Saturday, November 28, 2015

ျပည္သူ႔ဘ႑ာေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈမွာပါတဲ့ ေၾကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈ Debt Management ကေန ADB အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္ရဲ႕ နည္းပညာအကူအညီနဲ့ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီ ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။ ျပည္သူ႕ေၾကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈ Public Debt Management Law ေရးဆြဲၿပီး လႊတ္ေတာ္ပို႔ထားၿပီးျဖစ္ပါတယ္။



The Mirror Daily's photo.

ဦးေမာင္ေမာင္ဝင္း (အၿမဲတမ္းအတြင္းဝန္၊ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာန)

ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနသည္ႏိုင္ငံ၏ ဘ႑ာေငြရရွိမႈႏွင့္ သုံးစြဲမႈမ်ား မည္သို႔ေဆာင္ ရြက္သည္ကို ႏွစ္စဥ္ကိန္းဂဏန္း အတိအက်ျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ေဖာ္ျပေပးလ်က္ရွိရာ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ မွ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္အထိ (၅)ႏွစ္တာကာလအတြင္း ႏိုင္ငံေတာ္၏ ရသုံးမွန္းေျခ ေငြစာရင္းေရးဆြဲမႈ၊ ျပည္ေထာင္စု ရသုံးမွန္းေျခေငြစာရင္းႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီး/ျပည္နယ္မ်ား၏ ရသုံးမွန္းေျခ ေငြစာရင္းဆက္စပ္မႈ၊ ျပည္သူ႕ဘ႑ာေရး စီမံ ခန္႔ခြဲမႈ၊ အခြန္ဆိုင္ရာမ်ား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ၊ ဥပေဒမ်ား ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ေရးဆြဲခဲ့မႈ၊ ျပည္တြင္း/ျပည္ပ ေၾကြးၿမီဆိုင္ရာကိစၥရပ္မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာန အၿမဲတမ္းအတြင္းဝန္ ဦးေမာင္ေမာင္ဝင္းႏွင့္ ျမန္မာ့သတင္းစဥ္က ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းခဲ့မႈမ်ားကို ေကာက္ႏုတ္ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္-

ေမး။ ။ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ ေၾကြးၿမီေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေဝဖန္မႈေတြရွိပါတယ္။ ေၾကြးၿမီ ကိစၥ ဘယ္လိုေဆာင္ရြက္ေနတယ္ဆိုတာလည္း သိပါရေစ။

ေျဖ။ ။ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ ေၾကြးၿမီမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ကိုယ္စား ဘ႑ာေရး ဝန္ႀကီးဌာနက တာဝန္ယူၿပီးေတာ့မွ စီမံခန္႔ခြဲေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္မွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ျပည္တြင္းေၾကြးၿမီလည္း ရွိပါတယ္။ ျပည္ပေၾကြးၿမီေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ျပည္တြင္း ေၾကြးၿမီက အဓိကက ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ သုံးေငြ နဲ႔ရေငြပါပဲ။ သုံးေငြပိုမ်ားရင္ လိုေငြျဖစ္တယ္။ ဒီလိုေငြက ႏွစ္စဥ္ေပၚေပါက္ႏ္ိုင္တယ္။ ဒီႏွစ္ လိုေငြကို ေရွးႏွစ္ပိုေငြျပန္ေပၚလို႔ ျပန္ေခ်ႏိုင္ တယ္ဆိုရင္ ေက်သြားမွာပါ။ ေၾကြးၿမီမရွိ ႏိုင္ဘူး။ သို႔ေသာ္ ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရ အဆက္ဆက္က ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးလုပ္ငန္းေတြ ေဆာင္ရြက္ရတဲ့ အေျခအေန၊ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဘ႑ာေငြ ရရွိမႈအေနအထား၊ သုံးစြဲမႈအေန အထား၊ အဲဒီအေနအထားေတြအရ ႏွစ္စဥ္လိုလိုပဲ လိုေငြေတြ ေပၚေပါက္ပါတယ္။ ဒီလို ေငြကို ျပည္တြင္းကေန ေခ်းေငြရယူျဖည့္ဆည္း ၿပီး စာရင္းကိုပိတ္ရပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ျပည္တြင္းေၾကြးၿမီေတြက အတိုင္းအတာတစ္ခု အထိ ရွိေနပါတယ္။

ျပည္တြင္းေၾကြးၿမီေတြကို ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ဘယ္လိုပုံစံနဲ႔ယူလဲဆိုေတာ့ အဓိက နည္းလမ္း ႏွစ္သြယ္နဲ႔ ေခ်းယူရပါတယ္။ ပထမနည္းလမ္းကေတာ့ အစိုးရေငြေခ်းစာခ်ဳပ္၊ ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္ Government Treasury Bond လို႔ေခၚတယ္။ ဒီစာခ်ဳပ္ေတြက ႏွစ္ႏွစ္၊ သုံးႏွစ္၊ ငါးႏွစ္သက္တမ္းေတြ ရွိပါတယ္။သက္တမ္းအလိုက္ မတူညီတဲ့ အတိုးႏႈန္းေတြ ေပးၿပီးေတာ့ ရယူတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအစိုးရရဲ႕ ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္ေတြကို အဓိကအားျဖင့္ ေငြေရးေၾကးေရးအဖြဲ႕အစည္းေတြေရာ အျခားေသာ ကုမၸဏီ၊ လူပုဂၢိဳလ္ေတြကိုေရာ၊ တစ္ဦးခ်င္းစီကိုေရာ အားလုံးကို ေရာင္းခ်ေပးပါတယ္။က်သင့္တဲ့ အတိုးကို ေျခာက္လတစ္ႀကိမ္ေပးပါ တယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေနနဲ႔ အတိုးေပးၿပီး ေခ်းေငြရယူျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုက (Treasure Bill) အစိုးရရဲ႕ ေငြတိုက္လက္မွတ္က ကာလတို ေလာေလာဆယ္ သက္တမ္းသုံးလ ျဖစ္ပါ တယ္။ ကာလတိုတြင္းမွာ ေငြျပန္ေဖာ္ႏိုင္ တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အတိုးႏႈန္းကို Treasure bond ေလာက္ မေပးရပါဘူး။ ေလးရာခိုင္ႏႈန္း နဲ႔ေပးပါတယ္။ အဓိကအားျဖင့္ အတိုးႏႈန္းနည္း တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ လူပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းတို႔၊ ကုမၸဏီတို႔က ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံတာမရွိပါဘူး။အဓိက ေငြေရးေၾကးေရး အဖြဲ႕အစည္းေတြျဖစ္တဲ့ ဘဏ္ေတြနဲ႔ ဗဟိုဘဏ္က ျဖည့္ဆည္းေပးျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုနည္းက သက္သာတယ္။ တစ္ႏွစ္ကို ေလးရာခိုင္ႏႈန္းပဲေပးရတယ္။ တစ္ဖက္က ဘာရွိလဲဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ ဗဟိုဘဏ္က ခပ္မ်ားမ်ားယူလိုက္ရင္ေတာ့ ဗဟိုဘဏ္ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ တစ္ခုတည္း ေသာ ေငြစကၠဴ႐ိုက္ႏွိပ္ခြင့္ရွိတဲ့ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ဗဟိုဘဏ္က ယူတာမ်ားရင္၊ ေငြစကၠဴေတြ မ်ားမ်ား႐ိုက္ႏွိပ္ရရင္ ေငြေၾကးသီအိုရီအရ ေငြေတြေစ်းကြက္ထဲ ေဖာင္းပြလာမယ္ဆိုတဲ့ ယူဆခ်က္ေတြ ရွိပါ တယ္။ အတိအက်ႀကီး မဟုတ္ေပမယ့္ မွန္သင့္သေလာက္မွန္ပါတယ္။ ဒါကို ေလွ်ာ့ခ်ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဗဟိုဘဏ္က ေငြတိုက္လက္မွတ္နဲ႔ ေခ်းယူျဖည့္ဆည္းတဲ့ နည္းလမ္းယူတဲ့ အတိုင္းအတာကို ေလွ်ာ့ခ်ၿပီးေတာ့မွ သူလည္းပဲ ျပည္သူလူထုေတြအားလုံး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံႏိုင္ေအာင္ စတင္ၿပီးေတာ့ ႀကိဳး ပမ္းေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။

Treasury Bill Auction ေငြတ္ိုက္ လက္မွတ္ ေလလံနဲ႔ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီ ကစၿပီး ႏွစ္ပတ္ကို တစ္ခါလုပ္ေနပါတယ္။ဆက္ၿပီး လုပ္ေနဦးမွာပါ၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာရွိတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ဗဟိုဘဏ္မွာ လုပ္ေနပါ တယ္။ ပထမဦးဆုံးအေနနဲ႔ ေငြေရးေၾကးေရး အဖြဲ႕အစည္းေတြကိုပဲ ေလလံကို ဝင္ခြင့္ျပဳ ထားပါေသးတယ္။ ေငြေရးေၾကးေရး အဖြဲ႕အစည္းေတြျဖစ္တဲ့ ဘဏ္ေတြက ကမ္းလွမ္း တဲ့ေစ်းနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ေရာင္းရမယ့္ေစ်းနဲ႔၊ အရင္တုန္းက အတိုးႏႈန္းက ေလးရာခိုင္ႏႈန္း နဲ႔ရေပမယ့္ ပထမဦးဆုံးခုနစ္ေလာက္ စေပးရတယ္။ အခု ခုနစ္ကေန (၈ ဒသမ ၁)၊ (၈ ဒသမ ၁၅) အထိ တက္လာပါတယ္။ ျပည္သူ လူထုဆီကယူရတဲ့ အတိုးဝန္ထုပ္ဝန္ပိုးျမင့္ တက္လာပါတယ္။ ဆိုလိုတာကေတာ့ ဗဟိုဘဏ္ကေလွ်ာ့ခ်ၿပီးေတာ့ တစ္ဖက္က ျပည္သူ လူထုဆီက ေခ်းယူဖို႔ႀကိဳးစားတဲ့အခ်ိန္မွာ အစိုးရအတြက္ ေပးရတဲ့အတိုး၊ ေငြတိုက္ စာခ်ဳပ္တို႔ ေငြတိုက္လက္မွတ္တို႔ေပၚမွာ ေပးရတဲ့အတိုး ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုးျမင့္တက္လာတယ္။ ဒါကိုလည္းအစိုးရအေနနဲ႔ အၿမဲတမ္းမ်က္ျခည္ မျပတ္ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး စီမံခန္႔ခြဲရတဲ့အေနအထား ျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုက ျပည္ပေၾကြးၿမီ၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ေဆြးေႏြး ၾကတာ၊ ဂ်ာနယ္ေတြမွာေရးၾကတာေတြလည္း ပါပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ ျပည္ပ ေၾကြးၿမီနဲ႔ မကင္းႏိုင္ပါဘူး။ ျပည္ပေၾကြးၿမီနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ရွိရင္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ မတိုင္ခင္က ယူခဲ့တဲ့ အေၾကြးနဲ႔ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ယူခဲ့တဲ့အေၾကြးေတြရွိပါတယ္။ ေနာက္ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ အခုကြၽန္ေတာ္တို႔ အစိုးရလက္ထက္က ယူခဲ့တဲ့ေၾကြးေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ျပည္ပ ေၾကြးၿမီနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ကိန္းဂဏန္းမ်ား အေနအထားဟာ အခ်ိန္နဲ႔အမွ် ေျပာင္းလဲမႈ ရွိပါတယ္။ ဒီေန႔ လႊတ္ေတာ္ကအတည္ျပဳတဲ့ ေၾကြးၿမီကိန္းဂဏန္း၊ တကယ္ထုတ္ယူရရွိတဲ့ ေၾကြးၿမီကိန္းဂဏန္း၊ တကယ္ျပန္လည္ေပး ဆပ္ဖို႔က်န္တဲ့ ေၾကြးၿမီကိန္းဂဏန္းေတြဟာ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခုမတူၾကပါဘူး။ ေၾကြးၿမီအေဟာင္း ေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ေၾကြးၿမီအသစ္ေတြ လည္း ရွိပါတယ္။ ျပည္ပေၾကြးၿမီကို ယူၿပီဆို ကတည္းက သူ႕သက္တမ္းနဲ႔သူ၊ သူ႔အတိုး ႏႈန္းနဲ႔သူ ခြဲျခားၿပီးယူရတာျဖစ္ပါတယ္။ စနစ္ တက်နဲ႔ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုၿပီးေတာ့မွ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား၊ ႏွစ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းၾကား စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ ဆိုၿပီးေတာ့မွ ယူရတာျဖစ္ပါတယ္။

၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းမွာ ယူခဲ့တဲ့ ေၾကြးၿမီေတြဆိုရင္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒနဲ႔ ဆက္စပ္တဲ့ဥပေဒေတြအရ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ အတည္ျပဳခ်က္ယူႏိုင္မွ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္ပေၾကြးၿမီတစ္ခု ယူေတာ့မယ္ဆိုရင္ ပထမဦးဆုံး ေၾကြးၿမီယူမယ့္ အဖြဲ႕အစည္း ေတြကေနၿပီး ပထမဦးဆုံးယူခ်င္တဲ့လုပ္ငန္း၊ ယူခ်င္တဲ့ပမာဏေတြကို စဥ္းစားရမယ္။ စဥ္းစား ၿပီးရင္ေပးမယ့္သူနဲ႔ ယူမယ့္သူ ေဆြးေႏြး ဖို႔လိုပါတယ္။ ေဆြးေႏြးၿပီးမွ ေၾကြးၿမီရယူ လိုပါတယ္ဆိုရင္ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းစဥ္ေတြအရ အမ်ဳိးသားစီမံကိန္းႏွင့္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္မႈဝန္ႀကီးဌာနကို ေၾကြးၿမီရယူမယ့္ ဝန္ႀကီးဌာနက ပထမဦးဆုံးတင္ျပရတာ ျဖစ္ပါတယ္။
အမ်ဳိးသားစီမံကိန္းႏွင့္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈဝန္ႀကီးဌာနက စိစစ္ၿပီးရင္ သမၼတ ႐ုံးဝန္ႀကီးဦးစီးတဲ့ ႏိုင္ငံျခားအကူအညီ အေထာက္အပံ့ စီမံခန္႔ခြဲေရးလုပ္ငန္းေကာ္မတီ ကို တင္ျပပါတယ္။ ဒီေကာ္မတီကစိစစ္ၿပီး အတည္ျပဳတယ္ဆိုရင္ သမၼတဦးေဆာင္တဲ့ ႏိုင္ငံျခားအကူအညီအေထာက္အပံ့ စီမံခန္႔ခြဲေရး ဗဟိုေကာ္မတီကို တင္ျပပါတယ္။ ဒီလို ေကာ္မတီႏွစ္ရပ္လုံးက အတည္ျပဳတဲ့အခါမွာ အမ်ဳိးသားစီမံကိန္းႏွင့္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈဝန္ႀကီးဌာနက ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီး ဌာနဆီကို ေခ်းေငြယူဖို႔ကိစၥအတြက္ကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္နဲ႔ ဆက္လက္ၿပီး ေဆာင္ရြက္ေပးဖို႔ အေၾကာင္းၾကားပါတယ္။ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနက ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ႐ုံးနဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႕႐ုံးေတြမွတစ္ဆင့္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတထံက သဝဏ္ လႊာေပးပို႔ဖို႔ လုပ္ရပါတယ္။

ဒီသဝဏ္လႊာ လႊတ္ေတာ္သို႔ေရာက္ရွိတဲ့ အခ်ိန္မွာ လႊတ္ေတာ္အေနနဲ႔လည္း ေခ်းေငြ တစ္ခုကိုရယူဖို႔အတြက္ ေခ်းေငြရယူမယ့္ သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးဌာန၊ ဘ႑ာေရး ဝန္ႀကီးဌာနနဲ႔ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈဝန္ႀကီးဌာန ေတြက လႊတ္ေတာ္မွာ ရွင္းလင္းတင္ျပရပါတယ္။ ဒီရွင္းလင္းတင္ျပခ်က္ေတြအေပၚမွာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အသီးသီးက ျပန္လည္ေမးျမန္းတာ၊ ေဆြးေႏြးတာ၊ ေဝဖန္တာေတြလုပ္ပါတယ္။ အဲ့ဒါေတြလုပ္ၿပီး ေနာက္ဆုံးမွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳဆုံးျဖတ္တဲ့ အတည္ျပဳခ်က္ ရရွိၿပီ ဆိုရင္ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနအေနနဲ႔ ယူမယ့္ သူနဲ႔ ဒီဘက္က လက္ခံမယ့္သူၾကားထဲက ေခ်း ေငြညိႇႏႈိင္းေရးလုပ္ငန္းေတြ ဆက္လုပ္ရပါတယ္။ ဒီအဆင့္က စာခ်ဳပ္အဆင့္ေရာက္ၿပီ၊ ဘယ္လိုစာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္မယ္။ စာခ်ဳပ္မူၾကမ္းကို သက္ဆိုင္ရာဌာနေတြနဲ႔ ဝိုင္းၿပီးေတာ့ ေဆြးေႏြး ရမယ္။ နစ္နာမယ့္အခ်က္ေတြဆိုရင္ တစ္ဖက္ ႏိုင္ငံနဲ႔ တစ္ဖက္အဖြဲ႕အစည္းေတြကို ျပန္ၿပီး ေျပာရပါတယ္။ သူ႕ဘက္ကလည္း ျပန္ေလွ်ာ့ေပးတာ၊ ေတာင္းဆိုတာေတြရွိပါတယ္။ ကိုယ့္ဘက္က လိုက္ေလ်ာႏိုင္တဲ့ achance ရွိရင္ လိုက္ေလ်ာေပးတာရွိပါတယ္။ အထူး သျဖင့္ မိမိႏိုင္ငံ နစ္နာမႈမရွိရေလေအာင္ ျပည့္စုံေအာင္စဥ္းစားၿပီးေတာ့မွ ေဆာင္ရြက္ရတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုအျပန္အလွန္ညိႇႏႈိင္းဖို႔ အခ်ိန္အတိုင္းအတာတစ္ခု ယူရပါတယ္။ ေနာက္ဆုံးမွာ ႏွစ္ဖက္စလုံး သေဘာတူညီၿပီ ဆိုရင္ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆို လက္မွတ္ထိုးၿပီး ေခ်းရ မယ္။ ဒီလိုေခ်းတဲ့အခါမွာ အတိုးႏႈန္းဘယ္ ေလာက္နဲ႔ ေခ်းမလဲ။ ေခ်းေငြရဲ႕ သက္တမ္း ကာလ ဘယ္ေလာက္ရွိလဲ။ ဒီသက္တမ္းကာလ အတြင္းမွာ အရင္းျပန္မဆပ္ရေသးတဲ့ ဆိုင္းငံ့ကာလလို႔ေခၚတဲ့ base period ဘယ္ေလာက္ရွိမလဲ။ ေခ်းေငြတစ္ခုလုံးကို အတိုးေရာအရင္းေရာ ျပန္ဆပ္ဖို႔ကာလ ဘယ္ေလာက္ရွိမလဲ။ တခ်ိဳ႕ေခ်းေငြေတြက အႏွစ္(၂ဝ)၊ (၃ဝ)၊ (၄ဝ) စသျဖင့္ရွိတယ္။အတိုးႏႈန္းသက္သက္သာသာနဲ႔ ကာလရွည္ရရွိ ႏိုင္တဲ့ေခ်းေငြကို ေရြးခ်ယ္ၿပီးေတာ့ ယူရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြံ႕ၿဖိဳး ေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္တဲ့ေခ်းေငြျဖစ္ပါတယ္။

အကယ္၍ ႏိုင္ငံေတာ္က လိုအပ္ခ်က္ အရ Commerical loan ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အတြက္ အဓိကမဟုတ္တဲ့ ေခ်းေငြမ်ဳိးဆိုရင္ လည္းပဲ ျပန္ရရွိတဲ့အေနအထား၊ ျပန္ဆပ္ႏိုင္ တဲ့အေနအထားရွိရင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ရြက္တဲ့အခါမွာ ျပည္သူလူထုအတြက္ ရရွိမႈအက်ဳိးေက်းဇူး စသျဖင့္ ၾကည့္ၿပီးေတာ့မွ ခ်င့္ခ်ိန္ၿပီး လုပ္ငန္းစဥ္အဆင့္ ဆင့္ကို ျဖတ္သန္းၿပီးေတာ့မွ ရယူတာမ်ဳိးလည္း ရွိပါတယ္။ ဒီလိုအခါမ်ဳိးက်ေတာ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ေခ်းေငြေတြမွာ အတိုးႏႈန္းသက္သာခ်င္မွ သက္သာမယ္။ သို႔ရာတြင္ ျပည္သူလူထုအတြက္ အက်ိဳးရွိမယ္။ ျပည္တြင္းနဲ႔ အျခားေသာဇာစ္ ျမစ္ေတြ၊ ေနရာေဒသေတြက ယူမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အတိုးႏႈန္းေတြ ႀကီးႏိုင္မယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီလိုေခ်းေငြမ်ဳိးကလည္း က်န္တဲ့အခ်ိန္ေတြဆို မရႏိုင္ဘူး စသျဖင့္ ဒီလိုအေျခအေနမ်ဳိးေတြ ရွိတယ္ဆိုရင္ ဒါကိုယူသင့္တယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္အထိတင္ျပၿပီး အတည္ျပဳေဆြးေႏြးဖို႔ ရွိပါတယ္။

ေၾကြးၿမီေခ်းယူမႈခံႏိုင္ရည္ ဆန္းစစ္ရရင္ ဒီႏိုင္ငံရဲ႕အေနအထားနဲ႔ မိမိႏိုင္ငံရဲ႕ GDP ရရွိမႈ အေနအထား၊ ႏွစ္အလိုက္ျပန္ဆပ္ရမယ့္ အေနအထား၊ ဒီအေပၚမွာ အႏၲရာယ္ရွိေနၿပီ လား၊ သိပ္မ်ားလည္းပဲ ရွိသင့္ရွိထိုက္တဲ့ အတိုင္းအတာထက္ နည္းလည္းနည္းေနလား ဆိုတာ technically တြက္ခ်က္ၿပီး မိမိႏ္ိုင္ငံက ဝင္ေငြနည္းတဲ့ ႏုိင္ငံလား၊ ဝင္ေငြမ်ားတဲ့ ႏိုင္ငံလား Debt to GDP ratio ဝင္ေငြနည္း တဲ့ႏုိင္ငံဆိုရင္ ေၾကြးၿမီေတြကို GDP နဲ႔ ႏႈိင္းစာ လွ်င္ ဘယ္ေလာက္ပဲ ယူသင့္တယ္ဆိုတာ ရာခိုင္ႏႈန္းအားျဖင့္ရွိၿပီးသားပါ။ DAG မွာ လည္း ေၾကြးၿမီနဲ႔ GDP အခ်ိဳးအစား၊ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံကဘယ္ေလာက္အထိ ယူသင့္တယ္ဆိုတာ ရွိပါတယ္။

လက္ရွိေၾကြးၿမီ အေျခအေနသည္ ခံႏိုင္ရည္ရွိေနေသးတာ ေတြ႕ရွိရပါတယ္။ ဘယ္အခ်ိန္က်ရင္ ေၾကြးၿမီခံႏိုင္ရည္ရွိမႈကို ထိခိုက္လာၿပီ ခံႏိုင္ရည္မရွိေတာ့ပါဘူးဆိုတာ သတိေပးရတာေတြလုပ္ရမွာပါ။ ဥပမာ-ဒီေန႔ ျပည္ပေၾကြးၿမီသည္ ျမန္မာေငြနဲ႔ ၁ဝ ဒသမ ၂ ထရီလီယံရွိတယ္ဆိုေပမယ့္ ေနာက္တစ္လ ႏွစ္လအတြင္းမွာ ကုိးထရီလီယံ လည္းျဖစ္ရင္ ျဖစ္သြားႏိုင္တယ္။ ဒီကေန႔ လႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳတဲ့ဂဏန္း၊ တကယ္ထုတ္တဲ့ ဂဏန္း၊ အဲဒီအခ်ိန္တြင္းမွာ တကယ္ဆပ္ေန တာေတြက ဆပ္ေနၿပီ အဲဒါေတြ အကုန္လုံးကို ေခ်လိုက္ေတာ့မွ လက္ရွိတကယ္ရွိတဲ့ ဂဏန္းထြက္လာမွာပါ။ ဒီေန႔ဂဏန္းနဲ႔ မနက္ျဖန္ ဂဏန္းမတူပါဘူး။ ႏိုင္ငံတကာ ေၾကြးၿမီေတြ ကလည္း ရက္နဲ႔အမွ် ေျပာင္းလဲေနမွာပါ။ ဘယ္လိုေျပာင္းလဲတယ္ဆိုတာ ေငြတိုက္ဦးစီး ဌာနက အသိဆုံးပါပဲ။ ဘ႑ာေရး ဝန္ႀကီးဌာနကလည္း အခါအားေလ်ာ္စြာ လႊတ္ေတာ္မွာ ျပည္တြင္း/ျပည္ပ ေၾကြးၿမီအေျခအေနေတြကို ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆိုတာ တင္သြင္းရွင္း လင္းတာရွိပါတယ္။ အရင္တုန္းက ေၾကြးၿမီကို မွတ္တမ္းတင္ထားတဲ့ အဆင့္ပဲရွိပါတယ္။ ယူသင့္လား၊ မယူသင့္လား၊ ဒါေတြကို ဘယ္လို ျပန္ဆပ္မလဲဆိုတဲ့ ခန္႔မွန္းတြက္ခ်က္တဲ့ အပိုင္းပါပါတယ္။ ေရွ႕အလားအလာဘယ္လို ရွိမလဲဆိုတာ ျပည္သူ႔ဘ႑ာေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈ မွာပါတဲ့ ေၾကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈ Debt Management ကေန ႏုိင္ငံတကာအဆင့္ မီေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။

ဒါကို ADB အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္ရဲ႕ နည္းပညာအကူအညီနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။ ျပည္သူ႕ေၾကြးၿမီ စီမံခန္႔ခြဲမႈ Public Debt Management Law အသစ္ေရးဆြဲၿပီး လႊတ္ေတာ္ပို႔ထားၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဥပေဒထြက္ လာရင္ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေနနဲ႔ ျပည္တြင္း/ ျပည္ပ ေၾကြးၿမီမ်ားနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး စီမံခန္႔ခြဲ ရမယ့္အခ်က္ေတြကို အတိအက် ျပ႒ာန္းၿပီး လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ ျပည္သူ႕ေၾကြးၿမီစီမံခန္႔ခြဲမႈဌာန Debt Mana-gement နဲ႔ Cash Management ဌာန ေၾကြးၿမီ မွတ္တမ္းတင္တာ၊ ေၾကြးၿမီ အစီရင္ခံတာ၊ ဆန္းစစ္တာ၊ ေၾကြးၿမီကို ခံႏိုင္ရည္ရွိ/မရွိ ဆန္းစစ္ၿပီး စီမံေဆာင္ရြက္သြားမွာပါ။
ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ျပည္တြင္းျဖစ္ေစ၊ ျပည္ပျဖစ္ေစ ေၾကြးၿမီနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး သိလိုတာရွိရင္ ဘ႑ာေရး ဝန္ႀကီးဌာန ေငြတိုက္ဦးစီးဌာနကို ဆက္သြယ္ေမးျမန္း ႏိုင္ပါတယ္။

ေမး။ ။ႏိုင္ငံရဲ႕ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ ဘယ္လိုရွိတယ္။ ဘယ္လို ကိုင္တြယ္ေနတယ္ဆိုတာကိုလည္း ရွင္းျပေပးေစလိုပါတယ္။
ေျဖ။ ။ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းကို အမ်ိဳးသားစီမံကိန္း ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈတိုးတက္ေရးဝန္ႀကီးဌာနက တြက္ခ်က္ပါတယ္။ တြက္ခ်က္ၿပီးေတာ့ ေျခာက္လပတ္အစီရင္ခံစာတို႔၊ ႏွစ္ပတ္လည္ အစီရင္ခံစာတို႔ ထုတ္ျပန္ပါတယ္။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ ႏႈန္းကအရင္ႏွစ္ထက္စာရင္ ျမင့္တက္လာတယ္ဆိုေပမယ့္ ႏိုင္ငံတကာေငြေရးေၾကးေရး အဖြဲ႕အစည္းေတြက ခန္႔မွန္းတာကေတာ့ အရင္က Single Digit ေတြပဲရွိပါတယ္။ အခု Double digit ရွိေနပါၿပီ။ တိတိက်က်ေတာ့ ေျပာလို႔မရဘူး။ တစ္ျပည္လုံးအတ္ိုင္းအတာနဲ႔ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ အထိုက္အေလ်ာက္တက္ေနၿပီလို႔ လက္ခံရပါမယ္။ အေျခခံစားကုန္၊ အျခားေသာ အေျခခံစားကုန္မဟုတ္တဲ့ အိမ္ၿခံေျမေတြကို အေျခခံၿပီးတြက္တာလည္း ရွိပါတယ္။ တစ္ျပည္လုံးအတိုင္းအတာနဲ႔ဆိုရင္ေတာ့ ေငြေၾကးေဖာင္းပြ ေနတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

ဒါေတြကို ဘယ္လိုကာကြယ္မလဲဆိုေတာ့ ေငြေၾကးမူဝါဒ၊ ဘ႑ာေရးမူဝါဒ၊ ကုန္သြယ္ေရးမူဝါဒနဲ႔ အျခား စပ္ဆက္မူဝါဒေတြ စသျဖင့္ အဓိက မူဝါဒေတြ ေပါင္းစပ္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရကေန ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈကို တည္ၿငိမ္ သြားေအာင္၊ ျပန္လည္က်ဆင္းသြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ရမွာပါ။ ျပည္တြင္းေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈရွိေနၿပီဆိုရင္ ျပည္တြင္းမွာ လွည့္လည္သုံးစြဲေနတဲ့ေငြေတြ မ်ားေနၿပီဆို တာျပေနတာပါ။

ဒီျပည္တြင္းမွာ လွည့္လည္သုံးစြဲေငြေတြကို ေလ်ာ့က်သြားေအာင္ ဗဟိုဘဏ္ကေန အတိုးႏႈန္းျမႇင့္ၿပီးေတာ့မွ ဘဏ္ေတြကို ေငြေတြျပန္ဝင္လာေအာင္ ေဆာင္ရြက္တဲ့နည္း၊ ဒါက ေငြေၾကးမူဝါဒနဲ႔လုပ္တဲ့နည္း၊ ခုနေျပာတဲ့ loan ေတြ၊ bill ေတြ ေရာင္းခ်ၿပီး ေငြေတြအစိုးရဆီ ေရာက္ေအာင္လုပ္တဲ့နည္း၊ loan အတိုးႏႈန္းေတြ ယခင္နဲ႔ စာရင္ တိုးျမႇင့္ေပးတယ္။ bill အတိုးႏႈန္းေတြ တိုးျမႇင့္ေပး မယ္။ အျပင္မွာ ပြေနတဲ့ေငြေတြ ဘဏ္ေတြထဲကို ျပန္ ေရာက္သြားမယ္။ အစိုးရလက္ထဲကို ျပန္ေရာက္သြားမယ္ဆိုရင္ ေငြေၾကးမူဝါဒနဲ႔ ျပန္ကုစားေပးတဲ့နည္း၊ တျခားေသာ ဘဏ္ေတြရဲ႕ ေငြေၾကးမူဝါဒအရ သီးသန္႔ေငြ လိုအပ္ခ်က္ ေတြကို ျဖည့္ဆည္းေပးတာက တစ္နည္း၊ တစ္ဖက္ကလည္း fiscal policy အေနနဲ႔၊ ႏိုင္ငံေရးမူဝါဒအေနနဲ႔ အစိုးရက သုံးေငြေတြ ဘယ္လို ေလွ်ာ့သုံးမလဲ၊ လိုခ်င္တဲ့စီမံကိန္းေတြကို က်စ္က်စ္လ်စ္လ်စ္နဲ႔ ၿပီးေျမာက္ေအာင္ျမင္ေအာင္ ဘယ္လိုသုံးမလဲ၊ ရေငြေတြကို ဘယ္လို တိုးရွာမလဲ (Tax Policy)၊ တစ္ဖက္က Expenditure Policy၊ ကုန္သြယ္ေရးမူဝါဒမွာ Export ေတြ ဘယ္လို တိုးျမႇင့္မလဲ၊ သြင္းကုန္ေတြ တတ္ႏုိင္သမွ်နည္းေအာင္ ဘယ္လိုအစားထိုးလုပ္ေဆာင္မလဲဆိုတာ ကုန္သြယ္ေရးမူဝါဒဘက္က စဥ္းစားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ တျခားေသာ ေမခ႐ိုစီးပြားေရး နယ္ပယ္တစ္ခုလုံး ဆက္စပ္မူဝါဒေတြအားလုံးဝိုင္းၿပီး ေဆာင္ရြက္ပါမွ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းေတြ တတ္ႏုိင္သမွ် တည္ၿငိမ္မယ္။ တည္ၿငိမ္ေနရင္ ေကာင္းပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ သီအိုရီေတြအရ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈလိုခ်င္ရင္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈႏႈန္းကလည္း အထိုက္အေလ်ာက္ ျမင့္တက္လာမွာပဲဆိုတဲ့ သီအိုရီလည္းရွိတယ္။ တစ္ဖက္က စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈတက္လာရင္ GDP တက္လာရင္ ေငြေၾကး ေဖာင္းပြမႈက မႏွစ္ကထက္စာရင္ ဒီႏွစ္ တစ္ရာခိုင္ႏႈန္းတက္တယ္။ ၁ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေလာက္တက္လာတဲ့ အေနအထားမ်ိဳးကို ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ ျမင့္တက္လာၿပီဆိုၿပီး လည္း ေၾကာက္စရာမလိုပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ႐ုတ္တရက္ အမ်ားႀကီးကြာျခားသြားရင္ေတာ့ တက္လိုက္က်လိုက္ မတည္မၿငိမ္ ျဖစ္ေနၿပီဆိုရင္ေတာ့ မျဖစ္ေတာ့ဘူးေပါ့။

ေမး။ ။ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ဘတ္ဂ်က္ပုံစံ ယခင္ႏွင့္ယခု ေျပာင္းလဲေဆာင္ရြက္မႈကိုလည္း သိပါရေစ။

ေျဖ။ ။၂ဝ၁၁-၂ဝ၁၂ ဘ႑ာေရးႏွစ္ကေနစၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ပုံစံက ေျပာင္းသြားေတာ့ ဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲေရး စနစ္ကိုလည္း ေျပာင္းလဲေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စု ဘတ္ဂ်က္လို႔ေခၚတဲ့ ျပည္ေထာင္စုရဲ႕ ဘ႑ာေငြအရ အသုံးဆိုင္ရာဥပေဒကို ျပည္ေထာင္စုမွာလုပ္ပါတယ္။ေနာက္ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္(၁၄)ခုကို တိုင္းေဒသ ႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္ ဘတ္ဂ်က္တစ္ခုစီ လုပ္ပါတယ္။

ျပည္ေထာင္စုရသုံးခန္႔မွန္းေျခေငြစာရင္းနဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီး/ျပည္နယ္ ရသုံးခန္႔မွန္းေျခေငြစာရင္း ဆက္စပ္မႈ အဓိကအခ်က္သုံးခ်က္ရွိပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုမွ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းေဒသႀကီး/ျပည္နယ္ တစ္ခုခ်င္းစီမွာ အထိ ဘတ္ဂ်က္ေတြမွာ လိုေငြျပေနရင္၊ သုံးေငြက ဝင္ေငြ ထက္မ်ားေနရင္၊ လိုေငြျပေနရင္ ျပည္ေထာင္စုဘ႑ာ ကေန ျဖည့္ဆည္းေပးပါတယ္။ ေနာက္နည္းလမ္းတစ္ခုက ဖြဲ႕စည္းပုံပါ အေျခခံဥပေဒအရပဲ အထူးကိစၥရပ္မ်ား (ဥပမာ-ေက်းလက္ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးနဲ႔ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရးအတြက္ ျပည္ေထာင္စုဘ႑ာေငြမွ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ အစီအစဥ္နဲ႔ သုံးစြဲပါတယ္။ ေနာက္ေက်းလက္ မီးလင္းေရး၊ ေရရရွိေရး၊ ေနာက္ စုေပါင္း႐ုံးေတြေဆာက္ဖို႔၊ အိမ္မဲ့ယာမဲ့ေတြအတြက္ လယ္ယာေျမေဖာ္ထုတ္ဖို႔ စသျဖင့္ သက္ဆိုင္ရာအထူးကိစၥေတြကို ျဖည့္ဆည္းေပးပါတယ္။လိုေငြတစ္ခုခ်င္းစီမွာ ျဖည့္ဆည္းေပးပါတယ္။)

တတိယတစ္ခုကေတာ့ အကယ္၍ သူတို႔ရဲ႕သုံးေငြက သူတို႔ရဲ႕ရေငြထက္ပိုေနခဲ့ရင္ စည္ပင္သာယာေရးအတြက္ ျဖစ္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ သူတို႔ဟာ သင့္ေတာ္တဲ့ အတိုးႏႈန္းနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရဆီမွ ေငြကိုေခ်းဖို႔၊ ေခ်းေငြအေနနဲ႔ ခြင့္ျပဳေပးလို႔ ရပါတယ္။ ဒီလို နည္းလမ္းသုံးမ်ိဳးနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ထားပါတယ္။

ျပည္သူ႔ဘ႑ာေရး စီမံခန္႔ခြဲေရးစနစ္ကို ၂ဝ၁၁-၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္မွ စတင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္။ ျပည္သူ႔ဘ႑ာ ေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈ ေခတ္မီဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး စီမံကိန္းကို ၂ဝ၁၄ မွ ၂ဝ၁၉ ခုႏွစ္အထိ ငါးႏွစ္ၾကာျမင့္တဲ့ စီမံကိန္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလို စီမံကိန္းတစ္ခုကိုလုပ္ဖို႔အတြက္ ၂ဝ၁၁-၂ဝ၁၂ မွာ ဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲတာ၊ စိစစ္တာေတြေျပာင္းလဲဖို႔ ကမၻာ့ ဘဏ္ကုိ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ရန္ပုံေငြအဖြဲ႕ေတြထံက နည္းပညာအကူအညီရယူၿပီး လက္ရွိအေနအထားေတြကို ေလ့လာတယ္။ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္ေတြကို ေလ့လာတယ္၊ သုံးသပ္တယ္။ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ကစၿပီး တစ္ႏွစ္ ေက်ာ္ေလာက္မွ Public Financial Report အဂၤလိပ္လို၊ ျမန္မာလိုထုတ္ပါတယ္။ IMF ကလည္း Public Financial Management နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ Mission ေတြ လႊတ္ၿပီးေတာ့ အစီရင္ခံစာတစ္ေစာင္ ထြက္ပါတယ္။ ျပည္သူ႔ဘ႑ာေရး စီမံခန္႔ခြဲမႈစနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး မဟာဗ်ဴဟာ Strategy ခ်တယ္။ အဲဒီကေနအေျခခံၿပီးေတာ့မွ Action Plan ေတြခ်ကာ စနစ္တက်ေလ့လာၿပီး စီမံေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။

ေမး။ ။ႏိုင္ငံရဲ႕အခြန္စနစ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အခြန္ရရွိမႈ နည္းပါးတယ္ဆိုၿပီး ေဝဖန္တာေတြရွိေနပါတယ္။ လက္ရွိဘယ္လိုေဆာင္ရြက္ေနတယ္ဆိုတာကို ရွင္းျပေပး ေစလိုပါတယ္။

ေျဖ။ ။အခြန္စနစ္၊ အခြန္အေကာက္ရေငြသည္ အျခားေသာႏိုင္ငံေတြနဲ႔ (အထူးသျဖင့္) ေဒသတြင္းႏိုင္ငံ ေတြနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္ တစ္မ်ိဳးသားလုံးရဲ႕ အခြန္အခနဲ႔ ဝင္ေငြ အခ်ိဳးခ်ရင္ ၁ဝ ရဲ႕ေအာက္မွာရွိေနတယ္။ ၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ မွာ ရွစ္ရာခိုင္ႏႈန္း ေလာက္ရွိၿပီး ေဒသတြင္းႏိုင္ငံ မ်ားထက္နည္းေနပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ၁ဝ ရာခိုင္ႏႈန္း အထက္ေက်ာ္ရပါမယ္။ အခြန္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးေတြ လုပ္ကိုလုပ္ရပါမယ္။

ျပည္တြင္းအခြန္မ်ားဦးစီးဌာနက ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ အဓိကက်တဲ့အခြန္ႀကီးေတြကို ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္တို႔လို အခြန္ေတြကို တာဝန္ယူၿပီး ေကာက္ရပါတယ္။ ဒီလို အဓိကက်တဲ့ အခြန္ေတြကို ေကာက္ေပးသလို အျခား ဝန္ႀကီးဌာနေတြကလည္း သက္ဆိုင္ရာအခြန္ေကာက္ ေပးတာရွိပါတယ္။

အခြန္အေကာက္ရေငြသည္ GDP နဲ႔ႏႈိင္းယွဥ္ရင္ နည္းေနပါေသးတယ္။ အခြန္ေကာက္ အေျခခံဧရိယာကို ခ်ဲ႕ထြင္ဖို႔လိုပါတယ္။ အခြန္အေကာက္ရယူတဲ့ စနစ္ကိုလည္း ျပဳျပင္ဖို႔လိုတယ္။ ကမၻာ့ဘဏ္တို႔၊ IMF တို႔လို အဖြဲ႕အစည္းေတြက နည္းပညာ အကူအညီေတြရယူၿပီးေတာ့ ျပည္တြင္းအခြန္မ်ားဦးစီးဌာနအေနနဲ႔ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါတယ္။ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္မွာ အခြန္ထမ္းႀကီးမ်ားဆိုင္ရာ အခြန္႐ုံးကို Large Tax Payer Office ကို မၾကာမီက ဖြဲ႕စည္းလိုက္ပါတယ္။ ဒါကႏိုင္ငံ ေတာ္မွာ အခြန္အမ်ားဆုံးထမ္းေဆာင္တဲ့ အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ လူပုဂၢိဳလ္ေတြဆီကေန ရသင့္ရထိုက္တဲ့ အခြန္ေတြကို အျပည့္အဝရရွိဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ဒီႏွစ္ထဲမွာ MTO လို႔ေခၚတဲ့ Medium Tax Payer Office ၊ အဲဒီကေနတစ္ဆင့္တက္ၿပီး Small Tax Payer Office ေတြ ဖြင့္သြားဖို႔ရွိပါတယ္။ အျမတ္ခြန္ ဥပေဒကို ႐ုပ္သိမ္းခဲ့ပါတယ္။ ၿပီးရင္ ဝင္ေငြခြန္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ ျပ႒ာန္းေပးခဲ့ပါတယ္။ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ ဥပေဒ၊ ႐ုံးခြန္၊ ေနာက္ ျမန္မာႏုိင္ငံ တံဆိပ္ေခါင္းခြန္၊ ကုန္းလမ္း အေကာက္အခြန္၊ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း အေကာက္အခြန္ အက္ဥပေဒ၊ အေသး

No comments:

Post a Comment