Thursday, December 31, 2015

အိႏိၵယ-ျမန္မာနယ္စပ္က ဖြံ႔ၿဖိဳးစည္ကားလာသည္႕ တမူးၿမိဳ႔


''တပ္္မွဴး''ၿမိဳ႕ သေႏၶတည္၍ျမန္ေရႊျပည္အေနာက္ ေျမာက္ယြန္းကလြမ္းသဖြယ္ သာတင့္ထူးလုိ႔ခ်မ္းျမၾကြယ္စာရင္က်ဴးရ
တမူးၿမိဳ႕ရနံ႔၊ သင္းပ်ံ႕ထုံထုံ၊ေမြးရနံ႔ ကစုံစုံ၊သင္းထုံတဲ့ ၿမိဳ႕တမူး။-အေလာင္းဘုရား စစ္ခ်ီစဥ္ကအျပန္မွာ တည္ကာထားတဲ့ ''တပ္မွဴး''၊ယခုေတာ့ ''တမူး''၊ ၿမိဳ႕တမူး။
ကြၽန္ေတာ္သည္ အိႏိၵယ-ျမန္မာနယ္စပ္ရွိ ၿမိဳ႕တမူးကုိ ၁၉၈၅ ခုႏွစ္က တစ္ႀကိမ္၊ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္က တစ္ႀကိမ္ ႏွစ္ႀကိမ္ ေရာက္ရွိခဲ့ဖူးပါသည္။
တမူးၿမိဳ႕သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေနာက္ေျမာက္ ယြန္းယြန္း အိႏိၵယျပည္နယ္စပ္တြင္တည္ရွိပါသည္။ တမူး ၿမိဳ႕ကုိ သကၠရာဇ္ ၇၃ဝ ခုႏွစ္က ''ေရႊမူၿမိဳ႕'' ၊ သကၠရာဇ္ ၁၁၆၃ ခုႏွစ္က ''တပ္မွဴးၿမိဳ႕''ဟု ေခၚခဲ့ၾကသည္။ ရွမ္းဘာသာ စကားျဖင့္လည္း ''တြမ္မွဴးၿမိဳ႕'' ဟု ေခၚၾကပါေသးသည္။ ထုိ႔အျပင္ ''ကေဘာ္ခ်ဳိင့္ဝွမ္းၿမိဳ႕ေတာ္''ဟူ၍လည္း အမည္ တြင္ပါေသးသည္။ ''ကေဘာ္'' ဆုိေသာ ေဝါဟာရစကားမွာ ကသည္းစကားျဖစ္ပါသည္။'' ရွမ္း၊ ဗမာမ်ားေနထုိင္ေသာ ေဒသ''ဟု အဓိပၸာယ္ရပါသည္။
တမူးၿမိဳ႕ ၿမိဳ႕လယ္ေကာင္တြင္ ''တမူးၿမိဳ႕ ကေဘာ္ခ်ဳိင့္ဝွမ္းၿမိဳ႕ေတာ္''ဟု ေရႊေရာင္စာလုံးေဖာင္းၾ<ြက ျမန္မာမႈကႏုတ္ပန္းမ်ားျဖင့္ ေရးထုိးဂုဏ္ျပဳ ထားပါသည္။ ၿမိဳ႕လယ္ေကာင္က ပန္းၿခံႏွင့္ ပဏာရလွပါ၏။ လွပေနပါ၏။
ေရွးအခါက တမူးနယ္ေျမေဒသကုိ ''ကေဘာ္ေခ်ာင္ေဒသ၊ တမူး ပန္းသာနယ္ေျမ၊ တမူး-ခမ္းပတ္နယ္ေျမ၊ ပႏူးျမစ္ဝွမ္းေဒသ၊ ေမာရဂၤ၊ ေမာရိယနယ္ေျမ''ဟု အမ်ဳိးမ်ဳိးေခၚေဝၚၾကေၾကာင္း သမုိင္းရာဇဝင္စာအုပ္ မ်ားတြင္ ဖတ္ရဖူးပါသည္။
တမူးၿမိဳ႕ရွိ ေရွးေဟာင္းေစတီပ်က္တစ္ဆူကုိ တူးေဖာ္ၾကရာ ဌာပနာ ေတြထဲက ေငြေပလႊာတစ္ခုတြင္ ''ေရႊမူၿမိဳ႕'' ဟု သကၠရာဇ္ ၇၃ဝ ျဖင့္ ေရးထုိး ထားေသာ ေကာင္းမႈအလွဴ ေငြေပလႊာကုိ ေတြ႕ရွိခဲ့ၾကရသည္ဟုလည္း တမူးၿမိဳ႕အထက ေရႊရတုမဂၢဇင္းတြင္ ဖတ္႐ႈခဲ့ရပါသည္။
တမူးၿမိဳ႕သည္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၂ဝ ခုႏွစ္ အေလာင္းမင္းတရားႀကီး ကုိယ္ေတာ္တုိင္ မဏိပူရသုိ႔ စစ္ခ်ီတုိက္ခုိက္ေအာင္ျမင္ၿပီးေနာက္ တမူးၿမိဳ႕ ျဖစ္လာမည့္ေျမေနရာတြင္ ''တပ္မွဴးႀကီးစက္ေရာက္ဘီလူး''ကုိ ရဲမက္စစ္သည္ ၁၅ဝဝ ႏွင့္ အေစာင့္ခ်ထားခဲ့ရာမွ ၿမိဳ႕ျပစည္ကားလာၿပီး တပ္မွဴးၿမိဳ႕ဟု တြင္ေစ ခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။ ဤကား ''တမူးၿမိဳ႕ သေႏၶတည္စအမွန္အစ''ျဖစ္ပါ သည္။
ထုိ႔ေနာက္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၆၃ ခုႏွစ္မွစ၍ မုိးေကာင္းေစာ္ဘြားႀကီး စစ္သည္ေတာ္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ေစာခံုခမ္း၊ ေစာေရႊၾကာ၊ ေစာက်ိန္းမယ္ ေစာ္ဘြားႀကီးသုံးဦးက နယ္ျခားမဟာရာဇာေစာ္ဘြားမ်ားအျဖစ္ ႀကီးစဥ္ ငယ္လုိက္ အဆက္ဆက္ ဆက္ခံအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေၾကာင္းလည္း သိရသည္။
၄င္းေစာ္ဘြားမ်ား ကြယ္လြန္ၾကၿပီးေနာက္ ၿမိဳ႕သူႀကီးမ်ားအျဖစ္ ေစာခုံခမ္း၏သား ဘုိးေအာင္ျမ၊ ေစာေရႊၾကာ၏သား ဦးေစာေနာ္၊ ဦးေစာေနာ္၏သား ဦးထြားနီတုိ႔က ဆက္လက္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကသည္။
ၿမိဳ႕သူႀကီး ဦးေစာနီလက္ထက္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ႀကီးတစ္ခုလုံး အဂၤလိပ္လက္ေအာက္က်ေရာက္ခဲ့ရၿပီး ၿမိဳ႕သူႀကီးမ်ားကုိ ဖ်က္သိမ္းခဲ့ရာမွ တမူးၿမိဳ႕ေခၚ တပ္မွဴးၿမိဳ႕ေလးသည္လည္း ေက်းရြာတစ္ခုအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္ခဲ့ရသည္။
ထုိအဂၤလိပ္လက္ထက္တြင္ နယ္ျခားျဖစ္ေန၍ နယ္ျခားေစာင့္အျဖစ္ ''ကင္းတပ္'' တစ္ခုအၿမဲထားရွိ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ပါသည္။ ဒုတိယကမၻာစစ္ျဖစ္လာ ေသာအခါ ''ၿမိဳ႕အုပ္႐ုံး'' စုိက္၍ ရြာမွ ၿမိဳ႕ျဖစ္္လာျပန္သည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ ''တမူးၿမိဳ႕''ဟူ၍ ထင္ရွားလာခဲ့သည္။
တမူးၿမိဳ႕သည္ ေရွးျမန္မာဘုရင္ ေစာ္ဘြားမ်ားလက္ထက္ကစ၍ တစ္ဖက္ႏုိင္ငံက သည္းျပည္(မဏိပူရျပည္)ႏွင့္ ကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မႈမ်ား ရွိခဲ့ပါသည္။ မဏိပူရ ကသည္းျပည္သည္ ျမန္မာလက္ေအာက္ခံ ျပည္နယ္ တစ္ခုျဖစ္ခဲ့၍ လြတ္လပ္စြာကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မႈမ်ား ရွိခဲ့ပါသည္။
ကသည္းလူမ်ဳိးတုိ႔သည္ မိမိတို႔ရက္လုပ္ေသာအထည္မ်ား၊ လက္မႈပစၥည္း မ်ားကုိ တမူးၿမိဳ႕ႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ေက်းရြာမ်ားသုိ႔ ေျခက်င္ပခုံးထမ္း၍ ေရာင္းဝယ္ခဲ့ၾကပါသည္။ တမူးေဒသဘက္မွ ထြက္ရွိေသာ ဆန္စပါး၊ ဆား၊ ေဆးဆုိးရန္ကြၽန္းရြက္ေျခာက္မ်ားကုိ ဝယ္ယူသြားခဲ့ၾကပါသည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ တမူးၿမိဳ႕သည္ အိႏိၵယျပည္ရွိ မဏိပူရနယ္ေျမႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသျဖင့္ ေရွးယခင္ ကာလမွစ၍ ကုန္စည္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္မႈမ်ားမျပတ္ရွိခဲ့ပါသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံလြတ္လပ္ေရးရၿပီး ပါလီမန္အစုိးရလက္ထက္တြင္လည္း တမူးၿမိဳ႕၌ ကုန္သည္ႀကီးမ်ား ၁ဝ ဦးခန္႔ေနထုိင္၍ ျမန္မာႏုိင္ငံဘက္မွ ဆန္၊ စားေတာ္ပဲႏွင့္ ပဲမ်ဳိးစုံတုိ႔ကို လုိင္စင္စနစ္ျဖင့္ ေရာင္းခ်ခဲ့ၾကၿပီး အိႏိၵယ ျပည္ဘက္မွ တာယာမ်ား၊ စက္ကိရိယာမ်ားႏွင့္ လူသံုးကုန္ပစၥည္းမ်ားကုိ ဘာတာစနစ္ေခၚ ကုန္ခ်င္းဖလွယ္ၾကေသာစနစ္ျဖင့္ ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ကား ခဲ့ၾကသည္။
ေတာ္လွန္ေရးအစုိးရ လမ္းစဥ္ပါတီေခတ္တြင္ကား တစ္ျပည္လုံး ျပည္သူပုိင္သိမ္း၍ ဆုိရွယ္လစ္စီးပြားေရးစနစ္ကုိ တည္ေဆာက္ခဲ့ရာ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို တရားဝင္ခြင့္မျပဳ၊ ပိတ္ပင္ထားခဲ့သျဖင့္ တမူး ၿမိဳ႕နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးသည္ ေမွာင္ခုိေရာင္းဝယ္ေရးလုပ္ငန္း ျဖစ္သြား ခဲ့ရသည္။ ထုိစဥ္က အိႏၵိယဘက္မွ ခ်ည္ထုပ္မ်ား ခုိးသြင္းခုိးထုတ္ျပဳလုပ္ခဲ့ ရပါသည္။ ဖမ္းမိေသာ အမ်ဳိးသမီးမ်ား ကုန္႐ံႈး၍ မိန္းမပ်က္ဘဝသုိ႔ ေရာက္ရွိ ခဲ့ၾကရပါသည္။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္ အေရးအခင္းျဖစ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ကား ႏိုင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီလက္ထက္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္ကို ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးလာခဲ့ရာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးကိုလည္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ အားေပးေဆာင္ရြက္လာခဲ့သည္။ နယ္စပ္ၿမိဳ႕မ်ားကို ခ႐ိုင္အထူးၿမိဳ႕မ်ား ဖြဲ႕စည္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာ အိႏၵိယ-ျမန္မာနယ္စပ္က တမူးေမွာင္ခိုၿမိဳ႕ကေလးသည္လည္း နယ္စပ္ခ႐ိုင္ၿမိဳ႕ႀကီးတစ္ၿမိဳ႕အျဖစ္ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္ ေအာက္တုိဘာ ၁ ရက္က ျဖစ္ပါ သည္။
တမူးခ႐ိုင္ၿမိဳ႕ႀကီးျဖစ္လာၿပီးေနာက္ ၿမိဳ႕ကိုလည္း ခ႐ိုင္ၿမိဳ႕ႀကီးအဆင့္ ႏွင့္ ညီၫြတ္လာေစရန္ ၿမိဳ႕နယ္စည္ပင္သာယာေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို အရွိန္ အဟုန္ျဖင့္ တိုးျမႇင့္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာ တစ္ဟုန္ထုိးစည္ပင္ဖြံ႕ၿဖိဳးလာခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕ေပၚတြင္ ေစ်းတန္းရပ္ကြက္၊ ၿမိဳ႕မရပ္ကြက္၊ ေစာ္ဘြားအင္းရပ္ကြက္ႏွင့္ စႏၵကူးရပ္ကြက္ဟူ၍ ရပ္ကြက္ႀကီးေလးရပ္ကြက္ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။
ခ႐ိုင္ၿမိဳ႕ႀကီးျဖစ္ၿပီး ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ ဧၿပီ ၁၂ ရက္တြင္ အိႏၵိယ-ျမန္မာ နယ္စပ္ မုိးေရးၿမိဳ႕ႏွင့္ကပ္လ်က္ ျမန္မာဘက္ျခမ္းတြင္ တမူးၿမိဳ႕နန္းဖာလံု နယ္စပ္ေစ်းႀကီးကိုလည္း ဖြင့္လွစ္ေရာင္းခ်ခဲ့ၾကသည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ တမူးၿမိဳ႕တြင္ ေစ်းတန္းရပ္စည္ပင္သာယာၿမိဳ႕မေစ်းႀကီးႏွင့္ ၿမိဳ႕မရပ္ကြက္ နန္းဖာလံုနယ္စပ္ေစ်းႀကီးဟူ၍ ေစ်းႀကီးႏွစ္ေစ်းျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ ေရာင္းဝယ္ ေဖာက္ကားသူမ်ားျဖင့္ စည္ကားလာၿပီး တမူးၿမိဳ႕ႀကီးသည္လည္း ခ႐ိုင္ၿမိဳ႕ႀကီး အျဖစ္ တစ္ဟုန္ထုိးစည္ကားတိုးတက္လာခဲ့ပါသည္။
အသစ္တည္ေဆာက္လိုက္ေသာ နန္းဖာလံုနယ္စပ္ေစ်းႀကီးတြင္ ဆိုင္ခန္း ႀကီး ၃၃ဝ ႏွင့္ ဆိုင္ခန္းလတ္ ၉၆ဝ စုစုေပါင္းဆိုင္ခန္း ၁၂၉ဝ ျဖင့္ စည္ကားတုိးတက္လာခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕မစည္ပင္သာယာေစ်းႀကီးထက္ နန္းဖာလံု နယ္စပ္ေစ်းက ပို၍အေရာင္းသြက္သည္။ ဂ်ပန္၊ တ႐ုတ္၊ ယိုးဒယားပစၥည္းစံု ေရာင္းသည္။ တ႐ုတ္နယ္စပ္ မူဆယ္-ေရႊလီမွ ကုန္ကားႀကီးမ်ားျဖင့္ တိုက္႐ိုက္ တင္သြင္းေရာင္းခ်သည္။ အထူးစည္ကား၍ တမူးၿမိဳ႕သူ ၿမိဳ႕သားမ်ားသာမက ကြၽန္ေတာ္တို႔ ကေလးၿမိဳ႕၊ ကေလးဝ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားမ်ားပါ ခ်မ္းသာၾကြယ္ဝ လာခဲ့ၾကသည္။ တိုက္ပိုင္၊ ကားပိုင္၊ ကုန္စံုဆိုင္ပိုင္ရွင္ႀကီးမ်ား ျဖစ္လာခဲ့သည္။
၂ဝဝ၁ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁၃ ရက္တြင္ တမူး-ကေလး-ကေလးဝ ေျမသားလမ္းမႀကီးကို အိႏၵိယႏိုင္ငံက အိႏၵိယ-ျမန္မာခ်စ္ၾကည္ေရးလမ္းမႀကီး အျဖစ္ ကတၱရာလမ္းမႀကီးကို ေဖာက္လုပ္ေပးခဲ့ျပန္ရာ အိႏၵိယ-ျမန္မာနယ္စပ္က တမူးခ႐ိုင္ၿမိဳ႕ႀကီးသည္လည္း ပို၍ပို၍ တုိးတက္စည္ကားသြားခဲ့ရျပန္ပါသည္။
ယခုအခါ အိႏၵိယ-ျမန္မာခ်စ္ၾကည္ေရး(တမူး-ကေလး-ကေလးဝ)ကတၱရာ လမ္းမသစ္ႀကီးေပၚတြင္ (AH1) ဟူေသာ အာရွပတ္လမ္းႀကီးျဖစ္ေပၚကာ ရန္ကုန္-မႏၲေလး-မံုရြာ-ကေလး-ကေလးဝ ကုန္တင္ယာဥ္မ်ဳိးစံု၊ လိုင္းကားမ်ဳိးစံု စုန္ဆန္သြားလာေျပးဆြဲေပးလ်က္ရွိရာ ယခင္က တစ္ရက္ၾကာ၊ တစ္ပတ္ၾကာ၊ တစ္လၾကာသြားလာခဲ့ရေသာ တမူးႏွင့္ ကေလးမွာလည္း အခ်ိန္ သံုးနာရီ ျဖင့္ ေန႔ခ်င္းျပန္ ေရအိုးႏွင့္ေရမႈတ္ပမာ နီးကပ္စြာသြားလာႏိုင္ခဲ့ရပါေတာ့သတည္း။
ကေလး - ၀င္းသူ

No comments:

Post a Comment