Tuesday, September 29, 2015

ေတာင္သမန္အတြက္ မနက္ျဖန္မ်ား



The Mirror Daily's photo.
သတင္းေဆာင္းပါး - သေျပ

ယိုယြင္းစျပဳလာၿပီျဖစ္ေသာ ေတာင္သမန္အင္းႏွင့္ ေတာင္သမန္တံတား၏ ႐ုပ္သြင္ကို ယမန္ႏွစ္ကတည္းက သတိျပဳမိလာသည္။ သဘာဝတရား၏ ေဖာက္ျပန္မႈသေဘာအတိုင္း ပ်ိဳရာမွ အို၊ သစ္ရာမွ ေဟာင္းၾကရစၿမဲ။

ေတာင္သမန္တံတား(ေခၚ) ဦးပိန္တံတားႀကီး သစ္လြင္ခဲ့စဥ္က လန္းဆန္း တက္ၾကြမႈ၊ ဣေႁႏၵႀကီးစြာ တည္ရွိမႈ၊တံတားႀကီး၏ အလွႏွင့္ ေတာင္သမန္အင္း၏ သဘာဝတရားတို႔ လိုက္ဖက္တင့္တယ္မႈျဖင့္ ပနံရစြာတည္ရွိမႈ၊ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္ဝင္ ေရွးေဟာင္းသစ္သားတံတားႀကီးအျဖစ္ ''ျမန္မာ'' သာမက ကမၻာေက်ာ္သည္အထိ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားမႈ၊ စိတ္ခ်မ္းေျမ့ဖြယ္ အပန္းေျပေစမႈ ႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခုလုံး၏ သြားလာေရးႏွင့္ စီးပြားေရးအရ အေထာက္ အကူျပဳမႈတို႔ကို အတတ္ႏိုင္ဆုံးဝန္ေဆာင္မႈေပးခဲ့ၿပီး တာဝန္အလီလီေက်ခဲ့ၿပီ။

ဦးပိန္တံတားႀကီး ရင့္ေရာ္လာမႈႏွင့္အတူ ေတာင္သမန္အင္းေရျပင္ က်ဆင္းလာခ်ိန္တြင္ တံတားႀကီးကို မူလအေနအထားမပ်က္ယြင္းေစဘဲ ေရရွည္တည္တံ့ခိုင္ၿမဲေအာင္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းရန္ႏွင့္ ေတာင္သမန္အင္း သန္႔ရွင္းသာယာလွပေစရန္အတြက္ ေဖးမကူညီလုပ္ေဆာင္ေပးရမည့္တာဝန္မွာ သက္ဆိုင္သူအားလုံး ျဖစ္လာခဲ့သည္။

ဦးပိန္တံတားႀကီး…

''အင္းကေအာင္အာ''ဟု တံတားႀကီးတည္ေဆာက္ခဲ့သည့္(၁၂၁၁)ခုႏွစ္ကို လည္းေကာင္း၊ ''အင္းကေအာင္ညီ''ဟု တံတားႀကီး ေဆာက္လုပ္ၿပီးစီးခဲ့သည့္ (၁၂၁၃)ခုႏွစ္ကို လည္းေကာင္း စာခ်ဳိးျဖင့္ေဖာ္ျပခဲ့မႈ၊ ပုဂံမင္းလက္ထက္တြင္ အမရပူရၿမိဳ႕စာေရး ေမာင္ပိန္က ေတာင္သမန္ရြြာႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ေက်းရြာမွ ျပည္သူမ်ားသြားလာမႈအဆင္ေျပေစရန္ ေတာင္သမန္အင္းကိုျဖတ္၍ ႏွစ္ႏွစ္ ခန္႔ၾကာ ေဆာက္လုပ္ခဲ့မႈ၊ စစ္ကိုင္းႏွင့္ အင္းဝၿမိဳ႕မ်ားမွ နန္းေတာ္ေဟာင္းႏွင့္ အိမ္ေတာ္ေဟာင္းမ်ားမွ သစ္သားေဟာင္းမ်ားကို ပုဂံမင္းက အမ်ားျပည္သူအတြက္ တံတားေဆာက္လုပ္ရန္ ခြင့္ျပဳခဲ့မႈႏွင့္ ဘုရင့္စစ္ေလွႀကီးမ်ား၊ ျပည္ႀကီး မြန္စသည့္ ဘုရင့္ေဖာင္ေတာ္ႀကီးမ်ား လြယ္ကူစြာျဖတ္သန္းသြားလာႏိုင္ေစ ေရး လြယ္ကူစြာျဖဳတ္ႏိုင္၊ တပ္ႏိုင္ရန္ စီမံေဆာက္လုပ္ခဲ့မႈ၊ ေဖာင္လမ္းေၾကာင္းကိုးခုႏွင့္ ခရီးသြား မ်ား နားေနႏိုင္ေစရန္ ဇရပ္ေလးခု ထည့္သြင္းတည္ ေဆာက္ခဲ့မႈမ်ားကို ေလ့လာသိရွိရသည္။

''ေျမဝင္တသူ၊ ထူးမႈႏွစ္ခ်က္၊ ႏွစ္ဖက္ဝရန္တာ၊ ခင္းသုံးလႊာႏွင့္'' စာခ်ဳိးျဖင့္ တံတားတိုင္ ေျမဝင္ ခုနစ္ေပ အနက္ႏွင့္ ေျမဝင္တိုင္အဖ်ားအားခြၽန္ထားမႈ၊ တိုင္ေျခ မ်ားကို အေပါက္ေဖာက္၍ ထူးႏွစ္ခ်က္ခတ္၊ ဝရန္တာ ႏွစ္ဘက္ကာ၍ အခင္းသုံးထပ္၊ သုံးလႊာခင္း၍ ေဆာက္လုပ္ထားမႈ၊ ထုထည္ႀကီးမားေသာသစ္မ်ား ေအာက္ခံထားၿပီး အခင္းသစ္သားျပား သုံးဆင့္ကို တစ္ခုအေပၚတစ္ခု ကန္႔လန္႔ျဖတ္တင္ကာ ေဆာက္လုပ္ခဲ့မႈတို႔ကို လည္း ေကာင္း၊ ''နဝ အဌ ဇယ ေမာင္ပိန္'' ဟူ၍ တံတားတြင္ တိုင္ေပါင္း ၉၈၄ တိုင္ျဖင့္ ေရွးေခတ္ျမန္မာဗိသုကာ လက္သမားပညာရွင္မ်ားက စေကးခ်ိန္၊ မွန္ခ်ိန္မပါဘဲ လက္အတိုင္းအတာ၊ ေျခလွမ္းအတိုင္းအတာတို႔ျဖင့္လည္း ေကာင္း၊ လႈိင္းဒဏ္၊ ေလဒဏ္ခံႏိုင္ရန္ ေျဖာင့္တန္းစြာ မေဆာက္လုပ္ဘဲ ေတာင္ဘက္သို႔ ဦးေမာ့၍ ေကြ႕ဝိုက္ကာ က်င္တြယ္ခ်ိဳးသဏၭာန္ ေဆာက္လုပ္ခဲ့မႈကိုလည္းေကာင္း ေလ့လာမွတ္သားရသည္။
ေခတ္အဆက္ဆက္ ပ်က္စီးယိုယြင္းမႈႏွင့္အတူ ျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းမႈျပဳလုပ္ခဲ့ရာတြင္ တံတားႏွစ္ဖက္ထိပ္ရွိ အုတ္ တံတားကို ျဖဳတ္ၿပီး သစ္သားတံတားျဖင့္ အစားထိုး ေဆာက္လုပ္ခဲ့မႈေၾကာင့္ တံတားတိုင္မ်ား တိုးလာခဲ့ရာ ဇရပ္ေလးေဆာင္မွ တိုင္မ်ားအပါအဝင္ တံတားတိုင္ စုစုေပါင္းမွာ ၁ဝ၈၆ တိုင္အထိ ရွိလာခဲ့ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အရွည္ဆုံးသစ္သားတံတားအျဖစ္ ရပ္တည္လ်က္ရွိသည္။

''ဒုတိယကမၻာစစ္ၿပီးကာလ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္က ေတာင္ သမန္အင္း ေရအလြန္ႀကီးၿပီး ဦးပိန္တံတားႀကီး ေရနစ္ျမဳပ္ ခဲ့ဖူးပါတယ္။ တံတားတိုင္လုံးနဲ႔ တံတားအခင္းေတြ ေရစီးနဲ႔ ေမ်ာပါပ်က္စီးခဲ့တာေၾကာင့္ ေတာင္သမန္ရြာမွာေနတဲ့ အမရပူရအမတ္ ဦးဘသီက ျပဳျပင္ခဲ့တယ္''ဟု အမရပူရ ၿမိဳ႕ေန အသက္(၈၄)ႏွစ္အရြယ္ရွိ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး အၿငိမ္းစား ဦးေအာင္ေငြက ေျပာသည္။

ေတာင္သမန္တံတားႀကီးကို ေခတ္အဆက္ဆက္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းျခင္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာတြင္ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္တြင္ ေက်းလက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးရန္ပုံေငြျဖင့္ တံတားအေရွ႕ ဘက္ပိုင္းရွိ အခန္းေပါင္း ၅ဝ အရွည္ေပ ၅ဝဝ ကိုလည္း ေကာင္း၊ ၁၉၇၃ ႏွင့္ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ေရႀကီးသျဖင့္ အမရပူရၿမိဳ႕ရွိ မဟာဂႏၶာ႐ုံ ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးေဆာင္၍ တာဝန္ရွိသူမ်ားႏွင့္ အလွဴရွင္မ်ား ပူးေပါင္း၍ တံတား အခန္းေပါင္း ၈ဝ ခန္႔ကိုတစ္ႀကိမ္၊ ၄၅ ခန္းခန္႔ကို တစ္ႀကိမ္စီ ျဖင့္ ျပဳျပင္ခဲ့ရာတြင္ အခ်ဳိ႕ေနရာမ်ား၌ သံကူကြန္ကရစ္ တံတားမ်ားျဖင့္ အစားထိုး၍ ျပဳျပင္ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

''ေရွးေဟာင္းသုေတသန ခြင့္ျပဳရန္ပုံေငြမွ ၁၉၉၉-၂ဝဝဝ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ ေငြက်
၏ပ္ ၁ဝ သိန္း၊ ၂ဝဝဝ-၂ဝဝ၁ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ ေငြက်ပ္ သုံးသိန္း၊ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္ထဲမွာ ေငြက်ပ္ ၃၅၅ ဒသမ ၇ သိန္း ခြင့္ျပဳခဲ့ၿပီး ယိုင္ေနတဲ့ သစ္သားတိုင္နဲ႔ ၾကမ္းခင္းေတြ ျပန္လည္တည့္မတ္တာ၊ ေဆြးျမည့္ေနတဲ့ ရက္မႏွင့္ဆင့္ေတြမွာ အစားထိုးျပဳျပင္တာ၊ တံတားၾကမ္းခင္းေဟာင္းေတြမွာ သံခ်က္ၾကြေနတာကို ထပ္မံသံ႐ိုက္တာ၊ ကြၽန္းတိုင္ေတြ ဆက္ၿပီး ျပဳျပင္ခဲ့တာ ေတြကို မွတ္တမ္းေတြမွာ ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါတယ္''ဟု ယဥ္ေက်းမႈဝန္ႀကီးဌာန ေရွးေဟာင္းသုေတသနႏွင့္ အမ်ဳိးသား ျပတိုက္ဦးစီးဌာန မႏၲေလးဌာနခြဲမွ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးညိဳျမင့္ထြန္းက ေျပာၾကားသည္။

ထို႔အျပင္ ဦးပိန္တံတား ျပဳျပင္ခဲ့မႈမ်ားတြင္ ၂ဝဝ၅-၂ဝဝ၆ ဘ႑ာေရးႏွစ္တြင္ ေငြက်ပ္ သိန္း ၁၇ဝ၊ ၂ဝဝ၈-၂ဝဝ၉ ဘ႑ာေရးႏွစ္တြင္ ေငြက်ပ္ ၄၈ ဒသမ ၅ သိန္း၊ ၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ဘ႑ာေရးႏွစ္တြင္ ေငြက်ပ္ ၁၃၄ သိန္းတို႔ ခြင့္ျပဳခ်က္ရရွိခဲ့ၿပီး တံတားတိုင္မ်ား အစားထိုးလဲလွယ္ျခင္း၊ ျဖတ္ဆက္ျခင္း၊ တည့္မတ္ျခင္း၊ ခ်ဳပ္တန္း၊ ေထာက္တန္း၊ ရက္မ၊ ဆင့္၊ ၾကမ္းခင္းမ်ား လဲလွယ္ျခင္း၊ ဇလီသတ္ျခင္း၊ လက္ရန္းမ်ားတပ္ဆင္ျခင္း၊ အခန္းနံပါတ္မ်ား ေရးထိုး ျခင္းမ်ားအျပင္ အမ်ားျပည္သူ လွဴဒါန္းေငြမ်ားျဖင့္လည္း ေဆြးျမည့္ပ်က္စီးသည့္ တံတားႀကီး၏ ရက္မ၊ ဆင့္ႏွင့္ ၾကမ္းခင္းလဲလွယ္ျခင္းမ်ားကို အခါအားေလ်ာ္စြာ ျပဳျပင္ ခဲ့ၿပီး ထိန္းသိမ္းခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

''ဦးပိန္တံတားႀကီးကို ေရွးမူမပ်က္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းတဲ့ လုပ္ငန္းေတြ ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ရမွာပါ။ အခု တံတားႀကီးမွာ ေဆြးျမည့္ေနတဲ့ တံတားတိုင္ ၁ဝဝ လဲလွယ္ ဖို႔၊ ေအာက္ေျခေဆြးျမည့္ေနတဲ့ တံတားတိုင္ ၁၇ တိုင္ ျဖတ္ဆက္ျပဳျပင္ဖို႔၊ ေဆြးျမည့္ပ်က္စီးေနတဲ့ တိုင္အေခါင္း ၄၆ တိုင္ကို အစားထိုးဆက္ၿပီး ျပဳျပင္ဖို႔၊ ေဆြးျမည့္ေန တဲ့တံတား ရက္မ ၃၅ ေခ်ာင္း လဲလွယ္ဖို႔၊ တံတားလက္ရန္း ေပအရွည္ ၂ဝဝ ခန္႔ ျပဳလုပ္ဖို႔၊ သစ္သားခါးပန္းမ်ား ထည့္ သြင္းျပဳလုပ္ဖို႔ လိုအပ္ေနပါေသးတယ္''ဟု ဦးညိဳျမင့္ထြန္း က ဆက္လက္ေျပာၾကားသည္။

ေတာင္သမန္တံတားႀကီးမွ ကြန္ကရစ္တံတား လက္ရမ္းမ်ားတြင္လည္း အဂၤေတအေခ်ာကိုင္ ျပဳျပင္ရန္၊ ကြဲအက္ေနေသာ တိုင္ေခါင္းမ်ားကို စတီးျပားမ်ားျဖင့္ ခါးပတ္ျပဳလုပ္ထိန္းသိမ္းရန္၊ ေတာင့္တင္းခိုင္မာမႈရွိေစေရး ခ်ဳပ္တန္းႏွင့္ ေထာက္တန္းမ်ား ထည့္သြင္းျပဳလုပ္ရန္အျပင္ တံတားေအာက္ဘက္ျခမ္းမွ ၁၅ ေပခန္႔အကြာအထိ လုံၿခံဳေရး႐ႈေထာင့္အရ လွ်ပ္စစ္မီး သြယ္တန္းတပ္ဆင္ ရန္လည္း လိုအပ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။

ေတာင္သမန္အင္း …

လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၁ဝဝ ခန္႔က အင္းအက်ယ္မွာ ဧက ၂၅ဝဝ ခန္႔ ရွိခဲ့ရာမွ ယခုအခါ မိုးမ်ားခ်ိန္တြင္ ဧက ၁၈ဝဝ ခန္႔၊ ေရအနက္ ကိုးေပမွ ၁၅ ေပအထိ ရွိေသာ္လည္း ပြင့္လင္းရာသီတြင္မူ ဧက ၈ဝဝ မွ ၁ဝဝဝ ခန္႔ထိ ေလ်ာ့ က်လာခဲ့သည္။

ယခင္က ဒု႒ဝတီျမစ္ႏွင့္ ဧရာဝတီျမစ္တို႔မွ ေတာင္သမန္ အင္းသို႔ တိုက္႐ိုက္ေရဝင္ေရာက္ခဲ့ရာ သဘာဝတိုင္းရင္း 
၏ငါးမ်ဳိးမ်ား ေပါမ်ားသျဖင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ရွိ ေက်းရြာ ၁၃ ရြာမွ ေဒသခံျပည္သူမ်ားမွာ ငါး/ပုစြန္ ရွာေဖြ၊ ေရာင္းခ် မႈမ်ား လုပ္ကိုင္ၾကသည္။

ကမၻာႏွင့္အဝွမ္း ရာသီဥတု ေဖာက္ျပန္မႈမ်ားႏွင့္ အပူခ်ိန္လြန္ကဲလာၿပီး ေရအနက္ေလ်ာ့က်လာကာ ငါးမ်ား အတြက္ ေရေနဧရိယာ က်ဥ္းေျမာင္းလာျခင္း၊ ေတာင္သမန္ အင္းအတြက္ ေရထိန္းႏိုင္ရန္ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္ခန္႔က တံတားျဖဴေရထိန္းတံတား တည္ေဆာက္ခဲ့ရာ ျမစ္ေရမ်ား တိုက္႐ိုက္စီးဝင္မႈ ကန္႔သတ္ခ်က္ျဖစ္ေပၚလာျခင္း၊ ၿမိဳ႕ျပ ဧရိယာ က်ယ္ျပန္႔တိုးခ်ဲ႕လာၿပီး လူေနထူထပ္လာျခင္း၊ ပရံေတာ္ေခ်ာင္းတစ္ေလွ်ာက္ႏွင့္ ေရပိုပစ္ေျမာင္း တစ္ဖက္ တြင္ စက္မႈဇုန္မ်ား၊ အင္းပတ္လည္တြင္ လူေနအိမ္ႏွင့္ စားေသာက္ဆိုင္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ရာ စြန္႔ပစ္ေရႏွင့္ အမႈိက္သ႐ိုက္ အညစ္အေၾကးမ်ားေၾကာင့္ အင္းေရမွာ သန္႔စင္ၾကည္လင္မႈ ေလ်ာ့နည္းလာခဲ့ၿပီး ငါးေသဆုံးမႈ ျဖစ္စဥ္မ်ားျဖစ္ပြားလာေၾကာင္း သိရသည္။

''ေတာင္သမန္အင္းမွာ အစုလိုက္အၿပံဳလိုက္ ငါးေသဆုံးတာ နည္းပါတယ္။ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္က တစ္ႀကိမ္၊ ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္က တစ္ႀကိမ္ ရာသီဥတုပူျပင္းလြန္းတာေၾကာင့္ ေသဆုံးခဲ့တဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြရွိခဲ့တယ္။ အခုႏွစ္ ဧၿပီလမွာ တစ္ႀကိမ္၊ အခုစက္တင္ဘာလလယ္မွာ တစ္ႀကိမ္ ထပ္မံျဖစ္ပြားခဲ့တာ ႏႈိင္းယွဥ္ေတြ႕ရတယ္။ ေသဆုံးတဲ့ ငါးေတြမွာ သဘာဝငါးေတြ မပါဝင္ဘဲ ရာသီဥတုဒဏ္ ခံႏိုင္ရည္ နည္းတဲ့ အရြယ္တူ ''တီလားဗီးယား'' ေမြးျမဴေရးငါးေတြ အမ်ားစုျဖစ္တာလည္း ထူးျခားတယ္''ဟု တိုင္းေဒသႀကီး ငါးလုပ္ငန္းဦးစီးဌာနမွ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးက ရွင္းျပသည္။

ေတာင္သမန္အင္း သန္႔ရွင္းသာယာလွပေရး…

ယခုအခါ ေတာင္သမန္အင္းေရျပင္ သန္႔ရွင္းသာယာ လွပေရးအတြက္ အမႈိက္ကင္းစင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ေဗဒါမ်ား ဆယ္ယူျခင္း၊ ႏုန္းဆယ္စက္(Dreyer)ျဖင့္ ႏုန္း ဆယ္ျခင္း၊ ပရံေတာ္ေခ်ာင္းတစ္ေလွ်ာက္ တည္ေဆာက္ ထားေသာ စက္႐ုံမ်ားမွ ေရဆိုးမ်ားကို Treatment ျပဳလုပ္ၿပီးမွသာ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ၏ ၁ဝ လက္မပိုက္လိုင္းအတြင္းသို႔ ေရဆိုးမ်ား စြန္႔ထုတ္ရန္ စီမံ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ တမုတ္ဆိုးေျမာင္းမွ ဒု႒ဝတီျမစ္အထိ အရွည္ေပ ၁၂ဝဝဝ ခန္႔ရွိသည့္ ေရဆိုးထုတ္ ပိုက္လိုင္း ဆက္သြယ္ျခင္း၊ ဂါလန္တစ္သိန္းဆံ့ ေရဆိုးစုကန္ ေဆာက္ လုပ္ၿပီး စက္ႏွစ္လုံးျဖင့္ ေရဆိုးမ်ား ေန႔စဥ္ေမာင္းႏွင္ စုပ္ထုတ္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္လ်က္ရွိသည္။

''ေတာင္သမန္အင္းနဲ႔ ဆက္စပ္အင္း သုံးအင္းမွာ ငါးေမြးျမဴေရးလုပ္ကိုင္ခြင့္ကို ၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ဘ႑ာေရး ႏွစ္မွ ၂ဝ၁၆-၂ဝ၁၇ ဘ႑ာေရးႏွစ္အထိ ႏွစ္ခ်င္းေငြေျခ စနစ္နဲ႔ ငွားရမ္းခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေတာင္သမန္အင္း ေရရွည္တည္တံ့ေအာင္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ဖို႔ ၂ဝ၁၆-၂ဝ၁၇ ဘ႑ာႏွစ္မွာ ဆက္လက္ငွားရမ္းလုပ္ကိုင္ခြင့္မျပဳေတာ့ ပါဘူး။ ငါးေမြးျမဴေရးက ေဒသအတြက္ စားေသာက္ေရးကို အေထာက္အကူျပဳေပမယ့္ ေတာင္သမန္အင္းေရျပင္ သန္႔ရွင္းေရးနဲ႔ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေဆာင္ရြက္ ေရးကို ပိုၿပီးဦးစားေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္''ဟု မႏၲေလး ၿမိဳ႕ေတာ္ စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီဝင္ ေဒါက္တာ သြင္ေက်ာ္ေက်ာ္က ေျပာၾကားသည္။

ထို႔ျပင္ တိုင္းေဒသႀကီး ငါးလုပ္ငန္းဦးစီးဌာနကလည္း ေတာင္သမန္အင္းေရ အရည္အေသြးေကာင္းမြန္ေစေရး အတြက္ ထုံးမ်ားျဖဴးျခင္း၊ ကန္အတြင္း စက္ေလွမ်ား ေမာင္းႏွင္ၿပီး ေအာက္ဆီဂ်င္ ပိုမိုရရွိရန္ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ ေရနမူနာရယူၿပီး ေရအရည္အေသြး စစ္ေဆးျခင္း၊ ေရပန္းမ်ားခ်ျခင္း၊ ေရထုအေျခအေနလိုက္၍ ငါးအေရအတြက္ ထိန္းသိမ္းေမြးျမဴရန္ အႀကံျပဳျခင္းမ်ားျဖင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္လ်က္ရွိသည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္စည္ပင္သာယာေရးေကာ္မတီ ဗိသုကာ ပညာရွင္ ေဒါက္တာေက်ာ္လတ္၊ မႏၲေလးနည္းပညာ တကၠသိုလ္၊ မႏၲေလးစက္မႈတကၠသိုလ္တို႔မွ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ မ်ားႏွင့္ ပညာရွင္မ်ားပါဝင္ေသာအဖြဲ႕ကလည္း''ေတာင္ သမန္အင္း အနာဂတ္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဌာနေပါင္းစုံ၊ လူမႈေရးအဖြဲ႕ေပါင္းစုံ၊ အျခားေသာပညာရွင္မ်ား ပါဝင္ ေသာ အလုပ္႐ုံေဆြးေႏြးပြဲ ျပဳလုပ္သင့္ေၾကာင္း၊မႏၲေလး ၿမိဳ႕ျပဖြံ႕ၿဖိဳးမႈစီမံကိန္းတြင္ ေတာင္သမန္အင္းအား ယဥ္ေက်းမႈ ဇုန္နယ္ေျမအတြင္း သတ္မွတ္ၿပီး ဆက္စပ္ဧရိယာမ်ားတြင္ ပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးလုပ္ငန္းမ်ား စီမံေဆာင္ရြက္ သင့္ေၾကာင္း''အၾကံျပဳခဲ့ၾကၿပီး ပါရဂူဘြဲ႕ရ အင္ဂ်င္နီယာ သုေတသနျပဳသူမ်ားကလည္း ''ေရထုညစ္ညမ္းမႈေၾကာင့္ ေရသတၱဝါတို႔၏ ေဂဟစနစ္ကို ပ်က္ျပားေစႏိုင္သျဖင့္ စြန္႔ပစ္အမႈိက္မ်ား၊ ေရဆိုးမ်ား၊ စိုက္ပ်ဳိးေရးသုံး ဓာတ္ေျမ ၾသဇာမ်ားႏွင့္ ပိုးသတ္ေဆးရည္မ်ား၊ အဆိပ္သင့္ေစေသာ အရာမ်ား ဝင္ေရာက္ျခင္းမရွိေစေရး ကာကြယ္ထိန္းသိမ္း ထားရန္'' အႀကံျပဳခဲ့ၾကသည္။

ဆည္ေျမာင္းဦးစီးဌာနမွ ေတာင္သမန္အင္းေရျပင္ ညစ္ညမ္းမႈ ေလွ်ာ႔ခ်ရန္ႏွင့္ ေရေနသတၱဝါမ်ား ရွင္သန္လႈပ္ရွားမႈေကာင္းမြန္ေစေရးအတြက္ ႏုန္းမ်ားဆယ္ယူျခင္း ႏွင့္အတူ ရံဖန္ရံခါတြင္ ပိုလွ်ံေသာေရမ်ား ေလွ်ာ႔ခ်ျခင္း၊ ဧရာဝတီျမစ္ေရတက္ခ်ိန္တြင္ အင္းအတြင္းသို႔ ေရသြင္းၿပီး ေရလဲလွယ္ျခင္းမ်ား ေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳမႈ ႏွင့္အတူ လိုအပ္သည္မ်ား ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိသည္။

ဝင္လာမစဲ တသဲသဲ-

ေတာင္သမန္အင္းအတြင္း ျပည္တြင္းျပည္ပ ခရီးသြားဧည့္သည္မ်ား လွည့္လည္ေလ့လာျခင္းအစီအစဥ္ အျဖစ္ ငွက္ေလွ ၄၅ စင္းျဖင့္ ပို႔ေဆာင္ေပးလ်က္ရွိသကဲ့သို႔ အင္းတစ္ဝိုက္တြင္လည္း စားေသာက္ဆိုင္ ၇၃ ဆိုင္ ဖြင့္လွစ္၍ ဝန္ေဆာင္မႈေပးလ်က္ရွိသည္။
ေတာင္သမန္အင္း၏ တည္ၿငိမ္လွပေသာ ႐ႈခင္းႏွင့္ ဦးပိန္တံတား၏အလွသည္ ျပည္တြင္း၌သာမက ႏိုင္ငံ တကာမွပင္ အထူးစိတ္ဝင္စားမႈခံရသည့္ လည္ပတ္စရာ ေနရာတစ္ခုျဖစ္လာခဲ့ရာ ႏိုင္ငံျခားသားဧည့္သည္ ဝင္ေရာက္မႈမွာလည္း ႏွစ္စဥ္တိုးတက္လာခဲ့သည္။ ၂ဝ၁ဝ-၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္အတြင္း ႏုိင္ငံျခားသားဧည့္သည္ ၂၁ဝဝဝဝ၊ ၂ဝ၁၁-၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္တြင္ ၂၃ဝဝဝဝ၊ ၂ဝ၁၂-၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ၃၁ဝဝဝဝ၊ ၂ဝ၁၃-၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ၃၅ဝဝဝဝ ႏွင့္ ၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ၃၈ဝဝဝဝ အထိ ႏိုင္ငံျခား သားဧည့္သည္ ဝင္ေရာက္မႈ ျမင့္တက္ခဲ့ရာ ခရီးသြား လုပ္ငန္းႏွင့္အညီ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏွင့္အတူ ေဒသခံ ျပည္သူတို႔၏ လူေနမႈဘဝမ်ားလည္း ျမင့္တက္လာလ်က္ ရွိသည္။

တစ္ေက်ာ့ျပန္ႏိုးထလာမည့္ ေတာင္သမန္-

ေရကန္ႏွင့္အင္းတို႔၏ သေဘာသဘာဝသည္ ေရရွိမွ သာ အဓိပၸာယ္ျပည္စုံသကဲ့သို႔ တံတားသည္လည္း ေရျပင္ က်ယ္ကို ျဖတ္ေက်ာ္ရန္ ေဆာက္လုပ္ထားျခင္းျဖစ္ရာ တံတားႏွင့္ေရသည္ လိုက္ဖက္တင့္တယ္လ်က္ရွိသျဖင့္ ေတာင္သမန္အင္းကို အၿမဲထိန္းသိမ္းၿပီး တိုးတက္လာသည့္ လူဦးေရႏွင့္ ၿမိဳ႕ျပအဂၤါရပ္ႏွင့္အညီ အမ်ားျပည္သူအတြက္ အပန္းေျဖေနရာတစ္ခုႏွင့္ ဝင္ေငြရွာေဖြေပးေသာ ေနရာ တစ္ခုသာမက ေရေနသတၱဝါမ်ားႏွင့္ ေဆာင္းခိုငွက္မ်ား အပါအဝင္ မ်ဳိးစိတ္ေပါင္းမ်ားစြာအတြက္ နားခိုစရာ ေနရာတစ္ခုအျဖစ္လည္း ထိန္းသိမ္းၾကရေပမည္။

ထို႔အျပင္ အမ်ားျပည္သူဆႏၵကို တန္ဖိုးထားေလးစားမႈျဖင့္ ေဒသဆိုင္ရာယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဘာသာရပ္ဆ္ိုင္ရာ အထိန္းအမွတ္ေနရာ (Land Mark) တစ္ခုအျဖစ္ အစဥ္ ဝင့္ထည္စြာ ရပ္တည္ႏိုင္ေရး ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ၾကရမည္။

မၾကာမီ ေတာင္သမန္အင္း ေရရွည္တည္တံ့ခိုင္ၿမဲ ေစရန္ႏွင့္ အစဥ္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစရန္အတြက္ ပညာရွင္ မ်ား
၏၊ ဌာနဆိုင္ရာမ်ားႏွင့္ ေဒသခံမ်ားပါဝင္ေသာ အလုပ္႐ုံ ေဆြးေႏြးပြဲတစ္ခုကို ပူးေပါင္းက်င္းပမည္ျဖစ္ရာ ထိုေဆြးေႏြးပြဲမွ အႀကံျပဳခ်က္မ်ားႏွင့္ ရလဒ္မ်ား အေပၚအေျခခံၿပီး ေတာင္သမန္အင္း၏ အနာဂတ္ကို အေကာင္းဆုံးပုံေဖာ္စီမံေဆာင္ရြက္ၾကမည္ကို ယုံၾကည္ ေမွ်ာ္လင့္ေတာ့သည္။ ။

No comments:

Post a Comment