိုင္ငံရဲ႕စီးပြားေရးပုံစံဟာ ကုန္သြယ္မႈ အေျခခံစီးပြားေရးTrade Base Model ျဖစ္ပါတယ္။ ထုတ္လုပ္မႈလုပ္ငန္းရွိေသာ္လည္း ျပည္တြင္းသုံးစြဲမႈကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္တဲ့ ထုတ္လုပ္မႈမျဖစ္ျခင္း၊ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြရဲ႕ နည္းပညာမ်ားျမင့္မားျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ျပည္ပ က တင္သြင္းတဲ့ သြင္းကုန္ဟာ ျပည္တြင္း ထုတ္လုပ္မႈကို လႊမ္းမိုးေနပါတယ္။ ျပည္တြင္း စက္မႈလုပ္ငန္း SMEs (အေသးစားနဲ႔ အလတ္စားလုပ္ငန္းေတြ)ဟာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ အမ်ားႀကီးေနာက္က်ေနပါတယ္။ ဒီလို ျပည္ပ သြင္းကုန္ေတြကေန ျပည္တြင္းလိုအပ္ခ်က္ ျဖည့္ဆည္းတာဟာ ကုန္သြယ္မႈကိုအေျခခံတဲ့Trade Base Model ျဖစ္တဲ့အတြက္ SMEsဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေနျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ေမး။ ။ ျပည္တြင္း SMEsလုပ္ငန္းေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေစဖို႔ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ အစိုးရရဲ႕ ကူညီပံ့ပိုးေပးမႈကိုလည္း သိပါရေစ။
ေျဖ။ ။ ႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးဖို႔အတြက္ ထုတ္လုပ္မႈကို အေျခခံတဲ့ စီးပြားေရးပုံစံျဖစ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ SMEs ေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔အတြက္ သူတို႔ထုတ္ကုန္ေတြကို ျပည္တြင္းမွာ ေစ်းကြက္ အခိုင္အမာနဲ႔ တည္ၿငိမ္ဖို႔လိုပါတယ္။ သူတို႔ လုပ္ငန္းေတြ လည္ပတ္မႈအားေကာင္းဖို႔ အတြက္ ေငြေၾကးလိုအပ္မႈကို ႏိုင္ငံေတာ္က ျဖည့္ဆည္းေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ျပည္ပက နည္းပညာေတြကို အသုံးခ်ၿပီး ထုတ္လုပ္ေနတဲ့ ကုန္စည္ေတြရဲ႕ အရည္အေသြးပိုင္းျဖစ္ေစ၊ အေရအတြက္ပိုင္းျဖစ္ေစ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ဖို႔ ထုတ္လုပ္မႈဘ႑ာေငြ လိုအပ္ခ်က္ကိုလည္း ႏိုင္ငံေတာ္က ပံ့ပိုးေပးဖို႔လိုပါတယ္။ ယခု သတ္မွတ္ထားတဲ့ ေခ်းေငြႏႈန္းထားေတြက လုပ္ငန္းေတြအတြက္ ျမင့္မားေနတာကိုလည္း ႏွိမ့္ခ်ေပးၿပီး သင့္ေတာ္တဲ့ ေခ်းေငြႏႈန္းထား ေတြကို ေပးႏိုင္မွသာ ထုတ္လုပ္မႈလုပ္ငန္း တိုးတက္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ နည္းပညာလိုအပ္ခ်က္ေတြကို လည္း ျဖည့္ဆည္းဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ ျပည္တြင္း က SMEs လုပ္ငန္းေတြ တိုးတက္ႏိုင္ဖို႔ ေဆာင္ရြက္စရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိတယ္ဆိုတာ ကိုလည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔သိပါတယ္။ ျပည္တြင္း မွာ ထုတ္လုပ္တဲ့လုပ္ငန္းေတြအတြက္ ေစ်းကြက္ ခိုင္မာဖို႔ကို အစိုးရအေနနဲ႔ ဝင္ေရာက္ရပ္တည္ ၿပီး ေဆာင္ရြက္ေပးမယ့္ နည္းလမ္းေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ျပည္တြင္းသုံးစြဲမႈ လိုအပ္ခ်က္နဲ႔ အညီ စံခ်ိန္စံၫႊန္း၊ အရည္အေသြး၊ အေရ အတြက္ရွိတဲ့ လုပ္ငန္းေတြအတြက္ အစိုးရက ျပည္တြင္းထုတ္ကုန္ေတြကို သုံးစြဲရမယ္ဆိုၿပီး ပံ့ပိုးမႈေပးႏိုင္မယ္ဆိုရင္SMEsေတြအတြက္ ခိုင္မာတဲ့ ထုတ္လုပ္မႈလမ္းေၾကာင္း ရရွိမွာျဖစ္ ပါတယ္။
ျပည္ပသြင္းကုန္ အစားထိုးဖို႔အတြက္ SMEsေတြကို လမ္းေၾကာင္းေပၚတင္ေပးႏိုင္ ခဲ့ရင္ ျပည္ပကတင္သြင္းတဲ့ ကုန္ပစၥည္းေလွ်ာ့ ခ်ႏိုင္ၿပီး ပို႔ကုန္/သြင္းကုန္ ကြာဟခ်က္နဲ႔ ႏိုင္ငံျခားသုံးေငြ ျပည္ပကို စီးထြက္မႈႏႈန္းကို လည္း ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ တစ္ယူနစ္ထုတ္လုပ္မႈ ကုန္က်စရိတ္ကို ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္မယ္၊ ေလွ်ာ့ခ်တဲ့ေနရာမွာ ကုန္ၾကမ္းေတြကို ႏိုင္ငံျခားကေန တင္သြင္းတဲ့ ေနရာမွာ အခြန္အခေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးမယ္ ဆိုရင္ ထုတ္လုပ္မႈစရိတ္က်ဆင္းလာၿပီး လုပ္ငန္းေတြ ေကာင္းမြန္လာႏိုင္ပါတယ္။
ေမး။ ။ လယ္ယာက႑၊ သားငါးက႑နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းေတြကိုလည္း ရွင္းျပေပးပါရွင့္။
ေျဖ။ ။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ေဘးဝန္းက်င္က အိမ္နီး ခ်င္းႏိုင္ငံေတြဟာ လူဦးေရမ်ားစြာေနထိုင္တဲ့ ႏိုင္ငံေတြျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတိုင္းဟာ အဓိက လိုအပ္ခ်က္က စားသုံးမႈ၊ စားသုံးကုန္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက လယ္ယာလုပ္ငန္း ေတြ၊ သားငါးလုပ္ငန္းေတြအတြက္ အေျခခံ ေကာင္းေတြရွိပါတယ္။ လယ္ယာက႑ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၊ ျပည္သူနဲ႔ လုပ္ငန္းရွင္တို႔အားလုံး စုေပါင္း ေဆာင္ရြက္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ကို စိုက္ပ်ဳိးေရး အေျခခံစက္မႈႏိုင္ငံအျဖစ္ ထူေထာင္ဖို႔ ဦးတည္ခ်က္ရွိပါတယ္။
လယ္ယာက႑အတြက္ ေထာက္ပံ့ေပး ေနတဲ့ ျမန္မာ့လယ္ယာဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္ဟာ စိုက္ပ်ဳိးစရိတ္ေခ်းေငြေတြနဲ႔ သီးႏွံအမ်ဳိးအစား ေတြ တိုးျမႇင့္ေပးခဲ့ေပမယ့္ လယ္ယာက႑ႀကီး တစ္ရပ္လုံး စိုက္ပ်ဳိးေျမျပင္ရာကေန စိုက္ပ်ဳိး ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်တဲ့ အဆင့္အထိ ပံ့ပိုး ေဆာင္ရြက္ဖို႔ လိုအပ္ခ်က္ေတြ ရွိေနပါေသး တယ္။ ေတာင္သူလယ္သမားေတြ ပါဝင္လာ မယ့္ လယ္ယာက႑ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈျမင့္မားလာဖို႔ ပုံမွန္ေခ်းေငြနဲ႔တင္မက စိုက္ပ်ဳိးေရးပိုင္း၊ သြင္းအားစုပိုင္း၊ ရိတ္သိမ္းႀကိတ္ခြဲ၊ တင္ပို႔ ေရာင္းခ်မႈအားလုံးမွာ ျမႇင့္တင္ဖို႔ ျမန္မာ့ လယ္ယာဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္ကို ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္ အျဖစ္ ျပန္လည္ထူေထာင္ၿပီး သက္သာတဲ့ အတိုးႏႈန္း၊ သက္သာတဲ့ေခ်းေငြနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ သြားဖို႔ စီစဥ္ေနပါတယ္။
သားငါးက႑မွာဆိုရင္ ႏိုင္ငံျခားတင္ပို႔ ရာမွာ အထူးကုန္စည္ခြန္ဥပေဒကို ဖယ္ရွား ေပးခဲ့ၿပီး ေမြးျမဴေရးထုတ္ကုန္လုပ္ငန္းေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ပါ တယ္။ လုပ္ငန္းရွင္ေတြကို လိုအပ္တဲ့ေခ်းေငြ ေတြ အလုံအေလာက္ျဖည့္ဆည္းေပးဖို႔လည္း စီမံထားရွိၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဆီလုပ္ငန္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ဆီကိုသုံးစြဲတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ခုျဖစ္ၿပီး ဆီထုတ္လုပ္မႈ အားကေတာ့ အားရေက်နပ္ဖြယ္ မရွိေသး ပါဘူး။ ကမ္း႐ိုးတန္းရွည္လ်ားစြာ ရွိေနေပမယ့္ ကမ္း႐ိုးတန္းတစ္ေလွ်ာက္ အုန္းေတာေတြမွာ အုန္းဆီထုတ္လုပ္ဖို႔ ယေန႔အထိ ေဆာင္ရြက္ ႏိုင္ျခင္းမရွိပါဘူး။ ထိုနည္းတူ စပါးကထြက္တဲ့ ဖြဲႏုဆီစက္ေတြဟာ ယခင္ကရွိခဲ့ေပမယ့္ ျပန္လည္ဆန္းသစ္ၿပီး ထုတ္လုပ္ႏိုင္စြမ္းမရွိခဲ့ပါ ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဆီစက္လုပ္ငန္းရွင္ေတြ၊ ဆီကုန္သည္ေတြနဲ႔ေတြ႕ဆုံၿပီး အရည္အေသြး ျပည့္ဝတဲ့ ဆီေကာင္းဆီသန္႔ေတြ ထုတ္လုပ္ႏိုင္ ဖို႔ ေဆာင္ရြက္ေနတာရွိပါတယ္။
ေမး။ ။ ႏိုင္ငံအတြင္းက ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ လုပ္ငန္းအသီးသီး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာေစဖို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ကေန ေဆာင္ရြက္ေပးမႈေတြကို လည္း သိပါရေစရွင့္။
ေျဖ။ ။ ႏိုင္ငံတြင္းမွာရွိတဲ့ အျခားေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းေတြအားလုံးကို ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက အဘက္ဘက္ကေန အျပည့္အဝ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္း ေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာေျပာရရင္ ျပည္ပက သၾကားတင္သြင္းၾကတယ္။ အမွန္ေတာ့ ျပည္တြင္းမွာ ႀကံစိုက္ပ်ဳိးႏိုင္တဲ့ ဧကေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနတယ္။ ႀကံကေနထြက္လာတဲ့ သၾကားကို အရည္အေသြးျပည့္ဝတဲ့ထုတ္ကုန္ ျဖစ္ဖို႔ ေခတ္မီတဲ့စက္႐ုံေတြ လိုအပ္ပါတယ္။ အျခားဥပမာေပးရရင္ ျမစ္ဝကြၽန္းေပၚေဒသ ေတြမွာ ေနလွန္းဆားလုပ္ငန္းက တစ္ခ်ိန္က က်ယ္ျပန္႔စြာရွိခဲ့တယ္။ နာဂစ္မုန္တိုင္းတိုက္ခတ္ၿပီးေနာက္ပိုင္းမွာ လုံးဝေပ်ာက္ကြယ္လု ျဖစ္လာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ယခုအခါ တစ္ဖက္ ႏိုင္ငံက ဆားကို တင္သြင္းရတဲ့အေနအထား ျဖစ္လာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျပည္တြင္းလိုအပ္ခ်က္ ေတြကို ျပည္တြင္းမွာ ျပန္လည္ထုတ္လုပ္ႏိုင္ဖို႔ အေျခခံစီးပြားေရးပုံသဏၭာန္ကို ေျပာင္းၿပီး သြင္းကုန္ေတြကိုေလွ်ာ့ခ်ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေနရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအတြက္ သြင္းကုန္အစားထိုးလုပ္ငန္း ေတြ တိုးတက္လာဖို႔ ျပည္တြင္းSMEsေတြကို ႏိုင္ငံေတာ္ကလည္း အားေပးကူညီမယ္၊ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္လိုသူေတြကလည္း ႀကိဳးစား ေဆာင္ရြက္ေပးၾကဖို႔နဲ႔ ဒါမွသာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ပိုၿပီးစီးပြားေရးအေျခခံေကာင္းေတြ ပိုင္ဆိုင္ မွာျဖစ္ပါတယ္။
ေမး။ ။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ စီမံကိန္းေတြ ဘတ္ဂ်က္ေတြေရးဆြဲတဲ့အပိုင္းနဲ႔ ေဆာင္ရြက္မႈအပိုင္းကိုလည္း သိပါရေစ။
ေျဖ။ ။ အခြန္အခနဲ႔ပတ္သက္ရင္ ႏိုင္ငံေတာ္ က တိုက္႐ိုက္ေကာက္ခံတဲ့ အခြန္ေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ၿပီး သြယ္ဝိုက္ၿပီး ေကာက္ခံရမယ့္ အခြန္ေတြကို ပိုၿပီး ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္သြားဖို႔ စီစဥ္ေနပါတယ္။ သြယ္ဝိုက္ခြန္ေတြကိုပဲ ဦးစားေပးၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕လိုအပ္တဲ့ ဝင္ေငြနဲ႔ရေငြေတြကို ရွာေဖြၿပီး အေရးပါတဲ့ ႏိုင္ငံရဲ႕ဦးစားေပးလုပ္ငန္းေတြကို ဘ႑ာေငြ အစီအမံေတြနဲ႔ စနစ္က်တဲ့ စီမံကိန္းေရးဆြဲအေကာင္အထည္ေဖာ္ေနပါတယ္။ စီမံကိန္း ေတြ ေရးဆြဲတဲ့ေနရာမွာ ဖက္ဒရယ္မူကို အေျခခံတဲ့ ေအာက္ေျခအဆင့္ဆင့္ကို အေျခခံ ၿပီး ေရးဆြဲတဲ့စီမံကိန္းရည္မွန္းခ်က္ေတြကို ႏိုင္ငံေတာ္တစ္ရပ္လုံးရဲ႕ စီးပြားေရးစီမံကိန္း အျဖစ္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္သြားမွာ ျဖစ္ပါ တယ္။ စီမံကိန္းေတြရဲ႕ ကိန္းဂဏန္းေတြမွန္ကန္ ဖို႔ ဦးတည္ေရးဆြဲေနၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ ရာမွာလည္း အခ်ိန္ကာလအပိုင္းအျခား အလိုက္ လိုအပ္တဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတိုင္ကို ျပည့္ဝဖို႔အတြက္ လိုအပ္တဲ့အသုံးစရိတ္နဲ႔ ဘတ္ဂ်က္ကို စနစ္တက်ခ်ိန္ကိုက္ေရးဆြဲသြား မွာျဖစ္ပါတယ္။ စီမံကိန္းအေနနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဘ႑ာေငြ အရအသုံးေတြဟာ တစ္ေျပးညီ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ စီမံကိန္းေတြျဖစ္ဖို႔၊ လက္ေတြ႕ေျမျပင္အေျခ အေနနဲ႔ နီးစပ္တဲ့ စီမံကိန္းေတြျဖစ္
ဖို႔၊ ကိန္း ဂဏန္းေတြကြဲလြဲမႈမရွိဘဲ အမွန္ကိန္းဂဏန္း ေတြကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ စီမံကိန္းေတြျဖစ္ဖို႔ ဦးတည္ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။
ေမး။ ။ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ စီးပြားေရးအရ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈအစီအစဥ္ေတြကိုလည္း ရွင္းျပ ေပးပါရွင့္။
ေျဖ။ ။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ပထဝီအေနအထား၊ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ျဖစ္တည္ေနတဲ့ ေနရာေဒသကို မူတည္ၿပီးေတာ့ မၾကာခင္က တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ သမၼတႏိုင္ငံ သမၼတနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္၏အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္တို႔ ေဆြးေႏြးညႇိႏႈိင္းခဲ့တဲ့ တ႐ုတ္-ျမန္မာ စီးပြားေရးကိစၥမ်ားေၾကာင့္ အခြင့္အလမ္းေကာင္းေတြလည္း ေပၚထြန္း လာေတာ့မွာျဖစ္ပါတယ္။ GMS ျဖစ္တဲ့ မဲေခါင္ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕ ေဆာင္ရြက္မယ့္ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ၊CLMV ျဖစ္တဲ့ ကေမၻာ ဒီးယား၊ လာအို၊ ျမန္မာ၊ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံေတြ ေပါင္းစပ္ၿပီးလုပ္ရမယ့္ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ၊ အာဆီယံအဖြဲ႕အစည္း အတြင္းမွာရွိတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို ယွဥ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ အေနာက္ဘက္ ကမ္း႐ိုးတန္း တစ္ခုလုံးက ကမၻာ့အေနာက္ဘက္ျခမ္းကို ေပါင္းစပ္ႏိုင္တဲ့ အဓိကက်တဲ့ တံခါးေပါက္ႀကီး ျဖစ္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ နဲ႔ ေပါင္းစပ္ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ Economic Corridor၊ ထိုင္းႏိုင္ငံနဲ႔ ေပါင္းစပ္ေဆာင္ရြက္ သြားမယ့္ ထားဝယ္စက္မႈဇုန္ လုပ္ငန္းေတြစတဲ့ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြဟာ ေနာင္ကာလတိုအတြင္း ႏိုင္ငံေတာ္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ အေရး ပါတဲ့ လုပ္ငန္းႀကီးေတြ ျဖစ္လာမွာပါ။
ေမး။ ။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံနဲ႔ေပါင္းစပ္ေဆာင္ရြက္မယ့္ Economic Corridor ရဲ႕ စီးပြားေရး စႀကႍမွာ ျမန္မာလုပ္ငန္းရွင္ေတြအတြက္ ဘယ္လိုအခြင့္အေရးေတြ ရရွိႏိုင္မလဲရွင့္။
ေျဖ။ ။ ဒီေနရာမွာ ႏိုင္ငံေတာ္အဆင့္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္မယ့္လုပ္ငန္းေတြ ပါဝင္သလို အခ်ဳိ႕လုပ္ငန္းေတြမွာ ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ပူးေပါင္းၿပီး ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္ေတြနဲ႔ လုပ္ငန္းရွင္ အခ်င္းခ်င္း ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမယ့္လုပ္ငန္း ေတြပါဝင္လာမွာျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ဳိ႕လုပ္ငန္း ေတြကေတာ့ PPP လို႔ေျပာလို႔ရတဲ့ Privateက႑မွာ ပုဂၢလိက က႑ကပဲ သီးသန္႔ေဆာင္ ရြက္မယ့္ လုပ္ငန္းေတြလည္း ပါဝင္မွာျဖစ္တဲ့ အတြက္ ဒီလုပ္ငန္းေတြက ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ကာလရွည္မဟာဗ်ဴဟာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးလမ္းေၾကာင္းမွာ အထူးအေရးပါတဲ့ လုပ္ငန္း ႀကီးေတြ ျဖစ္လာမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္လို႔ရပါတယ္။
ေမး။ ။ စီမံကိန္းနဲ႔ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာန ကေန ျပည္သူေတြလူေနမႈဘဝ ျမင့္မားတိုးတက္ ေစဖို႔ ေဆာင္ရြက္ေပးမယ့္လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ ရွိရင္လည္း ေျပာျပေပးပါ။
ေျဖ။ ။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး အတြက္ အထူးအေရးပါတဲ့ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအား က႑ကိုလည္း သက္ဆိုင္ရာ လွ်ပ္စစ္ႏွင့္ စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနက ေဆာင္ရြက္ၾကတဲ့ အစီအမံေတြနဲ႔ ေပါင္းစပ္ၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ ရဲ႕ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးကို ဆက္လက္ ေဆာင္ရြက္သြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လယ္ယာ က႑မွာဆိုရင္လည္း ေက်းလက္ေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေစဖို႔၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ဖို႔နဲ႔ စက္မႈႏိုင္ငံေတာ္ကို ထူေထာင္ႏိုင္ဖို႔ဆိုတဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ေတြနဲ႔အညီ ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ စီးပြားေရးမူဝါဒ ၁၂ ရပ္ အနက္မွာလည္း e-Government လုပ္ငန္း စဥ္ေတြ၊Data IDအခ်က္အလက္ေတြကို က်င့္သုံးႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ ပါဝင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အျခား တိုးတက္ေနတဲ့ႏိုင္ငံမ်ားနဲ႔အညီ နည္းပညာပိုင္းဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ စီမံကိန္း ေတြခ်မွတ္ၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္တဲ့အခါမွာလည္း ျပည္ပက ေခ်းေငြရယူေဆာင္ရြက္တဲ့အခါ ကာလအပိုင္း အျခားအလိုက္ ျပန္လည္ေပးဆပ္ရမယ့္ ေငြေၾကးေတြကို တိတိက်က်မွန္မွန္ကန္ကန္ ေပးဆပ္ႏိုင္ခဲ့တဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာကို ျပန္လည္ၿပီးေတာ့ ျမႇင့္တင္ ေပးေနတာျဖစ္ပါတယ္။
ေမး။ ။ ႏိုင္ငံက ျပည္သူေတြအတြက္ စီမံကိန္း ႏွင့္ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနရဲ႕ အစိုးရႏွစ္ႏွစ္ တာကာလတာဝန္ယူမႈအပိုင္းကိုေရာ ဘယ္လိုမ်ားျဖည့္စြက္တင္ျပလိုပါသလဲရွင့္။
ေျဖ။ ။ ျမန္မာႏိုင္ငံသူ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ လူဦးေရပုံစံအခ်ဳိးအစားမွာ အလုပ္လုပ္ႏိုင္တဲ့ သက္တမ္းရွိ လူငယ္လူရြယ္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါ တယ္။ သို႔ေသာ္ ႏိုင္ငံတြင္း အလုပ္လုပ္ကိုင္ ႏိုင္တဲ့ အခြင့္အလမ္းနည္းပါးေနတာေၾကာင့္ ေက်းလက္မွာ အလုပ္လုပ္ႏိုင္တဲ့ လူဦးေရ နည္းပါးလာတာကိုေတြ႕ရပါတယ္။SMEs လုပ္ငန္းေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ဆိုရာမွာလည္း ေခတ္မီနည္းပညာေတြကို အသုံးျပဳလက္ခံၿပီး က်င့္သုံးႏိုင္မယ့္ စြမ္းရည္ရွိၿပီး အရည္အေသြး ရွိသူေတြ ရွိဖို႔လိုအပ္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူငယ္ေတြကို စြမ္းေဆာင္ရည္ ျမင့္မားတဲ့ လူငယ္ေတြျဖစ္လာဖို႔ ပညာေရး၊ လူမႈေရးနဲ႔ က်န္းမာေရးက႑မ်ားေပါင္းစပ္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္ ရဲ႕ ဘ႑ာေငြေတြ ဦးစားေပးၿပီး သုံးစြဲသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဝန္ႀကီးဌာနကေန ႏိုင္ငံေတာ္တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ရာမွာ သက္တမ္းကာလအတြင္း ႏိုင္ငံရဲ႕ ပကတိအေျခအေနေတြကို စဥ္းစား သုံးသပ္ၿပီး ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္ရမယ့္ မဟာဗ်ဴဟာလုပ္ငန္းေတြကို ေဆာင္ရြက္မယ့္ ကာလ၊ အရည္အေသြးနဲ႔ ရွိတဲ့စြမ္းအားေတြကို အေျခခံၿပီး တစ္ဖက္မွာလည္း လႊတ္ေတာ္ အဆင့္ဆင့္ကိုတင္ျပၿပီး ျပည္သူေတြရဲ႕ လိုအပ္ ခ်က္ကို ေပါင္းစပ္ေဆာင္ရြက္ေနတယ္ ဆိုတာကို ေျပာၾကားလိုပါတယ္။
ဦးေမာင္ေမာင္ဝင္း
ဒုတိယဝန္ႀကီး
ေမး။ ။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ဘ႑ာေရးမူဝါဒဆိုင္ရာ ေဆာင္ရြက္မႈေတြကို ရွင္းျပေပးပါရွင့္။
ေျဖ။ ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဝန္ႀကီးဌာနရဲ႕ လက္ေအာက္မွာ ဌာနေပါင္း ၂ဝ ရွိပါတယ္။ အဲဒီဌာနေပါင္း ၂ဝ အနက္မွာ စီမံကိန္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့လက္ေအာက္မွာ ဌာန ခုနစ္ခုရွိၿပီး ဘ႑ာေရးလက္ေအာက္မွာ ဌာန ၁၃ ခု ရွိပါတယ္။ ဘ႑ာေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အစိုးရ ရဲ႕သက္တမ္း ႏွစ္ႏွစ္အတြင္းမွာ ႀကိဳးပမ္း ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြလည္း မ်ားစြာရွိပါတယ္။အဲဒီမွာ အပိုင္းအားျဖင့္ သုံးပိုင္းရွိၿပီး ဘ႑ာေရးမူဝါဒဆိုင္ရာက႑၊ ဘဏ္လုပ္ငန္း ပိုင္းဆိုင္ရာက႑နဲ႔ အာမခံလုပ္ငန္း၊ အေသး စား ေခ်းေငြလုပ္ငန္းနဲ႔ အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္ ပိုင္းဆိုင္ရာ က႑ေတြျဖစ္ပါတယ္။
ဘ႑ာေရးမူဝါဒပိုင္းဆိုင္ရာက႑
ဘ႑ာေရးမူဝါဒမွာ အဓိကအားျဖင့္ အခြန္ေကာက္မူဝါဒနဲ႔ အသုံးစရိတ္မူဝါဒဆိုၿပီး ႏွစ္ပိုင္း ရွိပါတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁ဝဝ ရဲ႕ ပုဒ္မခြဲ (ခ)မွာလည္း ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕ကသာ တင္သြင္းခြင့္ ရွိတဲ့ ဥပေဒသုံးခုကို ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုရဲ႕ ႏွစ္စဥ္အမ်ဳိးသားစီမံကိန္း ဥပေဒ၊ ျပည္ေထာင္စုရဲ႕ႏွစ္စဥ္ဘ႑ာေငြအရ အသုံးဆိုင္ရာဥပေဒနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုရဲ႕ ႏွစ္စဥ္အခြန္အေကာက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒတို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ကို တင္သြင္းရာမွာ လည္း ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကို တင္သြင္း ရၿပီး ေဆြးေႏြးဆုံးျဖတ္ၾကၿပီး အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းၾကပါတယ္။ ဒီဥပေဒသုံးခုစလုံးကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ စီမံကိန္းႏွင့္ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီး ဌာနက တာဝန္ယူေရးဆြဲၿပီး သက္ဆိုင္ရာ ဘ႑ာေရးေကာ္မရွင္၊ စီမံကိန္းေကာ္မရွင္ ေတြကို ျဖတ္သန္းၿပီးေတာ့မွ လႊတ္ေတာ္ကို ေပးပို႔ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
စီမံကိန္းနဲ႔ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနက ေရးဆြဲတဲ့ဥပေဒေတြထဲမွာ အခြန္အေကာက္ ဆိုင္ရာ ဥပေဒလည္းပါၿပီး အခြန္အေကာက္ ေတြ တိုးျမႇင့္ေကာက္ခံရရွိေရး တစ္ခုတည္း ကိုပဲ ၾကည့္တာမဟုတ္ပါဘူး။ အခြန္အေကာက္ ကို ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ႀကိဳးပမ္းရာမွာ လက္နက္ကိရိယာတစ္ခုအျဖစ္ အသုံးျပဳရတာျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္တြင္းအခြန္ မ်ား ဦးစီးဌာနသည္လည္း အဆင့္ဆင့္အခြန္႐ုံး မ်ားကို တိုးခ်ဲ႕ဖြင့္လွစ္ထားႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို ေဆာင္ရြက္ရတာကေတာ့ အရင္ကအခြန္ထမ္း ဖို႔အတြက္ လူကိုယ္တိုင္ေကာက္ယူတဲ့စနစ္ ကေန ေနာက္ပိုင္းမွာ အခြန္ထမ္းကေန မိမိကိုယ္တိုင္ မိမိထမ္းေဆာင္ရမယ့္အခြန္ကို တြက္ခ်က္စည္းၾကပ္ၿပီး တာဝန္ထမ္းေဆာင္ ေစတဲ့စနစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
ျပည္တြင္းအခြန္မ်ားဦးစီးဌာန၊ အေကာက္ခြန္ ဦးစီးဌာနတို႔မွာ စနစ္ပိုင္းဆိုင္ရာ၊ လုပ္ငန္းပိုင္း ဆိုင္ရာေတြကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြကို လုပ္ေဆာင္ေနပါတယ္။ အေကာက္ခြန္ဦးစီး ဌာနမွာဆိုရင္ ျမန္မာ့အလိုအေလ်ာက္ ကုန္ပစၥည္းရွင္းလင္းေရးစနစ္ (Myanmar Automated Cargo Clearance System - MACCS) စနစ္ကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ဆိပ္ကမ္းေတြ မွာ လုပ္ေဆာင္တဲ့အတြက္ ပို႔ကုန္/သြင္းကုန္ လုပ္ငန္းရွင္ေတြ အခ်ိန္ကုန္သက္သာၿပီး လုပ္ငန္းအဆင္ေျပခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစနစ္ကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္သာမက ျမဝတီ၊ မူဆယ္စတဲ့ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စခန္းေတြမွာလည္း က်င့္သုံးဖို႔ျပင္ဆင္ေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
ျပည္သူ႔ဘ႑ာေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈ စြမ္းေဆာင္ ရည္မ်ား ျမႇင့္တင္ျခင္းကိုလည္း ေဆာင္ရြက္ ေနပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ရေငြ၊ သုံးေငြအေျခ အေနေတြနဲ႔ ျပည္သူေတြအတြက္ ထိေရာက္ၿပီး အက်ဳိးရွိမယ့္ စီမံကိန္းေတြမွာသုံးစြဲႏိုင္ဖို႔ စိစစ္ၿပီးေတာ့ လႊတ္ေတာ္နဲ႔ေပါင္းစပ္ ေဆာင္ ရြက္ေပးေနပါတယ္။
ေမး။ ။ ဘဏ္လုပ္ငန္းပိုင္းဆိုင္ရာ လုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြကိုလည္း ေျဖၾကားေပးပါ ရွင့္။
ေျဖ။ ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ဘဏ္ ေလးခုရွိပါတယ္။ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္၊ ျမန္မာ့လယ္ယာဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္၊ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံ ျခားကုန္သြယ္မႈဘဏ္နဲ႔ ျမန္မာ့ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးဘဏ္တို႔ ျဖစ္ပါ တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဗဟိုဘဏ္ဟာ အစိုးရဘဏ္ေတြေရာ၊ ပုဂၢလိကဘဏ္ေတြကို ေရာ ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲရမယ့္ တာဝန္ရွိပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဝန္ႀကီးဌာနကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘဏ္ေလးခုရဲ႕ ပိုင္ရွင္အျဖစ္နဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရကိုယ္စား စီမံခန္႔ခြဲမႈတာဝန္ေတြကို ယူၿပီးေဆာင္ရြက္ေပးရပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က ႏိုင္ငံေတာ္ဘဏ္ေတြကို အသုံးျပဳၿပီး ျပည္သူ႔ အက်ဳိးအတြက္ လိုအပ္တဲ့ မူဝါဒပိုင္းဆိုင္ရာ ေခ်းေငြေတြ ဥပမာအားျဖင့္ SMEsေခ်းေငြ ေတြ၊ လယ္ယာက႑ေခ်းေငြေတြကို ေခ်းေပး ေနပါတယ္။ ဒီလိုေခ်းေငြေပးရာမွာလည္း ဂ်ပန္ႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအစီအစဥ္ကေန အတိုး ႏႈန္းသက္သက္သာသာနဲ႔ ေခ်းယူႏိုင္ခဲ့တဲ့ အတြက္ အစိုးရကေန ျပန္လည္ေခ်းေငြထုတ္ ေပးတဲ့အခါ ပိုၿပီးအဆင္ေျပလာပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ စီးပြားေရးဘဏ္ကေနလည္း လယ္ယာက႑၊SMEsက႑ေတြအျပင္ ေဆာက္လုပ္ေရးက႑ေတြမွာ ေခ်းေငြထုတ္ ေပးတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။
ေမး။ ။အာမခံလုပ္ငန္း၊ အေသးစားေခ်းေငြ လုပ္ငန္းနဲ႔ ေငြေၾကးေစ်းကြက္ဆိုင္ရာေတြမွာ ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့အျခအေနေတြကိုလည္း ရွင္းျပေပးပါရွင့္။
ေျဖ။ ။အာမခံလုပ္ငန္းမွာ ႏိုင္ငံပိုင္အာမခံ လုပ္ငန္းတစ္ခု၊ ပုဂၢလိကအာမခံလုပ္ငန္းက ၁၁ ခု ရွိလာၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံမွာ အာမခံ အမ်ဳိးအစား ၁၈ မ်ဳိးအထိ တိုးျမႇင့္ေဆာင္ရြက္ ေနပါတယ္။ ႏိုင္ငံရဲ႕ ဂ်ီဒီပီ၊ ႏိုင္ငံ့လူဦးေရနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ရင္ေတာ့ အာမခံလုပ္ငန္းဟာ နည္းပါး ေနပါေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံျခားအာမခံ ကုမၸဏီေတြရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္႐ုံးခြဲ ၂၆ ခုကို ခြင့္ျပဳေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒီ ၂၆ ခုကို အေျချပဳၿပီး ႏိုင္ငံျခားအာမခံကုမၸဏီေတြလည္း ျပည္တြင္း မွာ ေဆာင္ရြက္မယ္ဆိုရင္ ခြင့္ျပဳႏိုင္ေအာင္ စီစဥ္သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုလုပ္ငန္းေတြ ေဆာင္ရြက္ရာမွာလည္း အတိုင္ပင္ခံကုမၸဏီကို ငွားရမ္းၿပီးေတာ့မွ လုပ္ငန္းျပည့္စုံေကာင္းမြန္ ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။
ေမး။ ။ အေသးစားေခ်းေငြ လုပ္ငန္းေတြ ေဆာင္ရြက္ေပးေနတဲ့ လုပ္ငန္းအေၾကာင္းကို လည္း သိပါရေစ။
ေျဖ။ ။ ဒီလိုလုပ္ငန္းေတြကို အေျခခံလူတန္း စားေတြျဖစ္တဲ့ ေခါင္းရြက္ဗ်ပ္ထိုးေစ်းသည္ ကစလို႔ ေက်းလက္မွာဆိုလည္း တစ္ပိုင္ တစ္ႏိုင္လုပ္ငန္းေလးေတြအပါအဝင္ လုပ္ငန္း ငယ္ေလးေတြအတြက္ အေသးစားေခ်းေငြ လုပ္ငန္းကို တိုးခ်ဲ႕ေဆာင္ရြက္ေပးေနပါတယ္။ အခုဆိုရင္ အဖြဲ႕အစည္းေပါင္း ၁၇၆ ခုရွိၿပီး တိုင္းႏွင့္ ျပည္နယ္အားလုံးမွာလည္း ေဆာင္ရြက္ မႈေတြ ျမႇင့္တင္ေနပါတယ္။ လူဦးေရအားျဖင့္ ၃ ဒသမ ၂ သန္းအထိ ေခ်းေငြထုတ္ေပးၿပီး ေငြအားျဖင့္ ဘီလီယံ ၃၈ဝဝ ေက်ာ္ လည္ပတ္ ေဆာင္ရြက္ေပးေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အေျခခံ လူတန္းစားေတြအတြက္ မ်ားစြာအက်ဳိးရွိေစ ခဲ့ပါတယ္။
ေမး။ ။ အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြကိုလည္း ေျပာျပေပးပါရွင့္။
ေျဖ။ ။ အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ ရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္လည္း မ်ားစြာ အေရးပါပါတယ္။ လုပ္ငန္းေတြ စတင္ တည္ေထာင္လိုတဲ့အခါ၊ လုပ္ငန္းခ်ဲ႕ထြင္လိုတဲ့ အခါ လိုအပ္တဲ့အရင္းအႏွီးေတြကို အရင္း အႏွီးေစ်းကြက္မွာ လာေရာက္ရွာေဖြႏိုင္ပါ တယ္။ ဝန္ႀကီးဌာနကေန တည္ေထာင္ေပး ထားတဲ့ အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္ကေတာ့ အခုဆိုရင္ ရန္ကုန္စေတာ့အိတ္ခ်ိန္းျဖစ္ၿပီး ႏွစ္ႏွစ္တာကာလရွိခဲ့ပါၿပီ။ ႏွစ္ႏွစ္တာအတြင္း မွာ လုပ္ငန္းငါးခုကေန စေတာ့ရွယ္ယာေတြကို အေရာင္းအဝယ္လုပ္ပါတယ္။ အေရာင္း အဝယ္လုပ္ေပးတဲ့ ေငြေခ်းသက္ေသခံ လက္မွတ္ ကုမၸဏီက ေျခာက္ခုရွိပါတယ္။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံလိုသူေတြဟာ ေရာင္းႏိုင္ ဝယ္ႏိုင္ ၿပီး ဒီလုပ္ငန္းေတြကို ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲဖို႔ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ ေငြေခ်းသက္ေသခံလက္မွတ္ လုပ္ငန္း ေကာ္မရွင္ကို ဖြဲ႕စည္းေဆာင္ရြက္ေစပါတယ္။ မၾကာမီ အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္ကိုလည္း ဆက္လက္တိုးခ်ဲ႕သြားဖို႔ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ရည္မွန္းထားပါတယ္။
ဦးဆက္ေအာင္
ဒုတိယဝန္ႀကီး
ေမး။ ။ စီမံကိန္းလုပ္ငန္းေတြကို ေဆာင္ရြက္ တဲ့အခါ ေျပာင္းလဲက်င့္သုံးခဲ့တဲ့ ပုံသဏၭာန္ ေတြရွိရင္လည္း သိပါရေစရွင့္။
ေျဖ။ ။ အၿမဲတမ္းေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ လုပ္ငန္း ေတြထက္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ထူးထူးျခားျခား ေဆာင္ရြက္သြားမယ့္ လုပ္ငန္းေတြအေၾကာင္း ကို ေျပာၾကားလိုပါတယ္။ ပထမအခ်က္ အေနနဲ႔က အဓိကေျပာင္းလဲမႈႀကီးတစ္ရပ္က စဥ္ဆက္မျပတ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔အတြက္ အေသးစိတ္ဗ်ဴဟာေတြနဲ႔ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီမွာ ထူးျခားခ်က္က အရင္လက္ထက္ေတြမွာေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ မူဝါဒလားရာဆိုတဲ့ ဦးတည္ခ်က္ေတြကို ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။ အဲဒီလိုမူဝါဒေတြ ထုတ္ျပန္ ခဲ့ေပမယ့္လည္း တကယ္တမ္း အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မယ့္ ဗ်ဴဟာအေသး စိတ္နဲ႔ လုပ္ငန္းစဥ္အေသးစိတ္ေတြကို ေရးဆြဲ ႏိုင္ခဲ့ျခင္းမရွိခဲ့ပါဘူး။ အဲဒီလို ဗ်ဴဟာ အေသးစိတ္၊ လုပ္ငန္းစဥ္အေသးစိတ္ေတြ မရွိတဲ့အတြက္ မူဝါဒေတြကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရာမွာ အားလုံးၿပီးျပည့္စုံတဲ့ ႐ႈေထာင့္ ေပါင္းစုံက ေဆာင္ရြက္ႏိုင္တဲ့ အေျခအေန မရွိေတာ့ ေဆာင္ရြက္မႈအားနည္းခဲ့တယ္လို႔ ေျပာရမွာျဖစ္ပါတယ္။
အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ အေသးစိတ္မူဝါဒ ေတြ၊ အေသးစိတ္လုပ္ငန္းစဥ္ေတြကို ခ်မွတ္ ႏိုင္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုဗ်ဴဟာေတြ၊ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ ခ်မွတ္ႏိုင္တာနဲ႔ အေကာင္ အထည္ ေဖာ္တာနဲ႔ဆိုရင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္တဲ့လုပ္ငန္းဟာလည္း ပိုၿပီးအေရးႀကီးပါ တယ္။
ေမး။ ။ စီးပြားေရးမူဝါဒေတြ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ဖို႔အတြက္ အေသးစိတ္ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ အပိုင္းကိုလည္း သိပါရေစ။
ေျဖ။ ။ မူဝါဒေတြရဲ႕ ဗ်ဴဟာနဲ႔ လုပ္ငန္းစဥ္ အေသးစိတ္ေတြကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာ မွာလည္း လုပ္ငန္းစဥ္ သံုးခုခ်မွတ္ၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။ ပထမအဆင့္က အေသးစိတ္ဗ်ဴဟာေတြ၊ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြရဲ႕ ေအာက္မွာ လုပ္ငန္းေတြအေကာင္အထည္ ေဖာ္ဖို႔ စီမံကိန္းေတြကို စတင္ေဆာက္ရြက္ရပါ တယ္။ ဒီလိုစီမံကိန္းေတြကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီးတဲ့ အခ်ိန္မွာ အဲဒီစီမံကိန္းေတြထဲက အေရးႀကီးတဲ့ စီမံကိန္းေတြ၊ ဦးစားေပးရမယ့္ စီမံကိန္းေတြကို ကြၽန္ေတာ္တို႔က ဆြဲထုတ္ရပါတယ္။ အရင္ ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဘတ္ဂ်က္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္ မယ့္ စီမံကိန္းေတြကိုပဲ ဆြဲထုတ္ပါတယ္။ အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ဦးစားေပးစီမံကိန္းေတြထဲ ကမွ ဘယ္စီမံကိန္းေတြကို ပုဂၢလိကလုပ္ငန္း ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီးေဆာင္ရြက္မလဲ၊ ဘယ္လို စီမံကိန္းေတြကို ႏိုင္ငံေတာ္ကရင္းႏွီးၿပီးေတာ့ ေဆာင္ရြက္မလဲ၊ ဘယ္လိုစီမံကိန္းေတြကို ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအကူအညီေတြနဲ႔ ေဆာင္ရြက္မလဲ ဆိုတာကို ဒုတိယအဆင့္အေနနဲ႔ ဆြဲထုတ္ရပါ တယ္။ ဒါကိုမွ ေနာက္ဆုံးအဆင့္ျဖစ္တဲ့ PIP လို႔ေခၚတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္က ေဆာင္ရြက္မႈနဲ႔ ႏိုင္ငံ ေတာ္ရဲ႕ ဗ်ဴဟာေတြကို ဘယ္လိုဘယ္နည္းနဲ႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္မယ္ဆိုတဲ့ အစီအစဥ္ကို ပြင့္လင္းျမင္သာစြာနဲ႔ ေဖာ္ထုတ္ ေပးမွာျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီေတာ့ အဲဒီလိုစီမံကိန္းေတြ လုပ္ေဆာင္ရာမွာလည္း ေသခ်ာစြာေဆာင္ရြက္ ေပးႏိုင္ဖို႔ ေစာင့္ၾကည့္ေပးမယ့္ အစီအစဥ္ေတြ ကိုလည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ ထည့္သြင္းထားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုလုပ္ငန္းစဥ္ေတြမွာ ထူးျခားတဲ့အဓိကအခ်က္ေတြက ကြၽန္ေတာ္တို႔ သည္ စီမံကိန္းနဲ႔ ဘတ္ဂ်က္ဆက္စပ္မႈကို အၿမဲတမ္းေဆာင္ရြက္ေနတာျဖစ္ၿပီး အခုခ်ိန္ မွာ စီမံကိန္းနဲ႔ ဘတ္ဂ်က္ခ်ိတ္ဆက္မႈတစ္ခု တည္းတင္မဟုတ္ေတာ့ဘဲ စီမံခ်က္၊ စီမံကိန္းနဲ႔ ေငြေၾကးအရင္းအျမစ္ စတဲ့ သံုးခုကို ေသေသ ခ်ာခ်ာ ခ်ိတ္ဆက္ေဆာင္ရြက္ေနတာျဖစ္ပါ တယ္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ကေန သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီးဌာနေတြ မိမိသက္ဆိုင္ရာဌာနကို ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္လုပ္တဲ့ အစီအစဥ္ေတြ ေနရာမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး အတြက္ ဌာနေပါင္းစုံ၊ က႑ေပါင္းစုံေပါင္းစပ္ ၿပီးေတာ့ ေဆာင္ရြက္တဲ့စနစ္ကို ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစနစ္ကို စတင္ကူးေျပာင္းႏိုင္ၿပီ ဆိုရင္ေတာ့ ဌာနအခ်င္းခ်င္း၊ က႑အခ်င္းခ်င္း ေပါင္းစပ္မႈေတြကလည္း ထိေရာက္တဲ့ ေပါင္းစပ္မႈေတြ ျဖစ္လာမွာပါ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အၿမဲတမ္းေဆာင္ရြက္ေန တဲ့ National Development Planမွာလည္း အားလုံးပုံစံအသစ္နဲ႔ ျပန္ၿပီးေတာ့ ပူးေပါင္း ပါဝင္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ။

No comments:

Post a Comment