Wednesday, September 2, 2015

ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ တာဝန္ရွိသူတို့ေျပာေသာ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးလြယ္ကူမႈမွသည္ ႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးမႈဆီသို့


သတင္းအင္တာဗ်ဴး - ညီညီထြန္း၊ ရဲေခါင္ၫြန္႔၊ ဓာတ္ပုံ - ဖိုးေထာင္
ၾသဂုတ္ ၃ဝ ရက္က ေဒါနေတာင္ပတ္ကားလမ္းသစ္ ေကာ့ကရိတ္-သဃၤန္းညီေနာင္-ျမဝတီလမ္းကို ဖြင့္လွစ္ ႏိုင္ခဲ့သည္။ ေကာ့ကရိတ္-သဃၤန္းညီေနာင္-ျမဝတီလမ္းသည္ အာရွလမ္းမႀကီး (အာဆီယံအေဝးေျပးလမ္းမႀကီး) အတြင္း ပါဝင္ၿပီး ႏိုင္ငံ ၃၂ ႏိုင္ငံႏွင့္ ဆက္စပ္လ်က္ရွိသည္။ အဆိုပါလမ္းမႀကီး ဖြစ္လွစ္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ယခင္က ေကာ့ကရိတ္မွ ျမဝတီသို႔သြားသည့္ ေတာင္ေပၚလမ္းေဟာင္းတြင္ႀကံဳရေသာ အခက္အခဲမ်ားကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ေပေတာ့မည္။ ေကာ့ကရိတ္မွ ျမဝတီသို႔သြားသည့္ ေတာင္ေပၚလမ္းေဟာင္းသည္ ေတာင္ခါးပန္းႏွင့္ ေတာင္နံရံမ်ားကုိ ေဖာက္လုပ္ထား ျခင္းေၾကာင့္ အတက္တစ္ရက္၊ အဆင္းတစ္ရက္စနစ္ျဖင့္သာ သြားလာခဲ့ရသည္။
ယင္းသို႔ အခက္အခဲမ်ားအား ယခုဖြင့္လွစ္လိုက္ေသာ ေကာ့ကရိတ္-သဃၤန္းညီေနာင္ - ျမဝတီလမ္းက ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ေတာ့မည္ ျဖစ္ သည္။ ယခင္က အဆင္းတစ္ရက္၊ အတက္တစ္ရက္စနစ္ျဖင့္ သြားလာခဲ့ ရေသာ ျမဝတီသို႔ ယခုအခါတြင္ ၄၅ မိနစ္မွ်ျဖင့္ ေရာက္ရွိေတာ့မည္ျဖစ္ သည္။
ျမန္မာ-ထိုင္း ကုန္သည္မ်ား ေမွ်ာ္ လင့္လ်က္ရွိေနသည့္ ေကာ့ကရိတ္-ျမဝတီလမ္းႀကီး ယခုအခါတြင္ ဖြင့္လွစ္လိုက္ၿပီ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စီးပြားေရးသာမက ေဒသခံတို႔၏ လူမႈ ေရးႏွင့္က်န္းမာေရးကိုပါ အေထာက္ အကူရရွိေစမည္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏွင့္ ထိုင္းႏွစ္ႏိုင္ငံအစိုးရသည္ ျမန္မာ-ထိုင္းအတြက္သာမက ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ားကိုပါ ထပ္မံအေထာက္ အကူျပဳႏိုင္ေစရန္အတြက္ ျမန္မာ-ထိုင္းခ်စ္ၾကည္ေရးတံတား အမွတ္(၂) ပႏၷက္တင္ႏိုင္ခဲ့ၿပီး နားလည္မႈ စာခြၽန္လႊာ လက္မွတ္ေရးထိုးႏိုင္ခဲ့ ေသာေၾကာင့္ ၂ဝ၁၈ ခုႏွစ္မတိုင္မီ တံတားသစ္တစ္စင္း ျမင္ေတြ႕ရဖြယ္ ရွိေနသည္။ ေကာ့ကရိတ္-သဃၤန္း ညီေနာင္-ျမဝတီလမ္းကို ဖြင့္လွစ္ ႏိုင္မႈႏွင့္ ျမန္မာ-ထိုင္းခ်စ္ၾကည္ေရး တံတား အမွတ္(၂) ပႏၷက္တင္ႏိုင္မႈ တို႔ေၾကာင့္ရရွိလာႏိုင္မည့္ အက်ဳိး ရလဒ္မ်ားအေပၚ ႏိုင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္ မ်ားႏွင့္ တာဝန္ရွိသူမ်ားအား ေတြ႕ဆုံ ေမးျမန္းခဲ့သည္မ်ားကို ေဖာ္ျပအပ္ ပါသည္။
ဦးဥာဏ္ထြန္း
ဒုတိယသမၼတ
ျပည္ေထာင္စုသမၼတ
ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္

အခုလို ေကာ့ကရိတ္-သဃၤန္း ညီေနာင္ - ျမဝတီလမ္းကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ တဲ့အတြက္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္မႈေတြ ပိုမိုေခ်ာေမြ႕သြားမွာပါ။ နယ္စပ္ ေဒသမွာ မွီတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ျပည္သူေတြရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြား ကို လက္ေတြ႕က်က် အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေပးႏိုင္တဲ့ ေအာင္ျမင္မႈ တစ္ခုပါ။ အခုလည္း ျမန္မာ-ထိုင္း ခ်စ္ၾကည္ေရးအမွတ္(၂) တံတား ပႏၷက္တင္ပြဲလုပ္ေနတယ္။ အမွတ္(၁) ခ်စ္ၾကည္ေရးတံတားကေတာ့ ကူလူး ဆက္သြယ္မႈေတြ မ်ားလာတဲ့အတြက္ ကုန္တင္ျဖတ္သန္းတဲ့အခါမွာ တံတား ပမာဏေသးတဲ့အတြက္ လိုခ်င္ သေလာက္တင္မရဘူး။ ဒါေၾကာင့္ တံတားအမွတ္(၂) ကိုေဆာက္လုပ္ၿပီး ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္မႈနဲ႔ အျခားဆက္ဆံ မႈေတြ ျမႇင့္တင္တာပါ။ ဒီတံတားႀကီး ၿပီးသြားရင္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ျပည္သူေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားသာမကဘဲ ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံေတြအတြက္ပါ အေထာက္အပံ့ ေပးႏိုင္မယ္လို႔ ယုံၾကည္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈေတြကိုlevel အသီးသီး မွာ ဆက္လက္ျမႇင့္တင္သြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာ-ထိုင္း ႏွစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ဆက္ဆံေရးဟာ အလြန္ေကာင္းမြန္တဲ့ အေနအထားမွာ ရွိေနပါတယ္။
ဦးဝင္းလြင္
အင္ဂ်င္နီယာခ်ဳပ္
(ေဆာက္လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန)

ကြၽန္ေတာ္က ကရင္ျပည္နယ္ ေဆာက္လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန ႐ုံးခ်ဳပ္ ကိုယ္စားတာဝန္ယူရပါတယ္။ အာရွ လမ္းမႀကီး (အာဆီယံအေဝးေျပး လမ္းမႀကီး)က ႏိုင္ငံ ၃၂ ႏိုင္ငံနဲ႔ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ အာရွလမ္းမႀကီး ကေတာ့ ႏိုင္ငံေပါင္း ၁ဝ ႏိုင္ငံနဲ႔ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ အိႏၵိယ-ျမန္မာ-ထိုင္း အာဆီယံTripper type သုံးႏိုင္ငံနဲ႔ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ မဲေခါင္ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးမွာ တ႐ုတ္၊ ျမန္မာ၊ ကေမၻာဒီးယား၊ ထိုင္း၊ လာအို၊ ဗီယက္နမ္ ေျခာက္ႏိုင္ငံပါပါတယ္။ အေရွ႕-အေနာက္ စီးပြားေရးစႀကႍ လမ္းမေပၚမွာတည္ရွိေနတဲ့ ေကာ့ ကရိတ္-သဃၤန္းညီေနာင္-ျမဝတီလမ္း ဟာဆိုရင္ ၄၅ ဒသမ ၄၅ ကီလိုမီတာ အရွည္ရွိပါတယ္။ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္က တည္ေဆာက္ၿပီး ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္ လမွာ အားလုံးၿပီးစီးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ႏွစ္လမ္း သြားျဖစ္ၿပီး တစ္လမ္းကို ၃ ဒသမ ၅ ကီလိုမီတာနဲ႔ လမ္းပခုံးကေတာ့ တစ္ဖက္စီမွာ ၁ ဒသမ ၅ မီတာရွိပါ တယ္။ အက်ယ္အားျဖင့္ ၁ဝ ကီလို မီတာပါ။ လမ္းသားကေတာ့ ကတၱရာ၊ ကြန္ကရစ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလမ္းမႀကီး ဟာ အာဆီယံအဆင့္အေနနဲ႔ဆို အဆင့္(၂)အထိ ေဆာင္ရြက္ထား ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အင္ဂ်င္နီယာေတြ အေနနဲ႔ နည္းပညာအသစ္ေတြအမ်ား ႀကီးရပါတယ္။
ပႏၷက္႐ိုက္ၿပီး ေဆာက္လုပ္ေတာ့ မယ့္ ျမန္မာ-ထိုင္း ခ်စ္ၾကည္ေရး တံတားအမွတ္ (၂) တံတားအရွည္က မီတာ ၁၂ဝရွိပါတယ္။ တစ္ဖက္ကို ၄၅ မီတာရွိတဲ့ ခ်ဥ္းကပ္တံတားပါ။ အမွတ္(၁) တံတားနဲ႔ ငါးကီလိုမီတာ အကြာမွာရွိပါတယ္။ ဒီတံတားကို ထိုင္း-ျမန္မာပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ေကာ္မတီတစ္ရပ္ဖြဲ႕ၿပီး ေဆာင္ရြက္ သြားမွာပါ။ ကုန္က်စရိတ္ကိုေတာ့ ထိုင္းႏိုင္ငံဘက္ကပဲ က်ခံေပးမွာပါ။ စုစုေပါင္း ဘတ္သန္းေပါင္း ၃၉ဝဝ က်ခံၿပီး တည္ေဆာက္မွာပါ။
ဒီလမ္းႀကီးကို ေဖာက္လုပ္ၿပီးစီး သြားတဲ့အတြက္ အရင္သြားေနတဲ့ မူလလမ္းေဟာင္းက တစ္ရက္ကို တစ္ေၾကာင္းပဲ သြားလို႔ရတယ္။ အသြား တစ္ရက္၊ အျပန္တစ္ရက္ပါ။လမ္းေဟာင္းက သြားရတဲ့ အခက္အခဲ က အမ်ားႀကီးပါ။ ၾသဂုတ္ ၂၉ ရက္ ကဆို ကားအစီး ၂ဝဝဝ ေလာက္ရပ္ၿပီး ပိတ္သြားတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ယာဥ္ေမာင္း စည္းကမ္းမရွိမႈ၊ လမ္းရဲ႕အားနည္းမႈ၊ ရာသီဥတုဒဏ္ေတြေၾကာင့္ ေရတိုက္ စားၿပီး လမ္းသားေတြ ပဲ့ပါကုန္တာ ေၾကာင့္ သြားလို႔မရခဲ့ပါဘူး။ အခု ခ်ိန္မွာေတာ့ အခ်ိန္တိုသြားႏိုင္တဲ့ အတြက္ ေဒသခံျပည္သူလူထုရဲ႕ က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး အစစအရာရာ ပိုေကာင္းလာမွာပါ။ ေနာက္တစ္ခုက နယ္စပ္ကုန္သြယ္ ေရးမွာလည္း အမ်ားဆုံး ကုန္သြယ္ ေနတဲ့ ဝင္ေပါက္/ထြက္ေပါက္ျဖစ္တာ ေၾကာင့္ စီးပြားေရးအရ အက်ဳိး ျဖစ္ထြန္းမႈ မ်ားစြာရရွိေစပါတယ္။ ဒီလမ္းမႀကီးကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္အခု ေျပာျပတဲ့ အခက္အခဲေတြ အားလုံး ေက်ာ္လႊားေပးႏိုင္မွာပါ။
ဦးေစာဝင္းထိန္
ကရင္ျပည္နယ္အစုိးရအဖြဲ႕
ေခတၱဝန္ႀကီးခ်ဳပ္

ၾသဂုတ္ ၃ဝ ရက္မွာ စတင္ လႊဲေျပာင္းခဲ့တဲ့ ေကာ့ကရိတ္-သဃၤန္း ညီေနာင္-ျမဝတီလမ္း ဖြင့္လွစ္ႏိုင္တဲ့ အတြက္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျပည္နယ္သူ ျပည္နယ္သားေတြသာမကဘဲ ဗီယက္နမ္၊ လာအို၊ ထိုင္း၊ ျမန္မာတစ္ေလွ်ာက္ မွာရွိတဲ့ ျပည္သူျပည္သားေတြ အတြက္ပါ အက်ိဳးရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။ စီးပြားေရးကို အေထာက္အကူျပဳမွာပါ။ ေနာက္ ျမန္မာ-ထိုင္း ခ်စ္ၾကည္ေရး အမွတ္(၂)တံတားကိုလည္း ေဆာက္ မယ္ဆိုေတာ့ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ျပည္သူေတြရဲ႕ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈကို ဆတက္ထမ္းပိုး တိုးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးမယ့္ ေမတၱာ ေပါင္းကူးတံတားလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ လမ္းမၿပီးခင္မွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေတာင္ေပၚလမ္းကေနသြားရပါတယ္။ ေတာင္ေပၚလမ္းဆိုတာ ေက်ာက္နံရံ ေတြ ထြင္းေဖာက္ၿပီးသြားရတဲ့ လမ္းဆို ေတာ့ ယာဥ္တစ္စီးစာပဲ သြားလို႔ရပါ တယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ ဘားအံကေန ျမဝတီ အတက္ တစ္ရက္၊ အဆင္းတစ္ရက္ ဆိုၿပီး သြားရပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကုန္စည္စီးဆင္းမႈေတြ ေႏွာင့္ေႏွးရပါ တယ္။ အခုေတာ့ ယာဥ္ေတြ ေခ်ာေခ်ာ ေမြ႕ေမြ႕သြားႏိုင္မွာဆိုေတာ့ အမ်ားႀကီး အေထာက္အကူျပဳမွာပါ။ တံတား ကေတာ့ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္ၾကာ လိမ့္မယ္။
ပဒိုမန္းၿငိမ္းေမာင္
(ဗဟိုေကာ္မတီဝင္)
ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ုံး(KNU)

အရင္လမ္းေဟာင္းက ႏွစ္နာရီ ေလာက္သြားရတယ္။ ဒီလမ္းက မိနစ္ ၃ဝ ေလာက္ပဲသြားရမယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ပိုမိုေကာင္း လာမယ္။ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ေကာင္းမြန္မႈဟာ ျပည္သူေတြ အတြက္ အမ်ားႀကီးအက်ဳိးရွိပါတယ္။ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ေကာ၊ ႏိုင္ငံ ေတာ္အတြက္ပါ အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းမႈမ်ား တယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ကရင္ျပည္နယ္ မွာ ေဖာက္တဲ့လမ္းဆိုေတာ့ ကရင္ လူမ်ဳိးအတြက္ အင္မတန္အက်ိဳးရွိ ပါတယ္။ အခု ထိုင္း-ျမန္မာ ခ်စ္ၾကည္ ေရးတံတားအမွတ္(၂)သာ ထပ္ ေဆာက္လို႔ ၿပီးမယ္ဆိုရင္ ေမွ်ာ္မွန္းလို႔မရႏိုင္ေအာင္ အလြန္ ေကာင္းမြန္တဲ့ အက်ဳိးရလဒ္ေတြ ရပါလိမ့္မယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရေအာင္ တည္ေဆာက္ မယ့္အဖြဲ႕အစည္းပါ။ ႏွစ္ေပါင္း ၆ဝ ေက်ာ္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ျပည္သူေတြ ျပည္တြင္းစစ္ရဲ႕ဒဏ္ကို ခါးသီးစြာ ခံစားလာရတဲ့အတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး က ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ဆႏၵျဖစ္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ဘဝ၊ အနာဂတ္နဲ႔ ကံၾကမၼာျဖစ္ပါတယ္။ ကရင္အမ်ဳိးသား ေတြအေနနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရယူဖို႔ ဆႏၵ ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆိုတာ ကြင္းဆင္း ေလ့လာၾကည့္ပါ။
ဦးဝင္းေမာင္
ထိုင္းႏိုင္ငံဆိုင္ရာ
ျမန္မာႏိုင္ငံ သံအမတ္ႀကီး

ကြၽန္ေတာ္ ဘန္ေကာက္မွာ သံအမတ္အျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ တာ တစ္ႏွစ္ခြဲရွိပါၿပီ။ ဒီလမ္းႀကီးကို လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္ေလာက္ ကတည္းက စီစဥ္ေနတာပါ။ ျမန္မာ-ထိုင္းခ်စ္ၾကည္ေရးအမွတ္(၂) တံတား ကိုလည္း ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ဖို႔ စီစဥ္ေနပါတယ္။ အခုလို လမ္းေတြ၊ တံတားေတြ ျဖစ္ထြန္းလာတဲ့အတြက္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ျပည္သူလူထုသြားေရး လာေရးေတြ ပိုမိုလြယ္ကူၿပီး ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္မႈကိုလည္း ပိုမိုျမႇင့္တင္ႏိုင္ မွာပါ။ ေနာက္ အာဆီယံအေနာက္ စႀကႍလမ္းလို႔ ေခၚတဲ့ အိႏၵိယ-ျမန္မာ-ထိုင္းအတြက္လည္း ဒီလမ္းဟာ အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစမွာပါ။ ဒီလမ္းမေဖာက္ခင္က ကုန္သြယ္မႈမွာ အဆင္းတစ္ရက္၊ အတက္တစ္ရက္ ထားၿပီး ကုန္ပစၥည္းေတြ သယ္ေဆာင္ ရပါတယ္။ အဆင္းပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အတက္ ပဲျဖစ္ျဖစ္ ကားပ်က္ၿပီဆို ပိုမိုေႏွာင့္ ေႏွးတယ္။ အခ်ိန္လည္းပိုၾကာတယ္။ အခုဆိုရင္ ၄၅ မိနစ္ေလာက္နဲ႔ ေကာ့ကရိတ္ကို ေရာက္မွာဆိုေတာ့ ကုန္စည္စီးဆင္းမႈ၊ လူမႈေရး၊ က်န္းမာေရး အားလုံးေကာင္းလာ မွာပါ။ 
ျမန္မာနဲ႔ ထိုင္းျပည္သူေတြအတြက္ ဗီဇာကင္းလြတ္ခြင့္ရရွိေရး လက္မွတ္ ေရးထိုးၿပီး ျမန္မာနဲ႔ သြားလာမႈေတြ လုပ္လို႔ရေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေန ပါတယ္။ ဒီလမ္းေတြနဲ႔ ေနာက္ ဒုတိယတံတားဖြင့္ၿပီးခ်ိန္မွာ ဝင္ခြင့္ လက္မွတ္ေတြ အခမဲ့ရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ။

No comments:

Post a Comment